abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117517838
Iemand die geen recht meer heeft op studiefinanciering is oud genoeg om genoeg geld te hebben verdiend, of verdient ten tijde van dat hij of zij wil gaan studeren genoeg geld om niet in aanmerking te komen om studiefinanciering te krijgen.

Heeft iemand al een opleiding gedaan, en wil hij daarna nog een opleiding doen, dan zal die opleiding bekostigd moeten worden door hemzelf, zeer waarschijnlijk met het werk waarvoor hij is opgeleid. Dat lijkt mij redelijk genoeg.

In feite kon iedereen al studeren, tot op heden kon dat zelfs vrijwel gratis; voor iedereen in een bepaalde leeftijdscategorie of bevolkingsgroep.

Iemand die recht heeft op studiefinanciering heeft dat niet voor niets, het is om zijn/haar studie te bekostigen. Deze persoon heeft nog geen opleiding waarmee geld verdiend kan worden, daarom verdient deze persoon 'korting' of subsidie, zodat hij/zij later geld in het overheids-laatje kan brengen.

Dat sociale leenstelsel zorgt ervoor dat de studenten die al relatief arm zijn, ook nog eens eindigen met een enorme schuld. Dan zijn ze nog niet eens zeker van een goedbetaalde baan om de schuld weg te werken, en een welvarend leven er op na te houden, vanwege de saturatie van de arbeidsmarkt.

De overheid probeert nu aan twee kanten te cashen: Investering in studenten op 0 zetten, en dan verwachten dat diezelfde studenten meer geld in het laatje gaan brengen dan hun voorgangers (hogere belastingen, door o.a. de vergrijzing en een steeds groter wordende inefficiënte overheid).

[ Bericht 0% gewijzigd door Qontroller op 02-10-2012 20:17:06 ]
pi_117518972
quote:
Iemand die geen recht meer heeft op studiefinanciering is oud genoeg om genoeg geld te hebben verdiend, of verdient ten tijde van dat hij of zij wil gaan studeren genoeg geld om niet in aanmerking te komen om studiefinanciering te krijgen.
Leg mij eens uit hoe die persoon 3100 Euro moet sparen in een jaar terwijl hij 24 uur per week werkt?
Zo iemand zou op zijn minst al 3 jaar langer over een vijfjarige opleiding doen terwijl hij toch al 10 jaar hiervoor nodig heeft. Lekker efficiënt. Om nog maar te zwijgen over de onrechtvaardigheid dat hij zo'n hoge extra belasting zou moeten betalen terwijl hij al een veel hoger tarief moet betalen (het volle tarief maar dan 10 jaar lang in plaats van 5 jaar lang) terwijl hij met een keurige snelheid studeert.

Aangezien de toegankelijkheid van het onderwijs toeneemt ben ik blij met het inruilen van de Halbeheffing en mogelijk ook het instellingstarief voor het leenstelsel. Dat geleende bedrag daar moet niet al teveel over gezeikt worden, dat kan je prima afbetalen in 17 jaar tijd en wanneer het niet lukt (draagkrachtmeting) dan wordt het restant kwijtgescholden.
Ik zou natuurlijk liever hebben dat iedereen van elke leeftijd kan studeren zonder een schuld te maken maar daar zijn Nederlanders nu eenmaal te gierig voor. Het zij zo.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_117547856
De UvA wacht met het aanpassen van het collegegeldtarief voor de langstudeerders tot het moment dat er nieuwe wet- en regelgeving is. Tot die tijd betalen langstudeerders het eerder vastgestelde collegegeldtarief.

Kut uva :r :r :r
  woensdag 3 oktober 2012 @ 15:27:07 #79
376008 verified  LSVb.Vraagbaak
Landelijke Studenten Vakbond
pi_117548556
Gefeliciteerd allen!! *O* *O* :W *O* *O* De politiek is ook wakker geworden :P
pi_117548628
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 15:27 schreef LSVb.Vraagbaak het volgende:
Gefeliciteerd allen!! *O* *O* :W *O* *O* De politiek is ook wakker geworden :P
ja, nu de universiteiten nog. Zoals ik hierboven al schreef ; uva betaalt niks terug en blijft incasseren totdat er nieuwe wetgeving ligt.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 3 oktober 2012 @ 15:29:03 #81
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_117548659
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 15:08 schreef Yreal het volgende:
De UvA wacht met het aanpassen van het collegegeldtarief voor de langstudeerders tot het moment dat er nieuwe wet- en regelgeving is. Tot die tijd betalen langstudeerders het eerder vastgestelde collegegeldtarief.

Doen ze allemaal hoor. VU ook iig.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  woensdag 3 oktober 2012 @ 15:30:40 #82
376008 verified  LSVb.Vraagbaak
Landelijke Studenten Vakbond
pi_117548719
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 15:28 schreef Yreal het volgende:

[..]

ja, nu de universiteiten nog. Zoals ik hierboven al schreef ; uva betaalt niks terug en blijft incasseren totdat er nieuwe wetgeving ligt.
Dat is ook logisch, want het 'deelakkoord' is nog maar een wetsvoorstel ;) Pas als deze door de Tweede- en Eerste Kamer wordt aangenomen moeten de onderwijsinstellingen zich er aan houden. En met terugwerkende kracht :)
  † In Memoriam † woensdag 3 oktober 2012 @ 15:32:08 #83
43556 miss_dynastie
pi_117548767
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 15:30 schreef LSVb.Vraagbaak het volgende:

[..]

Dat is ook logisch, want het 'deelakkoord' is nog maar een wetsvoorstel ;) Pas als deze door de Tweede- en Eerste Kamer wordt aangenomen moeten de onderwijsinstellingen zich er aan houden. En met terugwerkende kracht :)
Ik ga ervanuit dat er een richtlijn komt vanuit het ministerie die de opdracht geeft op de wetgeving vooruit te lopen. Is met de huishoudinkomenstoets ook gebeurd bijvoorbeeld.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 15:33:40 #84
300718 Kenju
Say It!!??
pi_117548825
quote:

Dit is logisch. Immers gaat het allemaal pas door wanneer Samsom en Rutte daadwerkelijk tot een regering gaan komen.
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 3 oktober 2012 @ 15:36:34 #85
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_117548943
Dus hoe meer je nu betaalt, hoe meer je straks terug krijgt.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_117548969
Met wettelijke rente mag ik hopen.
Geen referral hier.
pi_117549047
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 15:33 schreef Kenju het volgende:

[..]

Dit is logisch. Immers gaat het allemaal pas door wanneer Samsom en Rutte daadwerkelijk tot een regering gaan komen.
Tuurlijk niet. Ze hebben een meerderheid dus het voorstel kunnen ze nu al gaan doen.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 16:15:47 #88
300718 Kenju
Say It!!??
pi_117550376
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 15:39 schreef Yreal het volgende:

[..]

Tuurlijk niet. Ze hebben een meerderheid dus het voorstel kunnen ze nu al gaan doen.
Zo werkt dat niet. Een meerderheid van de kamer is er al tijden tegen. Toch werd het doorgezet in ingevoerd.
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
pi_117550660
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 16:15 schreef Kenju het volgende:

[..]

Zo werkt dat niet. Een meerderheid van de kamer is er al tijden tegen. Toch werd het doorgezet in ingevoerd.
het cda krabbelde terug en daarmee was de meerderheid om per direct te stoppen weg.
  † In Memoriam † woensdag 3 oktober 2012 @ 16:24:39 #90
43556 miss_dynastie
pi_117550713
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 16:23 schreef Yreal het volgende:

[..]

het cda krabbelde terug en daarmee was de meerderheid om per direct te stoppen weg.
Wat wel extreem ironisch is, want het hele idiote idee kwam uit hun koker :')
pi_117551711
quote:

Meen je niet! En de DUO heeft m'n aanvraag voor de lening gestopt omdat de boete wordt afgeschaft! Kan toch niet..Morgen maar eens met mijn uni bellen..
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
pi_117551728
Hoe zit het met terugbetalen van collegegeldkrediet? Moet dit nu ook terrugbetaald worden (in afzienbare tijd) aangezien de langstudeerboete komt te vervallen?
pi_117552346
quote:
14s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 15:29 schreef Dark_Angelus het volgende:

[..]

Doen ze allemaal hoor. VU ook iig.
TU Delft ook
pi_117552372
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 16:49 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Meen je niet! En de DUO heeft m'n aanvraag voor de lening gestopt omdat de boete wordt afgeschaft! Kan toch niet..Morgen maar eens met mijn uni bellen..
Serieus? Dat is wel heel lullig :') Wat een zooitje is dit zeg :')
pi_117552679
Toch vraag ik me af of dit wonder ook had plaatsgevonden als Buma niet met die lompe uitspraak was gekomen. Het onderwerp was al een tijdje niet meer zo hot in de media en de politiek.
Buma's uitspraak zette het onderwerp weer op de kaart en doordat het debat op niets uitliep werd de haat jegens de maatregel nog groter.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 17:55:07 #96
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_117554031
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 15:33 schreef Kenju het volgende:

[..]

Dat klopt volgens mij niet hoor. Dit heeft nog niks met de regering te maken. Het is een deelakkoord, wat bij de begroting van volgend jaar hoort en dus wordt uitgevoerd.
pi_117555152
quote:
99s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 17:55 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

Dat klopt volgens mij niet hoor. Dit heeft nog niks met de regering te maken. Het is een deelakkoord, wat bij de begroting van volgend jaar hoort en dus wordt uitgevoerd.
Ik meen het ook gehoord te hebben op het nieuws of 2Vandaag oid. Het lijkt me ook vrij logisch, aangezien een regering die niet is, geen geldend deelakkoord kan sluiten.
pi_117555686
2de kamer heeft dezelfde wetgevende bevoegdheid als het kabinet.

Als 2de kamer een wet aanneemt die de boete schraPt is het klaar.
pi_117561260
Zou er een leeftijdsgrens aan dat sociaal leenstelsel vast komen te zitten ? zoals nu met de stufi
"Religion is simply a parasite on a much older moral sense"
  woensdag 3 oktober 2012 @ 20:35:46 #100
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_117561329
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 18:45 schreef Yreal het volgende:
2de kamer heeft dezelfde wetgevende bevoegdheid als het kabinet.
Weet je dit zeker?
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')