Ik zou het niet weten. Ik ben er niet bekend me.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 15:50 schreef exlurker het volgende:
Zie ik dat nu wel goed? is er een gegalvaniseerde Anbo knie gebruikt voor de waterleiding?
Dit is dus een meterput.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 15:22 schreef Frixel het volgende:
Ik heb in mijn voortuin nog een waterput zitten die ik wil gaan isoleren voor de vorst.
[ afbeelding ]
Mij is altijd verteld dat er voor drinkwaterleidingen geen materiaal van ijzer of lood gebruikt mogen wordenquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 15:52 schreef Frixel het volgende:
[..]
Ik zou het niet weten. Ik ben er niet bekend me.
Zou dat niet mogen dan?
Dit zit zo al enkele jaren en geen roest te zien dus zal wel goed zijn.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 16:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Dit is dus een meterput.
Ik zou eerst eens al die smurrie van de bodem scheppen en een plastic zak ronde de meter wikkelen. Wedi kan heel goed; als een afsluitende laag boven de meter.
Dat klinkt inderdaad goed maar waar vind je een blok piepschuim van 60 cm dik?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 16:32 schreef Resistor het volgende:
Bodem schoonmaken. In ieder geval droog, met eventueel wat grind.
Groot piepschuim blok wat precies in het gat past van bovenaf er in (wel met handvatten/touwtje om het er makkelijk weer uit te kunnen tillen).
Je zou nog eventueel de leidingen kunnen isoleren, maar als het boven de grond vriest is de bodem een soort van verwarming, als de vorst dieper de grond in gaat dan het gat diep is heb je pas een probleem.
jij bedoeld dit?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 16:40 schreef machtpen het volgende:
Bubbelplastic voor kassen werkt ook goed oa verkrijgbaar bij de welkoop. Zonde om daar wediplaat voor te gebruiken dat kan niet zo goed tegen vocht buiten.
20- 30 cm (desnoods 2 platen) is dik zat. We leven niet op de Zuid Poolquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 16:45 schreef Frixel het volgende:
Dat klinkt inderdaad goed maar waar vind je een blok piepschuim van 60 cm dik?
Maar zoals je hierboven ergens kunt lezen kan je jezelf de moeite besparen om de bodem met piepschuim te bedekken. De kou komt immers van boven werd er gesteld en dat is inderdaad terecht.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 18:55 schreef JantinaGr het volgende:
Wij willen de waterput binnenkort ook gaan aanpakken. Het is een bende, veel smurrie. Dat moet er inderdaad eerst uit, zodat de watermeter weer goed vrijkomt van de grond onder zich, dan grind en dan willen wij met zowel piepschuin onder/rondom de watermeter als boven de watermeter gaan werken. Piepschuim hebben wij nog over van het vervangen van een plafond, waarbij er piepschuim uit het oude plafond kwam :-)
Grappig dit topic en om te lezen dat er vergelijkbare ideeën zijn.
Ja, in de bodem heb je gelijk. Wel piepschuim rondom; tegen de wanden. Wij hebben platen met een dikte van 10-15 cm, dus dat kan allemaal mooi.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 19:12 schreef Frixel het volgende:
[..]
Maar zoals je hierboven ergens kunt lezen kan je jezelf de moeite besparen om de bodem met piepschuim te bedekken. De kou komt immers van boven werd er gesteld en dat is inderdaad terecht.
Eigenlijk ga ik ervan uit dat het nooit gaat bevriezen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:41 schreef densmee het volgende:
ik zou een buitenunit van een weerstation in de put zetten. even de komende tijd in de gaten houden hoe de temp zich gedraagt in de put.
en als het nodig is kun je nog een verwarmingslint om je buizen wikkelen
Dan moet je er wel voor zorgen dat je er goed met de rollator kunt komen. Ik zou gelijk een webcam inbouwen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 19:17 schreef Frixel het volgende:
Wat mij dan ook nog wel heel mooi lijkt.![]()
![]()
Slechts één keer per jaar moet je in de put zijn ivm de meter opname maar aangezien we allemaal een dagje ouder worden is het op de knieën voor de put met je kop onder de grond en boven je een deksel die dicht kan waaien.
Zou het niet mooi zijn als je iets van een soort vergrootglas of iets anders wat op de watermeter staat en dan 60 cm omhoog komt dat je zo de meterstand kan aflezen??
Dat zou fantastisch zijn lijkt mij![]()
Wat is dan het verschil tussen piepschuim en EPS?quote:Op woensdag 10 oktober 2012 13:11 schreef kleinedikken het volgende:
Daarom vind ik het pure onzin om 60 cm piepschuimisolatie te steken.
Een of enkele passend afgezaagd stukjes gele of paarse extruded polystyreen van 6 cm dik is minstens even goed. Dit is ook een soort piepschuim maar neemt geen water op.
Hij hoeft ook niks tegen de vorst te doen, hij moet alleen voorkomen dat de warmte uit de grond makkelijk kan ontsnappen. Zet maar een auto onder een carport. Goeie kans dat je smorgens ook na strenge vorst niet hoeft te schrappen. Dat komt omdat de carport de warmte terugreflecteert, waardoor de auto minder snel af kan koelen.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 18:22 schreef tiho1 het volgende:
Een stuk radiatorfolie alleen zal niet veel tegen vorst doen. Vraag is alleen of de vorst zo diep komt misschien.
Ja. Probleem is wel dat al het water wat je nodig hebt er doorheen moet.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 19:43 schreef Ou-Tannu het volgende:
is de watermeter niet t probleem van je waterbedrijf?
ook als die aan barrels vriest?
waterbedrijf aansprakelijk stellen?quote:Op woensdag 10 oktober 2012 19:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja. Probleem is wel dat al het water wat je nodig hebt er doorheen moet.
Wegens het 'in niet vloeibare vorm' leveren van water?quote:
meer wegens het ongevraagt leggen van een gletsjer in je tuinquote:Op woensdag 10 oktober 2012 19:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wegens het 'in niet vloeibare vorm' leveren van water?
http://www.warmterijk.nl/faq.htmlquote:Op woensdag 10 oktober 2012 22:18 schreef tiho1 het volgende:
Stilstaande lucht in een laag van 25 cm isoleert niet. Dat kan gewoon circuleren en warmte opnemen en afgeven.
Wat is jouw theorie dan de waterput het niet bevriest?quote:Op woensdag 10 oktober 2012 22:36 schreef tiho1 het volgende:
Sorry, maar je link onderbouwt dat totaal niet. Lucht isoleert niet. Dat het niet bevriest zegt dat niet.
Het bevestigd eigenlijk mijn antwoord!!
Dubbel glas is toch vacuum? Als die lek raakt krijg je namelijk condens aan de binnenkant.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 23:23 schreef Wandtegeltje het volgende:
In dubbel glas zit soms ook lucht als isolator, daar werkt het toch ook???
Ik geloof best dat het werkt, maar het radiatorfolie ansich lijkt me al voldoende. De grond op 60cm diepte heeft een constante temp, en als je zorgt dat die warmte niet kan ontsnappen moet dat voldoende zijn.quote:Ik zie niet in wat er mis is met deze theorie en in de praktijk werkt het ook nog. Shoot!
Vroegah... werd dubbel glas geleverd met lucht als isolatie, het betere dubbel glas werd vacuüm gezogen. Later werden er andere gassen gebruikt (argon bijvoorbeeld) en nog later folie's of werd driedubbel geïsoleerd glas gefabriceerd, waardoor de isolatiewaarde van dubbel glas verbeterde.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 23:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dubbel glas is toch vacuum? Als die lek raakt krijg je namelijk condens aan de binnenkant
Lijkt me logischquote:Later werd driedubbel geïsoleerd glas gefabriceerd, waardoor de isolatiewaarde van dubbel glas verbeterde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |