Hmm, ik ken dat soort bedrijven inderdaad, functionaliteit voor veiligheidquote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:12 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Een hoop werkgevers hebben geen idee. Het doet het aan de voorkant, dus zal de achterkant ook wel ok zijn.
Vandaag nog wat werk van een ander beoordeeld en die heeft in drie maanden wat losse classes en functie's gemaakt zonder enig MVC-werk, OO of maar iets wat er op lijkt, daarbij nog allerlei deprecated dingen als shorttags door elkaar gebruiken en weet ik veel allemaal nog meer. Volledig kansloos in ieder geval.
Daar kom je nooit mee weg in een IT-omgeving, maar er zijn genoeg bedrijven die een PHP'er los inhuren, zonder ooit de kennis van die persoon te testen.
Nee, uiteraard. Maar wel relevant voor Swetsquote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Niet echt relevant voor een werkgever natuurlijk.
Aan de andere kant...quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:14 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Hmm, ik ken dat soort bedrijven inderdaad, functionaliteit voor veiligheid
Dat zijn het soort bedrijven wat je in het nieuws ziet als er weer ergens iets is gehackt doordat je makkelijke SQL inject kan doen
Nou ja dat. Kijk ik had niet verwacht de wereld te verdienen, maar als ik nu parttime mijn 'echte' werk kan doen (daar is wellicht een mogelijkheid) en ik kan dan de overige uren tegen het equivalent van 3K per maand aanvullen....quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, uiteraard. Maar wel relevant voor Swets
Dat is een persoonlijk iets denk ik. Soms kan quick en dirty werken, soms bijt het je in de kont.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:29 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Aan de andere kant...
Als het applicatie is die door 1 persoon wordt onderhouden. Die WEL verstand heeft van SQL injection, zich netjes aan de regeltjes houdt maar alleen alles lineair script ipv OOP... wat is dan het probleem.
OMGquote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:28 schreef mstx het volgende:
Ja beveiliging wordt helaas vaak onderschat, ook in het bedrijf waar ik werk. Het meest gehoorde argument om iets niet beter te beveiligen is wel "hoe groot is nou de kans dat dat gebeurt?". Ik maak me er ondertussen niet zo druk meer om, ik zorg wel gewoon dat mijn applicaties zo veilig mogelijk zijn, en om mijn collega's er constant op te wijzen zou ik er een dagtaak bij hebben.
Ik was ooit eens met een project begonnen met een logingedeelte enzo. Mooi alle wachtwoorden met sha256, salts etc opgeslagen. Later moest een (ex-)collega er mee verder... heeft ie alles eruit geflikkerd en omgezet naar plain MD5.Die andere meuk vond hij maar te omslachtig. Baas: "ja laat maar zo, anders kost het weer zoveel werk om het terug te zetten".
Inderdaad soms is lineair beter(of een optie), maar dan moet je zeker weten dat je dalijk niet met een bestand van 1000 regels zit opgescheept.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is een persoonlijk iets denk ik. Soms kan quick en dirty werken, soms bijt het je in de kont.
Ligt er ook aan of het een simpele site is voor de bakker op de hoek of een applicatie die nog jaren wordt doorontwikkeld.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is een persoonlijk iets denk ik. Soms kan quick en dirty werken, soms bijt het je in de kont.
In mijn werkomgeving doe ik eigenlijk niks inline, in hobby projecten ga ik nog wel eens los daarop.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:32 schreef mstx het volgende:
[..]
Ligt er ook aan of het een simpele site is voor de bakker op de hoek of een applicatie die nog jaren wordt doorontwikkeld.
Lineair is toch niet per definitie "dirty"?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Daarom is het nogal persoonlijk. Ikzelf vind het dirty, anderen vinden het niet dirty.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:36 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Lineair is toch niet per definitie "dirty"?
Simpele importscriptjes enzo doe ik nog wel eens inline, lekker snel en simpel en elke stagiair kan het lezen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:34 schreef Scorpie het volgende:
[..]
In mijn werkomgeving doe ik eigenlijk niks inline, in hobby projecten ga ik nog wel eens los daarop.
Ik zat vanochtend nog bij een klant voor een nieuw project die me expliciet vroeg om het niet "te object-georiënteerd" op te zettenquote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Daarom is het nogal persoonlijk. Ikzelf vind het dirty, anderen vinden het niet dirty.
Wat bedoel je precies met controllers en models? Models als in classes die inzichzelf een model van de db hebben?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:17 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik zat vanochtend nog bij een klant voor een nieuw project die me expliciet vroeg om het niet "te object-georiënteerd" op te zetten
Maar goed, dat komt waarschijnlijk omdat 'ie het zelf ook niet zo goed begrijpt denk ik. Ik zie eigenlijk geen reden om niet gewoon met controllers en models te werken.
Er is niks mis met lineair, voor kleinere projecten. Voor grotere projecten gaat het je al snel hoofdbrekens kosten. OOP is geen heilige graal, het is een methode om structuur in je applicatie aan te brengen en te zorgen dat alles modulair, flexibel, onderhoudbaar en uitbreidbaar is. Zonder OOP moet je al die zaken zelf in de gaten houden; als je dat goed kan, nou dan ben je vast ook slim genoeg voor OOP.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:29 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Aan de andere kant...
Als het applicatie is die door 1 persoon wordt onderhouden. Die WEL verstand heeft van SQL injection, zich netjes aan de regeltjes houdt maar alleen alles lineair script ipv OOP... wat is dan het probleem.
Model, View, Controller, oftwel MVC. Google maar.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:28 schreef Sitethief het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met controllers en models? Models als in classes die inzichzelf een model van de db hebben?
Gewoon, logische models van de objecten die in de applicatie bestaan en controllers om de juiste data te verwerken of naar een view te sturen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:28 schreef Sitethief het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met controllers en models? Models als in classes die inzichzelf een model van de db hebben?
Gewoonweg het MVC principe.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:28 schreef Sitethief het volgende:
[..]
Mjah, nu ik op werk veel met CouchDB werk ben ik het weer een beetje verleerdquote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:57 schreef totalvamp het volgende:
Je hebt ook een verschil in mening over models.
Veel mensen zweren bij PDO en daarvoor een eigen extensie schrijven en daarbij in models methods zetten gerelateerd aan de tabel die erbij hoort.
Andere mensen gaan voor ORM, waarbij de tabel in het model wordt gedefinieerd. Dit betekend ook alle relaties naar andere tabellen toe etc. Dit zorgt voor een bepaald soort automatisme van het systeem en minder queries schrijven (in theorie, in de praktijk zul je alsnog vaak querie achtige dingen doen)
CouchDB is een NoSQL database, niet een frameworkquote:Op woensdag 3 oktober 2012 16:19 schreef Scorpie het volgende:
CakePHP ftw, maar das persoonlijk. Couch ken ik niet.
Dat zeg ik, ik ken het niet.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 17:51 schreef Sitethief het volgende:
[..]
CouchDB is een NoSQL database, niet een framework.
ExtJS is sowieso de bomb. Zwaar groot project met alle toeters en bellen ermee aan het doen @ work.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 17:22 schreef Farenji het volgende:
CakePHP is best tof inderdaad. Heb onlangs een project aangenomen, een site waarvan de programmeur was "verdwenen", terwijl de site half af was... Was mijn eerste kennismaking ermee. Lekker snel scaffolden, zit netjes en gestructureerd in elkaar. Ben nu aan het kijken naar Bancha, integratie tussen CakePHP en ExtJS. Vette shit.
Boks.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 16:19 schreef Scorpie het volgende:
CakePHP ftw, maar das persoonlijk. Couch ken ik niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |