quote:
Op zaterdag 22 september 2012 19:04 schreef kiezer het volgende:[..]
Je schiet geen mensen neer die vervelend zijn. Dan verlaag je je nog vele malen onder hen. In Hoek van Holland werd er ook eentje doodgeknald waarna vervolgens de agenten zelf bijna vermoord werden en zelfs het lichaam van de dode naar zich toegegooid kregen...
Nee, ze werden bijna vermoord omdat die hooligans van het deescalerend optreden gebruik maakten om hen steeds verder in het nauw te drijven. Zelfs schieten hielp niet want ze hebben de verkeerde kogels. Gelukkig werd er eentje tussen de ogen geraakt, maar er hadden natuurlijk veel meer uitgeschakeld moeten worden.
Ondertussen waren alle bezoekers uitgeleverd aan het tuig daar. Dat is ook een consequentie wanneer de politie niet de baas mag spelen maar vooral moet incasseren en niet de orde mag herstellen met de middelen die noodzakelijk zijn.
quote:
In theorie mooi bedacht, maar denk je nou echt dat mensen die onder invloed zijn op dat moment aan straffen en gevolgen denken? Dat is hét probleem met deze groep: ze zijn door drugs en alcohol niet in staat om op dat moment de gevolgen van hun acties te overzien. Als er 3 weken geleden 10 mensen waren afgeknald ergens bij grote rellen, dan nog hadden ze daar gisteren in die staat niet aan gedacht. Of misschien wel, maar waren ze niet meer in staat om daar wat om te geven.
Dat gaat wel doorwerken hoor. Net zoals altijd dat deescalerend optreden ook heeft doorgewerkt, en nu rellen tot de politie het pistool trekt en soms verder een hobby van veel jongeren is geworden. In landen waar de politie niet deescalerend hoeft op te treden heb je ook relletjes, maar is de komst van de politie reden om weg te gaan, en zeker niet de politie op te zoeken.
quote:
En dat is heel kwalijk ja, en diep triest. Maar daar moet je als politie/gemeente mee dealen. Niet omdat je het zielig voor ze vindt (ze zuipen en/of gebruiken zelf) maar om in te kunnen schatten hoe je deze idioten rustig krijgt met zo weinig mogelijk gevolgen voor de rest van de omgeving. En daar geldt ook voor: met zo weinig mogelijk geestelijke gevolgen voor de ME'ers. Want kinderen van 15 doodschieten is zwaar traumatisch voor ze.
Je zou een goed punt hebben als je dit geval op zich bekijkt, alsof zoiets eigenlijk nooit voorkomt en zomaar ontstaat. Maar de realiteit is dat het optreden van de politie al jaren zo is en dit tuig daardoor zijn favoriete spelletje van agentje jagen kan spelen.
quote:
Wat een onzin. Als op dat moment de beste oplossing is om al iemand z'n botten te breken en iedereen die er staat tegen de grond aan te meppen dan zal ik dat meer dan toejuichen. En in het geval van die dode bij Hoek van Holland vind ik ook dat ze op dat moment wel moesten schieten, omdat hun eigen leven anders in gevaar kwam.
Maar toen zaten ze al in het nauw, en al een hele tijd. Ze trekken zich terug om zichzelf te redden of althans de lynchpartij uit te stellen. Dan is de veiligheid voor burgers waarvoor ze er zijn natuurlijk al ver te zoeken.
Ik denk trouwens dat het trauma van die agenten niet komt van dat uitschot met die kogel tussen zijn ogen.
quote:
Jij denkt veels te simpel in deze. Het hoofddoel is niet om de relschoppers 'op te voeden' en ze zoveel mogelijk pijn te doen (hoewel ik het prima vind als ze dat erbij kunnen doen) want straffen is de taak van de rechter, maar hun doel is om de situatie onder controle te krijgen. Jij wil alleen maar je emoties afreageren...
Precies, onder controle ja. Dat is wat anders dan een patstelling in een rel. Orde herstellen en arresteren is wat onder controle krijgen betekent. Controle hebben dus.
Er ontstaan telkens weer situaties dat er maar versterking moet komen omdat jongeren vinden dat de politie aangevallen moet worden en dat doen ze dan want hun kan toch niks gebeuren. Dat gaat maar door en door want het is een uitvloeisel van hoe de politie zich opstelt. Op die manier ontstaan dus her en der van tijd tot tijd weer situaties dat de politie de controle kwijt is.
quote:
Gelul wederom. De burgermeester zal niet bewust die fouten hebben gemaakt, maar hij heeft als eindverantwoordelijke in mijn ogen wel verkeerd gehandeld. Maar ik ga er vanuit dat die hier van geleerd heeft.
Ik zou niet weten wat hij fout heeft gedaan. Hij kan immers niet besluiten de agenten een andere geweldsinstructie en andere munitie mee te gevan. Bovendien kan hij de cultuur om lekker een potje te gaan stoeien met de politie niet in een keer veranderen.
quote:
Die groep had dus al uren eerder onder controle gebracht moeten worden. Waarom mochten ze de hele dag vrij rondlopen daar?
Omdat het een vrij land is. Ik ben heel streng voor politie en justitie hoor, je moet pas optreden als mensen wat verkeerd doen. Maar treedt dan ook stevig op en bestrijdt dergelijk gedrag effectief. Niet alleen effectief in deze ene situatie maar ook effectief in de verhouding politie-burger in het algemeen.
De staat heeft het geweldsmonopolie, handhaaf dat en gebruik de geweldsmiddelen zo dat als de politie komt het zsm weer veilig is en laat je niet gebruiken voor de hobby van tuig. Er zal hoe dan ook een politie-optreden verzonnen moeten worden waardoor de politie ophoudt doelwit te zijn en het weer vervelend is voor tuig als de politie langskomt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.