abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117923538
Ik kan een VCZZ6000 bestellen bij iemand.
Deze zou gelijk moeten zijn aan de VCZZ6005 maar dan "grijze import zonder NL labels" (?)

Ik zal de exemplaren zeer goed vergelijken voor ik ze plaats en bij twijfel niet plaatsen.
Het enige risico is in dat geval dat ik wat extra werk heb.
pi_117923692
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 12:07 schreef MaGNeT het volgende:
Ik kan een VCZZ6000 bestellen bij iemand.
Deze zou gelijk moeten zijn aan de VCZZ6005 maar dan "grijze import zonder NL labels" (?)

Ik zal de exemplaren zeer goed vergelijken voor ik ze plaats en bij twijfel niet plaatsen.
Het enige risico is in dat geval dat ik wat extra werk heb.
Overigens is het soms beter om de gehele driewegklep te vervangen ipv alleen de cartridge, eea afhankelijk van hoe oud het toestel is in combinatie met leeftijd installatie en of het de eerste keer betreft of al vaker voorgekomen is.
Soms vervang je de cartridge en is deze nog veel sneller defect.

Als je installatie ouder is dan de ketel, kan een filter in de retouraansluiting van je ketel ook veel problemen voorkomen.
pi_117923836
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 12:13 schreef klipper het volgende:

[..]

Overigens is het soms beter om de gehele driewegklep te vervangen ipv alleen de cartridge, eea afhankelijk van hoe oud het toestel is in combinatie met leeftijd installatie en of het de eerste keer betreft of al vaker voorgekomen is.
Soms vervang je de cartridge en is deze nog veel sneller defect.

Als je installatie ouder is dan de ketel, kan een filter in de retouraansluiting van je ketel ook veel problemen voorkomen.
De ketel is van 2005, woon er sinds 2009 en dit is mijn éérste driewegklep. Weet niet of hij eerder vervangen is.
Huis is uit 1973 maar is later nog vervangen, wat te zien is aan het feit dat er nog oude buizen door de kruipruimte lopen die niet meer aangesloten zijn. Ik vermoed dat het jaren '80 is.

De gehele 3-wegklep vervangen is idd ook een optie. Aan de andere kant wil ik over 3-5 jaar toch een nieuwe ketel en als hij het nu weer een paar jaar volhoudt vind ik het wel prima.
Regulier onderhoud is weer in april, dan kijk ik wel weer hoe het gaat.
pi_117923913
http://www.honeywell.se/energi/vceng.pdf

Als ik dit lees, zou de VCZZ6000 moeten passen op deze serie valves?

Die 00 staat dan voor Honeywell standaard, 01 - 99 voor maatwerk fabrikanten.

pi_117924129
M'n CV draait overigens op 65 graden max. Kan dat nog voor-/nadelen hebben voor de levensduur van dit soort componenten?
pi_117924184
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 12:28 schreef MaGNeT het volgende:
M'n CV draait overigens op 65 graden max. Kan dat nog voor-/nadelen hebben voor de levensduur van dit soort componenten?
Nee, dit type driewegklep is gewoon erg gevoelig, zeker voor vuil in de installatie, vandaar het filter in de retour.
pi_117924229
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 12:31 schreef klipper het volgende:

[..]

Nee, dit type driewegklep is gewoon erg gevoelig, zeker voor vuil in de installatie, vandaar het filter in de retour.
Ik zal m'n achterbuur eens vragen of hij zo'n ding kan installeren, tenzij er al ééntje zit (wat ik betwijfel).
Hoe herken ik zo'n ding? :)
pi_117924415
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 12:32 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik zal m'n achterbuur eens vragen of hij zo'n ding kan installeren, tenzij er al ééntje zit (wat ik betwijfel).
Hoe herken ik zo'n ding? :)
Bijvoorbeeld zo:
http://www.ebora.nl/filters-messing-y-filter-ebig.html
Andere uitvoeringen zijn er natuurlijk ook.
pi_117924480
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 12:39 schreef klipper het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld zo:
http://www.ebora.nl/filters-messing-y-filter-ebig.html
Andere uitvoeringen zijn er natuurlijk ook.
Zal eens gaan zoeken, is de kans het grootst dat ik dat op de retour aantref?
pi_117925352
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 12:41 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zal eens gaan zoeken, is de kans het grootst dat ik dat op de retour aantref?
De kans is vele malen groter dat je het niet aantreft, ondanks dat vaak bij vervanging van een cv-ketel het door de fabrikant wel aangeraden wordt, wordt dit niet of nauwelijks gedaan bij particulieren.

Een filtertje kost weer zo'n ¤20 en daar komen de montage kosten en eventuele extra materialen nog bij, luxere filters met bijvoorbeeld een spuiklep en of ontluchter zij vaak nog veel duurder, en dat in combinatie met consumenten die juist eerder minder dan meer willen betalen worden onderdelen die voor de werking niet direct noodzakelijk zijn er eerder uit dan in gecalculeerd, zolang de meeste consumenten nog steeds kiezen voor de laagste prijs moeten de installateurs hier wel in meegaan.
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 13:31:42 #36
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_117925759
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 13:18 schreef klipper het volgende:

[..]

De kans is vele malen groter dat je het niet aantreft, ondanks dat vaak bij vervanging van een cv-ketel het door de fabrikant wel aangeraden wordt, wordt dit niet of nauwelijks gedaan bij particulieren.

Een filtertje kost weer zo'n ¤20 en daar komen de montage kosten en eventuele extra materialen nog bij, luxere filters met bijvoorbeeld een spuiklep en of ontluchter zij vaak nog veel duurder, en dat in combinatie met consumenten die juist eerder minder dan meer willen betalen worden onderdelen die voor de werking niet direct noodzakelijk zijn er eerder uit dan in gecalculeerd, zolang de meeste consumenten nog steeds kiezen voor de laagste prijs moeten de installateurs hier wel in meegaan.
En dat vind ik erg jammer, het merendeel van de mensen investeren liever in dingen die in het zich zitten dan aan zaken zoals cv installaties die 24/7 hun werk moeten doen maar niks mogen kosten.
Dit in tegenstelling tot landen zoals Duitsland en Engeland, waar de installateur nog een gewaardeerd beroep is en de installaties ook wel wat mogen kosten.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_118092466
Ik kan jullie inmiddels verzekeren dat de Honeywell VCZZ600/U probleemloos past :)

Heb ze een minuut lang van alle kanten vergeleken, 100% gelijk.

Toen de oude er nog in zat kwam deze amper terug als je 'm indrukte.
De nieuwe veert vrijwel gelijk en soepel terug.

De oude verwijderen viel niet mee, hij zat klem. De rubbers lijken iets uitgezet te zijn. Met wat voorzichtig draaien en wrikken kwam hij in één stuk los.

Smurrie heb ik uit de 3-wegklep verwijderd met een doekje en spiritus (had niets anders).

Nagespoeld en gepoetst met vochtig doekje tot het niet meer zwart afgaf.
De nieuwe cartridge is al ingevet dus glijdt er vrij soepel in, vastgedraaid tot "vast is vast" moment.
Systeem gevuld op 1.7 en kijk wel even hoe het gaat.

Heb inmiddels weer warm water en de CV doet het ook nog.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')