abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117172212
Ik heb geen ventilatie of afzuiging in de badkamer. Hierdoor is er schimmel in de badkamer ontstaan en ook in de (slaap)kamer ernaast. De muur van deze kamer is enorm verschimmeld doordat de damp zo blijft hangen.
Ik heb de woningbouw gebeld en zij hebben mensen gestuurd om te kijken, stucadoor en tegelzetter etc. en een bedrijf wat gaat over ventilatie. De stucadoor wil de hele muur eruit halen en de hele badkamer wordt opnieuw betegeld, maar om ventilatie in de badkamer aan te brengen, die kosten moet ik zelf betalen.
Zou de woningbouw niet moeten opdraaien voor die kosten?
Same shit different day
pi_117173463
In principe wel ja, maar wat zegt de woningbouw?
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_117173682
Is dit probleem ook te verhelpen zonder ventilatie, door bijvoorbeeld te stoken en de deur open te zetten?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_117173779
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 22:10 schreef Chinless het volgende:
In principe wel ja, maar wat zegt de woningbouw?
Die hebben een voorstel naar me gestuurd met huurverhoging voor het plaatsen van de afzuiging.
De huur gaat dan met een 4 a 5 euro per maand omhoog en dan komt er een bedrijf een afzuiging in mijn badkamer plaatsen. Volgens de woningbouw valt dit onder 'geriefsverbetering'
Same shit different day
pi_117173889
quote:
1s.gif Op zondag 23 september 2012 22:14 schreef Vanyel het volgende:
Is dit probleem ook te verhelpen zonder ventilatie, door bijvoorbeeld te stoken en de deur open te zetten?
Ik geloof dat ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt. Dan zou ik de ramen van de kamer ernaast open moeten zetten en alle deuren in het huis. Lastige is dat ik geen ramen ofzo in de badkamer heb.
Alleen 1 deur en die leidt naar de gang, dus niet echt mogelijkheden om zelf te luchten.
Dat stoken begrijp ik geloof ik niet helemaal. Er zit wel een kleine verwarming in de badkamer.
Same shit different day
  zondag 23 september 2012 @ 22:19:54 #6
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_117174017
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 22:16 schreef Desdemona het volgende:

[..]

Die hebben een voorstel naar me gestuurd met huurverhoging voor het plaatsen van de afzuiging.
De huur gaat dan met een 4 a 5 euro per maand omhoog en dan komt er een bedrijf een afzuiging in mijn badkamer plaatsen. Volgens de woningbouw valt dit onder 'geriefsverbetering'
Je kunt het ook door een 3e laten uitvoeren..
Het is niet zo'n grote klus en kost de wereld niet...

Een andere optie is om de deur of een raam open te zetten, na gebruikt van de "natte cel" tot alle vocht weg is..

Edit: Ik zet ook gewoon de deur naar de gang open... dat ventileert ook prima..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_117174172
Waarom geen ventilatie laten aanbrengen en iedere keer als het onder de schimmel zit de woningbouwvereniging het laten opknappen ?
pi_117174332
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 22:19 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Je kunt het ook door een 3e laten uitvoeren..
Het is niet zo'n grote klus en kost de wereld niet...

Een andere optie is om de deur of een raam open te zetten, na gebruikt van de "natte cel" tot alle vocht weg is..

Edit: Ik zet ook gewoon de deur naar de gang open... dat ventileert ook prima..
Ik heb wel een gangetje (1 bij 1 :P) wat betekent dat ik ook de deuren naar andere kamers open moet zetten. Dit kan uiteraard wel, maar duurt wel langer. Ook onhandig als je daarna bij de spiegel wilt omdat deze helemaal is beslagen.

3e zou kunnen natuurlijk, die optie had ik, hoe voor de hand liggend hij ook is, nog niet overwogen.
Same shit different day
pi_117174404
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 22:22 schreef Osiris024 het volgende:
Waarom geen ventilatie laten aanbrengen en iedere keer als het onder de schimmel zit de woningbouwvereniging het laten opknappen ?
:P Denk dat de woningbouw dat niet elke keer gaat doen. Ze waren nu al niet zo happig. Uiteindelijk hebben ze toch toegezegd.
Same shit different day
pi_117174405
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 22:18 schreef Desdemona het volgende:

[..]

Ik geloof dat ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt. Dan zou ik de ramen van de kamer ernaast open moeten zetten en alle deuren in het huis. Lastige is dat ik geen ramen ofzo in de badkamer heb.
Alleen 1 deur en die leidt naar de gang, dus niet echt mogelijkheden om zelf te luchten.
Dat stoken begrijp ik geloof ik niet helemaal. Er zit wel een kleine verwarming in de badkamer.
Toen ik mijn vorige (woningbouw)huis betrok, werd me verzocht de deur van de badkamer open te zetten en de verwarming in de badkamer aan te doen. Dat gaat vocht tegen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zondag 23 september 2012 @ 22:27:25 #11
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_117174581
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 22:24 schreef Desdemona het volgende:

[..]

Ik heb wel een gangetje (1 bij 1 :P) wat betekent dat ik ook de deuren naar andere kamers open moet zetten. Dit kan uiteraard wel, maar duurt wel langer. Ook onhandig als je daarna bij de spiegel wilt omdat deze helemaal is beslagen.

3e zou kunnen natuurlijk, die optie had ik, hoe voor de hand liggend hij ook is, nog niet overwogen.
Das te klein om echt goed te kunnen luchten...

Op marktplaats (en miss ook wel hier in FHF) heb je heel veel klussers (met reviews) die dat zo even kunnen regelen

Kijk wel even of het mag van je verhuurder, maar meestal is het geen probleem...
  zondag 23 september 2012 @ 22:29:09 #12
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_117174712
Schimmel kan je luchtwegen aan tasten als je daar gevoelig voor blijkt te zijn. Een vriend van me heeft dat gehad. Ik zou niet daar schimmel laten ontstaan alleen om de WB tot actie te dwingen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_117174716
quote:
1s.gif Op zondag 23 september 2012 22:25 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Toen ik mijn vorige (woningbouw)huis betrok, werd me verzocht de deur van de badkamer open te zetten en de verwarming in de badkamer aan te doen. Dat gaat vocht tegen.
Oh, dat wist ik niet. Is op zich wel een goede tip!
Kanttekening vind ik wel dat ik dan meer stookkosten heb. Ik heb de verwarming in de badkamer nooit aan eigenlijk.

Daarbij is mijn initiële vraag of het zo is dat de woningbouw dit niet zou moeten betalen,
Ik vind het heel fijn dat mensen meedenken in oplossingen, maar ik vraag me toch af of de woningbouw de oplossing moet bieden of dat ik dat uit eigen zak moet betalen.
Same shit different day
  zondag 23 september 2012 @ 22:31:16 #14
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_117174831
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 22:29 schreef Desdemona het volgende:

[..]

Kanttekening vind ik wel dat ik dan meer stookkosten heb. Ik heb de verwarming in de badkamer nooit aan eigenlijk.

Daarbij is mijn initiële vraag of het zo is dat de woningbouw dit niet zou moeten betalen,
Ik vind het heel fijn dat mensen meedenken in oplossingen, maar ik vraag me toch af of de woningbouw de oplossing moet bieden of dat ik dat uit eigen zak moet betalen.
Ligt aan het bouwjaar vd woning en het bouwbesluit van toen volgens mij....
Ik weet het niet zeker maar ga er maar vanuit dat het voor eigen rekening is...
pi_117174857
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 22:29 schreef Hallmark het volgende:
Schimmel kan je luchtwegen aan tasten als je daar gevoelig voor blijkt te zijn. Een vriend van me heeft dat gehad. Ik zou niet daar schimmel laten ontstaan alleen om de WB tot actie te dwingen.
Tuurlijk!
Ik weet dat dat heel gevaarlijk is! De woningbouw is meerdere malen bij me geweest voor dat ze besloten er wat tegen te doen, want schimmel ontstaat niet in 1 nacht natuurlijk.
Maar goed, nu is het er en ook al heb ik in het verleden wel anti-schimmel middelen gekregen van de woningbouw, nu willen ze er eindelijk wat aandoen.
Maar ik moet de ventilatie zelf betalen en dat snap ik niet.
Same shit different day
  zondag 23 september 2012 @ 22:32:42 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_117174917
Ik zou ze het lekker laten uitzoeken! Muur slopen, stucen, tegelen: prima! En daarna is het weer netjes.
Als de verhuurder dat zo wil houden mag-ie zelf ventilatie aanleggen (wat jou trouwens enkele euro's per maand kost aan stroom), en anders bel je over een paar jaar voor hetzelfde probleem.
censuur :O
  zondag 23 september 2012 @ 22:35:00 #17
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_117175053
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 22:31 schreef Desdemona het volgende:

[..]

Tuurlijk!
Ik weet dat dat heel gevaarlijk is! De woningbouw is meerdere malen bij me geweest voor dat ze besloten er wat tegen te doen, want schimmel ontstaat niet in 1 nacht natuurlijk.
Maar goed, nu is het er en ook al heb ik in het verleden wel anti-schimmel middelen gekregen van de woningbouw, nu willen ze er eindelijk wat aandoen.
Maar ik moet de ventilatie zelf betalen en dat snap ik niet.
Je kunt de deur openzetten en dat is waarschijnlijk voldoende luxe... wil je meer dan moet je dat zelf betalen...
Of er regels zijn omtrent ventilatie, weet ik niet...

(anti schimmel werkt niet zonder ventilatie... je dekt er enkel de schimmel mee af)

Edit: ik zou wel vragen om alles te betegelen... niet tot de helft van de muur oid
pi_117175487
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 22:35 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Je kunt de deur openzetten en dat is waarschijnlijk voldoende luxe... wil je meer dan moet je dat zelf betalen...
Of er regels zijn omtrent ventilatie, weet ik niet...

(anti schimmel werkt niet zonder ventilatie... je dekt er enkel de schimmel mee af)

Edit: ik zou wel vragen om alles te betegelen... niet tot de helft van de muur oid
Er zijn regels voor ja. Tegenwoordig bij nieuwbouw moet dat er standaard inzitten.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_117175751
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 22:29 schreef Desdemona het volgende:

[..]

Het is nog erger.
De enige manier om vocht tegen te gaan is stoken EN ventileren, en dat kost geld.
quote:
Het lijkt mij dat een woning voorzien moet zijn van ventilatie. Zit er helemaal niks in jouw badkamer?
-
pi_117176848
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 22:47 schreef quo_ het volgende:

[..]

Het is nog erger.
De enige manier om vocht tegen te gaan is stoken EN ventileren, en dat kost geld.

[..]

Het lijkt mij dat een woning voorzien moet zijn van ventilatie. Zit er helemaal niks in jouw badkamer?
Nee, er zit nu helemaal niets in mijn badkamer.
Same shit different day
pi_117176881
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 23:12 schreef Desdemona het volgende:

[..]

Nee, er zit nu helemaal niets in mijn badkamer.
Ook geen afvoergat of pijp ?
-
pi_117178732
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 23:13 schreef quo_ het volgende:

[..]

Ook geen afvoergat of pijp ?
Nee, helemaal niets.
Same shit different day
pi_117179358
Dat je de klus moet betalen is best raar, maar dat je huur omhoog gaat is logisch.. je huis heeft een waardepunt meer dor die ventilatie.
pi_117179684
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 00:01 schreef Desdemona het volgende:

[..]

Nee, helemaal niets.
Hoe oud is je woning?
Ik woon zelf in jaren 60 flatje, en de badkamer is gewoon geventileerd hoor...
I want some NASTY !!!
pi_117179739
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 00:01 schreef Desdemona het volgende:

[..]

Nee, helemaal niets.
Dat lijkt me toch wel behoorlijk onveilig. :{
Hallon!
pi_117187539
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 00:21 schreef deadly_kiss het volgende:
Dat je de klus moet betalen is best raar, maar dat je huur omhoog gaat is logisch.. je huis heeft een waardepunt meer dor die ventilatie.
Ik vraag me dus af of dat zo is. Zou het niet gewoon normaal zijn dat er een ventilatie in moet zitten omdat het anders gewoon erg slecht is voor je gezondheid?!

quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2012 00:32 schreef nasty_popovich het volgende:

[..]

Hoe oud is je woning?
Ik woon zelf in jaren 60 flatje, en de badkamer is gewoon geventileerd hoor...
Jaren '30 woning
Same shit different day
pi_117187575
quote:
15s.gif Op maandag 24 september 2012 00:33 schreef BlueMage het volgende:

[..]

Dat lijkt me toch wel behoorlijk onveilig. :{
Mij dus ook :{
Same shit different day
pi_117187599
Ik heb precies hetzelfde (alleen geen schimmel) je kan gewoon de deur open laten staan en je hebt gewn probleem.
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_117187646
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:20 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Ik heb precies hetzelfde (alleen geen schimmel) je kan gewoon de deur open laten staan en je hebt gewn probleem.
Dan douche jij vaak niet regelmatig.
pi_117188180
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:22 schreef GoobyPls het volgende:

[..]

Mijn ervaring is toch ook dat de deur open laten staan schimmelproblemen voorkomt. Ik woon in een appartement, dus de slaapkamer grenst aan het zelfde halletje als de douche. Zowel de slaapkamerdeur als die van de badkamer staan altijd op een kier. Net na het douchen zet ik ze meestal even 10-15 minuten helemaal open. Uiteraard wordt de slaapkamer wel 24 uur per dag goed geventileerd, ook in de winter.

Wat ook al flink kan helpen, is om na het douchen met een trekker alvast het meeste vocht van de tegels te verwijderen. Hiermee kun je heel veel water in het afvoerputje laten verdwijnen, in plaats van dat het op de muur en vloer moet verdampen waardoor het veel langer vochtig blijft in de doucheruimte dan nodig is.
pi_117188216
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:22 schreef GoobyPls het volgende:

[..]

Er word hier elke dag minimaal één keer door vier personen gedoucht. Deur staat altijd op een kier en open tijdens het douchen.
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_117190175
[quote]0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:18 schreef Desdemona het volgende:

[..]

Ik vraag me dus af of dat zo is. Zou het niet gewoon normaal zijn dat er een ventilatie in moet zitten omdat het anders gewoon erg slecht is voor je gezondheid?!

[..]
Ik weet niet wat de eisen daarvoor zijn, wij hebben een jaren 50 huis en hebben wel een raampje in de badkamer maar ook een roostertje in het plafond (zonder afzuiging, komt uit in de schoorsteen) in principe is er met het tekenen van het huurcontract akkoord gegeven op de huidige staat van de woning.
Ons huis is door de vorige bewoners en de woningbouw helemaal gerenoveerd en zij hadden de verwarming in de hal weg gehaald, toen wij erin kwamen zat er alleen beneden een in de keuken en 2 in de woonkamer (beide afgesloten met deuren) conclusie was dat de ijspegels bijna aan de voordeur en toilet hingen in de winter..
Wij hebben toen door de woningbouw weer een nieuwe in de hal laten plaatsen waar wij gewoon weer een nieuw contract voor moesten tekenen omdat die verwarming niet was meegerekend in de huur toen we er kwamen wonen.
pi_117191444
Een huis hoeft slechts te voldoen aan de eisen die gelden op het moment van oplevering...
Tegenwoordig moet elke kamer in huis voorzien zijn van mechanische ventilatie met een capaciteit die afhankelijk is van het soort ruimte.

Maar ik denk dat er in 1930 nog niet zo veel over badkamers en doucheruimtes was vastgelegd, de meeste woningen hadden niet eens een dergelijke ruimte! Je ging gewoon 1x per week in de teil of naar het badhuis, een eigen toilet in de woning was al luxe.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')