abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118662480
quote:
17s.gif Op maandag 29 oktober 2012 13:51 schreef ElisaB het volgende:
Die lag gewoon te chillen :D
Maf beest is het, ze doet het vaker dus kennelijk ligt het lekker...

En even een jompel: ik heb Diva vandaag kunnen aaien zonder dat ze wegschoot *O*
Eerst over haar voorhoofd. Ze dook wel in elkaar (wtf? wat doe je? :o ) maar toen ik daarna even m'n hand weghaalde en opnieuw over haar koppie aaide bleef ze nog steeds zitten, kon ook haar rug aaien (jaja, verlamd van angst..dat zal het zijn :+ ).
*O*

En wortelloof is erg :9 . Als ze wakker is (dat is wel een voorwaarde, als ze ligt te dutten kan ik op m'n kop gaan staan, maar een enthousiaste begroeting zit er dan echt niet in..), dan komt ze zodra het deurtje open gaat gelijk er naartoe gehupt. En ze knabbelt de boel op tot mijn hand haar neus raakt.

En en en, ze is al even buiten het hok geweest. Net ervoor, maar het is ook allemaal nog wel erg spannend. (En ik moet nog even wat dozen scoren, want het balkon is wel erg open)

O+ Knijn
  Moderator woensdag 31 oktober 2012 @ 12:59:13 #127
155227 crew  Guppy
dus
pi_118663095
Wij hebben ons balkon konijnproof gemaakt met gaas. Zal vanavond eens een foto posten :Y
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_118663309
Ben benieuwd!

Ik wil hier iets van een (vijver)net halen, om over het balkon te spannen als ik er niet ben. Niet dat ze over het hek van het balkon kan springen hoor, maar aangezien we op de bovenste verdieping zitten is er geen beschutting bovenaf voor vogels. (Ik heb hier nog geen grote roofvogels gezien, maar je weet het niet natuurlijk. :) )

En aangezien ze graag beschut zit, wil ik nog wat schuilplekjes maken. Dozen, tunnels, dat soort dingetjes. En in het voorjaar gaan we dan aan de slag met planten, houten vlonders, etc. :)
pi_118665614
Het wennen van Diva gaat met sprongen vooruit zo te horen O+
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 31 oktober 2012 @ 14:52:05 #130
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_118667743
Divatopic gevonden, ik heb alles net zitten lezen :D Wat heeft mevrouw daar een geweldig huisje gevonden zeg O+
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_118667910
Wow wat gaat het goed met de dame! Heerlijk om te lezen en dat in een week! She loves you!!
S. 2014
J. 2016
pi_118708920
Mevrouw heeft zich tijdens het verschonen van het hok prima gedragen! ^O^
(misschien dat dat de volgende keer anders is omdat ze dan weet wat ik ga doen, maar goed.)
Geen gestamp of boos gedoe tijdens het verversen van het stro of het uitscheppen van het zand. (ik had wel het luikje dicht, zodat ik geen konijn aan de kant hoefde te duwen oid.)

Ik heb er nu alleen wel een 'konijnentoilet' ingezet, onder het trappetje, waar ze (o.a.) graag zit. De hele zandbak lag namelijk vol met keuteltjes; ik heb bijna de helft van het zand geschept en nog kwam ik keuteltjes tegen. Nouja, het meeste is nu wel weg, en volgende week schep ik echt alles weg en gooi er nieuw zand in. :)

Hopelijk krijg ik haar zover dat 1 of 2 plekken uitkiest om te keutelen, dat scheelt weer met schoonmaken. Maar vooralsnog gebruikt ze het toilet als voerbak (die pluk hooi deed het hem..), en probeert ze hem weg te slepen :') Oh, en ze viel mijn (gehandschoende) hand aan, toen ik keuteltje nr zoveel in het toilet gooide. Het deed geen zeer (het voelde meer alsof ze er tegenaan botste), maar daarna heb ik toch maar even het schepje gepakt, Daar zette ze wel vol dr tanden in. Waarop ik ruid 'EH!' zei en ze ophield. Vervolgens ging ze maar boven zitten en nu ligt ze wat te mokken, zelfs het loof wilde ze niet :{w Hoewel ze wel eerst de boel onderzocht heeft, dus misschien is het gewoon tijd voor het middagdutje.

Dus ach.....het viel me niet tegen! :)
pi_118728037
ik heb het ook geprobeerd met een toilet voor dr maar daar hou ze niet zo van! Dus succes :P
S. 2014
J. 2016
pi_118733415
Ze vindt dat ding inderdaad maar niks. :{w Ik kijk het vandaag nog even aan en anders gooi ik hem er uit. Ga ik het hoekje onder de trap extra aantrekkelijk maken voor dr om te zitten :)

En we zijn weer vriendjes hoor. (Niet dat we ruzie hadden natuurlijk, maar ze was 's middags niet heeul blij met me, en 's avonds was ik weg.) Ik koop haar gewoon telkens om met groenvoer en vers hooi :P
Even weer voorzichtig geaaid over het koppie, dr oortjes blijven steeds iets langer overeind staan, af en toe duikt ze nog in elkaar, maar zolang ik heel rustig blijf, blijft ze wel zitten. Je moet als konijn wat over hebben voor je loof natuurlijk :+ (binnenkort ook wat anders zoals witlof of andijvie hoor, maar we hebben één keer zelf bospeen gegeten en nu ligt de hele groentela vol met dat loofspul. Ik ga deze week wel wat weggooien, 't moet niet te oud worden natuurlijk.)

En het is echt een nieuwsgierig dametje. O+ Als ze bovenin zit, met het deurtje open, komt ze aan m'n gezicht snuffelen. (ze raakt hem net (!) niet aan.). En ondering hopt ze naar buiten - waar mijn hand ligt- draait zich om en hop naar binnen, hopt weer gelijk naar buiten, en weer naar binnen. Ik weet niet of dit het 'volg me'-signaal is, maar ik pas niet in die kooi natuurlijk _O- Misschien m'n hand wel, maar sinds gisteren vindt ze m'n hand/arm in de kooi onderin maar niks. Maar wellicht dat het op uitnodging wel mag.....iemand iets zinnigs hier over te zeggen? :)

Oh en ik moet op zoek naar een keukenweegschaal. Die heb ik nog niet, maar degene van de dierenambulance gaf me dat als tip, omdat je dan sneller kunt zien of er iets mis is met (bijvoorbeeld) de tanden. (Te signaleren door gewichtsverlies.) Eens kijken of ik er eentje kan vinden met een wat grotere kom. Ik wilde Diva sowieso al een keertje wegen en even alles bekijken. (Ze doet het fantastisch hoor, maar zo kan ze ook een beetje wennen (zoverre dat gaat..) aan een controlebeurt, gezien ik haar moet laten enten voor ik een maatje kan gaan zoeken. :) )
pi_118738878
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 09:05 schreef Candaasje het volgende:
Ze vindt dat ding inderdaad maar niks. :{w Ik kijk het vandaag nog even aan en anders gooi ik hem er uit. Ga ik het hoekje onder de trap extra aantrekkelijk maken voor dr om te zitten :)

En we zijn weer vriendjes hoor. (Niet dat we ruzie hadden natuurlijk, maar ze was 's middags niet heeul blij met me, en 's avonds was ik weg.) Ik koop haar gewoon telkens om met groenvoer en vers hooi :P
Even weer voorzichtig geaaid over het koppie, dr oortjes blijven steeds iets langer overeind staan, af en toe duikt ze nog in elkaar, maar zolang ik heel rustig blijf, blijft ze wel zitten. Je moet als konijn wat over hebben voor je loof natuurlijk :+ (binnenkort ook wat anders zoals witlof of andijvie hoor, maar we hebben één keer zelf bospeen gegeten en nu ligt de hele groentela vol met dat loofspul. Ik ga deze week wel wat weggooien, 't moet niet te oud worden natuurlijk.)

En het is echt een nieuwsgierig dametje. O+ Als ze bovenin zit, met het deurtje open, komt ze aan m'n gezicht snuffelen. (ze raakt hem net (!) niet aan.). En ondering hopt ze naar buiten - waar mijn hand ligt- draait zich om en hop naar binnen, hopt weer gelijk naar buiten, en weer naar binnen. Ik weet niet of dit het 'volg me'-signaal is, maar ik pas niet in die kooi natuurlijk _O- Misschien m'n hand wel, maar sinds gisteren vindt ze m'n hand/arm in de kooi onderin maar niks. Maar wellicht dat het op uitnodging wel mag.....iemand iets zinnigs hier over te zeggen? :)

Oh en ik moet op zoek naar een keukenweegschaal. Die heb ik nog niet, maar degene van de dierenambulance gaf me dat als tip, omdat je dan sneller kunt zien of er iets mis is met (bijvoorbeeld) de tanden. (Te signaleren door gewichtsverlies.) Eens kijken of ik er eentje kan vinden met een wat grotere kom. Ik wilde Diva sowieso al een keertje wegen en even alles bekijken. (Ze doet het fantastisch hoor, maar zo kan ze ook een beetje wennen (zoverre dat gaat..) aan een controlebeurt, gezien ik haar moet laten enten voor ik een maatje kan gaan zoeken. :) )
Gelukkig dat jullie weer een vriendjes zijn na het verschonen ;)

Ik weet niet of ik wat zinnigs te zeggen heb, maar kan allicht een poging wagen :P Dat in en uit het hok hupsen is volgens mij geen uitnodiging om binnen te komen; ik zou het eerder zien als een soort onzekerheid/verdediging van wat ik denk dat ze als de grens van haar territorium ziet. Je kan het uitproberen door je hand achter haar aan naar binnen te steken, ik zou hierbij zelf voor de zekerheid een handschoen gebruiken. Aan haar gedrag kun je dan wel merken wat ze bedoelde. Kopjes geven en je hand/vingers zachtjes likken of relaxed gaan liggen/zich ontspannen laten aaien betekende een uitnodiging; grommen/knorren, steeds om je hand heen drentelen en eventueel op je af rennen en krabben/bijten betekende 'blijf uit de buurt van m'n huis' :+

Een weegschaal is wel handig om te hebben, maar het is misschien nog wel belangrijker om gewoon in de gaten te houden of ze goed eet (brokjes op, enthousiast knabbelen aan haar hooi en groenvoer) en zich levendig gedraagt. Daar merk je vaak eerder aan dat er iets mis is dan aan het gewicht. Als een konijn een dag lang (24u) niet gegeten heeft vallen de darmen stil en gaan ze dood, maar dat merk je niet door te wegen. Vandaar dat je vaak sneller merkt dat er iets is door te letten op het gedrag en hoe ze reageert op voedsel. De tanden kun je trouwens controleren door als je haar vast hebt voorzichtig haar boven- en onderlippen aan de kant te schuiven met je vinger(s) (pas op :P ) en zo te kijken of ze netjes op elkaar aansluiten en niet scheef staan of enorm lang zijn. Haakjes op de kiezen kun je op die manier niet zien, dat merk je eerder aan verminderde eetlust of - als het al langer duurt - gewichtsverlies.

Verder is het verstandig om om de zoveel tijd haar nageltjes te controleren en ze als dat nodig is bij de knippen. Als ze regelmatig op het balkon kan lopen zullen ze denk ik aardig afslijten, maar op zachte ondergrond groeien ze soms te lang. Het konijn stevig in een handdoek wikkelen (of bij makkelijke nijnen, ze op hun rug op je schoot leggen) en de pootjes één voor één bekijken en waar nodig bijknippen is voldoende. De meeste konijnen vinden het niet bepaald prettig en omdat het veiliger is als ze hun pootje goed stil houden voor je knipt is dit makkelijker om met twee mensen samen te doen; één om het konijn (eventueel dus in dwangbuis/handdoek constructie) in bedwang te houden en één om te knippen. Uiteraard niet in het roze deel van het nageltje knippen, dat doet pijn en gaat bloeden.

Nog een heel belangrijk iets om in de gaten te houden is de ontlasting; plakkerig = slecht. Als ontlasting aan de kont van het konijn blijft plakken moet je tijdig ingrijpen en de boel voorzichtig schoonmaken met een doekje en eventueel wat lauw water (konijn goed afdrogen voor je het dan weer naar buiten laat). Daarna even minder of geen brokjes voeren, geen groenvoer en alleen onbeperkt hooi en water zodat de darmen tot rust kunnen komen. Je zou dan vrij snel verbetering moeten zien en zodra het weer goed gaat kun je meer brokjes en voorzichtig weer wat groenvoer gaan introduceren. Zie je plakkerige, dikke langwerpige keutels in het hok liggen (dat zijn blindedarm keutels die niet opgegeten worden) maar plakt er niets echt aan haar kont dan kun je vaak volstaan met wat minder brokjes voeren.

Sorry weer voor de lap tekst :')
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_118739699
Allereerst:
Niks sorry, hartstikke fijn juist! o|O

:*

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 12:59 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Gelukkig dat jullie weer een vriendjes zijn na het verschonen ;)

Ik weet niet of ik wat zinnigs te zeggen heb, maar kan allicht een poging wagen :P Dat in en uit het hok hupsen is volgens mij geen uitnodiging om binnen te komen; ik zou het eerder zien als een soort onzekerheid/verdediging van wat ik denk dat ze als de grens van haar territorium ziet. Je kan het uitproberen door je hand achter haar aan naar binnen te steken, ik zou hierbij zelf voor de zekerheid een handschoen gebruiken. Aan haar gedrag kun je dan wel merken wat ze bedoelde. Kopjes geven en je hand/vingers zachtjes likken of relaxed gaan liggen/zich ontspannen laten aaien betekende een uitnodiging; grommen/knorren, steeds om je hand heen drentelen en eventueel op je af rennen en krabben/bijten betekende 'blijf uit de buurt van m'n huis' :+
Ah, dan ga ik voor de laatste optie. :P M'n hand in het onderste hok vindt ze echt 3x niks, en toen ik gisteravond hooi in de boomstam wilde leggen waar zij bij was sprong ze weer achter m'n hand aan. (Niet er enigszins enthousiast naartoe om te snuffelen, maar vanaf de zijkant en dan snel door rennend.). Gelukkig raakte ze alleen de pluk hooi. Dus verder even maar met rust gelaten - misschien was ze toch nog wel chagrijnig van het hok verschonen- en dan gaan we onderin wel oefenen met handschoen. (En verder niet teveel rommelen waar ze bij zit. Dat is op zich verder niet nodig natuurlijk :) )

Bovenin lijkt ze zich wat zekerder te voelen. Dan komt ze dus heel dichtbij om te snuffelen aan mijn gezicht en hand (als ze zin heeft). En daar aai ik haar ook. (ik kan er daar wat makkelijker bij dan onderin, waar je altijd door het openingetje moet en dan zo onhandig zit.) Ik ben net even wezen kijken, alleen ze was net wakker dus nog niet echt interesse, wel een oor naar achteren en een naar voren, en een wat argwanend schuin koppie. Dan steek ik m'n hand er eigenlijk niet in - tenzij ik eten bij me heb - maar zal dat toch ook eens proberen. (met handschoen :+ Of anders mag vriend het eerst proberen >:) )

quote:
Een weegschaal is wel handig om te hebben, maar het is misschien nog wel belangrijker om gewoon in de gaten te houden of ze goed eet (brokjes op, enthousiast knabbelen aan haar hooi en groenvoer) en zich levendig gedraagt. Daar merk je vaak eerder aan dat er iets mis is dan aan het gewicht. Als een konijn een dag lang (24u) niet gegeten heeft vallen de darmen stil en gaan ze dood, maar dat merk je niet door te wegen. Vandaar dat je vaak sneller merkt dat er iets is door te letten op het gedrag en hoe ze reageert op voedsel. De tanden kun je trouwens controleren door als je haar vast hebt voorzichtig haar boven- en onderlippen aan de kant te schuiven met je vinger(s) (pas op :P ) en zo te kijken of ze netjes op elkaar aansluiten en niet scheef staan of enorm lang zijn. Haakjes op de kiezen kun je op die manier niet zien, dat merk je eerder aan verminderde eetlust of - als het al langer duurt - gewichtsverlies.
Ze eet volgens mij wel goed. :) (Ze poept er in elk geval genoeg voor :') ) De hele dag door zie ik haar in het stro wroeten en knabbelen, en verse plukken hooi worden altijd goed buit gemaakt :9 Groenvoer overigens ook, op gistermiddag na gaat dat er altijd wel in. En ik geef haar elke dag een kleine hoeveelheid brokjes, en dat gaat ook op.
En 't is echt een konijn; 's ochtends vroeg is ze al wakker en tegen de middag gaat ze liggen dutten. In de namiddag wordt ze dan vaak weer actiever :) (graven, rondhupsen, boomstam-werpen, u kent het ;) )

En ik denk dat ik begin volgende week even een controle-momentje inlas. Als ik dat vandaag doe heb ik weer ruzie. :D

quote:
Verder is het verstandig om om de zoveel tijd haar nageltjes te controleren en ze als dat nodig is bij de knippen. Als ze regelmatig op het balkon kan lopen zullen ze denk ik aardig afslijten, maar op zachte ondergrond groeien ze soms te lang. Het konijn stevig in een handdoek wikkelen (of bij makkelijke nijnen, ze op hun rug op je schoot leggen) en de pootjes één voor één bekijken en waar nodig bijknippen is voldoende. De meeste konijnen vinden het niet bepaald prettig en omdat het veiliger is als ze hun pootje goed stil houden voor je knipt is dit makkelijker om met twee mensen samen te doen; één om het konijn (eventueel dus in dwangbuis/handdoek constructie) in bedwang te houden en één om te knippen. Uiteraard niet in het roze deel van het nageltje knippen, dat doet pijn en gaat bloeden.
Ik had al van gewoonmezelf87 gehoord dat een handdoek wel nodig is, haha :+
Ik zie overigens allemaal nagelschaartjes voor konijnen...is dat echt handiger of kan een nagelknippertje (ik heb een kleine en een grote) ook?

quote:
Nog een heel belangrijk iets om in de gaten te houden is de ontlasting; plakkerig = slecht. Als ontlasting aan de kont van het konijn blijft plakken moet je tijdig ingrijpen en de boel voorzichtig schoonmaken met een doekje en eventueel wat lauw water (konijn goed afdrogen voor je het dan weer naar buiten laat). Daarna even minder of geen brokjes voeren, geen groenvoer en alleen onbeperkt hooi en water zodat de darmen tot rust kunnen komen. Je zou dan vrij snel verbetering moeten zien en zodra het weer goed gaat kun je meer brokjes en voorzichtig weer wat groenvoer gaan introduceren. Zie je plakkerige, dikke langwerpige keutels in het hok liggen (dat zijn blindedarm keutels die niet opgegeten worden) maar plakt er niets echt aan haar kont dan kun je vaak volstaan met wat minder brokjes voeren.
Sorry weer voor de lap tekst :')
Handig om te weten! Ik heb even snel een blik geworpen in het hok, en het ziet er wel goed uit. :Y

Hoeveel groenvoer mag een konijn eigenlijk ongeveer per dag? Diva eet nu wel meer hooi dan groenvoer hoor, maar om haar te lokken is het wel handig om af en toe een plukje loof erbij te houden. Van sommigen hoor ik dat 2 stronken witlof per dag best kan, maar dat is misschien weer een iets te grote hoeveelheid..?
pi_118741356
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 13:25 schreef Candaasje het volgende:
Allereerst:
Niks sorry, hartstikke fijn juist! o|O

:*

[..]

Ah, dan ga ik voor de laatste optie. :P M'n hand in het onderste hok vindt ze echt 3x niks, en toen ik gisteravond hooi in de boomstam wilde leggen waar zij bij was sprong ze weer achter m'n hand aan. (Niet er enigszins enthousiast naartoe om te snuffelen, maar vanaf de zijkant en dan snel door rennend.). Gelukkig raakte ze alleen de pluk hooi. Dus verder even maar met rust gelaten - misschien was ze toch nog wel chagrijnig van het hok verschonen- en dan gaan we onderin wel oefenen met handschoen. (En verder niet teveel rommelen waar ze bij zit. Dat is op zich verder niet nodig natuurlijk :) )

Bovenin lijkt ze zich wat zekerder te voelen. Dan komt ze dus heel dichtbij om te snuffelen aan mijn gezicht en hand (als ze zin heeft). En daar aai ik haar ook. (ik kan er daar wat makkelijker bij dan onderin, waar je altijd door het openingetje moet en dan zo onhandig zit.) Ik ben net even wezen kijken, alleen ze was net wakker dus nog niet echt interesse, wel een oor naar achteren en een naar voren, en een wat argwanend schuin koppie. Dan steek ik m'n hand er eigenlijk niet in - tenzij ik eten bij me heb - maar zal dat toch ook eens proberen. (met handschoen :+ Of anders mag vriend het eerst proberen >:) )

[..]

Fijn dat je haar op de bovenverdieping wel goed kunt benaderen, hopelijk breidt zich dat straks uit zodat ze zich ook beneden lekker laat kriebelen en je handen niet meer aanvalt :P Ben erg benieuwd of ze je vriend ook te pakken zou nemen als hij zijn hand beneden naar binnen steekt en hooi verplaatst o.i.d., het kan best zijn dat ze voor hem nog ietsje banger is als hij minder tijd met haar door brengt en hem dus niet direct durft aan te vallen.

Eigenlijk zou je in de ideale situatie gewoon overal in het hok met je hand moeten kunnen komen en schoonmaken of voer bijvullen zonder dat ze het nodig vindt je weg te jagen. Ik zou dus vooral niet al teveel rekening houden met dat ze het misschien niet zo leuk vind, maar blijven oefenen (met handschoen of hand van vriend :P ). Je moet haar natuurlijk niet expres pesten of provoceren, maar gewoon rustig je ding doen in haar hok moet kunnen. Laat je dus ook vooral niet wegjagen (en denk niet: ach ze vindt het niet leuk, ik laat haar maar met rust) want dan 'wint' zij en duurt het nog langer voor ze over dit gedrag heen groeit. Ze komt niet bepaald over als een teer zieltje dus ik denk dat ze wel wat aan kan ;)

quote:
Ze eet volgens mij wel goed. :) (Ze poept er in elk geval genoeg voor :') ) De hele dag door zie ik haar in het stro wroeten en knabbelen, en verse plukken hooi worden altijd goed buit gemaakt :9 Groenvoer overigens ook, op gistermiddag na gaat dat er altijd wel in. En ik geef haar elke dag een kleine hoeveelheid brokjes, en dat gaat ook op.
En 't is echt een konijn; 's ochtends vroeg is ze al wakker en tegen de middag gaat ze liggen dutten. In de namiddag wordt ze dan vaak weer actiever :) (graven, rondhupsen, boomstam-werpen, u kent het ;) )

En ik denk dat ik begin volgende week even een controle-momentje inlas. Als ik dat vandaag doe heb ik weer ruzie. :D

[..]

Lekker eten en actief gedrag is altijd goed! Ze voelt zich volgens mij echt helemaal op haar gemak als ik lees hoe goed ze eet en hoe zelfverzekerd ze door haar hok wandelt en de boel verbouwd naar eigen inzicht. Regelmatig controleren is verstandig, maar omdat konijnen het niet zo leuk vinden maar je er idd vaak geen vriendjes mee :P Beter om het één keer per week/twee weken even te doen samen met je vriend of zo, en ff checken of ze er nog goed uitziet. Meestal merk je het ook wel als er echt iets is, dan gedragen ze zich anders, ze zitten/liggen anders, ze zijn niet zo enthousiast over het eten... Dat soort dingetjes. Die merk je niet bij een wekelijkse of maandelijkse controle maar meer bij de dagelijkse interactie. Dat is dan ook het belangrijkst imo.

quote:
Ik had al van gewoonmezelf87 gehoord dat een handdoek wel nodig is, haha :+
Ik zie overigens allemaal nagelschaartjes voor konijnen...is dat echt handiger of kan een nagelknippertje (ik heb een kleine en een grote) ook?

[..]

Wij gebruiken voor de konijnen (en de cavia's en de honden) een nagelschaartje voor honden, zo eentje: en met 2x 8 kilo konijn met bijbehorende grote poten en dikke nagels is dat ook wel nodig. Bij cavia's en kleine konijntjes kun je ook wel een gewoon nagelschaartje voor mensen gebruiken maar de kans is dan iets groter dat de nagel splijt of kapot gaat als je verkeerd knipt. Als je dat in huis hebt kun je het gebruiken en het kan best heel goed gaan, maar wil je het zekere voor het onzekere nemen dan denk ik dat zo'n hondennagelschaartje iets beter is.

quote:
Handig om te weten! Ik heb even snel een blik geworpen in het hok, en het ziet er wel goed uit. :Y

Hoeveel groenvoer mag een konijn eigenlijk ongeveer per dag? Diva eet nu wel meer hooi dan groenvoer hoor, maar om haar te lokken is het wel handig om af en toe een plukje loof erbij te houden. Van sommigen hoor ik dat 2 stronken witlof per dag best kan, maar dat is misschien weer een iets te grote hoeveelheid..?
Hoeveel per dag hangt erg af van het konijn en het soort groenvoer. Het heeft in de eerste plaats vooral te maken met hoeveel groenvoer het konijn gewend is te eten. Mijn konijnen zitten en zaten vroeger altijd de hele lente en zomer buiten in een weilandje met vrijwel onbeperkt gras. Dit ging en gaat altijd goed, omdat ik ze er in de aanloop van het naar buiten gaan aan laat wennen door steeds meer gras te voeren terwijl ze nog binnen zitten. In de winter zitten ze binnen en krijgen ze wortels, andijvie of witlof en soms boerenkool, mais of een stukje appel (of banaan, voor Jul). In het voorjaar laat ik ze dan dus langzaam wennen aan grotere hoeveelheden groenvoer in de vorm van gras en wat kruiden zoals paardenbloem en peterselie voor ze naar buiten gaan.

Gras is in principe altijd goed en kan voor konijnen die er aan gewend zijn geen kwaad, ook niet in grote hoeveelheden. Andere groenten moet je wel met mate voeren omdat ze bepaalde eigenschappen hebben (gasvormend, suikerrijk, dat soort dingen) waardoor teveel daarvan darmproblemen of vervetting kan geven. Als je veel groenvoer wilt geven is het verstandig op te zoeken welke groenten in principe onbeperkt gegeven mogen worden en welke het beste met mate. Zodra je merkt dat de ontlasting niet meer stevig is moet je tijdelijk minderen met groenvoer en daarna als je wilt langzaam weer opbouwen met makkelijk verteerbare groenten die in grote hoeveelheden niet schadelijk zijn.

Er zijn een aantal lijsten te vinden online met info over welke groenten, fruit en kruiden goed zijn voor konijnen en welke minder goed (want gasvormend, dikmakend, diarree-opwekkend, etc.). Als je die aanhoud voor wat betreft de soorten die je voert en de hoeveelheden van bepaalde soorten kom je een heel eind. Gras mag in ieder geval onbeperkt, en volgens mij kan witlof, wortelloof en andijvie ook weinig kwaad in grote hoeveelheden. Koolsoorten daarentegen zijn berucht want gasvormend; boerenkool kan met mate als je langzaam opbouwt maar andere soorten zijn vaak niet zo goed. Voor de precieze details kun je zo'n lijst nakijken :)

Kijk bv hier: http://www.konijnen.nl/voer/groenvoer.htm of hier: http://www.bunnybunch.nl/(...)n-voor-konijnen.html maar let er op dat sommige bronnen elkaar soms ook tegenspreken wat betreft bepaalde groenten. Ik hou zelf graag een aantal groenten aan waarvan ik weet dat het onbeperkt mag en kan, en wil ik eens iets aparts geven dan check ik zo'n lijst. Maar meestal geef ik alleen de standaard dingen die ze vaker krijgen omdat ik weet dat dat goed gaat en ze daar aan gewend zijn.
pi_118747351
Wauw, dank voor al je tips! _O_ O+

Ik ga er mee aan de slag. Ik heb nog ergens winterhandschoenen ligen én werkhandschoenen, plus een dikke leren jas, dan moet ik wel wat kunnen aanrommelen in het hok beneden :P

En vriend is er inderdaad minder vaak - en hij is wat minder teerhartig dan ik :@ _O- - dus dat ze mij wel wegjaagt en hem niet/minder komt denk ik inderdaad doordat ze mij door heeft. (Dat hebben de paarden op de manege ook altijd. :') )

Overigens...madame heeft toch al een flinke poos in het 'toilet' gezeten. Poepen doet ze overal, maar kennelijk heeft ze de bak nu wel geaccepteerd in haar verblijf. :D

En en en: *O*
Misschien was het inbeelding, maar ik zou toch zweren dat Diva net haar kopje een soort van onder mijn hand stak! (Ze duwde er nog net niet tegenaan met dr neus.) Misschien was zo op zoek naar wat lekkers, maar dr oren bleven overeind tijdens het aaien. (ze dook nog wel wat ineen met dr lijfje, maar ze leek verder niet bang oid. Hooguit oplettend.).
Ze komt ook - als ze een beetje wakker is - echt elke keer nieuwsgierig kijken, vaak hupt ze ook naar boven toe. Deurtje open, en even snuffelen op 5cm van mijn neus af. O+ Elke keer lijkt het wat enthousiaster te worden. yay!
pi_118748380
Echt fijn dat ze zo goed vooruit gaat, langzaam komt ze helemaal los volgens mij ^O^ Ik ben echt super benieuwd hoe ze t.z.t. om zal gaan met een vriendje en hoe ze zich dan gaat gedragen. Vaak brengt dat nog wel wat gedragsverandering met zich mee namelijk. Hopelijk maakt een leuke kerel haar straks nog wat relaxter en ga je er nog heel veel plezier aan beleven O+
pi_118825871
Ja daar ben ik ook heel benieuwd naar! :Y
Tot die tijd loop ik ongeveer 10x per dag naar buiten om even hallo te zeggen, wat te babbelen, zachtjes te aaien, hooi te geven en natuurlijk wat lekkers te geven. :9

En ze begin me nu echt te leren kennen! *O* Als ik naar buiten loop en ze wakker is (en niet al te druk bezig is met hooi eten :P ) rent ze gelijk naar boven, naar het deurtje toe. Dan doe ik het deurtje open, krijgt ze vaak wat lekkers, een berg vers hooi, en/of een aai over dr bol. Daar blijft ze dan even lekker rondscharrelen, stokstaarten, dr neus tegen het deurtje duwen (als ik hem weer dicht doe), en soms rent ze dan weer naar beneden, maakt een home-run op/om/over de boomstam heen, rent weer terug naar boven, hopst weer naar beneden (daar heb ik dan inmiddels ook het deurtje opengezet voor een eventuele aai), etc. Meestal eindigt ze trouwens boven. (En als ze dut is de begroeting soms minder enthousiast hoor, maar goed, slaap is heilig natuurlijk :{w )

Als mijn vriend er is zit ze ook wel eens boven, maar blijft ze ook gerust beneden bij het deurtje zitten voor een aai. Net kwam ik naar buiten en gelijk - hup - zat ze weer boven.

De boomstam doet het trouwens ook goed. Hij wisselt regelmatig van positie,
Vandaag was ik Diva eventjes kwijt, totdat ik opeens zag dat het wel erg donker was IN de boomstam. En er een klein wit plukje te zien was.........had ze zichzelf er in gepropt _O- . (Ze kwam er daarna weer heelhuids uit, om vervolgens zichzelf er weer in te stoppen...)

't Is zo'n heerlijk nieuwsgierig, actief beestje! O+

Gisteren en vandaag wist ze trouwens niet wat haar overkwam. Ze is geaaid door - met mij en mijn vriend meegerekend - 7 verschillende mensen! We hebben haar er niet uit gehaald, maar ze is door een aantal mensen toch zonder enige vrees even uitgebreid geaaid over 't hele lijf heen, en ik weet niet of ze versteend was van angst ( :+ ) of dat ze het stiekem toch wel lekker vond, want ze bleef telkens wel mooi zitten en komt nog steeds elke keer vol enthousiasme kijken.
(Ze duikt overigens altijd ietsje in elkaar - ook als ik alleen over dr neus aai, maar haar oren blijven vrijwel altijd wel ietsje overeind staan en ze rent niet weg oid. Lijkt me dan toch dat ze het niet erg vervelend vindt?)

Oh en en en..........mevrouw blieft echt geen wortel...(Wat is dat nu voor een konijn? :D )
Althans, wortelloof, hooi en een (klein partje) appel valt ze vol enthousiasme aan wanneer ik het uit de hand voer (Vooral appel smaakt ERG in de smaak...!) Maar wortel... :{w

Morgen ga ik eens kijken of ik nog wat foto's kan maken. Maar ze vindt de camera altijd maar vreemd. Dus kan niks beloven. :)
pi_118833011
Diva geen wortel?? dat at ze altijd wel (wel de geschraapte variant!
S. 2014
J. 2016
pi_118842030
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 23:41 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Diva geen wortel?? dat at ze altijd wel (wel de geschraapte variant!
Ik had de wortel wel geschraapt, maar misschien dat wat kleinere stukjes wel werken, nog niet geprobeerd. Maar ik wilde vandaag toch al wat verschillende stukjes groente/fruit verstoppen zodat ze er wat moeite voor moet doen. Kunnen wat kleine wortelstukjes ook wel bij. :)

Oh trouwens, nog een vraagje met de temperaturen die nu aan het dalen zijn; ik weet dat konijnen goed tegen de kou kunnen hoor, maar is het met echt strenge vorst voldoende om het nachthok vol te proppen met sto en wat hooi (daar zit ze graag op), of 'moet' ik er iets van een snugglesafe bij stoppen als het écht koud wordt? (Die dingen zijn nu in de aanbieding bij Zooplus, daardoor moest ik er even aan denken). We willen nog wel een winddichte hoes bestellen voor over het hok (er zitten raampjes in die open kunnen voor de ventilatie), dat is dan ook gelijk om het hok te beschermen tegen het weer, misschien is dat al voldoende?

(Ik probeer zoveel mogelijk als een konijn te behandelen, maar ze hoeft nu ook weer niet zo'n hard leven te lijden als in het wild ;) Haha)
pi_118846318
Ik gooide altijd extra veel stro en hooi in het nachthok, daar maakte ze dan een holletje van, en je zag haar in de winter ook weinig buiten haar nachthok, Wel had ik met erge kou en vorst een deken/jutezak over het hok heen, Maar zo'n hoes als jij beschrijft moet het ook prima doen.

En misschien vind ze de wortel gewoon niet meer boeiend nu ze ook brocolli krijgt, dat aten wij namelijk nooit :P
Wortel, witlof en andijvie waren de dingen die ze bij mij errg graag at, en ze is helemaal gek op die maiskolven die je bij de dierenwinkels kan kopen.
S. 2014
J. 2016
  maandag 5 november 2012 @ 14:11:10 #144
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_118847284
Mais kun je nu nog scoren in het veld zelfs ^O^
Ik vind het zo leuk dat je zo enthousiast bent en dat ze zo vooruit gaat O+
Je kan bij hele extreme vorst een fles met warm water in haar hok leggen maar ik denk dat zo een hoes ook al goed isoleert.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  Moderator dinsdag 6 november 2012 @ 08:32:08 #145
155227 crew  Guppy
dus
pi_118878569
Kom je Diva binnenkort ook voorstellen in het konijnentopic? O+
[centraal] Konijnentopic met foto's! #21 Langoren verzamelen!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_118899675
De wortel smaakte vandaag prima. :+ Achja, ik heb ook niet elke dag zin in Chinees of patat, of bloemkool, of.... ;)

En ik heb alvast wat extra stro in het hok gestopt. Als het écht gaat vriezen gooi ik er nog wat extra bij, maar nu kan ze al een aardig holletje bouwen :)

@Guppy: Oh leuk, zal ik doen! Ik wist heel niet dat er zo'n topic was! :D
  Moderator dinsdag 6 november 2012 @ 19:13:51 #147
155227 crew  Guppy
dus
pi_118900544
Top ^O^

Hier trouwens nog een foto van Molly, en het konijn-proof balkon :Y
pi_118904458
Wat een leuke foto! O+

Zelf foto's maken lukt hier niet geweldig omdat Diva het maar vreemd gedoe vindt met zo'n zwart ding (mobiel werkt inmiddels ook weer en is wat kleienr, maar ze is daar ook geen fan van). In elk geval stopt ze telkens waar ze mee bezig was :') Zodra ik iets leuks heb zal ik het posten hoor!
pi_118941605
In de categorie 'Diva op onderzoek' hier een filmpje van vandaag. Het is opgenomen met een telefoon en dat is te zien :') (Diva geeft hier ook licht....). en ik heb er even een stukje uitgeknipt anders zit je 5 min. naar een konijn zittend in een hoek te kijken. :P

Wel leuk om even te vermelden misschien: net voor het moment dat ze vanuit die hoek komt aangehupst, riep ik zachtjes 'kom maar!'. Daar reageert ze wel vaak - niet altijd - op. :)
En toen ik later weg was kwam ze wel weer naar buiten, verder dan de mat durft ze nog niet.

Ze vindt de camera/telefoon echt niks, maar goed, misschien dat ik het binnenkort voor elkaar krijg mooiere filmpjes te maken. (Oh en sorry voor de afvalbak die nog openstond, ik had net wat keutels geruimd. :@ )
pi_118943755
O+ O+ O+
S. 2014
J. 2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')