Maf beest is het, ze doet het vaker dus kennelijk ligt het lekker...quote:
Gelukkig dat jullie weer een vriendjes zijn na het verschonenquote:Op vrijdag 2 november 2012 09:05 schreef Candaasje het volgende:
Ze vindt dat ding inderdaad maar niks.Ik kijk het vandaag nog even aan en anders gooi ik hem er uit. Ga ik het hoekje onder de trap extra aantrekkelijk maken voor dr om te zitten
En we zijn weer vriendjes hoor. (Niet dat we ruzie hadden natuurlijk, maar ze was 's middags niet heeul blij met me, en 's avonds was ik weg.) Ik koop haar gewoon telkens om met groenvoer en vers hooi![]()
Even weer voorzichtig geaaid over het koppie, dr oortjes blijven steeds iets langer overeind staan, af en toe duikt ze nog in elkaar, maar zolang ik heel rustig blijf, blijft ze wel zitten. Je moet als konijn wat over hebben voor je loof natuurlijk(binnenkort ook wat anders zoals witlof of andijvie hoor, maar we hebben één keer zelf bospeen gegeten en nu ligt de hele groentela vol met dat loofspul. Ik ga deze week wel wat weggooien, 't moet niet te oud worden natuurlijk.)
En het is echt een nieuwsgierig dametje.Als ze bovenin zit, met het deurtje open, komt ze aan m'n gezicht snuffelen. (ze raakt hem net (!) niet aan.). En ondering hopt ze naar buiten - waar mijn hand ligt- draait zich om en hop naar binnen, hopt weer gelijk naar buiten, en weer naar binnen. Ik weet niet of dit het 'volg me'-signaal is, maar ik pas niet in die kooi natuurlijk
Misschien m'n hand wel, maar sinds gisteren vindt ze m'n hand/arm in de kooi onderin maar niks. Maar wellicht dat het op uitnodging wel mag.....iemand iets zinnigs hier over te zeggen?
Oh en ik moet op zoek naar een keukenweegschaal. Die heb ik nog niet, maar degene van de dierenambulance gaf me dat als tip, omdat je dan sneller kunt zien of er iets mis is met (bijvoorbeeld) de tanden. (Te signaleren door gewichtsverlies.) Eens kijken of ik er eentje kan vinden met een wat grotere kom. Ik wilde Diva sowieso al een keertje wegen en even alles bekijken. (Ze doet het fantastisch hoor, maar zo kan ze ook een beetje wennen (zoverre dat gaat..) aan een controlebeurt, gezien ik haar moet laten enten voor ik een maatje kan gaan zoeken.)
Ah, dan ga ik voor de laatste optie.quote:Op vrijdag 2 november 2012 12:59 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Gelukkig dat jullie weer een vriendjes zijn na het verschonen
Ik weet niet of ik wat zinnigs te zeggen heb, maar kan allicht een poging wagenDat in en uit het hok hupsen is volgens mij geen uitnodiging om binnen te komen; ik zou het eerder zien als een soort onzekerheid/verdediging van wat ik denk dat ze als de grens van haar territorium ziet. Je kan het uitproberen door je hand achter haar aan naar binnen te steken, ik zou hierbij zelf voor de zekerheid een handschoen gebruiken. Aan haar gedrag kun je dan wel merken wat ze bedoelde. Kopjes geven en je hand/vingers zachtjes likken of relaxed gaan liggen/zich ontspannen laten aaien betekende een uitnodiging; grommen/knorren, steeds om je hand heen drentelen en eventueel op je af rennen en krabben/bijten betekende 'blijf uit de buurt van m'n huis'
![]()
Ze eet volgens mij wel goed.quote:Een weegschaal is wel handig om te hebben, maar het is misschien nog wel belangrijker om gewoon in de gaten te houden of ze goed eet (brokjes op, enthousiast knabbelen aan haar hooi en groenvoer) en zich levendig gedraagt. Daar merk je vaak eerder aan dat er iets mis is dan aan het gewicht. Als een konijn een dag lang (24u) niet gegeten heeft vallen de darmen stil en gaan ze dood, maar dat merk je niet door te wegen. Vandaar dat je vaak sneller merkt dat er iets is door te letten op het gedrag en hoe ze reageert op voedsel. De tanden kun je trouwens controleren door als je haar vast hebt voorzichtig haar boven- en onderlippen aan de kant te schuiven met je vinger(s) (pas op) en zo te kijken of ze netjes op elkaar aansluiten en niet scheef staan of enorm lang zijn. Haakjes op de kiezen kun je op die manier niet zien, dat merk je eerder aan verminderde eetlust of - als het al langer duurt - gewichtsverlies.
Ik had al van gewoonmezelf87 gehoord dat een handdoek wel nodig is, hahaquote:Verder is het verstandig om om de zoveel tijd haar nageltjes te controleren en ze als dat nodig is bij de knippen. Als ze regelmatig op het balkon kan lopen zullen ze denk ik aardig afslijten, maar op zachte ondergrond groeien ze soms te lang. Het konijn stevig in een handdoek wikkelen (of bij makkelijke nijnen, ze op hun rug op je schoot leggen) en de pootjes één voor één bekijken en waar nodig bijknippen is voldoende. De meeste konijnen vinden het niet bepaald prettig en omdat het veiliger is als ze hun pootje goed stil houden voor je knipt is dit makkelijker om met twee mensen samen te doen; één om het konijn (eventueel dus in dwangbuis/handdoek constructie) in bedwang te houden en één om te knippen. Uiteraard niet in het roze deel van het nageltje knippen, dat doet pijn en gaat bloeden.
Handig om te weten! Ik heb even snel een blik geworpen in het hok, en het ziet er wel goed uit.quote:Nog een heel belangrijk iets om in de gaten te houden is de ontlasting; plakkerig = slecht. Als ontlasting aan de kont van het konijn blijft plakken moet je tijdig ingrijpen en de boel voorzichtig schoonmaken met een doekje en eventueel wat lauw water (konijn goed afdrogen voor je het dan weer naar buiten laat). Daarna even minder of geen brokjes voeren, geen groenvoer en alleen onbeperkt hooi en water zodat de darmen tot rust kunnen komen. Je zou dan vrij snel verbetering moeten zien en zodra het weer goed gaat kun je meer brokjes en voorzichtig weer wat groenvoer gaan introduceren. Zie je plakkerige, dikke langwerpige keutels in het hok liggen (dat zijn blindedarm keutels die niet opgegeten worden) maar plakt er niets echt aan haar kont dan kun je vaak volstaan met wat minder brokjes voeren.
Sorry weer voor de lap tekst![]()
Fijn dat je haar op de bovenverdieping wel goed kunt benaderen, hopelijk breidt zich dat straks uit zodat ze zich ook beneden lekker laat kriebelen en je handen niet meer aanvaltquote:Op vrijdag 2 november 2012 13:25 schreef Candaasje het volgende:
Allereerst:
Niks sorry, hartstikke fijn juist!![]()
[..]
Ah, dan ga ik voor de laatste optie.M'n hand in het onderste hok vindt ze echt 3x niks, en toen ik gisteravond hooi in de boomstam wilde leggen waar zij bij was sprong ze weer achter m'n hand aan. (Niet er enigszins enthousiast naartoe om te snuffelen, maar vanaf de zijkant en dan snel door rennend.). Gelukkig raakte ze alleen de pluk hooi. Dus verder even maar met rust gelaten - misschien was ze toch nog wel chagrijnig van het hok verschonen- en dan gaan we onderin wel oefenen met handschoen. (En verder niet teveel rommelen waar ze bij zit. Dat is op zich verder niet nodig natuurlijk
)
Bovenin lijkt ze zich wat zekerder te voelen. Dan komt ze dus heel dichtbij om te snuffelen aan mijn gezicht en hand (als ze zin heeft). En daar aai ik haar ook. (ik kan er daar wat makkelijker bij dan onderin, waar je altijd door het openingetje moet en dan zo onhandig zit.) Ik ben net even wezen kijken, alleen ze was net wakker dus nog niet echt interesse, wel een oor naar achteren en een naar voren, en een wat argwanend schuin koppie. Dan steek ik m'n hand er eigenlijk niet in - tenzij ik eten bij me heb - maar zal dat toch ook eens proberen. (met handschoenOf anders mag vriend het eerst proberen
)
[..]
Lekker eten en actief gedrag is altijd goed! Ze voelt zich volgens mij echt helemaal op haar gemak als ik lees hoe goed ze eet en hoe zelfverzekerd ze door haar hok wandelt en de boel verbouwd naar eigen inzicht. Regelmatig controleren is verstandig, maar omdat konijnen het niet zo leuk vinden maar je er idd vaak geen vriendjes meequote:Ze eet volgens mij wel goed.(Ze poept er in elk geval genoeg voor
) De hele dag door zie ik haar in het stro wroeten en knabbelen, en verse plukken hooi worden altijd goed buit gemaakt
Groenvoer overigens ook, op gistermiddag na gaat dat er altijd wel in. En ik geef haar elke dag een kleine hoeveelheid brokjes, en dat gaat ook op.
En 't is echt een konijn; 's ochtends vroeg is ze al wakker en tegen de middag gaat ze liggen dutten. In de namiddag wordt ze dan vaak weer actiever(graven, rondhupsen, boomstam-werpen, u kent het
)
En ik denk dat ik begin volgende week even een controle-momentje inlas. Als ik dat vandaag doe heb ik weer ruzie.
[..]
Wij gebruiken voor de konijnen (en de cavia's en de honden) een nagelschaartje voor honden, zo eentje:quote:Ik had al van gewoonmezelf87 gehoord dat een handdoek wel nodig is, haha![]()
Ik zie overigens allemaal nagelschaartjes voor konijnen...is dat echt handiger of kan een nagelknippertje (ik heb een kleine en een grote) ook?
[..]
Hoeveel per dag hangt erg af van het konijn en het soort groenvoer. Het heeft in de eerste plaats vooral te maken met hoeveel groenvoer het konijn gewend is te eten. Mijn konijnen zitten en zaten vroeger altijd de hele lente en zomer buiten in een weilandje met vrijwel onbeperkt gras. Dit ging en gaat altijd goed, omdat ik ze er in de aanloop van het naar buiten gaan aan laat wennen door steeds meer gras te voeren terwijl ze nog binnen zitten. In de winter zitten ze binnen en krijgen ze wortels, andijvie of witlof en soms boerenkool, mais of een stukje appel (of banaan, voor Jul). In het voorjaar laat ik ze dan dus langzaam wennen aan grotere hoeveelheden groenvoer in de vorm van gras en wat kruiden zoals paardenbloem en peterselie voor ze naar buiten gaan.quote:Handig om te weten! Ik heb even snel een blik geworpen in het hok, en het ziet er wel goed uit.![]()
Hoeveel groenvoer mag een konijn eigenlijk ongeveer per dag? Diva eet nu wel meer hooi dan groenvoer hoor, maar om haar te lokken is het wel handig om af en toe een plukje loof erbij te houden. Van sommigen hoor ik dat 2 stronken witlof per dag best kan, maar dat is misschien weer een iets te grote hoeveelheid..?
Ik had de wortel wel geschraapt, maar misschien dat wat kleinere stukjes wel werken, nog niet geprobeerd. Maar ik wilde vandaag toch al wat verschillende stukjes groente/fruit verstoppen zodat ze er wat moeite voor moet doen. Kunnen wat kleine wortelstukjes ook wel bij.quote:Op zondag 4 november 2012 23:41 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Diva geen wortel?? dat at ze altijd wel (wel de geschraapte variant!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |