abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 15 november 2012 @ 23:06:09 #154
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_119259128
Die Falken en Nokian ook?
pi_119259426
Yep.
  vrijdag 16 november 2012 @ 09:33:23 #156
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_119266836
Wat is jouw definitie van A-merk dan?

Wikipedia leert mij

quote:
Bij consumentengoederen wordt met een A-merk een merk bedoeld dat een hoge naamsbekendheid en goede reputatie heeft en toonaangevend is qua prijs en kwaliteit van dat specifieke goed.
En volgens mij zijn beide banden in ieder geval niet voorzien van een hoge naamsbekendheid. De prijs/kwaliteit verhouding zal zeker goed zijn, maar het is, naar mijn idee, geen Goodyear, Dunlop, Pirelli, Toyo etc.

Dat zijn volgens mij de A merken in autobanden?
pi_119267375
In Nederland misschien niet. Maar in Azie is Falken toch echt een A-merk en Nokian hier in Scandinavie ook ;).
  vrijdag 16 november 2012 @ 10:04:29 #158
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_119267612
Nouja, hier liggen ze qua prijs in ieder geval een stuk gunstiger, en dat was waar Charged om vroeg ^O^
pi_119275046
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 14:17 schreef Gambolputty het volgende:

[..]

Kijk ook hier eens: http://www.volvo850forum.nl, wordt het nodige aangeboden en het zijn niet van die marktplaats-klapharken daar.
Nou, mijn ervaringen met het volk daar zijn niet echt bijster goed. :( Wijsneuzen die je auto compleet komen aftrappen en nooit meer iets laten weten. :') M'n broer heeft helaas hetzelfde mogen meemaken. :X

@ Banden-discussie: Falken wordt niet als A-merk gezien. Sterker nog: de meeste bandenleveranciers scharen die onder een C-merk. Nokian is hier minder bekend maar in Scandinavië wel degelijk een A-merk en ze komen érg goed uit de test. :)

Falken wordt geregeld minder goed getest en vooral bij autobedrijven die van geld houden (R8V2 weet meteen wie ik bedoel :P ) gepromoot wegens de absurde marges erop. Ik zou er van weg blijven, want met droog weer doen ze het goed maar zodra er wat nattigheid ligt begint de ellende. :P
  vrijdag 16 november 2012 @ 14:11:58 #160
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_119275124
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 14:09 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Nou, mijn ervaringen met het volk daar zijn niet echt bijster goed. :( Wijsneuzen die je auto compleet komen aftrappen en nooit meer iets laten weten. :') M'n broer heeft helaas hetzelfde mogen meemaken. :X
Je hebt natuurlijk overal mensen en mensen hè :D Mijn ervaringen zijn er eigenlijk best goed, een aantal bijzonder aangename mensen leren kennen daar ^O^

En voor onderdelen etc. is het best een prima plaats :s)
pi_119275166
Tja ik heb er ook wel eens wat gekocht en dat ging allemaal prima. Maar wat een zeverfiguren kunnen er rondlopen. :') Maar dat geldt ook voor de 700-vereniging. Daar lopen ze zelfs te zeiken als je een Scantech-achterlicht aanbiedt want is niet origineel blabla en eentje liep zelfs te zeuren bij de moderators of ik gebanned kon worden omdat ik geregeld "universele" onderdelen zoals 13cm Pioneer-speakers en een Kenwood autoradio aanbood en dat was niet specifiek Volvo700-spul en dus in strijd met de regels dus ban! :') Uiteraard is men daar niet op in gegaan. :P
  vrijdag 16 november 2012 @ 14:30:24 #162
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_119275760
Dat zijn dan toch meer de uitschieters? :D
pi_119286365
Helaas niet, eentje zit in het bestuur van de 700-vereniging ( :') ) en die grapjas van het 850-forum was een van de meest actieve posters daar. :{
  vrijdag 16 november 2012 @ 22:13:43 #164
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_119295236
Namen? :D :7
pi_119308486
Die noem ik niet en public. :P
  zaterdag 17 november 2012 @ 19:29:23 #166
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_119320312
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2012 12:29 schreef Bart-Willem het volgende:
Die noem ik niet en public. :P
Je mag ook een DM sturen hoor O-)
pi_119350382
Vandaag het tripje Eindhoven-Vaxjo weer in een 945 mogen voltooien. Wat rijden die dingen toch heerlijk.
pi_119350703
Oja, deze had pas 165.000 gelopen. Dat merk je echt aan alles. Geen rammeltjes, kraakjes, piepjes, versnellingsbak die solide aanvoelt, het rempedaal wat meteen pakt, smetteloos interieur, etc. Jammer dat dan een piepend ruitenwisserblad het hele plezier van de auto verneukt. Het kost echt geen drol, maar schijnbaar is het voor de meeste mensen een heel raar iets om te vervangen :{.
pi_119367370
940's die rammelen of kraken zijn sowieso zeldzaam, tenzij je een toddenbak hebt met 4 ton die al tig keer uit elkaar gehaald is. :+
pi_119372951
In de 'nieuwe' 740 schiet de versnellingsbak met vochtig weer nogal eens in de lockup. Even stoppen, in de P zetten en de auto opnieuw starten en hij doet het weer goed.
Iemand een idee waar dat aan kan liggen?
Nee.
  maandag 19 november 2012 @ 12:31:27 #171
187289 Charged
Ziet em duun.
pi_119379670
Om even terug te komen op de banden...wil er eigenlijk max 150Euro aan uitgeven voor 2 stuks..(liefst met 2 stalen velgen erbij)
Haalbare zaak?
Graag verwijderen.
pi_119383759
quote:
7s.gif Op maandag 19 november 2012 02:19 schreef Dimitri_ het volgende:
In de 'nieuwe' 740 schiet de versnellingsbak met vochtig weer nogal eens in de lockup. Even stoppen, in de P zetten en de auto opnieuw starten en hij doet het weer goed.
Iemand een idee waar dat aan kan liggen?
Hoezo schiet 'ie in de lockup? Gaat 'ie ineens hoge toeren draaien ofzo? :P Of wil 'ie niet meer terug schakelen?

Problemen bij vocht zijn vaak te wijten aan electronica (schakelaar of massa), dus daar zou ik eerst naar kijken. :P
  maandag 19 november 2012 @ 14:40:49 #173
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_119384125
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 12:31 schreef Charged het volgende:
Om even terug te komen op de banden...wil er eigenlijk max 150Euro aan uitgeven voor 2 stuks..(liefst met 2 stalen velgen erbij)
Haalbare zaak?
Dan zou ik even via Marktplaats ofzo iets zoeken. Ik had 4 goede banden met lichtmetaal in goede staat voor 500 euro, dus zoiets als dit moet wel kunnen, op zich :)
pi_119384206
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 14:31 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Hoezo schiet 'ie in de lockup? Gaat 'ie ineens hoge toeren draaien ofzo? :P Of wil 'ie niet meer terug schakelen?

Problemen bij vocht zijn vaak te wijten aan electronica (schakelaar of massa), dus daar zou ik eerst naar kijken. :P
Ja beetje onhandig uitgelegd inderdaad.. Dat pijltje op het dashboard gaat branden, en hij schakelt inderdaad niet meer naar de 4 op.. Rijdt niet zo fijn.
Heb op V7V gelezen dat het vaak in het relais zit, dus daar maar eens naar kijken.
Nee.
pi_119420724
Da's de overdrive van de automaat (dus de 4e versnelling eigenlijk). Ik zou gewoon het relaistje vervangen. :P
pi_119474826
Of de bakolie is gaar/onder niveau. Maar meestal electronica ja :+.
pi_119507937
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 12:05 schreef Bart-Willem het volgende:
Da's de overdrive van de automaat (dus de 4e versnelling eigenlijk). Ik zou gewoon het relaistje vervangen. :P
Het relais zat inderdaad niet lekker in de houder.. Waarschijnlijk met radio verwisselen aangetikt.
Dank u :)
Nee.
pi_119510401
Pruller! :P
pi_119550645
M'n 240 is bijna klaar! 8-)

Dingen die ik dit weekend hoop te fixen (ligt ook aan het weer):
- sierlijsten monteren, moet ook wat gaatjes bij boren voor de klemmen omdat die in de nieuwe dorpels natuurlijk nog niet zitten :P
- de andere koplamp vervangen door een nieuwe (het oog wil ook wat, niet alleen qua looks maar heb je ook weer supergoed zicht)
- goed waxen/schoonmaken/enz
- deurrubbers/dorpelstrips/etc terug monteren

Stiekem kosten dat soort klusjes veel meer tijd dan je denkt. :X
pi_119587086
Ik moet het volgende doen aan mijn 244:

- Stuurhuis reviseren/vervangen
- Wiellagers rondom nakijken/vervangen
- Achterasrubbers vervangen
- Draagarmrubbers nakijken/vervangen
- Remolie vervangen
- Koplampunits vervangen
- Carburateur reviseren
- Interieurplaten achterbak aan zien te komen/monteren
- Voorruit vervangen
- Rotte plekken bijwerken/spuiten

Dus ben maar blij B-W :+.
pi_119587900
Qua tijd valt dat haast in 't niets met de bergen laswerk van afgelopen weken. :X
pi_119588043
Whehe, rotter dan je dacht? :P.
pi_119626390
Dat viel mee op zich, slechts een paar plekken die erger waren dan gedacht maar dat waren dan plekken die toch in z'n geheel vervangen werden. :P Maar met name de binnenwielranden en buitenwielranden vreten veel meer tijd dan gedacht (als je 't echt goed wil doen tenminste). :X
pi_119692899
Zo, na weken lassen (nieuwe dorpels, wielranden en bodemstukken, en dan echt 100% perfect op maat gelast en geen puntlas-beunhaaswerk) , spuitwerk en andere reparaties is m'n 240 eindelijk weer klaar! :) En een grote beurt had ik de auto al gegeven voordat eraan gelast was (evenals de APK, die was ook nog van voor het laswerk). :P

Ziehier een geheel roestvrije 240, klaar voor de volgende 26 jaar! :P







Nu nog polijsten, in de was zetten en het dashboard schoonmaken. :P
  dinsdag 27 november 2012 @ 22:34:47 #185
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_119692941
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 22:34 schreef Bart-Willem het volgende:
Zo, na weken lassen (nieuwe dorpels, wielranden en bodemstukken, en dan echt 100% perfect op maat gelast en geen puntlas-beunhaaswerk) , spuitwerk en andere reparaties is m'n 240 eindelijk weer klaar! :) En een grote beurt had ik de auto al gegeven voordat eraan gelast was (evenals de APK, die was ook nog van voor het laswerk). :P

Ziehier een geheel roestvrije 240, klaar voor de volgende 26 jaar! :P

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Nu nog polijsten, in de was zetten en het dashboard schoonmaken. :P
_O_
nerovetsrethca
pi_119693443
Ding staat er netjes bij BW :).

Vandaag de 940 hier door de keuring geduwd.

- Lambdalampje was aan (geen idee waarom, CO-waardes waren dik in orde)
- Achterklep sloot niet (bekend probleem van veertje in slotmechanisme, tyfuswerk om "ff" los te halen)
- Klepje van stopcontact bij trekhaak was eraf

Maar dit hinderde de keurmeesters hier niet om er vrolijk een nieuwe APK op te plakken :P. Laten we zeggen dat ik al een aantal keer bij een APK-keuring in NL heb mogen staan en dat dat zelfs bij Beun de Haas nog wel grondiger gaat _O-.

Enfin, over een week de platen in huis en dan kannie verkocht wordt. Op naar de volgende :+.
pi_119696703
Hoezo gaat je 940 weg? :P

En lambda-lampje aan had de 740 van m'n vriendin ook, maar bij de keuring bleek de CO-waarde dermate laag te zijn dat de CO-meter 0,00 aangaf. :P En dat al een paar jaar achter elkaar. :+ Grote kans (ben er eigenlijk wel zeker van) dat het mengsel te arm is. :P Ook wel logisch, want het verbruik is bijna 1 op 11 en da's knap voor een 740. :P
pi_119707186
Er staan er hier nog 2 ;). Ik kon zo snel 2 CO-waardes lezen en de ene was 0.1 en de andere 0.3. Dus dat moet goed zijn. En heeft die 740 van je vriendin al LH2.4? ;).
pi_119733505
Jep! Ding is van 1990 en de LH 2.4's had je al vanaf augustus 1988 (modeljaar 1989). :P In 1990 had je ook al de LH 3.1 maar dat heeft deze niet: de 3.1's hebben namelijk andere luchtmassameters die minder pinnetjes hebben. Dit is gewoon de standaard 016-LMM zoals de meeste 940's zonder turbo hebben. :P
pi_119733688
Huh? 3.1? Zelfs de 940's uit '98 hebben LH2.4?
pi_119733888
Is ook vrij zeldzaam en het is eigenlijk gewoon een upgrade van een 2.4 met een iets andere luchtmassameter die minder snel stuk gaat (geloof keramisch ofzo). :P
pi_119734230
Ja grappig inderdaad. Pa en ik hebben al bij twee 940's gehad dat de LMM stuk ging terwijl die kennis van ons met 30 jaar ervaring het maar raar vind omdat eigenlijk nooit voorkomt.
pi_119734246
Op welk type is die 3.1 dan geleverd ooit?
pi_119734286
Sowieso de 240 met handbak (en wellicht ook alleen de versies met ABS) van 1990 tot 1993. :P Denk dat 't niet de Polars zijn maar vooral de niet-NL modellen met 2.3 motor. :P
pi_119734314
Of de 2.0's uit Italie?
pi_119734406
Die hebben gewoon de standaard 2.4. :P Zie trouwens net dat de B230GT ook de 3.1 heeft, en da's dus een 740 en 940 Turbo. :P

Edit: linkie met alle verschillen: http://www.brickboard.com(...)l_data_welcomed.html :P
pi_119734616
740 en 940 turbo is B230FT toch?

Lollig stukje over die AMM's trouwens. Die heb ik laatst 2 nieuwe besteld op Ebay voor 91 euro :P.
pi_119735833
B230FT is wat m'n oude 740 TIC had: da's de eco-versie van de B230ET, oftewel: een ET met andere compressie en katalysator. :P De latere 740 en 940 Turbo hebben de B230GT (en altijd een katalysator).
pi_119739934
Dus niet :P. De B230GT is juist de oudere versie zonder kat, maar die is wel heel obscuur en kom je eigenlijk nooit tegen. De 7 had een B230ET en later een B230FT, de 940 meteen B230FT, met later de B230FK als lagedrukvariant.

Net zoals dat je hier de 760 vrijwel nooit met 9-serie voorkant tegenkomt, terwijl in de USA/Zweden zat rondrijden.
pi_119739993
B230GT is voornamelijk geleverd in de x60-modellen waar zes cilinders belasting/verzekeringstechnisch niet handig was :P. Ik denk namelijk dat dat ding zonder kat nogal wat uitstoot veroorzaakt wat verder niet boeit omdat de typegoedkeuring van het zescilindermodel toch al genoeg mag uitstoten :P.
pi_119756310
Dan meldt IPD en een hoop boeken wat anders: die stellen dat de B230GT juist in de 940 Turbo zit (jeweetwel: dat ding met een M46 ipv M47 voordat de M90's kwamen). Of het moet alleen in de USA zijn dat de 740 en 940 Turbo met B230GT geleverd zijn. :P

De B230GT zat in ieder geval niet in het oude type 740 Turbo, want dat was gewoon een B230ET. :P Toevallig ken ik wat mensen met 86'ers 740 Turbo's en guess what: allen een B230ET. :P Ook als ik in de oude folders kijk (1985 t/m 1988) staat nérgens een B230GT vermeld, enkel de B200ET en B230ET (en voor sommige Duitse staten, Zwitserland en o.a. USA de B230FT, al spreek Volvo USA zelf over de B230F-Turbo). In Nederland is de 740 Turbo geleverd met B200ET en de 760 Turbo had een B230ET. Het oude type 700-serie is dus never nooit geleverd met een GT-motor dus je verhaal klopt niet. :P Wel zijn er een aantal 90-92 modellen geleverd met de B230GT en die zijn dus kennelijk erg zeldzaam. IPD meldt dat ze er wel degelijk zijn, evenals in een 240.

De 940 Turbo had vanaf de eerste versie de B200FT, B230FT, B230FTX voor sommige markten (o.a. UK) en de B230GT dus indien de auto LH-Jetronic 3.1 had.

Edit: gevonden! Kennelijk had Portugal in de 940 regelmatig een G-motor, namelijk: B200G, B230G, B230GT en de B234G. :P

De 960's die belastingtechnisch een 4-cilinder kregen hadden vaak de 16-klepper turbo, dus een B204FT of een B234FT. :P Volgens de Italiaanse folders is er in Italië (in geval van de 4-cilinder) de B204FT altijd geleverd. :P

Heb eindelijk een "after"-filmpje gemaakt van m'n 240. :P Dus nu een mooie vergelijking. :P

Before:


En de after:



[ Bericht 2% gewijzigd door Bart-Willem op 29-11-2012 19:45:43 ]
pi_119773407
Ik zei toch dat de eerste 740 Turbo's een B230ET hadden :P. Die afkorting was zeg maar de standaard, net zoals de B21ET. Met al die emissie-onzin kwamen toen die afwijkingen ja. Maar we zijn het erover eens dat de G-serie obscuur is :P.

Die 16-kleppers worden ook whiteblocks genoemd. Ooit moet ik er nog 1 hebben, die dingen janken, zeker i.c.m. een turbo als een malloot door de toeren heen. Jammer dat je standaard al dingen moet verbeteren om het niet meteen in de soep te draaien :P.
pi_119786215
Dat zijn niet de whiteblocks: de motoren vd 960, S40/V40 en 850 zijn de whiteblocks. :P
pi_119786477
Woeps. Ja foutje inderdaad. Komt omdat je met die 16V kop nooit de rest van het blok ziet :+.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')