abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117310826
Ik ben bezig met een excel tabel om ziekteverzuim bij te houden. Ik wil graag weten wat het percentage verzuim is per maand. Van elke persoon weet ik de contractwerkuren per week, maar hoe zet je die om per maand in deze context (ziekteverzuim) Het is voor een kleine organisatie, we hebben niet echt een medewerker personeelszaken die dit allemaal weet, vandaar dit amateurisme.

Voorbeeld.

Jan werkt 36 uur per week.
Januari 2012 heeft 4 volle weken + 1 extra zondag, maandag en dinsdag.
Februari 2012 heeft 3 volle weken + 2 halve weken
etc

Als ik voor elke maand een gemiddelde neem klopt het niet helemaal met de werkelijkheid. 4 dagen ziek in januari geeft dan hetzelfde verzuimpercentage als 4 dagen ziek in februari, terwijl eigenlijk in januari meer dagen gewerkt zijn en het verzuimpercentage dus iets lager is.

12x4 = 48, een jaar heeft 52 weken, dus er moeten nog 4 weken verdeeld worden over de 12 maanden. Is daar een standaard methode voor?

Ik wil dus iets als: Januari 156 uren. verzuim 8 uren = 5,13%
Februari 144 uren verzuim 0 uren = 0 %
Maart xxx uren verzuim 24,5 uren = xx,xx%
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_117311308
Dit is nog best wel een klus. Je moet namelijk ook weten op welke dagen men hoeveel uur werkt en bepalen hoeveel en welke werkdagen er in een maand zitten. Dan moet je nog rekening houden met vakantie en (verplichte) vrije dagen.
  donderdag 27 september 2012 @ 14:06:25 #3
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_117311368
week x 13 / 3 = maand
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_117311827
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 14:04 schreef Cracka-ass het volgende:
Dit is nog best wel een klus. Je moet namelijk ook weten op welke dagen men hoeveel uur werkt en bepalen hoeveel en welke werkdagen er in een maand zitten. Dan moet je nog rekening houden met vakantie en (verplichte) vrije dagen.
De organisatie werk 7 dagen per week, en de medewerkers ook (iedereen werkt om de beurt weekenddienst, ik ga even van het algemeen uit.)

Ik wilde dus niet echt onderscheid maken tussen verschillende dagen, maar gewoon alle dagen identiek behandelen.

Daarnaast ruilen mensen om de haverklap hun dienst met collega's dus nog een reden om in totalen te rekenen en niet in specifieke uren.

Het is puur voor intern gebruik, dit overzicht, dus als er wettelijke richtlijnen zijn die het allemaal nog ingewikkelder maken dan kan ik die vooralsnog negeren.
pi_117311860
quote:
6s.gif Op donderdag 27 september 2012 14:06 schreef E.T. het volgende:
week x 13 / 3 = maand
Zoals in OP aangegeven, dit klopt toch niet omdat de ene maand meer dagen telt dan de andere?
pi_117311912
Er is behoefte aan informatie maar echt kloppen hoeft het niet. _O-
  donderdag 27 september 2012 @ 14:33:28 #7
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_117312193
quote:
7s.gif Op donderdag 27 september 2012 14:21 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Zoals in OP aangegeven, dit klopt toch niet omdat de ene maand meer dagen telt dan de andere?
Dus als je echt goed vergelijkingsmateriaal wilt hebben ga je uit van standaarden.

Een maand heeft (bij 40 uur per week) 173,33 werkuren. Bij 36 uur per week is dat 156 uur, etc.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_117312292
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 14:23 schreef Cracka-ass het volgende:
Er is behoefte aan informatie maar echt kloppen hoeft het niet. _O-
Het moet in grote lijnen kloppen, maar een jurist hoeft het niet goed te keuren, we gebruiken de gegevens niet om officiële papieren in te vullen.

Gewoon dat je kunt zien wat het gemiddelde verzuim is over een bepaalde periode. Zodat je kunt signaleren indien er iets raars aan de hand is met iemand.
pi_117331800
Ik zou inderdaad proberen me niet te verliezen in details als ik jou was :) daar word je echt niet wijzer van.
pi_117337578
Maak een tabel met een rij voor elke dag.
De kolommen zijn: datum; weekdag; maand; uren gepland; uren verzuimd

Voor de datum vul je boven aan 1 januari in, je kunt dan steeds de datum ophogen door er in de rij eronder 1 bij op te tellen.
De weekdag en maand kun je adhv de datum door excel laten berekenen.

Dan maak je op een tweede blad een draaitabel waarin je de gegevens groepeert per maand.
per maand geef je dan de som van de geplande uren en de som van de gewerkte uren weer.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_117338920
Bedankt voor de adviezen. Ik heb een eenvoudige methode af die werkt en het is niet nuttig om een werkdag te verlummelen met het verbeteren van de berekening met 0,5% ofzo....
pi_117341391
quote:
7s.gif Op donderdag 27 september 2012 14:37 schreef vaarsuvius het volgende:
Gewoon dat je kunt zien wat het gemiddelde verzuim is over een bepaalde periode. Zodat je kunt signaleren indien er iets raars aan de hand is met iemand.
Je zegt dat je een kleine organisatie hebt zonder iemand voor personeelszaken maar hebt niet het overzicht wanneer er iets is met iemand?
pi_117343528
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 07:38 schreef Deshain het volgende:

[..]

Je zegt dat je een kleine organisatie hebt zonder iemand voor personeelszaken maar hebt niet het overzicht wanneer er iets is met iemand?
chaos man, chaos. Het is een wat uit de krachten gegroeid familiebedrijfje waarbij het tijd wordt om wat meer orde te scheppen. Daarbij is het management wat laks. Maar we zijn al goed op weg dit jaar en financieel gaat het prima. Dat gedeelte van de administratie hebben we ook wel goed op orde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')