Overigens is het soms beter om de gehele driewegklep te vervangen ipv alleen de cartridge, eea afhankelijk van hoe oud het toestel is in combinatie met leeftijd installatie en of het de eerste keer betreft of al vaker voorgekomen is.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:07 schreef MaGNeT het volgende:
Ik kan een VCZZ6000 bestellen bij iemand.
Deze zou gelijk moeten zijn aan de VCZZ6005 maar dan "grijze import zonder NL labels" (?)
Ik zal de exemplaren zeer goed vergelijken voor ik ze plaats en bij twijfel niet plaatsen.
Het enige risico is in dat geval dat ik wat extra werk heb.
De ketel is van 2005, woon er sinds 2009 en dit is mijn éérste driewegklep. Weet niet of hij eerder vervangen is.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:13 schreef klipper het volgende:
[..]
Overigens is het soms beter om de gehele driewegklep te vervangen ipv alleen de cartridge, eea afhankelijk van hoe oud het toestel is in combinatie met leeftijd installatie en of het de eerste keer betreft of al vaker voorgekomen is.
Soms vervang je de cartridge en is deze nog veel sneller defect.
Als je installatie ouder is dan de ketel, kan een filter in de retouraansluiting van je ketel ook veel problemen voorkomen.
Nee, dit type driewegklep is gewoon erg gevoelig, zeker voor vuil in de installatie, vandaar het filter in de retour.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:28 schreef MaGNeT het volgende:
M'n CV draait overigens op 65 graden max. Kan dat nog voor-/nadelen hebben voor de levensduur van dit soort componenten?
Ik zal m'n achterbuur eens vragen of hij zo'n ding kan installeren, tenzij er al ééntje zit (wat ik betwijfel).quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:31 schreef klipper het volgende:
[..]
Nee, dit type driewegklep is gewoon erg gevoelig, zeker voor vuil in de installatie, vandaar het filter in de retour.
Bijvoorbeeld zo:quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:32 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik zal m'n achterbuur eens vragen of hij zo'n ding kan installeren, tenzij er al ééntje zit (wat ik betwijfel).
Hoe herken ik zo'n ding?
Zal eens gaan zoeken, is de kans het grootst dat ik dat op de retour aantref?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:39 schreef klipper het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld zo:
http://www.ebora.nl/filters-messing-y-filter-ebig.html
Andere uitvoeringen zijn er natuurlijk ook.
De kans is vele malen groter dat je het niet aantreft, ondanks dat vaak bij vervanging van een cv-ketel het door de fabrikant wel aangeraden wordt, wordt dit niet of nauwelijks gedaan bij particulieren.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:41 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zal eens gaan zoeken, is de kans het grootst dat ik dat op de retour aantref?
En dat vind ik erg jammer, het merendeel van de mensen investeren liever in dingen die in het zich zitten dan aan zaken zoals cv installaties die 24/7 hun werk moeten doen maar niks mogen kosten.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:18 schreef klipper het volgende:
[..]
De kans is vele malen groter dat je het niet aantreft, ondanks dat vaak bij vervanging van een cv-ketel het door de fabrikant wel aangeraden wordt, wordt dit niet of nauwelijks gedaan bij particulieren.
Een filtertje kost weer zo'n ¤20 en daar komen de montage kosten en eventuele extra materialen nog bij, luxere filters met bijvoorbeeld een spuiklep en of ontluchter zij vaak nog veel duurder, en dat in combinatie met consumenten die juist eerder minder dan meer willen betalen worden onderdelen die voor de werking niet direct noodzakelijk zijn er eerder uit dan in gecalculeerd, zolang de meeste consumenten nog steeds kiezen voor de laagste prijs moeten de installateurs hier wel in meegaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |