Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)kers__betogen__.htmlquote:BRUSSEL - Circa 4500 motorrijders, hoofdzakelijk uit Nederland, hebben zaterdag in Brussel betoogd tegen een geplande Europese APK-plicht voor motoren. Ze demonstreerden bij het Atomium en bezetten een tijdje de Wetstraat bij de Europese Commissie.
De motorrijders vinden de APK-plicht onnodig. Slechts 0,3 procent van de ongevallen met motorfietsen is te wijten aan technische defecten van de motorfiets. In landen waar de keuring verplicht is, daalde het aantal ongelukken niet, volgens een studie.
De keuringsplicht jaagt de motorrijders alleen maar op kosten, aldus voorzitter Nico Perk van de Motorrijders Actie Groep (MAG). Volgens hem kosten de keuringen 1,2 miljard euro per jaar in de EU. „Het is een maatregel voor een probleem dat niet bestaat”, aldus Nico Perk. Hij hekelde ook de Nederlandse pers, omdat die te weinig over de protestrit zou melden. „Het gaat wel om een groep van 1,7 miljoen kentekens in Nederland die getroffen zou worden”.
CDA-Europarlementariėr Wim van de Camp, die zelf op zijn Harley Davidson was gekomen, sprak de motorrijders toe bij het Atomium. Van de Camp is tegen de APK-plicht voor motoren en noemt het voorstel van de Europese Commissie een typisch voorbeeld van bemoeizucht. De CDA'er onderhandelt namens het Europarlement over het APK-plan, dat in 2016 zou moeten ingaan.
Een delegatie motorrijders sprak zaterdagmiddag met vertegenwoordigers van de Europese Commissie. Na afloop reageerden de motorrijders teleurgesteld. De Belgische Federatie van Boze Motorrijders (FBMC) gaat maandag een brief sturen naar staatssecretaris voor Mobiliteit, Melchior Wathelet. Ze dreigen met blokkades in de Belgische keuringscentra.
Bij de manifestatie zaterdag waren geen incidenten.
een APK check kost maar 19 euro voor een auto. voor een motor kan dat nog minder zijn omdat die zo nagekeken is. Als je hem goed onderhoud kost het je dus op jaarbasis geen hole omdat je alles zelf al gedaan heb.quote:Op maandag 24 september 2012 11:46 schreef Hathor het volgende:
Het is op zich ook gewoon onnodig, gewoon weer een doodordinaire melkkoe. Een motor is prima zelf onderhoudbaar, zelfs voor een leek.
Het lijkt eng, zo op twee wielen 120/130 rijden, maar het grootste gevaar bevindt zich niet op de snelweg.quote:Op maandag 24 september 2012 12:26 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ik vind het op zich best te verdedigen dat alles wat de snelweg op mag een APK-keuring moet ondergaan.
Gaat er niet om, vind het prima verdedigbaar dat voertuigen die op hoge snelheid op de snelweg mogen rijden een periodieke technische keuring ondergaan, net zoals bij alle andere het geval is.quote:Op maandag 24 september 2012 12:31 schreef BertV het volgende:
[..]
Het lijkt eng, zo op twee wielen 120/130 rijden, maar het grootste gevaar bevindt zich niet op de snelweg.
Ik verbaas me eigenlijk over het kleine aantal ongelukken met een gebrek aan het materiaal als oorzaak.quote:Op maandag 24 september 2012 12:36 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Gaat er niet om, vind het prima verdedigbaar dat voertuigen die op hoge snelheid op de snelweg mogen rijden een periodieke technische keuring ondergaan, net zoals bij alle andere het geval is.
Dat zal dan ook wel de reden zijn van die lage aantallen ongelukken: het gros rijd slechts zelden.quote:Op maandag 24 september 2012 12:45 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik verbaas me eigenlijk over het kleine aantal ongelukken met een gebrek aan het materiaal als oorzaak.
Mijn schoonvader rijdt al jaren motor (in totaal een paar ritjes per jaar) zonder onderhoud uit te laten voeren. Zo zullen er heel veel figuren rondrijden op mooie dagen. Het voordeel van een motorfiets is de snelle slijtage van de banden. Zo zal mijn schoonvader na 15.000km wel zien dat hij geen profiel meer heeft en naar een motordealer gaan. (want dat doe het gros netjes)
Vermoed van wel. En die figuren die echt onderdelen verslijten (zijn een stuk "zachter" bij tweewielers) staan toch regelmatig bij een dealer / voeren zelf onderhoud uit.quote:Op maandag 24 september 2012 12:46 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Dat zal dan ook wel de reden zijn van die lage aantallen ongelukken: het gros rijd slechts zelden.
Die laten het doen, zoals ik.quote:Op maandag 24 september 2012 12:48 schreef Dawnbreaker het volgende:
...er zijn ook genoeg motorrijders die het niet zelf kunnen.
het gaat altijd goed, totdat het fout gaat, maar dan is het enkel een incidentje?quote:Op maandag 24 september 2012 12:51 schreef BertV het volgende:
[..]
Die laten het doen, zoals ik.
Laat mensen aub eigen verantwoordelijkheid nemen zolang het goed gaat, en dat gaat het al jaren.
Niet dat handje vasthouden.
Er zijn altijd gevallen waarbij het fout gaat omdat mensen hun verantwoordelijkheid niet nemen.quote:Op maandag 24 september 2012 12:51 schreef Dawnbreaker het volgende:
[..]
het gaat altijd goed, totdat het fout gaat, maar dan is het enkel een incidentje?
Dat heb je toch ook bij die gepimpte auto's?quote:Op maandag 24 september 2012 12:51 schreef Dawnbreaker het volgende:
[..]
het gaat altijd goed, totdat het fout gaat, maar dan is het enkel een incidentje?
Ik rij geen motor maar de motorrijders die ik ken onderhouden hun motor prima, ze zijn tenslotte het eerste slachtoffer van een eventueel gebrek.quote:Op maandag 24 september 2012 12:51 schreef lipjes het volgende:
Dus persoonlijk, niet doen.
Daarnaast, als je een echte gegronde reden hebt, oke.
Maar NL scoort beter dan landen die wel een APK hebben.
Hoeft niet eens, als jij als agent langs een motor loopt kan je er al een blik opwerpen en kan je al zo zien of de remmen nog in orde zijn, de ketting verleten is, de banden in orde zijn, de voorvorkkeeringen niet lek zijn, remleidingen niet gerafelt zijn en zo nog wel wat dingen.quote:Op maandag 24 september 2012 12:59 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Ik rij geen motor maar de motorrijders die ik ken onderhouden hun motor prima, ze zijn tenslotte het eerste slachtoffer van een eventueel gebrek.
Nodig is het dus niet maar als je het invoert zou je het eens per 24 maanden moeten doen, ruim voldoende denk ik.
Een APK is een moment opname... het meest risicovolle, de remblokken en banden heb je in die periode tussen de metingen echt wel versleten. (hm, als je de motor gewoon gebruikt ipv wat flaneren langs het strand of bij een cafe)quote:Op maandag 24 september 2012 13:05 schreef bonke het volgende:
Het zijn er dan wel ff 40.000 die hun zaakjes dan niet in orde hebben, en daarbij vind ik dat alle gemotoriseerde voertuigen op de openbare weg een vorm van keuring moeten hebben
Dus auto's scooters motoren, tractoren enz
wou net zeggen, ik rijd wel 20k per jaar op de motorquote:Op maandag 24 september 2012 13:53 schreef BertV het volgende:
[..]
Een APK is een moment opname... het meest risicovolle, de remblokken en banden heb je in die periode tussen de metingen echt wel versleten. (hm, als je de motor gewoon gebruikt ipv wat flaneren langs het strand of bij een cafe)
Maar vlak die race-figuren niet uit die in 6000km een achterband kaal krijgen.
Ik deed 8000 tot 9000 km met een achterband van mijn eerdere R6.
Het gaat om een percentage he. Ik denk dat dat deels ook komt door het hoge aantal ongelukken veroorzaakt door roekeloosheid, gladheid, snelheid, onoplettendheid van automobilisten e.d.quote:Op maandag 24 september 2012 12:45 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik verbaas me eigenlijk over het kleine aantal ongelukken met een gebrek aan het materiaal als oorzaak.
en 1 van de belangrijkste ook nog, kapot wegdekquote:Op maandag 24 september 2012 14:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het gaat om een percentage he. Ik denk dat dat deels ook komt door het hoge aantal ongelukken veroorzaakt door roekeloosheid, gladheid, snelheid, onoplettendheid van automobilisten e.d.
Ik wil 20 euro per jaar van jou, zonder reden, gewoon omdat ik dat wil.quote:Op maandag 24 september 2012 12:24 schreef WrongAnswer het volgende:
[..]
een APK check kost maar 19 euro voor een auto. voor een motor kan dat nog minder zijn omdat die zo nagekeken is. Als je hem goed onderhoud kost het je dus op jaarbasis geen hole omdat je alles zelf al gedaan heb.
of rotzooi eropquote:Op maandag 24 september 2012 14:28 schreef lipjes het volgende:
[..]
en 1 van de belangrijkste ook nog, kapot wegdek
En hoe veel is dat je waard? Hoe veel geld, moeite en tijd moet er verspild worden aan die controles zonder dat het 0.001% voordeel geeft?quote:Op maandag 24 september 2012 13:05 schreef bonke het volgende:
Het zijn er dan wel ff 40.000 die hun zaakjes dan niet in orde hebben, en daarbij vind ik dat alle gemotoriseerde voertuigen op de openbare weg een vorm van keuring moeten hebben
Dus auto's scooters motoren, tractoren enz
Precies hierom lijkt het me nodig om de apk in te voeren. Een motor slijt ook als hij stil staat.quote:Op maandag 24 september 2012 17:31 schreef kawotski het volgende:
Mijn motor heeft nog geen 25000 op de teller en krijgt om de 2 jaar een grote onderhoudsbeurt.. Cbr600, 2003 en eerste eigenaar. Dit jaar rij ik nog geen 400 km.. Nergens voor nodig die apk. En wat mijn auto betreft die gaat al naar de 50000 en krijgt over 2 jaar zijn eerste apk.. En dan nog is daar ook geen apk voor nodig.. 30 jaar geleden zou ik anders zeggen maar tegenwoordig is het gewoon een melkkoe, onnodig geld uit je zak kloppen en 21% pakken
Dit heeft wel een reden. Alles wat op de weg komt moet gewoon gekeurt zijn, een kenteken hebben en normaal met het verkeer mee kunnen. Kan je dat niet? dan op een trailer of aanhanger of op het circuit. Helaas ben ik nog geen presidentquote:Op maandag 24 september 2012 17:21 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Ik wil 20 euro per jaar van jou, zonder reden, gewoon omdat ik dat wil.
Dat pik jij gewoon?
Nou ze hebben een kenteken, ze hebben eu goedkeuring en moeten voldoen aan de nederlandse wetgevingquote:Op maandag 24 september 2012 21:36 schreef WrongAnswer het volgende:
[..]
Dit heeft wel een reden. Alles wat op de weg komt moet gewoon gekeurt zijn, een kenteken hebben en normaal met het verkeer mee kunnen. Kan je dat niet? dan op een trailer of aanhanger of op het circuit. Helaas ben ik nog geen president
Je las wat ik schreef? Die van mij krijgt al elke 2 jaar een goede onderhoudsbeurt en dat doen veel motorrijders. Die van mij gaat dus in de winterstalling en wordt meteen goed onderhouden.. En dat met maar een paar 100 km extra op de teller. De gemiddelde motorrijder zorgt al goed voor de motor omdat ie zelf kwestbaarder is dan in een auto. Daarnaast zijn de motoren van tegenwoordig een stuk veiliger.. De EU loopt gewoon achter de feiten aan en wil gewoon een extra inkomstenbron.quote:Op maandag 24 september 2012 20:30 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Precies hierom lijkt het me nodig om de apk in te voeren. Een motor slijt ook als hij stil staat.
Wat mij betreft krijgt al het gemotoriseerde vervoer een apk plicht.
Waarom dan?quote:Op maandag 24 september 2012 20:30 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Precies hierom lijkt het me nodig om de apk in te voeren. Een motor slijt ook als hij stil staat.
Wat mij betreft krijgt al het gemotoriseerde vervoer een apk plicht.
ja die mag je pm'en maar voordat het hier in marrokko of polen veranderd vind ik dat we die APK gewoon aan moeten houden. Waarom auto's wel en motors niet?quote:Op maandag 24 september 2012 21:46 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Nou ze hebben een kenteken, ze hebben eu goedkeuring en moeten voldoen aan de nederlandse wetgeving
Is dat nou niet genoeg? Alles wat daar niet aan voldoet mag je van mij bekeuren maar dat is geen argument om een melkkoe te verzinnen.. of zal ik mijn rekeningnummer pm-en?
quote:Slechts 0,3 procent van de ongevallen met motorfietsen is te wijten aan technische defecten van de motorfiets
Oh wacht, daar had ik overheen gelezen. Excuses.quote:Op maandag 24 september 2012 21:46 schreef kawotski het volgende:
[..]
Je las wat ik schreef? Die van mij krijgt al elke 2 jaar een goede onderhoudsbeurt en dat doen veel motorrijders. Die van mij gaat dus in de winterstalling en wordt meteen goed onderhouden.. En dat met maar een paar 100 km extra op de teller. De gemiddelde motorrijder zorgt al goed voor de motor omdat ie zelf kwestbaarder is dan in een auto. Daarnaast zijn de motoren van tegenwoordig een stuk veiliger.. De EU loopt gewoon achter de feiten aan en wil gewoon een extra inkomstenbron.
Omdat ik toch wel redelijk wat brikken tegen kom tijdens het rijden waarvan ik zeker weet dat ze niet door de apk komen. Dat zijn veelal oude motoren die maar een paar keer per jaar rijden en ook maar weinig onderhoud krijgen.quote:Op maandag 24 september 2012 21:46 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Waarom dan?
Jij ziet blijkbaar iets wat wij niet zien
En niet te vergeten: rijd je zelf ook?
Dat staat in de op.quote:Op maandag 24 september 2012 21:54 schreef WrongAnswer het volgende:
[..]
ja die mag je pm'en maar voordat het hier in marrokko of polen veranderd vind ik dat we die APK gewoon aan moeten houden. Waarom auto's wel en motors niet?
Je mag al niet harder dan de max snelheid. Doe je dat wel kun je een boete krijgen; moet papa altijd met je meekijken of je niets stouts doet?quote:Op maandag 24 september 2012 22:07 schreef BabeWatcher het volgende:
[..]
Leuke redenatie. Dan kan je de APK voor auto's ook wel afschaffen.
Het zou goed zijn verplicht een begrenzer op motorfietsen te zetten. Het heeft bij vrachtwagens bewezen bijgedragen aan de veiligheid.
Ik rijd ook brik, dat maakt hem niet gevaarlijker, klassieker is het betere woord maar gezien er aan dat model weinig culturele waarde hangt is het gewoon een brik.quote:Op maandag 24 september 2012 22:35 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Oh wacht, daar had ik overheen gelezen. Excuses.
[..]
Omdat ik toch wel redelijk wat brikken tegen kom tijdens het rijden waarvan ik zeker weet dat ze niet door de apk komen. Dat zijn veelal oude motoren die maar een paar keer per jaar rijden en ook maar weinig onderhoud krijgen.
En ja, ik rijd zelf ook motor.
een mensenleven is onbetaalbaar. geen prijs te veel dus.quote:Op maandag 24 september 2012 23:01 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Dat staat in de op.
Omdat 0.03% geen gevaar is, als de kans tot overlijden bij een schotwond 0.03% zou zijn, zou jij dat gevaarlijk vinden?
Autos verbieden!quote:Op maandag 24 september 2012 23:04 schreef WrongAnswer het volgende:
[..]
een mensenleven is onbetaalbaar. geen prijs te veel dus.
Dan kunnen we beter het gehele gemotoriseerde verkeer afschaffen!quote:Op maandag 24 september 2012 23:04 schreef WrongAnswer het volgende:
een mensenleven is onbetaalbaar. geen prijs te veel dus.
zullen we dat maar doen?quote:Op maandag 24 september 2012 23:04 schreef Shodan het volgende:
[..]
Dan kunnen we beter het gehele gemotoriseerde verkeer afschaffen!
Je doet je naam eer aan. Laten we dan beginnen met alle bomen in de buurt van wegen weghalen. Deze zorgen namelijk wel voor een hele hoop verkeersdoden.quote:Op maandag 24 september 2012 23:04 schreef WrongAnswer het volgende:
[..]
een mensenleven is onbetaalbaar. geen prijs te veel dus.
nee hoor, die lui kunnen gewoon niet sturen.quote:Op maandag 24 september 2012 23:05 schreef 1299 het volgende:
[..]
Je doet je naam eer aan. Laten we dan beginnen met alle bomen in de buurt van wegen weghalen. Deze zorgen namelijk wel voor een hele hoop verkeersdoden.
Het grote verschil is dat er voor de invoering van de apk daadwerkelijk veel ongelukken gebeurden met technisch slechte auto's. Bij motoren is dat niet het geval.quote:Op maandag 24 september 2012 22:07 schreef BabeWatcher het volgende:
[..]
Leuke redenatie. Dan kan je de APK voor auto's ook wel afschaffen.
Het zou goed zijn verplicht een begrenzer op motorfietsen te zetten. Het heeft bij vrachtwagens bewezen bijgedragen aan de veiligheid.
Helemaal mee eens, maar het feit is dat als deze bomen er niet zouden staan het aantal ongevallen met zwaar letsel en ook dodelijke slachtoffers zondermeer zou afnemen.quote:Op maandag 24 september 2012 23:06 schreef WrongAnswer het volgende:
[..]
nee hoor, die lui kunnen gewoon niet sturen.
Ik durf te stellen dat ook bij auto's het materiaal slechts in een zeer kleine geval bijdraagt aan het aantal ongevallen. En dat is echt niet alleen omdat we een apk hebben.quote:Op maandag 24 september 2012 23:08 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Het grote verschil is dat er voor de invoering van de apk daadwerkelijk veel ongelukken gebeurden met technisch slechte auto's. Bij motoren is dat niet het geval.
Ken je dat programma op tv nog? Wat was het ook alweer, 'wrak van de weg' of zoiets?
Ja want een jaarlijkse keuring wat uitgaat van een momentopname zegt heel wat over de staat van het voertuig gedurende de rest van het jaarquote:Op maandag 24 september 2012 12:36 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Gaat er niet om, vind het prima verdedigbaar dat voertuigen die op hoge snelheid op de snelweg mogen rijden een periodieke technische keuring ondergaan, net zoals bij alle andere het geval is.
Ik heb het concept ratbikes altijd wel link gevonden voor wie het niet begrijpt.quote:Op dinsdag 25 september 2012 00:53 schreef lipjes het volgende:
En voor degene die denken dat er zoveel brikken rondrijden gaan we nu een spel doen, zoek het wrak.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |