Hmm, ik ken dat soort bedrijven inderdaad, functionaliteit voor veiligheidquote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:12 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Een hoop werkgevers hebben geen idee. Het doet het aan de voorkant, dus zal de achterkant ook wel ok zijn.
Vandaag nog wat werk van een ander beoordeeld en die heeft in drie maanden wat losse classes en functie's gemaakt zonder enig MVC-werk, OO of maar iets wat er op lijkt, daarbij nog allerlei deprecated dingen als shorttags door elkaar gebruiken en weet ik veel allemaal nog meer. Volledig kansloos in ieder geval.
Daar kom je nooit mee weg in een IT-omgeving, maar er zijn genoeg bedrijven die een PHP'er los inhuren, zonder ooit de kennis van die persoon te testen.
Nee, uiteraard. Maar wel relevant voor Swetsquote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Niet echt relevant voor een werkgever natuurlijk.
Aan de andere kant...quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:14 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Hmm, ik ken dat soort bedrijven inderdaad, functionaliteit voor veiligheid
Dat zijn het soort bedrijven wat je in het nieuws ziet als er weer ergens iets is gehackt doordat je makkelijke SQL inject kan doen
Nou ja dat. Kijk ik had niet verwacht de wereld te verdienen, maar als ik nu parttime mijn 'echte' werk kan doen (daar is wellicht een mogelijkheid) en ik kan dan de overige uren tegen het equivalent van 3K per maand aanvullen....quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, uiteraard. Maar wel relevant voor Swets
Dat is een persoonlijk iets denk ik. Soms kan quick en dirty werken, soms bijt het je in de kont.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:29 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Aan de andere kant...
Als het applicatie is die door 1 persoon wordt onderhouden. Die WEL verstand heeft van SQL injection, zich netjes aan de regeltjes houdt maar alleen alles lineair script ipv OOP... wat is dan het probleem.
OMGquote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:28 schreef mstx het volgende:
Ja beveiliging wordt helaas vaak onderschat, ook in het bedrijf waar ik werk. Het meest gehoorde argument om iets niet beter te beveiligen is wel "hoe groot is nou de kans dat dat gebeurt?". Ik maak me er ondertussen niet zo druk meer om, ik zorg wel gewoon dat mijn applicaties zo veilig mogelijk zijn, en om mijn collega's er constant op te wijzen zou ik er een dagtaak bij hebben.
Ik was ooit eens met een project begonnen met een logingedeelte enzo. Mooi alle wachtwoorden met sha256, salts etc opgeslagen. Later moest een (ex-)collega er mee verder... heeft ie alles eruit geflikkerd en omgezet naar plain MD5.Die andere meuk vond hij maar te omslachtig. Baas: "ja laat maar zo, anders kost het weer zoveel werk om het terug te zetten".
Inderdaad soms is lineair beter(of een optie), maar dan moet je zeker weten dat je dalijk niet met een bestand van 1000 regels zit opgescheept.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is een persoonlijk iets denk ik. Soms kan quick en dirty werken, soms bijt het je in de kont.
Ligt er ook aan of het een simpele site is voor de bakker op de hoek of een applicatie die nog jaren wordt doorontwikkeld.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is een persoonlijk iets denk ik. Soms kan quick en dirty werken, soms bijt het je in de kont.
In mijn werkomgeving doe ik eigenlijk niks inline, in hobby projecten ga ik nog wel eens los daarop.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:32 schreef mstx het volgende:
[..]
Ligt er ook aan of het een simpele site is voor de bakker op de hoek of een applicatie die nog jaren wordt doorontwikkeld.
Lineair is toch niet per definitie "dirty"?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Daarom is het nogal persoonlijk. Ikzelf vind het dirty, anderen vinden het niet dirty.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:36 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Lineair is toch niet per definitie "dirty"?
Simpele importscriptjes enzo doe ik nog wel eens inline, lekker snel en simpel en elke stagiair kan het lezen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:34 schreef Scorpie het volgende:
[..]
In mijn werkomgeving doe ik eigenlijk niks inline, in hobby projecten ga ik nog wel eens los daarop.
Ik zat vanochtend nog bij een klant voor een nieuw project die me expliciet vroeg om het niet "te object-georiënteerd" op te zettenquote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Daarom is het nogal persoonlijk. Ikzelf vind het dirty, anderen vinden het niet dirty.
Wat bedoel je precies met controllers en models? Models als in classes die inzichzelf een model van de db hebben?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:17 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik zat vanochtend nog bij een klant voor een nieuw project die me expliciet vroeg om het niet "te object-georiënteerd" op te zetten
Maar goed, dat komt waarschijnlijk omdat 'ie het zelf ook niet zo goed begrijpt denk ik. Ik zie eigenlijk geen reden om niet gewoon met controllers en models te werken.
Er is niks mis met lineair, voor kleinere projecten. Voor grotere projecten gaat het je al snel hoofdbrekens kosten. OOP is geen heilige graal, het is een methode om structuur in je applicatie aan te brengen en te zorgen dat alles modulair, flexibel, onderhoudbaar en uitbreidbaar is. Zonder OOP moet je al die zaken zelf in de gaten houden; als je dat goed kan, nou dan ben je vast ook slim genoeg voor OOP.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:29 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Aan de andere kant...
Als het applicatie is die door 1 persoon wordt onderhouden. Die WEL verstand heeft van SQL injection, zich netjes aan de regeltjes houdt maar alleen alles lineair script ipv OOP... wat is dan het probleem.
Model, View, Controller, oftwel MVC. Google maar.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:28 schreef Sitethief het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met controllers en models? Models als in classes die inzichzelf een model van de db hebben?
Gewoon, logische models van de objecten die in de applicatie bestaan en controllers om de juiste data te verwerken of naar een view te sturen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:28 schreef Sitethief het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met controllers en models? Models als in classes die inzichzelf een model van de db hebben?
Gewoonweg het MVC principe.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:28 schreef Sitethief het volgende:
[..]
Mjah, nu ik op werk veel met CouchDB werk ben ik het weer een beetje verleerdquote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:57 schreef totalvamp het volgende:
Je hebt ook een verschil in mening over models.
Veel mensen zweren bij PDO en daarvoor een eigen extensie schrijven en daarbij in models methods zetten gerelateerd aan de tabel die erbij hoort.
Andere mensen gaan voor ORM, waarbij de tabel in het model wordt gedefinieerd. Dit betekend ook alle relaties naar andere tabellen toe etc. Dit zorgt voor een bepaald soort automatisme van het systeem en minder queries schrijven (in theorie, in de praktijk zul je alsnog vaak querie achtige dingen doen)
CouchDB is een NoSQL database, niet een frameworkquote:Op woensdag 3 oktober 2012 16:19 schreef Scorpie het volgende:
CakePHP ftw, maar das persoonlijk. Couch ken ik niet.
Dat zeg ik, ik ken het niet.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 17:51 schreef Sitethief het volgende:
[..]
CouchDB is een NoSQL database, niet een framework.
ExtJS is sowieso de bomb. Zwaar groot project met alle toeters en bellen ermee aan het doen @ work.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 17:22 schreef Farenji het volgende:
CakePHP is best tof inderdaad. Heb onlangs een project aangenomen, een site waarvan de programmeur was "verdwenen", terwijl de site half af was... Was mijn eerste kennismaking ermee. Lekker snel scaffolden, zit netjes en gestructureerd in elkaar. Ben nu aan het kijken naar Bancha, integratie tussen CakePHP en ExtJS. Vette shit.
Boks.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 16:19 schreef Scorpie het volgende:
CakePHP ftw, maar das persoonlijk. Couch ken ik niet.
Groepsboks!quote:Op woensdag 3 oktober 2012 19:36 schreef Diabox het volgende:
[..]
Boks.
Kan niet wachten op 3.0, models returnen dan niet meer die shitty arrays.
Dat kan ook al voordat je uberhaupt een contract tekent.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:31 schreef totalvamp het volgende:
[..]
OMG
Ik kwam als eerste baantje ergens terecht waar wachtwoorden(na inloggen) gewoon in hidden form velden stondJe hoefde alleen de broncode te bekijken om te zien wat het wachtwoord was.
Het eerste wat ik altijd doe bij een nieuwe werkgever is kijken naar de veiligheid van het systeem
Als je goede tests bij je code kunt leveren is het wmb niet dirty. En code die wel OO is maar ook zodanig in elkaar zit dat unittesten niet mogelijk is, is wel dirty.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:36 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Lineair is toch niet per definitie "dirty"?
PHP kan draaien zonder apache, maar ook daar heb je gewoon een programma voor nodig. Pagina's aanroepen e.d. kan alleen met een server, apache lijkt me dan het makkelijkst.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 15:47 schreef pascal08 het volgende:
PHP-codes, kan je die ook lokaal vanaf een Windows computer URL's laten aanroepen? Kan ik dan ook communiceren met een server of moet de code dan op een Apache server staan?
Ik heb XAMPP al, ik weet alleen niet hoe ik mijn PHP-code nu bruikbaar kan maken.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:25 schreef ralfie het volgende:
[..]
PHP kan draaien zonder apache, maar ook daar heb je gewoon een programma voor nodig. Pagina's aanroepen e.d. kan alleen met een server, apache lijkt me dan het makkelijkst.
Download gewoon 'wamp' en installeer dat. Geen gezever, werkt meteen
In dat geval kun je je PHP-code in de directory <xampp-directory>\htdocs\ neerzetten. Laten we er even vanuit gaan dat jouw code in een bestand script.php staat, dan kun je je script nu aanroepen via http://localhost/script.phpquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:30 schreef pascal08 het volgende:
[..]
Ik heb XAMPP al, ik weet alleen niet hoe ik mijn PHP-code nu bruikbaar kan maken.
Juist, dat heb ik al gedaan. Ik krijg gewoon een blank screen te zien dan. Mijn PHP-code heeft blijkbaar geen output of kan geen output laten zien.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:40 schreef Rockfire het volgende:
[..]
In dat geval kun je je PHP-code in de directory <xampp-directory>\htdocs\ neerzetten. Laten we er even vanuit gaan dat jouw code in een bestand script.php staat, dan kun je je script nu aanroepen via http://localhost/script.php
Je weet wel wat je code doet?quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:44 schreef pascal08 het volgende:
[..]
Juist, dat heb ik al gedaan. Ik krijg gewoon een blank screen te zien dan. Mijn PHP-code heeft blijkbaar geen output of kan geen output laten zien.
| 1 2 3 | <?php echo 'Het werkt!'; ?> |
Ik heb 'm niet zelf geschreven, ben echt nog een n00b met PHP. Variabelen toekennen en oproepen kan ik wel, echt de basis stuff.quote:
quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:45 schreef Rockfire het volgende:
Je kunt testen of het werkt door wel ergens output te genereren, die zou je dan moeten zien.
[ code verwijderd ]
Cake is echt kut, sorry. Dat je daarmee kan werken.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 17:22 schreef Farenji het volgende:
CakePHP is best tof inderdaad. Heb onlangs een project aangenomen, een site waarvan de programmeur was "verdwenen", terwijl de site half af was... Was mijn eerste kennismaking ermee. Lekker snel scaffolden, zit netjes en gestructureerd in elkaar. Ben nu aan het kijken naar Bancha, integratie tussen CakePHP en ExtJS. Vette shit.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 17:29 schreef pascal08 het volgende:
Kan iemand een simpel voorbeeld maken van een cURL HTTP request die echt werkt? Bijvoorbeeld het uitlezen van een RSS feed. Zou mij echt een heel eind op weg helpen.
| 1 2 3 | <?php $rss = file_get_contents('http://url-naar-rss'); ?> |
| 1 2 3 4 5 6 7 | <?php $ch = curl_init('http://url-naar-rss'); curl_setopt($ch, CURLOPT_HEADER, 0); curl_setopt($ch, CURLOPT_RETURNTRANSFER, 1); $rss= curl_exec($ch); curl_close($ch); ?> |
Laat maar eigenlijk, PHP is eigenlijk heel makkelijk. Youtubequote:Op vrijdag 5 oktober 2012 17:29 schreef pascal08 het volgende:
Kan iemand een simpel voorbeeld maken van een cURL HTTP request die echt werkt? Bijvoorbeeld het uitlezen van een RSS feed. Zou mij echt een heel eind op weg helpen.
Lol...quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 19:18 schreef mstx het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
Heb je geen curl voor nodig.
En als je dat toch wel wil:
[ code verwijderd ]
Haha, je kan er gewoon niet mee omgaan. Welk framework is wel de bom dan volgens jou?quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 19:11 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Cake is echt kut, sorry. Dat je daarmee kan werken.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 | <html> <head> <title>RSS reader.</title> </head> <body> <?php function getrss(){ $ch = curl_init('http://feeds.nos.nl/nosmyheadlines'); curl_setopt($ch, CURLOPT_HEADER, 0); curl_setopt($ch, CURLOPT_RETURNTRANSFER, 1); $rss = curl_exec($ch); curl_close($ch); echo $rss; } ?> <input type="button" onclick="getrss()" value="Bekijk Headlines"> </body> </html> |
quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 19:26 schreef Scorpie het volgende:
Je kan geen php functie aanroepen als JavaScript functie.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | <?php $ch = curl_init('http://feeds.nos.nl/nosmyheadlines'); curl_setopt($ch, CURLOPT_HEADER, 0); curl_setopt($ch, CURLOPT_RETURNTRANSFER, 1); $rss = curl_exec($ch); curl_close($ch); echo $rss; ?> |
Dat is ook de reden waarom PHP veiliger is toch?quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 19:29 schreef Scorpie het volgende:
php is server Side, html is client Side.
Is HTML de appel?quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 19:33 schreef Scorpie het volgende:
Nou nee. Je vergelijkt appels met speedboten.
Ik kan er prima mee omgaan, maar het is bloated. :0quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 19:23 schreef Farenji het volgende:
[..]
Haha, je kan er gewoon niet mee omgaan. Welk framework is wel de bom dan volgens jou?
Nogmaals, noem eens een beter alternatief dan?quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 19:38 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik kan er prima mee omgaan, maar het is bloated. :0
http://codeigniter.com/quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 19:40 schreef Farenji het volgende:
[..]
Nogmaals, noem eens een beter alternatief dan?
CodeIgniter vind ik meer een verzameling libraries dan een framework. Veel van de libs zijn nogal simplistisch, vaak niet meer dan wat convenience wrappers die soms maar weinig voordeel opleveren, zoals die gare "active record" class, die alleen maar extra complexiteit toevoegt zonder dat je er veel gemak voor terugkrijgt.quote:
dus globals maken de boel eerder dirtyquote:Op woensdag 3 oktober 2012 23:37 schreef Light het volgende:
[..]
Als je goede tests bij je code kunt leveren is het wmb niet dirty. En code die wel OO is maar ook zodanig in elkaar zit dat unittesten niet mogelijk is, is wel dirty.
http://popcornphp.com/quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 21:43 schreef Tijn het volgende:
Ik ga binnenkort werken aan de back-end van een Facebook-game. Ik zoek een mooi framework waarmee ik dat zou kunnen doen. Het wordt geen grote applicatie, gewoon wat simpele dingen zoals het bijhouden van highscores.
Iemand een goede tip? Is CakePHP is zo'n geval geen overkill?
Globals zijn evil. En dat is een understatement.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 21:39 schreef wipes66 het volgende:
[..]
dus globals maken de boel eerder dirty
Hmm, inderdaad. Dat framework waar Boze_Appel zo enthousiast over is zal denk ik wel voldoen toch?quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 22:30 schreef Tijn het volgende:
[..]
Mja, laatse versie: 0.6 beta. Klinkt niet echt alsof het volwassen is
Een forum met 7 topics en 11 posts duidt ook niet echt op een levendige community.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 22:30 schreef Tijn het volgende:
Mja, laatse versie: 0.6 beta. Klinkt niet echt alsof het volwassen is
Ik zocht op lightweight php framework en deze kwam eruit.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 22:34 schreef Arcee het volgende:
[..]
Een forum met 7 topics en 11 posts duidt ook niet echt op een levendige community.
Wat voor complexiteit voegt active record toe?quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 20:30 schreef Farenji het volgende:
[..]
CodeIgniter vind ik meer een verzameling libraries dan een framework. Veel van de libs zijn nogal simplistisch, vaak niet meer dan wat convenience wrappers die soms maar weinig voordeel opleveren, zoals die gare "active record" class, die alleen maar extra complexiteit toevoegt zonder dat je er veel gemak voor terugkrijgt.
Ik vind dit:quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 02:58 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Wat voor complexiteit voegt active record toe?
| 1 | $this->db->select('title')->from('mytable')->where('id', $id)->limit(10, 20); |
| 1 | select title from mytable where id = ? limit 10, 20 |
Daar heb je helemaal gelijk in. Dat is wat mij betreft ook de enige reden waarom je active record zou willen gebruiken.quote:In de praktijk komt het niet zo belachelijk veel voor, maar een simpele manier om database-interactie's te doen, ongeacht de database, is best praktisch. Een conversie van MySQL naar PostgreSQL is dan een eitje om maar wat te noemen.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 | <?php $rij = mysql_fetch_array(mysql_query("SELECT movespeler1,movespeler2 FROM fightdata WHERE id = '1'")); $move = $rij['movespeler1']; if ($move != ""){ // De tegenstander heeft een move uitgevoerd mysql_query("UPDATE fightdata SET movespeler1 = '' WHERE id = '1'"); } ?> |
| 1 2 3 | <?php mysql_query("UPDATE fightdata SET movespeler1 = '' WHERE id = '1' AND movespeler1<>''"); ?> |
en heb je gelijk ondersteuning voor concurrencyquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 18:06 schreef Arcee het volgende:
Je kunt die IF ook als een WHERE in het UPDATE-statement verwerken:
[ code verwijderd ]
Dan kun je die fetch en de IF gewoon weglaten.
Je kunt ook eerst de update doen, dan controleren hoeveel rijen er aangepast zijn (met mysql_num_rows()) en op basis daarvan je IF doen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:40 schreef Devolution het volgende:
Nee helaas niet, omdat hij in die IF ook nog wat HTML output via een echo. Dit is voor dit probleem echter niet relevant en daarom heb ik dit niet in de code staan
Of hij begreep het heel goed en was bang voor overengineering of het second-system effect. Het wordt tijd dat de pragmatiek weer breder gedragen gaat worden in het developmentwezen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:17 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik zat vanochtend nog bij een klant voor een nieuw project die me expliciet vroeg om het niet "te object-georiënteerd" op te zetten
Maar goed, dat komt waarschijnlijk omdat 'ie het zelf ook niet zo goed begrijpt denk ik. Ik zie eigenlijk geen reden om niet gewoon met controllers en models te werken.
Mja, de vrij strakke deadline dwingt sowieso al een bepaalde pragmatiek afquote:Op zondag 7 oktober 2012 11:08 schreef rekenwonder het volgende:
[..]
Of hij begreep het heel goed en was bang voor overengineering of het second-system effect.
Het wordt tijd dat de pragmatiek breder gedragen gaat worden in het developmentwezen.
Programming Motherfucker.com, Do you speak it? :-)
Misschien dat je daar toch een stukje van kunt posten? Je zegt dat de code zoals je die postte in een nieuw document gewoon werkt, dus wellicht ligt het toch aan de overige code.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 17:11 schreef Devolution het volgende:
Ik heb de rest van de code op de pagina niet genoemd omdat ik niet denk dat daar het probleem in zit.
Daarnaast is het wel een walgelijk stukje code. In die 4 regels gaan al 4 dingen mis...quote:Op zondag 7 oktober 2012 13:33 schreef Devolution het volgende:
Ik heb het eindelijk opgelost. Het had te maken met een AJAX call in de code (die werd aangeroepen via een javascriptcode die weer via een echo geplaatst werd in die IF hierboven) die de bewuste cel aanpaste nadat de update de cel leeggemaakt had. De update werkte dus wel maar daarna veranderde de AJAX call doodleuk de waarde weer in de oude![]()
Ik ben erachter gekomen door de javascriptcode weg te halen, waardoor de pagina het perfect deed. Toen wist ik dus dat het daaraan moest liggen en heb ik de complete javascriptcode (en de resulterende AJAX-call) vervolgens regel voor regel nagelopen en kwam ik achter de fout.
Ik heb hiervoor nog nooit met AJAX calls gewerkt dus vandaar dat ik deze stomme fout gemaakt had hahaMaar het werkt nu weer
| 1 2 3 4 5 6 7 8 | <?php $rij = mysql_fetch_array(mysql_query("SELECT movespeler1,movespeler2 FROM fightdata WHERE id = '1'")); $move = $rij['movespeler1']; if ($move != ""){ // De tegenstander heeft een move uitgevoerd mysql_query("UPDATE fightdata SET movespeler1 = '' WHERE id = '1'"); } ?> |
jij gaat voor de bullshitbingo?quote:Op maandag 8 oktober 2012 19:42 schreef Scorpie het volgende:
Of pas na drie aanslagen fetchen, deze in cache opslaan en daar verder in filteren.
Nee lekker alles in het Nederlands uitspreken, dat zet zoden aan de dijkquote:
Je strooide met termen zonder specifiek aan te geven waar dat gebeurde. Fetchen is in php-land sowieso iets vreemds als je het over user-input hebt. Het was voor mij onbegrijpelijk wat je met je post bedoelde.quote:Op maandag 8 oktober 2012 20:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee lekker alles in het Nederlands uitspreken, dat zet zoden aan de dijk
'Na 3 aanslaguh de resultaten ophaluh en dan lokaal bijhouduh en dan daarin gaan zoekuh'.
Data fetchen is jou vreemd? De relatie met een input field kon je ook niet leggen? User-input is wel een normale term ? Dit soort termen worden dagelijks gebezigd zonder dat er iemand is die niet snapt waar het over gaat, zeker de gemiddelde devver weet precies wat dit inhoud. Daarnaast is de door mij geposte manier een beproefde methode voor een live search veld.quote:Op maandag 8 oktober 2012 20:24 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Je strooide met termen zonder specifiek aan te geven waar dat gebeurde. Fetchen is in php-land sowieso iets vreemds als je het over user-input hebt. Het was voor mij onbegrijpelijk wat je met je post bedoelde.
Dan nog kun je zonder foutafhandeling in de problemen komen. Bijvoorbeeld als de tabel wordt aangepast en je de code niet overal bijwerkt. Of als het id niet bestaat, of de verbinding met de database moeilijk doet. Als mysql_query (een functie die je eigenlijk niet meer moet gebruiken) geen resultaat oplevert, gaat mysql_fetch ook mis.quote:Op zondag 7 oktober 2012 18:50 schreef Devolution het volgende:
Foutcontrole op de fetch is niet nodig omdat de cellen uit de query altijd bestaan.
quote:Op maandag 8 oktober 2012 19:09 schreef cablegunmaster het volgende:
2. onchange javascript dat als een verandering op het input veld is er een javascript activeert, die de resultaten post richitng de server. Dit lijkt me alleen zwaar te zijn, (kan het mis hebben). elke aanpassing een aparte query verstuurd , geen idee in wat voor orde query's gaan maar, mij is geleerd zo min mogelijk query's te gebruiken. kan het helemaal mis hebben.
Onchange() -> functie in jquery pakt de value van het huidige input veld. Stuurt de waarde per $.post in javascript door naar functie in php.en php stuurt het door richting SQL database.
Ik doe zoiets meestal met een timeout, dus dit idee:quote:Op maandag 8 oktober 2012 19:42 schreef Scorpie het volgende:
Of pas na drie aanslagen fetchen, deze in cache opslaan en daar verder in filteren.
| 1 2 3 4 5 | var timeout=null; function onkeyupfunctie(){ if (timeout!=null) clearTimeout(timeout); setTimeout("functieDieAjaxVerstuurt()", 3000); } |
Je moet nooit er vanuit gaan dat iets altijd bestaat.quote:Op zondag 7 oktober 2012 18:50 schreef Devolution het volgende:
Foutcontrole op de fetch is niet nodig omdat de cellen uit de query altijd bestaan.
Het kan wel zo, maar het is niet netjesquote:Er zijn niet 2 spelernamen in 1 tabel, zie onder*.
controleer je dan wel of die string ook aan je voorwaarden voldoet?quote:Als laatste stonden er quotes omdat daar normaal een php string staat, maar voor testdoeleinden had ik daar even een 1 van gemaakt.
Maar wat als je meer acties krijgt? Dan kun je het niet opschalenquote:* Elk gevecht krijgt een eigen rij. In die rij staan onder andere de columns movespeler1 en movespeler2. Deze geven aan welke aanval elke speler heeft gekozen in datzelfde gevecht en deze worden geleegd zodra beide spelers deze aanval gezien hebben als animatie. Het is dus niet nodig om deze in aparte tabellen te zetten omdat het slechts de acties weergeeft binnen 1 gevecht.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |