nu.nlquote:'Downloadverbod hangt in de lucht'
DEN HAAG - De Hoge Raad denkt dat de Nederlandse wet, die het downloaden van muziek en film toestaat, in strijd is met Europees recht.
Webwereld schrijft dat het Europees Hof uitsluitsel moet geven in de zaak.
Een veel gehoord argument van downloaders is dat Nederlanders een vergoeding voor het downloaden betalen in de vorm van de thuiskopieheffing. Die schrijft voor dat van iedere lege 'drager', zoals cd's en dvd's, een vastgesteld bedrag naar de entertainmentindustrie moet gaan.
Het invoeren van een downloadverbod zou dan ook gepaard moeten gaan met het afschaffen van de thuiskopieregeling, zo stellen sommigen.
Toch denkt de Hoge Raad dat die vlieger niet opgaat. De thuiskopieheffing zou namelijk niet bedoeld zijn voor de compensatie van downloads maar voor het 1-op-1 kopiëren van dragers.
De Raad heeft zeven vragen gesteld aan het Europees Hof in de zaak rond het downloaden in Nederland.
Volgens mij zit het ongeveer zo:"Omdat er geen EU grondwet is, hoef je als burger niet rechtstreeks aan de EU regelgeving te voldoen. Echter is er wel secundair recht met enkele wetinstrumenten, bijvoobeeld EU verordeningen en richtlijnen. Bij een EU verordening is elke lidstaat verplicht deze 1 op 1 over te nemen in hun nationale wetgeving. Bij een EU richtlijn moet elke lidstaat deze als basis nemen voor implementatie in hun nationale wetgeving, het staat elke lidstaat vrij om extra regels toe te voegen. Vraag beanwoord?quote:Op zondag 23 september 2012 11:46 schreef Phone het volgende:
[..]
nu.nl
Wie kan mij uitleggen wat Europa met onze nationale wetten te maken heeft?
En verder, downloadverbod...
Inderdaad en er zullen ongetwijfeld nieuwe wegen ontstaan om de data al dan niet legaal binnen te halen. Een vriend van me in de USA die zich geen dvd's kopen kon veroorloven zijn internet was al 2 keer geblokkeerd en met een boete vanwege films downloaden. Ik ben toen films voor hem gaan downloaden en naar hem opsturen met www.wetransfer.com. Probleem opgelost. Er zullen ook nieuwe fora ontstaan die uitruil organiseren, denk ik.quote:Op zondag 23 september 2012 12:01 schreef RichardDawkins het volgende:
Zelfs al zou het uiteindelijk zover komen dat de EU gestapo (of de Nederlandse dat als verlengstuk kan worden gebruikt) mij een laatste waarschuwing geeft voordat ik de bak in draai dan nog zal ik niet stoppen met proberen gratis muziek te vergaren.
Het is altijd nog mogelijk om simpelweg met mensen af te spreken en externe schijf inhoud over te schrijven. Hou dat maar eens tegen hehe.
Het langzaam steeds verder inperken van burgers vrijheden gaat toch volledig geautomatiseerd met afsluiting en boetes etc.quote:Op zondag 23 september 2012 12:25 schreef Selestha het volgende:
Als iedereen gewoon blijft downloaden wordt het héél moeilijk om ons allemaal te vervolgen of ze moeten ''verbeteringskampen'' voor downloaders gaan instellen
quote:Op zondag 23 september 2012 11:50 schreef RichardDawkins het volgende:
Ik zou me daar totaal niet aan houden en mijn energie steken in het anonimiseren van mijn internetgebruik.
Drie keer op het nieuws dat mensen zijn afgestraft met dikke boetes en velen haken af. Tel daarbij op dat zoiets geleidelijk gaat en dat het over een paar jaar 'normaal' is. Het gaat dan ook niet om 'nu', maar om 'straks'.quote:Op zondag 23 september 2012 12:25 schreef Selestha het volgende:
Als iedereen gewoon blijft downloaden wordt het héél moeilijk om ons allemaal te vervolgen of ze moeten ''verbeteringskampen'' voor downloaders gaan instellen
Dat dus, als de varkens het hok niet in willen gebruikt de boer voortaan wel een stroomstok. Over een paar jaar zijn alle varkens braaf. Gekookte kikker syndroom. Maar niet hier dus vergeet het maar.quote:Op zondag 23 september 2012 12:51 schreef zarGon het volgende:
[..]
Drie keer op het nieuws dat mensen zijn afgestraft met dikke boetes en velen haken af. Tel daarbij op dat zoiets geleidelijk gaat en dat het over een paar jaar 'normaal' is. Het gaat dan ook niet om 'nu', maar om 'straks'.
Dit dus. Ik ben nu bezig mijn internetgebruik zoveel mogelijk te anonimiseren (voor zover dat kan en redelijk is).quote:Op zondag 23 september 2012 11:50 schreef RichardDawkins het volgende:
Ik zou me daar totaal niet aan houden en mijn energie steken in het anonimiseren van mijn internetgebruik.
hoe?quote:Op zondag 23 september 2012 16:34 schreef QBay het volgende:
[..]
Dit dus. Ik ben nu bezig mijn internetgebruik zoveel mogelijk te anonimiseren (voor zover dat kan en redelijk is).
TOR, proxy's, VPN.quote:
Ik gebruik een aantal plug-ins. Ghostery om trackers te blokkeren, AdBlock om advertenties te blokkeren (daarmee wordt je vaak getracked), HTTS Everywhere (voor HTTPS/SSL op sites die dat ondersteunen), downloaden via SSL (usenet) en mijn laatste aanwinst is een betaalde proxy waar ik nu mee browsequote:
Dit dus met een Usenet provider in het buitenland (lees buiten Europa).quote:
Datquote:Op zondag 23 september 2012 11:50 schreef RichardDawkins het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |