Mijn vriendin en ik hebben allebei een koopappartement, en gelukkig hebben we eindelijk een koper weten te vinden voor het appartement van mijn vriendin. (In dat van mij wonen we nu).
Helaas levert het wel een schuld op van 29.000 euro. Dat hebben we aan spaargeld, maar de vraag is, hoe regelen we dat onderling nou het beste. En die vraag geldt eigenlijk op 2 verschillende manieren:
1) Hoe verdelen we de kosten het eerlijkste?
Wat is nou wijsheid hierin. We hebben een gezamenlijke spaarrekening, maar we zullen ook onze eigen spaarcenten moeten aanspreken. En mijn vriendin vindt dat zij dan in principe voor die kosten op moet draaien. Maar, dan ligt het financiele risico volledig bij haar, terwijl ik er ook belang bij heb dat we verder kunnen met onze toekomst. Dus ik vind dat ik ook moet meebetalen. Tja, wat is nou een leuke en eerlijke oplossing hiervoor?
2) Hoe leggen we die verdeling het beste vast?
Omdat we allebei een koopappartement hebben, zijn we fiscaal nog geen partners. Omdat het om zo ontiegelijk veel geld gaat lijkt het ons echter wel slim om de verdeling van de kosten vast te leggen op papier. Wat is dan wijsheid? Samenlevingscontract aangaan? Is dat duur? Het zou zomaar kunnen dat ik mijn vriendin binnen niet al te lange tijd ten huwelijk vraag, en daar kunnen we dan al het geld wat we (over) hebben eigenlijk ook wel goed voor gebruiken...