Bedankt voor je reactie!quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 14:13 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Diva doet haar naam volgens mij eer aanDat springen naar je hand klinkt imo niet zozeer als angst, maar meer als het verdedigen van haar nieuwe territorium. Vooral voedsters willen daar nog wel eens last van hebben. Ze zien je hand dan als indringer en 'verdedigen' hun hok/voer/speelgoed tegen jou. Een konijn dat alleen maar angstig is legt namelijk de oortjes plat, rent weg en verstopt zich of blijft als bevroren in een hoekje zitten; die bespringt je over het algemeen niet. Maar aan de positieve kant: dit betekend dat Diva zich al aardig thuis lijkt te voelen in haar nieuwe crib
Territoriaal gedrag kan vrij mild zijn en blijven bij op je af springen/naar je hand toe rennen maar het kan ook erger worden en dan kan een konijn krabben, grommen en soms ook bijten naar je hand. Het is daarom wel verstandig dat je er goed op let en er mee bezig bent Diva aan je aanwezigheid te laten wennen. Wat bij mij in het verleden heeft geholpen is o.a. afleiden met iets lekkers voor je het hok in gaat, je vooral niet weg laten jagen (dus nooit je hand wegtrekken, doe desnoods een dikke handschoen aan), steeds opnieuw rustig het hok in gaan en regelmatig bij haar zijn en haar zo laten wennen aan je geur en aanwezigheid. Wat meestal ook heel goed helpt is zorgen voor een groot territorium. In een relatief kleine, begrensde omgeving zoals een hok is het gedrag vaak erger dan als ze er bv. een grote ren bij hebben. Ik hoop dat ze snel aan je gewend is en ik ben erg benieuwd hoe Diva zich verder bij jou gaat ontwikkelen!
Haha, een echte Diva dus zoals ik al dacht! Dat plassen is inderdaad ook heel tekenend, ook voedsters doen dat om hun territorium te markeren en ze kunnen er net als katers en rammetjes zelfs bij gaan sproeien (op je kleren of handen zelfs, als je pech hebtquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 14:31 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie!
Ik denk dat je gelijk hebt, vandaag moest ik toch even in de ren zijn om even wat hooi neer te leggen (er lag niks meer beneden), waar Diva ook zat, en ze sprong weer gelijk. (Ik trok mijn hand toen wel terug, stom, maar ik zal wel even een handschoen/dikke doek pakken, ik ben al wel eens door muizen, ratjes, katten en paarden gebeten, maar konijnen kunnen er denk ik ook wel wat van..)
Toen ze daarna weer onder het trapje teruggekropen was en ik even friemelde aan de deuropening, zag ik ook de oortjes naar achteren gaan. En toen keerde ze zich met haar rug naar me toe, en deed spontaan een plasje.....duidelijk dus. HAAR huis.(Blij in elk geval dat het kennelijk wel bevalt, haha).
Ik zal proberen zoveel mogelijk in de ren te rommelen als zij boven zit, maar ik ga ook oefenen met jouw tips! Het nachthok beschouw ik dan wel echt als haar domein, en als ik dat moet verschonen sluit ik het even af met het luikje. Maar omdat ze nogal veel in de ren zit wil ik het zand gewoon kunnen wegscheppen/aanvullen zonder dat er een konijn een charge uitvoert op mijn hand)
Trouwens, om dr even een positieve draai aan te geven (want het is verder een schatje hoor, en ik heb echt nog geen hap gehad, waar ik wel eventueel rekening mee had gehouden. Maar ik wil dat dus graag zo houden)
Ik zat net weer naast het hok, en nadat ze dat plasje voor mijn neus gedaan had, liep ze naar boven. Daar heb ik even het deurtje opengezet (van de ruimte naast het echte nachthokje, links dus), en ze kwam heel nieuwsgierig snuffelen. Ik zat met mijn gezicht op 30-50cm afstand schat ik, en ze bleef echt met de oortjes naar voren snuffelen. Beetje aarzelend nog, maar ik had niet het idee dat er nu echt angst of territoriaal gedrag speelden. (Ik zat nu met mijn gezicht op gelijke hoogte, dat scheelde wellicht)Toen ik langzaam iets dichterbij kwam schoot ze het nachthokje weer in, maar toen ik weer naar achteren ging en het hekje dicht duwde (nog steeds van het slot af), kwam ze toch weer even kijken. En even met de neus tegen het deurtje duwen, dat een beetje open ging.
Ook als ik nu voor het hok zit en ze onderin ligt te dutten, blijven haar oortjes nu veel meer overeind staan en deinst ze niet zo vaak meer terug.Ze begint telkens meer te ontspannen heb ik het idee, dus ik moet het gewoon rustig tijd geven. (Dan kan ze straks ook gewoon op het balkon rondracen, en is dat gerommel van mij in haar huis ook wat minder bedreigend.)
En euh, foto's volgen nog hoor, beloofd. Maar Diva ligt te dutten...wordt een beetje eentoning qua compositie enzo....
Ik wacht ook nog op actiemomenten........quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 15:28 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Haha, een echte Diva dus zoals ik al dacht! Dat plassen is inderdaad ook heel tekenend, ook voedsters doen dat om hun territorium te markeren en ze kunnen er net als katers en rammetjes zelfs bij gaan sproeien (op je kleren of handen zelfs, als je pech hebt). En ja, konijnen kunnen best vervelend bijten als ze echt willen maar minder hard dan een echt boze/bange kat of een paard gelukkig
Een stevige handschoen of dikke doek is wel fijn, omdat het best moeilijk is je hand niet terug te trekken als er een kwaad konijn op af springt waarvan je weet of vermoed dat ze je kan bijten. En je hand terugtrekken is het gedrag aanmoedigen, dan heeft ze succes en blijft ze doorgaan. Als ze straks het hele balkon heeft wordt het denk ik wel minder, al kan het wel zijn dat ze dan nog steeds wat territoriaal doet als je haar terwijl ze in het hok zit benaderd. Sommige voedsters leren het nooit helemaal af, maar vaak is er wel mee te leven als ze lekker de ruimte hebben
![]()
Als je haar in de toekomst gaat koppelen aan een ex-ram is het wel handig om dit even te melden bij het asiel/de opvang. Erg territoriale voedsters zijn vaak moeilijker te koppelen omdat ze een ander konijn in hun hok net zo lastig accepteren als (de handen van) een mens. Veel ruimte voor de beide konijntjes is ook dan vaak de oplossing gelukkig, maar daar kunnen ze je bij een goede opvang van alles over vertellen.
En ben benieuwd naar wat actiefoto's
Ik weet niet wanneer je op zoek gaat, maar ik doe vrijwilligerswerk in Heiloo (onder alkmar) bij de konijnen/knaagdierenopvang. Kan het daar voor je in de gaten houdenquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 15:49 schreef Candaasje het volgende:
Ik woon in IJsselstein, dat ligt vlakbij (onder) Utrecht. Maar ik wil best een stukje rijden hoor. (Groningen, Friesland en omstreken vind ik dan wel weer wat ver worden, ook voor Diva om te reizen natuurlijk)
Oh, dat zou fijn zijn! (Ik kom wel eens in Alkmaar, er woont familiequote:Op vrijdag 26 oktober 2012 16:01 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ik weet niet wanneer je op zoek gaat, maar ik doe vrijwilligerswerk in Heiloo (onder alkmar) bij de konijnen/knaagdierenopvang. Kan het daar voor je in de gaten houden
Komt goedquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 16:04 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Oh, dat zou fijn zijn! (Ik kom wel eens in Alkmaar, er woont familieDat is qua afstand wel te doen)
Ik moet Diva denk ik wel eerst laten enten en ze moet hier nog wel even wennen, maar als je het in de gaten wil houden: graag!
Hmm, ik weet niet of ze jou echt als vreemde indringer ziet omdat ze net verhuisd is. Het blijft natuurlijk een konijn he, ik heb die van mij in ieder geval nooit op heel diepgaande gedachten en emoties kunnen betrappenquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 15:45 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ik wacht ook nog op actiemomenten........(vanmorgen om half 7 was ze wel aan het rondscharrelen, en gisteravond ook. (Beide te donker om foto's te maken) En vanmiddag eventjes, maar nu zit ze beneden te soezen. 't Is natuurlijk nogal wat, al die nieuwe indrukken!)
Is het trouwens een slim idee om Diva eerst zodanig aan mij te laten wennen (door naast het hok te zitten en tegen haar te praten....) dat ze buiten het hok durft te komen, en pas daarna te gaan oefenen met mijn handen in de ren? Kan me voorstellen dat ze mij nu sowieso maar een rare indringer van haar leventje vindt? (Dat zou ik als mens al vinden, maar goed, Diva is natuurlijk een konijn..).
Oh, en dat afleiden met iets lekkers.....is dat een kwestie van een pluk hooi (of iets anders lekkers) in je gehandschoende hand houden? Want om het aan te bieden moet ik wel met mijn hand de ren in, gezien ze meestal achterin zit. Dus met de ene hand het konijn afleiden en met de andere rustig naar binnen gaan wordt wat lastig.
En ik neem aan dat ik- mocht ze bijten (misschien bijt ze wel heel niet hoor, wat is jouw ervaring hiermee Gewoonmezelf87?), niet een 'squeeek!' moet laten horen hè? Tanden op elkaar en doen alsof het me niks doet?
(Wat een vragen hè?Konijnen zijn weer een andere tak van sport dan ratjes en katjes. En we hebben wel konijnen gehad vroegâh, maar als ik daar nu op terugkijk voel ik me een beetje schuldig - hoe jong ik ook was en hoe goed ik het ook bedoelde.
)
En met koppelen zal ik het er zeker bij zeggen, dat het een pittige dame is.(Ik ben aan het rondkijken hoor, maar de dierenbescherming heeft maar 2 ex-rammen, waarvan 1 al gereserveerd is en 2 een koppeltje vormen. Nouja, ze moet toch eerst ingeënt worden, anders willen de meeste opvangcentra niet eens (terecht) aan koppelen beginnen
)
Hahah, mooi omschrevenquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 16:29 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Hmm, ik weet niet of ze jou echt als vreemde indringer ziet omdat ze net verhuisd is. Het blijft natuurlijk een konijn he, ik heb die van mij in ieder geval nooit op heel diepgaande gedachten en emoties kunnen betrappenZe is nu ruim een dag bij je, ze eet goed, markeert en verdedigt haar hok, dus kennelijk voelt ze zich voldoende thuis. Ik zou doorgaan zoals je al doet, haar aan je laten wennen door er veel naast te zitten met het onderste deurtje los. Je kan dan proberen haar met de hand wat lekkers te voeren door het open deurtje heen (bv stukje appel, korstje droog brood, witlofje, andijvie, stukje wortel, konijnensnoepje of gewoon wat gras) en haar zo naar je toe laten komen. Als dat goed gaat kun je haar zo langzaam het hok uit lokken zodat ze lekker op het balkon kan lopen.
Wat je kunt doen om haar te laten wennen aan je handen in haar hok is aan één kant van de ren iets voeren (voor haar neus door de tralies heen drukken bv) en dan als ze eet met je hand (met handschoen) via het deurtje aan de andere kant naar binnen en een beetje rommelen, schoonmaken of hooi neerleggen oid. Dan went ze aan activiteit van jou in de ren en is ze tegelijkertijd meer ontspannen en minder geneigd naar je toe te rennen omdat ze iets lekkers te eten heeft. En als ze bijt niet schreeuwen nee
Al kan een ferme "EH!" wellicht wel helpen bij het afleren
De kunst is om rustig te blijven, je niet weg te laten jagen en de situaties ook niet uit de weg te gaan. Op een gegeven moment leert een konijn dan meestal wel dat het niet helpt om je te bespringen. Als je het maar vaak genoeg herhaalt, want echt heel slim en vlot van begrip zijn ze vaak niet
*wacht vol spanning op foto's*quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 16:32 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Hahah, mooi omschreven![]()
Ik ga maar eens op zoek naar de werkhandschoenen. En anders moet ik even handschoentjes bestellen die ik toch voor het boogschieten wil gaan gebruiken, die hebben verstevigde vingertoppen.)
En nu ga ik even kijken bij haar, Eens kijken of ik al wat leuke foto's kan schieten.
quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 17:00 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
stieken moet ik wel grijnzen, klinkt echt als diva
ze heeft mij in 2 jaar tijd 1x gebeten en dat was echt mijn eigen schuld, ik liet haar schrikken
ze schoot bij mij ook wel op mijn hand af en soms kan ze inderdaad ook grommen,ik probeerde haar altijd te corrigeren door een ferme EH eruit te gooien, De kans op een run naar je handen is het kleinst als je voordat je bij het hok bent om te voeren oid al tegen dr kletst,.ik had altijd al hele verhalen tegen haar voor ik dr hok opendeed.
Als ze boos is gaat ze stampen, dit deed ze vorig jaar ook met vuurwerk, en ze heeft een keer een slak in haar hok gehad toen heeft ze de hele nacht lopen stampen!
pakt ze dr brokje al van je aan?
quote:Op maandag 29 oktober 2012 09:50 schreef oh-oh het volgende:
Ik vind Diva leuk en jouw enthousiasme nog leuker!
Ja, madame is de baas in huis hoor! Ik had wat hooi rond/onder de boomstam gelegd. 2 min. later werd dat zonder pardon aan de kant getraptquote:Op maandag 29 oktober 2012 12:47 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Ooh wat heerlijk om te lezen zeg! En die boomstamVt wonen als Diva!
Ze heeft een paar plekjes, voornamelijk onderin, en dan op de vaste plekken waar ze graag zit. Dus dat kan ik inderdaad gewoon vaker wegscheppen ja.quote:Op maandag 29 oktober 2012 13:11 schreef oh-oh het volgende:
Als het goed is poept ze maar op 1 plek in het hok he? Je zou die plek gewoon vaker kunnen verschonen dan de rest
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |