De nieuwe
Plug It In is deze week afkomstig uit de Rotterdamse binnenstad, waar drie talenten hun krachten bundelden onder de naam '
Capitol Hill'. Een enthousiaste groep die zichzelf omschrijft met 'anders, eerlijk en tegendraads'. Dit blijkt wel uit de mooie, en scherp geformuleerde teksten van het drietal, bestaande uit zangers/rappers Demis 'Pro-X' Rolador en Clifton 'Mr. Young' Giersthove, en zangeres Odile Dragman.
Waar Pro-X in 2010 de ex-zanger van Romeo, Mr. Young, voor de productie van zijn tweede solo album benaderde, ontstond al snel het idee om een groep met internationale ambities op te richten. Na een tevergeefse zoektocht naar (in eerste instantie) twee zangtalenten, wist het duo toch een bijzonder talent te vinden in zangeres Odile. Met Odile werkte Mr. Young eerder al samen voor het nummer 'Don't Leave', dat in 2006 werd uitgebracht. Met de naam 'New Presidents' was het drietal een feit, maar de Rotterdamse band ging uiteindelijk door het leven als 'Capitol Hill', omdat de naam reeds al in omloop was. "Capitol Hill is een andere officiële internationale naam met presidentieel karakter. Het verwijst naar het Amerikaanse overheidsgebouw."
De teksten van Capitol Hill hebben een sterk gevoel van rechtvaardigheid ten opzichte van de zwakkeren in de samenleving, waar dan ook ter wereld, in een combinatie van rap en rock. "De onderwerpen gaan vaak over personen die 'klappen' krijgen. Van de overheid, van een familielid, of van de omgeving." De Plug It In videoclip 'Ooh Baby' is de derde single van Capitol Hill, afkomstig van het album ‘State Of The Union’. De band brengt in dit nummer de aandacht voor jonge meiden die buiten de maatschappij vallen en daardoor in de prostitutie of gevangenis terecht komen, of zelfs om het leven komen. Een sterk nummer, met een grijpende videoclip, die overigens door Capitol Hill zelf is bedacht, geregisseerd en geproduceerd!
Bekijk hier de videoclip van 'Ooh Baby'.
Lees hier het interview dat we met Capitol Hill hadden:
Hoe is Capitol Hill ontstaan?"We zijn ontstaan uit een samenwerking tussen Demis 'Pro-X' Rolador en Clifton 'Mr Young' Giersthove, voor het tweede album van Pro-X. Clifton stelde voor om in plaats van solo te gaan, de krachten te bundelen. Voor het 'pop gehalte' is de zang van Odile Dragman toegevoegd aan de mix."
Wat weet nog niemand over jullie?"We treden het liefst op met een complete band."
Hoe is jullie muziek het beste te omschrijven?"Onze muziekstijl is het beste te omschrijven als 'Hip Pop'."
Waarin onderscheidt Capitol Hill zich van andere bands?"Zonder andere groepen aan te vallen, Capitol Hill plaats zichzelf niet op de voorgrond, maar probeert het verhaal van anderen te vertellen."
Vertel eens over één van jullie hoogtepunten?"Tot nu toe is ons optreden op het Zomercarnaval van 2012 in Rotterdam toch wel een hoogtepunt te noemen. Hier waren meer dan 20.000 bezoekers aanwezig."
Wie zijn jullie inspiratiebronnen?"Onze inspiratiebronnen gaan dwars door het muzikale landschap. Van Queen naar Kanye West, van The Eurythmics naar Mary J.Blige en van The Four Tops naar Public Enemy."
Wat is jullie favoriete gespreksonderwerp?"Muziek, Illuminati en Freemasons. "En conspiracy theory", voegen de bandleden hier lachend aan toe.
Naar welke artiesten luisteren jullie zelf?"We luisteren zelf naar Jay-Z, Jasmine Sullivan, Beyonce, James Morrison, Fabolous, Lupe Fiasco en Kanye West."
Hoe schrijven jullie nummers?"Dit is verschillend. We schrijven vanuit een beat over onderwerpen naar aanleiding van een documentaire of het verhaal van iemand. Ook kunnen we in opdracht schrijven. De basis is voornamelijk begeleid door de piano."
Welk nummer van een andere artiest hadden jullie willen schrijven?"Mr. Young kiest voor 'You Give Me Something', van James Morrisson, Pro-X kiest voor 'Song Cry', van Jay-Z en Odile zou het nummer 'Dangerously In Love' van Beyonce wel hebben willen schrijven.
Wat is de grootste blunder die jullie hebben gemaakt tijdens een optreden?"Mr. Young nam een kleer te kleine kleding mee en liet de sleutel aan de binnenkant zitten. Pro-X gleed een keer uit maar ging gewoon door alsof het niet gebeurd was. Ik vergat eens te zingen tijdens een optreden, omdat ik helemaal in het moment zat", aldus zangeres Odile.
Wat is jullie eerste muziekherinnering?"Mijn eerste muziekherinnering is het nummer 'Hero', van Mariah Carey geweest, in de kamer van mijn zus", zo blikt Odile terug. Pro-X denkt dat dit de eerste single van June Lodge moet zijn geweest, genaamd 'Someone Loves You Honey'. "Bij mijn moeder in de auto hoorde ik Otis Redding", aldus Mr. Young.
Wat zouden jullie doen als je geen muzikant was geweest?"Mr. Young zou architect geweest zijn, Pro-X zou nu laborant zijn. Odile zou juf op een basisschool en moeder van 2 kids geweest zijn."
Wat is de grootste uitdaging die jullie als band tegen zijn gekomen?"De reggae-versie van American Beauty. Eigenlijk zonder volledige rehearsal, voor meer dan 20.000 man op de Coolsingel optreden.
Wat zouden jullie als band graag willen bereiken?"We willen graag mensenmassa’s overtuigen!"
Met welke artiest/band zouden jullie nog wel eens samen willen werken en wat voor nummer zou dat worden?"Mr. Young zou voor een groot massief nummer met veel Aziatische drums en een 'killer refrein' met Coldplay kiezen. Pro-X gaat voor Jay-Z, maar dan voor een harde 'club banger'. Odile zou graag nog wel eens samen willen werken met Mary J. Blige voor een Soul-Hip Hop nummer."