quote:Op donderdag 11 oktober 2012 23:08 schreef Rezania het volgende:
Je IQ online testen, dan is die 70 wel terecht ja.
Ik weet het, het zijn nooit officiële testen.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 23:09 schreef Franknfurter het volgende:
Ik kende een meisje dat heel trots verkondigde dat ze wel 123 had gescoord op haar IQ-test. Ik vroeg dus even na wanneer ze die dan had gemaakt en waar, zegt ze op de site van bnn.
quote:Op donderdag 11 oktober 2012 23:59 schreef Jellereppe het volgende:
Je kunt niet zo maar even je IQ testen door een testje op het internet. Daar is wel wat meer voor nodig. Heb zelf ook een IQ test gedaan en was met een test van school ruim 2 uur bezig. Dat is wel wat werk. Opgesteld door een instituut van psychologen als ik het goed heb! IQ testen op het internet zijn meestal flut.
quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 03:10 schreef _Loki het volgende:
online tests
Echt, die dingen zijn zo onbetrouwbaar als wat. Ik haat het zo dat mensen denken dat een IQ-test alleen is om een cijfertje te verkrijgen waaraan je kunt zien hoe slim je bent. Nee. Nee dat is niet.
Een IQ-test bestaat normaal gesproken voor een enorm groot deel uit context, vraagstellingen en observaties. Zonder vraagstelling kan niemand een conclusie koppelen aan dat cijfertje. Daarnaast bestaat een goede test uit veel verschillende onderdelen die allemaal apart nog iets betekenen.
Ga niet proberen om een conclusie te verbinden aan een cijfer als je niet eens weet wat het betekent. Het gaat zoveel verder dan "ik hoor bij de hoogste 10%".
quote:Op donderdag 11 oktober 2012 23:10 schreef zwartja het volgende:
[..]
[..]
Ik weet het, het zijn nooit officiële testen.
stoer zegquote:Op donderdag 11 oktober 2012 23:34 schreef Mooiejongon1989 het volgende:
IQ test, gemaakt door alfa's voor alfa's. Enigste die ermee pronken zijn....
Snap je punt. Ik vond het alleen merkwaardig dat er zo'n groot verschil in uitkomsten zat ook al zijn het geen officiële tests. Dat vond ik toch wel apart.quote:
Bij mij is het geheugen wat zwakker, in vergelijking met andere deelgebieden van de intelligentie. Visueel ben ik ook niet zo sterk, ik kan zeer goed redeneren maar vraag me niet om verschillen te zoeken bij plaatjes, aan te geven welk detail op een plaatje ontbreekt of om puzzelstukjes in elkaar te schuiven. Mijn ruimtelijk inzicht is ietwat matig. Een behangtestje of het draaien van figuren kan ik dan wel weer goed. Zelfs bij testen voor het ruimtelijk inzicht, die claimen hetzelfde te meten, scoor ik sterk verschillend.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:07 schreef Mishu het volgende:
Ik scoor altijd slecht op iq testen van BNN enzo
ondanks dat ik in groep 8 en de 2e klas 2 keer VWO heb gekregenIk kan gewoon niks met rekenen en ruimtelijk inzicht. En dat is altijd oververtegenwoordigd bij die BNN test bijvoorbeeld.
Bij Mensa krijg je twee tests, dus wat scoorde je op de andere?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
1 keer heb ik die van Mensa gemaakt: 158 (2 fouten van de pak hem beet 60 vragen als ik het me goed herinner). Nu ben ik redelijk intelligent maar ik vrees dat ik niet zo intelligent ben, 20-30 punten lager is realistischer.
Sowieso moet je elke IQ-test met een flinke korrel zout nemen, ook als een psycholoog die afneemt. Het test enkel bepaalde aspecten van je intelligentie, bij verschillende testen en in verschillende tijden (afhankelijk van wat de mode is in die sector) verschillende delen van de intelligentie met een verschillend gewicht. Ik stel niet dat IQ-testen volkomen zinloos zijn maar mensen, inclusief de psychologen, mogen best wat nuchterder hiermee omgaan en meer inzien dat het vooral een grof filter is wat enigszins in kaart kan brengen wat je sterke en zwakke cognitieve eigenschappen zijn (kan bijv. nuttig zijn bij een studiekeuze of een beroepskeuze of bij het vaststellen van bepaalde pathologie) en geen exact meetinstrument.
Oké, maar om je gerust te stellen: de online test is velen makkelijker dan de echte toelatingstests.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 19:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik had alleen die onlinetest gemaakt waarbij enkel wordt getest hoe goed je patronen ziet, ik heb er geen behoefte aan om lid te worden van Mensa.
Of dat ik lid zou kunnen worden hangt af van de geselecteerde intelligentietesten en de regels aangezien mijn intelligentieprofiel wat dysharmonischer is dan bij de meeste intelligente mensen (uitblinkend t.o.v. begaafde mensen op deelterreinen, modaal of zelfs zwak op andere deelterreinen).
Nee, door veel te schaken wordt je vanzelf wel goed in schaken, dus ik zie de nut ervan niet in. Je kunt beter diplomacy of een dynamischer oorlogsbordspel spelen.quote:Het lid zijn van een schaakclubje of iets dergelijks vind ik interessanter. Daarover gesproken, zou het niet leuk zijn als de studenten bij de universiteiten buitenschaken zouden oprichten, ik had eigenlijk wel verwacht dat op een TU zoiets zou zijn geregeld.
Wat weet jij van die testen?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:07 schreef Mishu het volgende:
Ik scoor altijd slecht op iq testen van BNN enzo
ondanks dat ik in groep 8 en de 2e klas 2 keer VWO heb gekregenIk kan gewoon niks met rekenen en ruimtelijk inzicht. En dat is altijd oververtegenwoordigd bij die BNN test bijvoorbeeld.
Het resultaat van mijn IQ-test kan alleen weergegeven worden met een oneindige uitbreiding op de reële getallen. (Ik dacht: ik overdrijf hem zo erg, dat bijna niemand meer over heen kan)quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 20:21 schreef De_Kardinaal het volgende:
Het resultaat van mijn IQ-test was negatief. [ afbeelding ]
Dat zou ook leuk zijn, net als een schaakclub. Ik denk dat schaken voor meer goed is dan enkel het goed worden in schaken aangezien je met schaken continue met patronen bezig bent, continue je geheugen en je inzicht oefent, continue strategisch moet denken enz.quote:Nee, door veel te schaken wordt je vanzelf wel goed in schaken, dus ik zie de nut ervan niet in. Je kunt beter diplomacy of een dynamischer oorlogsbordspel spelen.
Geloof me, de tests zijn niet het ergste. Je moet ook maandelijks een contributie betalen om lid te mogen zijn.quote:Op zondag 14 oktober 2012 00:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Mathemaat, ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. Ik heb er geen interesse in om lid te worden van Mensa omdat ik het geen interessante club vind.
Zie Wikipedia:quote:[..]
Verder vind ik het wel wat hebben om buiten te schaken, een serie tafels en stoelen waarbij iedereen die een potje wil spelen aanschuift en waarbij er eventueel een klein beetje geld wordt ingezet. Het is een leuk sfeertje.
Welk oorlogsbordspel ken jij wat dynamischer is dan schaken?
Je hebt blijkbaar nooit (basis) statistiek gehad - anders was je IQ v. leeftijd tegengekomen, het is een van de basisvoorbelden van een cohort effect.quote:Op maandag 15 oktober 2012 10:19 schreef Roces18 het volgende:
Had jaren geleden alweer toen ik veertien was ofzo een IQ-Test gedaan via school wat een belachelijk idee overigens. Je hersens zijn dan nog zwaar in ontwikkeling dus elke uitkomst is nietszeggend tenzij er verstandelijk beperkt uitkomt
Exactly my point.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 00:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is maar net wat je allemaal wel en niet meet en welke gewichten je toekent aan de verschillende deelgebieden.
Ik bestrijd niet dat er mensen zijn die gemiddeld intelligenter of dommer zijn, ik stel dat het in veel gevallen moeilijk vast te stellen is wie intelligenter is. Bijv. Piet die voor de helft van de onderdelen met speels gemak +130 scoort (hoger kan niet of moeilijk worden gemeten (wie bedenkt de vragen?)) en op de andere helft van de onderdelen 90-120 scoort of Jan die voor alle onderdelen net 130 scoort? Zeg het maar. Beiden hebben een bijzonder talent, de een zal meer succes hebben bij wiskunde of natuurkunde, de ander zal meer succes hebben wanneer het om een andere opleiding gaat. Het doel van een IQ-test moet zijn om de sterktes en zwaktes in kaart te brengen, niet om te bepalen hoe intelligent iemand exact is. In ieder geval is dat eerste doel haalbaar, dat tweede doel is momenteel duidelijk nog niet haalbaar aangezien we de hersenen nog onvoldoende begrijpen (ja, ik weet in grote lijnen wat nu wel bekend is over de werking van de hersenen en hoe snel hiermee vooruitgang wordt geboekt).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |