Hoe kom je erbij dat USB langzamer is dan een netwerk? USB 3 heeft een bitrate van 5 Gbps... De vertragende factor is net als bij het netwerk de disk zelf.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:53 schreef mschol het volgende:
[..]
maar TS vind het (als ik het goed begrepen heb) geen issue dat de schijf maar door 1 pc gebruikt kan worden...
een USB schijf is wel een goedkopere, maar ook veel tragere optie..
aansluiten op de tele2 router zou ik persoonlijk ook eerst proberen... (en daarna e.v.t. een apparaat erbij)
Kunnen de pc en de NAS niet een onderonsje hebben via de switch, terwijl de rest van het verkeer (naar de printer en internet bijvoorbeeld) via de Tele2-router loopt?quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:52 schreef TallMan het volgende:
Ja, en de PC moet aanstaan, en de tele2 router moet dat netwerk doorsturen naar de PC zodat deze die weer naar de NAS kan routeren. Veel te onhandig, dan of de NAS aan de tele2 router of een USB HD.
USB schijven zijn niet trager dan budget NAS dozen.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:53 schreef mschol het volgende:
[..]
maar TS vind het (als ik het goed begrepen heb) geen issue dat de schijf maar door 1 pc gebruikt kan worden...
een USB schijf is wel een goedkopere, maar ook veel tragere optie..
aansluiten op de tele2 router zou ik persoonlijk ook eerst proberen... (en daarna e.v.t. een apparaat erbij)
dan moet je wel een USB3 controller hebben, incl een USB3 disk, die beide aardig aan de prijs zijn t.o.v. een Gb netwerkschijfje...quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:58 schreef Rembrand21 het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat USB langzamer is dan een netwerk? USB 3 heeft een bitrate van 5 Gbps... De vertragende factor is net als bij het netwerk de disk zelf.
Jawel, maar ik had uit post 19 begrepen dat PC via WIFI aan tele2 hing. Je kunt rustig tele2 -> switch -> pc_nieuw + NAS hangen, alle PC's via WIFI hebben dan ook meteen toegang tot het netwerk.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:59 schreef Lkw het volgende:
[..]
Kunnen de pc en de NAS niet een onderonsje hebben via de switch, terwijl de rest van het verkeer (naar de printer en internet bijvoorbeeld) via de Tele2-router loopt?
In het geval van printen bijvoorbeeld, dat de communicatie dan via pc > kabeltje > switch > Tele2 router > WiFi > printer gaat? Bij communicatie tussen pc en NAS echter, zou het weggetje dan als volgt zijn: pc > kabeltje > switch > kabeltje > NAS, dus zonder tussenkomst van Tele2 router. Of wil zoiets niet?
USB2 is weldegelijk trager als welke NAS dan ook die op 1 Gb lijntje zit...quote:Op donderdag 4 oktober 2012 13:01 schreef TallMan het volgende:
[..]
USB schijven zijn niet trager dan budget NAS dozen.
Mogelijk is mijn NAS kennis enigzins outdated (Mijn NAS draait alweer een paar jaar met max 15MB/s), maar ik twijfel sterk of budget NASjes echt een 30-35 MB/s draaien (iets wat met USB2 toch wel haalbaar hoort te zijn) 1 Gbit als netwerksnelheid zegt natuurlijk niets over de daadwerkelijke snelheid van die doos.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 13:04 schreef mschol het volgende:
[..]
USB2 is weldegelijk trager als welke NAS dan ook die op 1 Gb lijntje zit...
USB3 is wellicht even snel.. of misschien sneller
zoals ik hierboven aangaf: mijn WD nas doet gemiddeld 50Mbyte/sec.. een random USB2 schijf zal niet veel verder komen als gemiddeld 20Mbyte/secquote:Op donderdag 4 oktober 2012 13:08 schreef TallMan het volgende:
[..]
Mogelijk is mijn NAS kennis enigzins outdated (Mijn NAS draait alweer een paar jaar met max 15MB/s), maar ik twijfel sterk of budget NASjes echt een 30-35 MB/s draaien (iets wat met USB2 toch wel haalbaar hoort te zijn) 1 Gbit als netwerksnelheid zegt natuurlijk niets over de daadwerkelijke snelheid van die doos.
Zolang je maar een kabeltje tussen je tele2 switch en de nieuwe switch hebt. Je moet zorgen dat je er 1 netwerk van maakt.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:59 schreef Lkw het volgende:
[..]
Kunnen de pc en de NAS niet een onderonsje hebben via de switch, terwijl de rest van het verkeer (naar de printer en internet bijvoorbeeld) via de Tele2-router loopt?
In het geval van printen bijvoorbeeld, dat de communicatie dan via pc > kabeltje > switch > Tele2 router > WiFi > printer gaat? Bij communicatie tussen pc en NAS echter, zou het weggetje dan als volgt zijn: pc > kabeltje > switch > kabeltje > NAS, dus zonder tussenkomst van Tele2 router. Of wil zoiets niet?
Oke, helemaal mee eens. Maar de huidige PC's hebben zeker een USB3 controller aan boord.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 13:02 schreef mschol het volgende:
[..]
dan moet je wel een USB3 controller hebben, incl een USB3 disk, die beide aardig aan de prijs zijn t.o.v. een Gb netwerkschijfje...
USB3 is nog te nieuw om goed ingeburgerd te zijn.. (hier een pc van net geen 3 jaar oud en daar zit het niet op)
Ik ben dit nu aan het testen. Via WiFi haal ik tussen de 500 en 900 kB per seconde. Ik zal dus moeten bekabelen via Gigabit switch of een snelle router achter de Tele2-apparatuur moeten hangen.Want dit is veel te langzaam.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:55 schreef Rembrand21 het volgende:
Hoe is je snelheid nu tussen beide PC'S? Als je dit niet weet kun je dus alleen maar gokken wat de snelheid is tussen de PS en de NAS. Als deze snelheid een aantal Mb per seconden is dan kun je je NAS prima op de huidige tele2 modem/switch aansluiten.
Is deze snelheid inderdaad veel te laag kun je er altijd nog voor kiezen om de NAS rechtstreeks op je nieuwe PC aan te sluiten door middel van een cross kabel (al dat ik denk dat een normale kabel ook werkt omdat je netwerkkaart cross zelf zal instellen).
Een nieuwe GB switch is alleen van toepassing als je daadwerkelijk al je PC's op de switch aansluit (bedraad dus). Ook zul je je modem aanmoeten sluiten om te kunnen internetten. Of je kan het met wifi blijven doen. Maar dat zou voor onnodige overhead zorgen.
Als je via wifi werkt 54Mbit. Kun je theoretisch ongeveer 6.7Mb per seconden halen. Maar in de praktijk met eigen huis en tuin apparatuur zal je op ongeveer 3 a 4Mb uit moeten kunnen komen. Maar van 2Mb hoef je ook niet te schrikken.
Maar test dit gewoon is met je huidige PC's.
Netgear GS serie haal ik 950 Mbps mee tussen desktop en server, erg stevige switch ook i.t.t. die plastic rommel.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:57 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Volgens mij moet dat inderdaad kunnen, een switch hoort het verkeer via de kortste route door te sturen, dat is dus niet via de (trage) router (correct me if i'm wrong). Bedenk je wel dat een goedkope gigabit-switch waarschijnlijk bij lange na geen throughput van 1Gbit heeft, dan zul je toch de wat duurdere apparaten uit moeten zoeken.
Maar zoals je zelf ook al zegt 't is allemaal hypotetisch, ga het eerst maar eens proberen met je huidige router. Grote bestanden kopiëren is helemaal niet zo'n probleem over het algemeen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |