abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117122156
Hallo allemaal,

Wij wonen net een maand samen en wij zijn dus bezig met een beetje een balans te zoeken van onze uitgaven. We hebben zo'n 700 euro op te maken elke maand, daar moeten we dan alleen boodschappen van doen en de rest blijft over, benzine is hier al vanaf. Het is echt puur en alleen boodschappen en that's it.

Maar nu aan het einde van de maand is het er allemaal doorheen en we willen proberen dit een beetje rustiger aan te doen zodat we ook kunnen sparen. We zijn dus aan het rekenen gegaan en blijkt dat we deze maand 50 euro aan parkeergarages betaald hebben, gewoon omdat we het leuk vinden om naar de stad te gaan of is naar een winkelcentrum of b.v. deze maand ook scheveningen. Eigenlijk overal waar je met de auto heen wilt moet je betaald parkeren. Het openbaar vervoer is denk ik ook niet echt een optie want dat is vreselijk duur, vooral met z'n tweeën. Hebben jullie hier nog tips voor ons?

Voor eten hebben we deze maand zo'n 250 - 300 euro uitgegeven, is dit normaal voor twee personen? En dan eten we wel elke dag groenten met aardappelen en een stukje vlees.

Mijn vraag is dus of jullie nog tips hebben over hoe we het zo aan kunnen pakken dat we geld over gaan houden. De rest van het geld is opgegaan aan andere zaken, is een keer een cadeautje voor een jarige, een onderdeel voor mijn auto t.b.v. reparatie, wat kleding etc. dat soort dingen.
  zaterdag 22 september 2012 @ 18:30:46 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_117122280
Fietsen als dat kan, OV hoeft niet duur te zijn, neem bv een kortingskaart. 250 tot 300 euro per maand voor eten vind ik royaal veel, maar dat hangt van je eigen voorkeuren af. Wij eten ook elke dag groente, aardappelen en vlees, maar voor stukken minder geld.

Let bv op aanbiedingen en koop dan veel in zodat je kunt invriezen. Neem eens niet het A merk, maar een goedkoper merk etc
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zaterdag 22 september 2012 @ 18:30:53 #3
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_117122284
Eigenlijk moet je 10% van je inkomsten sparen en gewoon zien een vaste lasten post. Dan spaar je altijd. Gewoon linea recta naar een spaarrekening laten overboeken per maand.
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_117122299
Fietsen of lopen.

Goedkopere supermarkt uitzoeken, stoppen met roken, bedenk het maar.
11/1/11 verloor ik mijn geloof in de rechtstaat
pi_117122302
Speltip 1: Betaal uitsluitend contant. Geld wat fysiek door je handen gaat geef je bewuster uit.
pi_117122336
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 september 2012 18:30 schreef mymoodfentje het volgende:
Eigenlijk moet je 10% van je inkomsten sparen en gewoon zien een vaste lasten post. Dan spaar je altijd. Gewoon linea recta naar een spaarrekening laten overboeken per maand.
Je zou automatisch 30% van je salaris opzij moeten zetten.
(dan voorkom je inkomensterugval bij arbeidsongeschiktheid)
  zaterdag 22 september 2012 @ 18:33:24 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_117122359
Schrijf je uitgaven op. Dan word je je sneller bewust van waar het geld heengaat.

En voor die parkeergarages zijn meestal wel alternatieven, denk aan Park and Ride.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 22 september 2012 @ 18:33:31 #8
152789 karr-1
pi_117122364
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 18:31 schreef Wokkel het volgende:
Speltip 1: Betaal uitsluitend contant. Geld wat fysiek door je handen gaat geef je bewuster uit.
Niet perse, ik betaal vrijwel nooit contant, maar ben me toch echt bewust van elke cent die ik uitgeef. Gewoon even nadenken voor je het uitgeeft of je iets echt nodig hebt.
pi_117122389
quote:
Voor eten hebben we deze maand zo'n 250 - 300 euro uitgegeven, is dit normaal voor twee personen? En dan eten we wel elke dag groenten met aardappelen en een stukje vlees.
Hier gaat het dubbele er doorheen met 2 personen en 2 katten.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_117122425
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 18:26 schreef Kostyan het volgende:
Hallo allemaal,

Wij wonen net een maand samen en wij zijn dus bezig met een beetje een balans te zoeken van onze uitgaven. We hebben zo'n 700 euro op te maken elke maand, daar moeten we dan alleen boodschappen van doen en de rest blijft over, benzine is hier al vanaf. Het is echt puur en alleen boodschappen en that's it.

Maar nu aan het einde van de maand is het er allemaal doorheen en we willen proberen dit een beetje rustiger aan te doen zodat we ook kunnen sparen. We zijn dus aan het rekenen gegaan en blijkt dat we deze maand 50 euro aan parkeergarages betaald hebben, gewoon omdat we het leuk vinden om naar de stad te gaan of is naar een winkelcentrum of b.v. deze maand ook scheveningen. Eigenlijk overal waar je met de auto heen wilt moet je betaald parkeren. Het openbaar vervoer is denk ik ook niet echt een optie want dat is vreselijk duur, vooral met z'n tweeën. Hebben jullie hier nog tips voor ons?

Mijn vraag is dus of jullie nog tips hebben over hoe we het zo aan kunnen pakken dat we geld over gaan houden. De rest van het geld is opgegaan aan andere zaken, is een keer een cadeautje voor een jarige, een onderdeel voor mijn auto t.b.v. reparatie, wat kleding etc. dat soort dingen.
50¤ pm aan parkeergarages is ¤600 per jaar puur om je auto ergens neer te zetten!

Ga met het ov, koop tijdens acties dagkaartjes, is heus niet zo duur als je bedenkt dat je nu ook nog benzine kwijt bent.
  zaterdag 22 september 2012 @ 18:35:32 #11
152789 karr-1
pi_117122429
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 september 2012 18:34 schreef vosss het volgende:

[..]

Holy crap, wat eet je dan? Wij zijn met 2 personen en een kat en we geven minder uit dan TS.
pi_117122492
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 18:35 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Holy crap, wat eet je dan? Wij zijn met 2 personen en een kat en we geven minder uit dan TS.
Gewoon normaal. Spaghetti, rijst, aardappelen, vlees, groenten dat soort dingen.
Ow en er gaat wel veel bier en coca cola doorheen hier. En chip ook best veel.

En dat kattenvoer is ook tamelijk duur wat ze krijgen. Ik schat dat dat al snel 50 euro of meer in de maand is.
vosss is de naam,
pi_117122601
Onderdelen van auto's zijn volgens mij meestal eenmalig, of niet? Als dit jullie eerste maand samen is, zou ik deze niet meteen als representatief zien. 300 euro voor eten is 75 euro/week, en dat is volgens mij redelijk gemiddeld, en zeker niet al te overdadig. Jullie zouden eens kunnen kijken naar een goedkopere supermarkt, zo is de olijfolie van de lidl niet alleen goedkoper dan het AH huismerk, maar ook simpelweg lekkerder van smaak. Verder kan je zo veel mogelijk koken naar het seizoen, verse aardbeien in februari willen eten kost je gewoon klauwen met geld. Ook kan het helpen om van sommige dingen in de aanbieding een voorraad aan te leggen, zeg wc-papier, rijst, pasta, ingeblikt spul, dameshygiëne producten, shampoo en zo verder.

Verder is 50 euro parkeergeld in de maand redelijk fors, een paar keer de fiets pakken kan dat al halveren volgens mij?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_117122611
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2012 18:35 schreef Pannenkoeken het volgende:

[..]

50¤ pm aan parkeergarages is ¤600 per jaar puur om je auto ergens neer te zetten!

Ga met het ov, koop tijdens acties dagkaartjes, is heus niet zo duur als je bedenkt dat je nu ook nog benzine kwijt bent.
Ja ik was er ook van geschrokken, hehe.. toen ik nog bij mijn ouders woonde keek ik er niet zo naar en kon het niet op zal ik maar zeggen.. maar dat is nu wel anders.

Maar als ik kijk als we samen naar de stad gaan met de trein als alternatief.. dan kost dat 2 x 5 euro, 10 euro per keer dus (wel heen en weer). Dat vind ik ook belachelijk duur :? Vooral als ik dan voor die tijd dat we in de stad zijn zo'n 5 a 6 euro voor de parkeer garage kwijt ben..

De fiets zit er niet echt in, het is toch snel een uur fietsen en iets kopen doen je dan ook niet echt, want ja hoe ga je het weer mee krijgen.
pi_117122675
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 18:41 schreef fruityloop het volgende:
Onderdelen van auto's zijn volgens mij meestal eenmalig, of niet? Als dit jullie eerste maand samen is, zou ik deze niet meteen als representatief zien. 300 euro voor eten is 75 euro/week, en dat is volgens mij redelijk gemiddeld, en zeker niet al te overdadig. Jullie zouden eens kunnen kijken naar een goedkopere supermarkt, zo is de olijfolie van de lidl niet alleen goedkoper dan het AH huismerk, maar ook simpelweg lekkerder van smaak. Verder kan je zo veel mogelijk koken naar het seizoen, verse aardbeien in februari willen eten kost je gewoon klauwen met geld. Ook kan het helpen om van sommige dingen in de aanbieding een voorraad aan te leggen, zeg wc-papier, rijst, pasta, ingeblikt spul, dameshygiëne producten, shampoo en zo verder.

Verder is 50 euro parkeergeld in de maand redelijk fors, een paar keer de fiets pakken kan dat al halveren volgens mij?
Ja we doen sowieso vaak eten halen bij de Lidl, maarja bij de Lidl kan je toch ook net weer niet alles vinden wat je nodig hebt.. dus dan gaan we ook meestal naar bas van der heijden.
pi_117122690
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 18:41 schreef Kostyan het volgende:

[..]

Ja ik was er ook van geschrokken, hehe.. toen ik nog bij mijn ouders woonde keek ik er niet zo naar en kon het niet op zal ik maar zeggen.. maar dat is nu wel anders.

Maar als ik kijk als we samen naar de stad gaan met de trein als alternatief.. dan kost dat 2 x 5 euro, 10 euro per keer dus (wel heen en weer). Dat vind ik ook belachelijk duur :? Vooral als ik dan voor die tijd dat we in de stad zijn zo'n 5 a 6 euro voor de parkeer garage kwijt ben..

De fiets zit er niet echt in, het is toch snel een uur fietsen en iets kopen doen je dan ook niet echt, want ja hoe ga je het weer mee krijgen.
Waarom reken je de benzine niet mee?
  zaterdag 22 september 2012 @ 18:44:41 #17
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_117122717
quote:
Het is gezond, je bespaart geld aan benzine en parkeren en daarnaast geef je ook nog eens minder uit doordat je niks koopt. Als je wilt besparen, lijkt dit me toch wel een geweldig idee.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_117122780
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 18:44 schreef Pannenkoeken het volgende:

[..]

Waarom reken je de benzine niet mee?
Ik werk bij een oliemaatschappij en de benzine wordt anders verrekend, niet direct bij het tanken, maar wordt automatisch afgeschreven met korting.
pi_117122784
Als je 700 euro aan boodschappen te besteden hebt en je maakt 300 op + 50 voor de parkeergarage dan houdt je toch 350 over. Waar blijft dat dan?
  zaterdag 22 september 2012 @ 18:47:13 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_117122814
quote:

[..]

Mooi! Dubbele besparing!
  zaterdag 22 september 2012 @ 18:48:01 #21
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_117122834
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 18:46 schreef Platina het volgende:
Als je 700 euro aan boodschappen te besteden hebt en je maakt 300 op + 50 voor de parkeergarage dan houdt je toch 350 over. Waar blijft dat dan?
Kleding, onderdelen voor de auto, cadeau's. Gewoon even tot het einde doorlezen, dan wordt het vanzelf duidelijk.
pi_117122857
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 18:46 schreef Platina het volgende:
Ik vind het trouwens een slechte insteek van TS om te zeggen, we hebben 700 euro om aan boodschappen te besteden.

Ik zou zeggen, we hebben 300 euro om aan boodschappen te besteden, houden dan per maand 200 euro over voor overige posten (uitjes etc). De overige 200 euro sparen we (oa voor auto reparatie).

Bedragen zijn een voorbeeld.
pi_117122895
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 september 2012 18:48 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Kleding, onderdelen voor de auto, cadeau's. Gewoon even tot het einde doorlezen, dan wordt het vanzelf duidelijk.
Mjah, ik zie het nu staan. Vraag me dan wel af waarom de TS zegt:
quote:
Het is echt puur en alleen boodschappen en that's it.
pi_117122904
700 euro voor eten per maand? _O-
pi_117122918
Dat is wel weer waar, haha... win win situatie. Die andere kosten dat zijn meer uitgaven die eenmalig zijn. Aanmelding bij de sportschool, auto onderdeel, verjaardagen cadeautje, kleding, we hadden nog wat dingen nodig voor ons huis bij ikea.. Als ik die kosten bij elkaar optel dan kom ik wel aardig uit en klopt het plaatje dus. Maar deze dingen zullen deze maand b.v. niet terug komen, maar dat eten en die parkeergarage wel.. als we er niets aan zouden doen natuurlijk, maar daarom post ik dit hier :D
pi_117122978
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 18:49 schreef Platina het volgende:

[..]

Mjah, ik zie het nu staan. Vraag me dan wel af waarom de TS zegt:

[..]

Ja had ik anders kunnen omschrijven, wat ik er eigenlijk mee probeerde aan te geven was dat van dit bedrag enkel de boodschappen nog af gehaald moesten worden. 700 euro opmaken aan boodschappen is niet onze intentie uiteraard...
pi_117122991
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2012 18:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Mooi! Dubbele besparing!
:D !

En een uurtje fietsen met zn twee, is dat nou zon probleem? Wat wil je allemaal kopen dat het niet met de fiets kan, desnoods neem je een fietstas mee zeg. (ik heb complete bedden, meubels, kerstbomen, boxensets en weet ik veel allemaal niet meegenomen op de fiets, gwoon omdat het kan)
pi_117122999
1) Ga naar meerdere supermarkten, koop producten waar ze het goedkoopst zijn en let op aanbiedingen

2) Koop groente en fruit op de markt en bij de Turkse/Surinaamse toko want dat is goedkoper

3) Wees matig met vlees, vlees is vaak duur

4) Ga vaker naar Aldi en Lidl

5) Koop voorraden aan pasta/rijst/blikken tomatenpuree/tonijn etc wanneer het een aanbieding is, het blijft lang goed

6) Laat de auto vaker staan of doe gewoon fietsend je boodschappen

7) Zet de verwarming een graadje lager en doe een trui aan

8) Koop huismerk schoonmaakproducten

9) Bestel geen eten, ook zelf, haal ook geen broodjes op stations etc maar neem je eigen spullen mee

10) Koop geen kant en klaar maaltijden, is gezonder en goedkoper

Hier kom je volgens mij wel een stukje verder mee ;)

Mij lukt het zo om van 200 euro per maand te eten en verzorgingsproducten te kopen en de kat te voeden en verzorgen :)
pi_117123004
Sportschool?

Maar uurtje fietsen was te ver?
  zaterdag 22 september 2012 @ 18:54:52 #30
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_117123075
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 18:52 schreef Selestha het volgende:
1) Ga naar meerdere supermarkten, koop producten waar ze het goedkoopst zijn en let op aanbiedingen
Doe dat vooral niet als de benzinekosten al hoger zijn dan de besparing op de boodschappen.
pi_117123108
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 september 2012 18:54 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Doe dat vooral niet als de benzinekosten al hoger zijn dan de besparing op de boodschappen.
Dan boodschappen op de fiets doen, laten we aub niet doen alsof supermakrten in nederland zo ver van elkaar liggen, als ik hier 3 supers langsga in de buurt ben ik nog binnen een half uur klaar :')
pi_117123134
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 september 2012 18:54 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Heb je de rest van de post ook gelezen? Er staat ''laat de auto staan'' namelijk..
  zaterdag 22 september 2012 @ 18:57:27 #33
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_117123180
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 18:56 schreef Selestha het volgende:

[..]

Heb je de rest van de post ook gelezen? Er staat ''laat de auto staan'' namelijk..
Ja, maar ik heb ook de mogelijkheid in acht genomen dat TS niet alle tips ter harte zal nemen en straks voor een besparing van 10 cent op een potje pindakaas naar een andere supermarkt rijdt.
pi_117123210
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 september 2012 18:57 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Ja, maar ik heb ook de mogelijkheid in acht genomen dat TS niet alle tips ter harte zal nemen en straks voor een besparing van 10 cent op een potje pindakaas naar een andere supermarkt rijdt.
Ja, dat is dan niet mijn probleem. Ik neem aan dat TS kan lezen.
pi_117123252
Ga minder de stad in, minder parkeerkosten en je geeft minder geld uit aan dingen die je eigenlijk toch niet nodig had. :P Tja, de tijd van niet op je bankrekening hoeven te letten is voorbij. :+
Gewone boodschappen doe je gewoon lopende of met de fiets bij een niet te dure supermarkt in de buurt en dan ga je voor de aanbiedingen. *)
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_117124948
Ik snap idd dat ik niet voor een verschil van 10 cent naar een andere supermarkt hoef te rijden i.v.m. benzinekosten... Maar vaker de fiets pakken is inderdaad een goede optie, moet het ook gewoon doen..
pi_117125746
Vaker de fiets is nemen voor kortere afstanden is ideaal.
Het bespaart een vermogen aan parkeer- en benzinekosten, is gezond en kan in de stad ook een hoop stress schelen. Nooit meer zoeken naar een parkeerplekje, maar je kan altijd vrijwel voor de deur 'parkeren'. Tel je de tijd die je anders bezig bent met heen-en-weer wandelen vanaf het parkeerterrein mee en ken je de nodige kortere fietsroutes in je omgeving dan is de reistijd die je op die fiets kwijt bent heel goed te overzien. Op zolang je binnen je eigen woonplaats blijft is het vaak zelfs sneller dan met de auto.
pi_117125838
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 18:31 schreef Wokkel het volgende:
Alles wat ik uit de geldautomaat haal is binnen een week op terwijl ik vrij weinig uitgeef als ik dat niet zou doen dus dat gaat niet voor iedereen op.
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_117125964
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 september 2012 18:55 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Dan boodschappen op de fiets doen, laten we aub niet doen alsof supermakrten in nederland zo ver van elkaar liggen, als ik hier 3 supers langsga in de buurt ben ik nog binnen een half uur klaar :')
Hier moet je drie kwartier fietsen om van supermarkt 1 bij supermarkt 2 te komen, veel plezier!
En nee; ik woon niet erg buitenaf. 't Is 15 minuten met de auto.
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_117126296
Kan je je auto niet op een vrij pakeren gebied zetten en het laatste stuk lopen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_117126450
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 september 2012 20:07 schreef drumstickNL het volgende:

[..]

Hier moet je drie kwartier fietsen om van supermarkt 1 bij supermarkt 2 te komen, veel plezier!
En nee; ik woon niet erg buitenaf. 't Is 15 minuten met de auto.
Niet erg buitenaf.. Maar de eerste super is 20km verderop? :D
pi_117126754
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 20:21 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Niet erg buitenaf.. Maar de eerste super is 20km verderop? :D
En jij knalt overal met een gemiddelde snelheid van 80 km p/u heen?

Daarnaast had jij het over verschillende supermarkten.
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_117126934
Wij (met 2 pers. en een kat) doen ook voor 300 euro in de maand boodschappen maar wij eten dan weer geen aardappelen en vlees bijvoorbeeld. Ik maak veel wereldgerechten,kook met vis en een dag in de week kook ik uit de allerhande. Ook veel chips en lekkere dingen etc. En we hebben ook vaak mensen te eten of ik geef wat weg.
Wat ik altijd doe, ik let op de bonusaanbiedingen. Paar weken geleden waren het hamsterweken, dan koop ik dus echt heel veel van alles (en alleen wat we ook echt gebruiken) en dan heb je weer genoeg tot een volgende actie. Zo heb ik altijd page toiletpapier (nu in de aanbieding 48 rollen voor 10 euro) wat ng goedkoper is dan bij de aldi. Wasmiddel altijd van ariel voor 3-4 euro de fles. Let ook op de groentes, koop in het seizoen, vries des noods wat in en eet wat in de aanbieding is. En ook kleine kortingen bv. Een euro is toh weer mooi meegenomen. Verder, maak een budget wat je maximaal per maand uit wilt geven aan kleding en kleine dingetjes. En op is op.
pi_117127029
Over meerdere winkels, ik ga altijd maar naar 1 winkel en koop alleen merken maar ben toch altijd heel voordelig uit voor mijn dingetjes. Gewoon goed vergelijken en kijken of de aanbieding echt wel zo goed is of dat je moet wachten tot een nieuwe aanbieding. Mijn shampoo kost normaal 10 euro, ik betaal nooit meer dan 5 ervoor. Goed kijken en het kan echt!
  zaterdag 22 september 2012 @ 20:43:58 #45
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_117127277
quote:
Hallo allemaal,

50 euro aan parkeergarages vind ik bizar veel. Ik denk dat ik niet eens in heel mijn leven zoveel geld heb uitgegeven om te parkeren.
Als parkeren bij jullie geld kost, waarom ga je dan niet gewoon op de fiets? Dan spaar je én benzine, én je auto, én parkeergeld én je gezondheid.
quote:

Vandaag was ik toevallig weer eens in de stad. Ik kom daar niet vaak. Het was weer stikdruk met lelijke, apatische mensen, zombies eigenlijk, die daar met een vermoeid gezicht rondsjokten met zware tassen vol ROMMEL die ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben. Stop daarmee!
The End Times are wild
pi_117127384
quote:
We zijn dus aan het rekenen gegaan en blijkt dat we deze maand 50 euro aan parkeergarages betaald hebben, gewoon omdat we het leuk vinden om naar de stad te gaan of is naar een winkelcentrum of b.v. deze maand ook scheveningen.
Er is nog genoeg gratis te parkeren in Scheveningen hoor. Eén straat uitlopen en ik sta op het strand en hier voor de deur is het toch echt nog gratis (tot vervelens toe...want als het lekker weer is heb ik dus never nooit een parkeerplek in de buurt). Maar goed, gewoon even iets verder kijken dan je neus lang is en er is genoeg gratis plek voor je auto.
pi_117127616
quote:
11s.gif Op zaterdag 22 september 2012 20:29 schreef drumstickNL het volgende:

[..]

Anders kan het nooit 45min fietsen zijn. In de stad is fietsen minstens even snel dus je moet dus minimaal in het volgende dorp zijn
pi_117129655
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 20:52 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Anders kan het nooit 45min fietsen zijn. In de stad is fietsen minstens even snel dus je moet dus minimaal in het volgende dorp zijn
Is ook een dorp verderop; waardoor je eerste argument vervalt.
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
  zaterdag 22 september 2012 @ 22:44:30 #49
152789 karr-1
pi_117131867
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 20:43 schreef LXIV het volgende:

Vandaag was ik toevallig weer eens in de stad. Ik kom daar niet vaak. Het was weer stikdruk met lelijke, apatische mensen, zombies eigenlijk, die daar met een vermoeid gezicht rondsjokten met zware tassen vol ROMMEL die ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben. Stop daarmee!
Hier ben ik het volledig mee eens. Was vandaag ook even in de stad omdat ik iets moest hebben, maar ik zie alleen maar rijen met mensen die niet in de stad zijn omdat ze wat nodig hebben, maar gewoon zinloos rondlopen en allerlei rotzooi kopen waar ze niets aan hebben.
  zaterdag 22 september 2012 @ 22:49:17 #50
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_117132072
Dus iedereen was zinloos geld aan het uitgeven behalve jullie!
  zaterdag 22 september 2012 @ 23:08:09 #51
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_117132837
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 september 2012 22:49 schreef Lienekien het volgende:
Dus iedereen was zinloos geld aan het uitgeven behalve jullie!
In ieder geval IK niet.
The End Times are wild
  zaterdag 22 september 2012 @ 23:17:21 #52
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_117133221
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 23:08 schreef LXIV het volgende:

[..]

In ieder geval IK niet.
Ik ook niet, maar ik vraag me af hoe mensen dat zouden moeten kunnen zien.
  zaterdag 22 september 2012 @ 23:20:03 #53
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_117133342
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2012 23:17 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik ook niet, maar ik vraag me af hoe mensen dat zouden moeten kunnen zien.
Geen tassen.

Het is pure verveling, gebrek aan creativiteit, luiheid, bevattelijkheid voor commercie en domheid dat mensen op een vrije zaterdag niks anders weten te bedenken dan maar 'naar de stad gaan', om daar 'leuke dingen te kopen', die ze totaal niet nodig hebben.

Wat daar mee samenhangt is dat gedoe rond de I-phone. Hebben mensen zo'n toestel gekocht, worden ze onthaald alsof ze het wereldrecord op de marathon verbroken hebben!
The End Times are wild
  zaterdag 22 september 2012 @ 23:22:12 #54
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_117133421
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 23:20 schreef LXIV het volgende:

[..]

Geen tassen.

Het is pure verveling, gebrek aan creativiteit, luiheid, bevattelijkheid voor commercie en domheid dat mensen op een vrije zaterdag niks anders weten te bedenken dan maar 'naar de stad gaan', om daar 'leuke dingen te kopen', die ze totaal niet nodig hebben.

Wat daar mee samenhangt is dat gedoe rond de I-phone. Hebben mensen zo'n toestel gekocht, worden ze onthaald alsof ze het wereldrecord op de marathon verbroken hebben!
We hadden een boodschappentas mee, vol met nuttige dingen toen we weer huiswaarts gingen. Gaan waar jullie wonen mensen niet naar de markt op zaterdagmiddag?
  zaterdag 22 september 2012 @ 23:23:29 #55
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_117133476
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2012 23:22 schreef Lienekien het volgende:

[..]

We hadden een boodschappentas mee, vol met nuttige dingen toen we weer huiswaarts gingen. Gaan waar jullie wonen mensen niet naar de markt op zaterdagmiddag?
Jawel. Maar je weet toch wel wat ik bedoel. Het gaat niet om de mensen die een half pond kaas en twee kilo uien halen op de markt voor het avondeten. Daarvoor gaan mensen toch sowieso niet naar de stad. Het gaat om die grote massa die gewoon uit verveling en gebrek aan wat dan ook maar gaat consumeren.
The End Times are wild
  zaterdag 22 september 2012 @ 23:26:11 #56
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_117133606
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 23:23 schreef LXIV het volgende:

[..]

Jawel. Maar je weet toch wel wat ik bedoel. Het gaat niet om de mensen die een half pond kaas en twee kilo uien halen op de markt voor het avondeten. Daarvoor gaan mensen toch sowieso niet naar de stad. Het gaat om die grote massa die gewoon uit verveling en gebrek aan wat dan ook maar gaat consumeren.
De markt is hier anders hartje stad, dus ja, daarvoor gaan mensen de stad in.

Het enige wat me ergert, zijn mensen met buggy's die standaard in de weg lopen.
pi_117133614
Klagen over mensen die onze economie in stand houden. :')
"the greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge." -Stephen W. Hawking
  zaterdag 22 september 2012 @ 23:26:32 #58
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_117133625
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2012 23:26 schreef Lienekien het volgende:

[..]

De markt is hier anders hartje stad, dus ja, daarvoor gaan mensen de stad in.

Het enige wat me ergert, zijn mensen met buggy's die standaard in de weg lopen.
Oh, dat doe ik dan weer wel.
The End Times are wild
  zaterdag 22 september 2012 @ 23:27:57 #59
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_117133690
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 23:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

Oh, dat doe ik dan weer wel.
In de weg lopen met een buggy.
  zaterdag 22 september 2012 @ 23:28:20 #60
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_117133701
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2012 23:27 schreef Lienekien het volgende:

[..]

In de weg lopen met een buggy.
ja
The End Times are wild
  zaterdag 22 september 2012 @ 23:30:49 #61
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_117133793
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 23:28 schreef LXIV het volgende:

[..]

ja
Dat dacht ik al.
  zaterdag 22 september 2012 @ 23:35:58 #62
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_117133971
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2012 23:30 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat dacht ik al.
Je kunt zo'n kind toch moeilijk de hele dag laten lopen. En verder ben je haar dan ook nog eens zo kwijt.
The End Times are wild
  zaterdag 22 september 2012 @ 23:37:08 #63
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_117134020
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 23:35 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je kunt zo'n kind toch moeilijk de hele dag laten lopen. En verder ben je haar dan ook nog eens zo kwijt.
Je hoeft zaterdagmiddag niet de stad in.
pi_117134118
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 september 2012 21:43 schreef drumstickNL het volgende:

[..]

Is ook een dorp verderop; waardoor je eerste argument vervalt.
"anders" dus het moet een dorp verderop zijn, dus je woont wel in een gehucht :')
pi_117140096
Mensen en TS, ik heb nog steeds geen antwoord op deze vraag:
Als TS boodschappen doet voor 300 euro, en 50 euro uitgeeft aan parkeergarages, waar blijven dan die overige 350 euro? Ik zou die kosten eens analyseren.

En een uur fietsen valt ook wel mee, of investeer in een snelle fiets dan kost het je 40 minuten.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_117140125
Jullie wonen pas net samen, geef het wat tijd. Jullie moesten nu veel kopen voor boodschappen, maar na een tijdje heb je ook wat voorraad. En dat winkelen ben je een paar keer ook wel zat.
besparingstips kan je overal vinden online, het is aan jezelf of je dat ook echt doet.
Bij mij waren de grootste boosdoeners, eten bestellen en die broodjes op het station.
pi_117140592
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 18:52 schreef Selestha het volgende:
http://www.erasmusmagazin(...)pjesjacht-kost-geld/

Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat dit geen goed idee is.
Cool story, Hansel.
pi_117140617
quote:
12s.gif Op zondag 23 september 2012 09:39 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Aha.. Interessant wel. Het helpt mij namelijk wel, maar als de wetenschap het zegt, zal ik het wel fout hebben hè..

Serieus, ik doe mijn best om TS te helpen, heb een uitgebreide lijst met tips gemaakt en ik krijg alleen maar te horen waar mensen het NIET mee eens zijn en TS reageert er niet eens op. Voor mij werkt het zo al jaren, zelfs als ik met minder dan 170 euro per maand moet boodschappen doen. (Dat is onder voedselbank niveau). TS heeft meer dan het driedubbele te besteden en heeft nog problemen; hij zou deze lijst niet eens nodig moeten hebben.
pi_117142263
Parkeerkosten kun je besparen door op de fiets te gaan, zeker in de zomer, maak je er een mooie dag van inclusief fietsen (hoef je ook niet naar de sportschool), paar fietstassen er op en klaar.
Zet je auto wat verder weg, war je gratis kunt parkeren en loop een stukje. Dat is snel bespaard.

Let op de aanbiedingen en seizoensgroenten, scheelt best veel. Vooral op vlees en kaas scheelt het veel als je op de aanbiedingen let.

[ Bericht 48% gewijzigd door fietsmiep op 23-09-2012 11:38:54 ]
pi_117143471
Er zijn bijna altijd wel mogelijkheden om gratis te parkeren als je iets verder kijkt. Dan moet je misschien een minuutje of 5/10 lopen.
Oh, and that's a bad miss!
pi_117143933
Best treurig eigenlijk. Er zijn mensen die van. 700¤ per maand alles moeten doen!
pi_117144091
Laat die mensen lekker hun eigen topic starten ^O^
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_117144745
quote:
12s.gif Op zondag 23 september 2012 09:39 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Dan ga je ervanuit dat mensen ALTIJD nog andere spullen kopen die niet op hun lijstje staat. Wij doen dat nooit en te nimmer. We maken een lijstje en kopen alleen dat en niks meer en minder. Dan loont het wel om naar verschillende supermarkten te gaan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 23 september 2012 @ 12:52:13 #74
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_117144767
Minder uitgeven ^O^

Of was die al langsgekomen :@
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_117144834
Begin maar eens met een automatische spaaropdracht: dag nadat je salaris hebt geld wegsluizen naar de spaarrekening. En op is op aan t einde van de maand. Dus niet naar de stad, niet een dagje Scheveningen etc. Dat moet dan maar wachten tot je weer salaris hebt gehad.

Laat je het op je lopende rekening staan dan gaat t altijd op. En het vereist wel enige dicipline om dan niet steeds je spaargeld terug te schrijven ja.
Trotse mamma :)
pi_117144847
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 12:15 schreef Brentmeister het volgende:
Er zijn bijna altijd wel mogelijkheden om gratis te parkeren als je iets verder kijkt. Dan moet je misschien een minuutje of 5/10 lopen.
Ik doe nooit aan betaald parkeren in de stad waar ik woon of in een stad waar ik de weg weet.
In een vreemde stad kan het vaak niet anders helaas....

Ik weiger om voor zoiets doms te betalen en vaak moet je van te voren weten hoelang je er staat. Sta je er korter dan krijg je niks terug, sta je er langer dan krijg een boete.
In een parkeergarage is het helemaal erg, dan moet je gewoon bijvoorbeeld per 57 minuten betalen. Ga je na 58 weg, dan betaal je dubbel. Denk je dan dat je nog 56 minuten hebt, dan kom je bedrogen uit, want zogauw je uitklokt moet je binnen een paar minuten buiten staan.
Kortom, je wordt genaaid, opgelicht en iedereen mag op zijn knietjes met zijn kont omhoog en mensen doen dat nog bewust ook.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 23 september 2012 @ 12:55:39 #77
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_117144910
Sluit mij volledig aan bij de meest voor de hand liggende optie (buiten die van ElisaB uiteraard): laat die auto staan en neem zoveel mogelijk de fiets! Dan kun je dat abonnement op de sportschool ook meteen dumpen. ;)

Dat je dan niet genoeg kan meenemen is onzin. Je koopt toch niet dagelijks een bankstel of een koelkast? Er zijn heel erg stevige fietstassen te koop. Prima investering. :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  zondag 23 september 2012 @ 12:57:40 #78
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_117144993
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 18:30 schreef karr-1 het volgende:
Fietsen als dat kan, OV hoeft niet duur te zijn, neem bv een kortingskaart. 250 tot 300 euro per maand voor eten vind ik royaal veel, maar dat hangt van je eigen voorkeuren af. Wij eten ook elke dag groente, aardappelen en vlees, maar voor stukken minder geld.

Let bv op aanbiedingen en koop dan veel in zodat je kunt invriezen. Neem eens niet het A merk, maar een goedkoper merk etc
Ik ben alleen, per maand ben ik 150 euro kwijt aan eten. En dan winkel ik alleen bij de lokale C1000
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_117145200
quote:
10s.gif Op zondag 23 september 2012 12:57 schreef cvboer het volgende:

[..]

Ik ben alleen, per maand ben ik 150 euro kwijt aan eten. En dan winkel ik alleen bij de lokale C1000
Ik ook ongeveer, als ik het kattenvoer/verzorgingsproducten etc niet mee tel. Kan prima, ik snap dan ook echt niet hoe TS zo veel geld kwijt kan zijn aan boodschappen. Als ik zéér luxe zou eten zou ik misschien 250 euro per maand kwijt zijn..
  zondag 23 september 2012 @ 13:08:39 #80
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_117145456
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 13:03 schreef Selestha het volgende:

[..]

Ik ook ongeveer, als ik het kattenvoer/verzorgingsproducten etc niet mee tel. Kan prima, ik snap dan ook echt niet hoe TS zo veel geld kwijt kan zijn aan boodschappen. Als ik zéér luxe zou eten zou ik misschien 250 euro per maand kwijt zijn..
En dan doe je nog je best ook. Ik koop echter nooit bij de Aldi/Lidle, puur omdat de verpakkingen te groot zijn, wat moet als vrijgezel met 4 lappen vlees? Ik ga wel naar de slager/c1000 waar ik kleinere porties kan kopen. Dit lijkt duurder, maar is het niet. Ik heb geen vriezer, dus moet ik wat vaker boodschappen doen, maar daar heb ik geen hekel aan.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_117146193
quote:
10s.gif Op zondag 23 september 2012 13:08 schreef cvboer het volgende:

[..]

En dan doe je nog je best ook. Ik koop echter nooit bij de Aldi/Lidle, puur omdat de verpakkingen te groot zijn, wat moet als vrijgezel met 4 lappen vlees? Ik ga wel naar de slager/c1000 waar ik kleinere porties kan kopen. Dit lijkt duurder, maar is het niet. Ik heb geen vriezer, dus moet ik wat vaker boodschappen doen, maar daar heb ik geen hekel aan.
Precies ;)

Ah ja als je geen vriezer hebt snap ik dat, ik heb wel een vriezer dus ik koop daar wel groot in. Dat is op de lange termijn ook goedkoper, ik koop zoveel mogelijk in bulk.
  zondag 23 september 2012 @ 13:31:08 #82
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_117146474
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 13:24 schreef Selestha het volgende:

[..]

Precies ;)

Ah ja als je geen vriezer hebt snap ik dat, ik heb wel een vriezer dus ik koop daar wel groot in. Dat is op de lange termijn ook goedkoper, ik koop zoveel mogelijk in bulk.
Daar bespaar je ook leuk mee. Ik heb dan weer geen auto, moet ik veel hebben dar ga ik met de auto van de zaak langs de super als ik naar huis ga. Bespaart ook een hoop geld.
pi_117147376
quote:
10s.gif Op zondag 23 september 2012 13:31 schreef cvboer het volgende:

[..]

Daar bespaar je ook leuk mee. Ik heb dan weer geen auto, moet ik veel hebben dar ga ik met de auto van de zaak langs de super als ik naar huis ga. Bespaart ook een hoop geld.
Ik heb ook geen auto, maar dan fiets ik een keertje extra.. ;)
pi_117147713
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 13:03 schreef Selestha het volgende:

[..]

250 euro is 8,33 per dag.

Onbijt en lunch (als je het van thuis meeneemt) kosten beide ongeveer 1,50 - 2,00.
250 g fruit ca 40 cent (afhankelijk van wat je koopt)
blijft nog 4,- tot 5,- over voor avondeten, een eventuele snack en een glas wijn/bier etc.

Ik vind het niet heel veel. Volgens mij kun je er niet meer dan 1 euro per dag op besparen zonder echt alleen nog maar macaroni met tomatensaus te eten.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_117147765
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 13:59 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

250 euro is 8,33 per dag.

Onbijt en lunch (als je het van thuis meeneemt) kosten beide ongeveer 1,50 - 2,00.
250 g fruit ca 40 cent (afhankelijk van wat je koopt)
blijft nog 4,- tot 5,- over voor avondeten, een eventuele snack en een glas wijn/bier etc.

Ik vind het niet heel veel. Volgens mij kun je er niet meer dan 1 euro per dag op besparen zonder echt alleen nog maar macaroni met tomatensaus te eten.
Tsja, dat vindt jij dan. Ik red het prima met 150 euro per maand, misschien omdat ik al 5 jaar zo leef maar goed; dat doet niets af aan dat 700 euro per maand aan boodschappen écht exorbitant veel is. Dat is namelijk 23 euro per dag.
pi_117147939
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 14:00 schreef Selestha het volgende:

[..]

Tsja, dat vindt jij dan. Ik red het prima met 150 euro per maand, misschien omdat ik al 5 jaar zo leef maar goed; dat doet niets af aan dat 700 euro per maand aan boodschappen écht exorbitant veel is. Dat is namelijk 23 euro per dag.

Ik vraag me een beetje af wat jij dan eet? Niet dat het onmogelijk is om voor 5 euro per dag te eten (ben ook student geweest), maar je bent dan wel heel erg beperkt tot het allergoedkoopste. Of tel je je lunch en wijn/bier/sap etc niet mee?

700 is wellicht iets teveel van het goede, daar zou wel iets op bespaard kunnen worden, maar het is wel voor 2 personen.
pi_117148307
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 14:04 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik vraag me een beetje af wat jij dan eet? Niet dat het onmogelijk is om voor 5 euro per dag te eten (ben ook student geweest), maar je bent dan wel heel erg beperkt tot het allergoedkoopste. Of tel je je lunch en wijn/bier/sap etc niet mee?

700 is wellicht iets teveel van het goede, daar zou wel iets op bespaard kunnen worden, maar het is wel voor 2 personen.
Ik drink geen frisdrank/alcohol, koop groenten en fruit op de markt en bij de turkse toko's (goedkoop), eet 2x per week vlees (want vlees is duur), koop aardappelen/rijst/pasta in bulk, snoep weinig en kook vaak voor meerdere dagen.

Maak vaak gerechten als spaghetti met tomatensaus en groente, nasi of bami, chilli con carne, ovenschotels, goedkope pizza's door een turks brood te halveren en te beleggen met bijvoorbeeld een blikje tonijn, soms stamppot met een stukje vlees, of gebakken aardappels met groente en vlees, soms pastasalade van overgebleven groenten en pasta of aardappelsalade of bijvoorbeeld een curry met bonen en groente. Of als het echt goedkoop moet een Spaanse omelet met aardappelen en ui. Als ik zin heb in verwennerij haal ik gevulde pasta bij de aldi die ik eet met olijfolie/azijn en geitenkaas. Er is zo veel te bedenken als je creatief bent.

Met een half brood doe ik een week (eet niet zo veel brood), daarnaast eet ik yoghurt met cornflakes als ontbijt met fruit wat op dat moment goedkoop is(eet een liter yoghurt per week) en ik heb meestal eieren in huis voor goedkope vulling. Ik eet niet veel tussendoor, gewoon 3 maaltijden per dag. En ga niet uit eten, bestel geen eten, maak alles zelf en als ik ga reizen neem ik eigen eten mee.

Ik heb veel dingen op voorraad, pasta/rijst/aardappelen/olie/azijn/tomatenpuree/bonen/tonijn in blik /currypasta etc.. Kruiden in de vriezer, vlees in de vriezer.. Scheelt ontzettend veel. Dat koop ik in als het in de aanbieding is.

Ik zeg niet dat TS zoals ik moet gaan leven, maar er zou toch minstens 200 euro van dat bedrag af kunnen in mijn optiek met 2 personen ;)
  zondag 23 september 2012 @ 15:19:52 #88
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_117151160
Zelf ben ik de laatste tijd op zo ongeveer alles aan het besparen. Ik kocht altijd dure kleren en dat doe ik nu nauwelijks nog. Verder heb ik tijdschriftabonnementen opgezegd en koop ik nauwelijks nog boeken en dvd's. Zijn er hier veel mensen die momenteel dat soort dingen doen? Ik doe het vooral om een buffer te hebben voor het geval ik die nodig heb en om wat meer flexibiliteit te hebben.
pi_117151272
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 15:19 schreef Extraneus het volgende:
Zelf ben ik de laatste tijd op zo ongeveer alles aan het besparen. Ik kocht altijd dure kleren en dat doe ik nu nauwelijks nog. Verder heb ik tijdschriftabonnementen opgezegd en koop ik nauwelijks nog boeken en dvd's. Zijn er hier veel mensen die momenteel dat soort dingen doen? Ik doe het vooral om een buffer te hebben voor het geval ik die nodig heb en om wat meer flexibiliteit te hebben.
Ja, dat soort dingen heb ik ook niet. Alleen de basisdingen.
  zondag 23 september 2012 @ 15:24:01 #90
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_117151367
quote:
Uit noodzaak?
  zondag 23 september 2012 @ 15:47:03 #91
152789 karr-1
pi_117152550
quote:
10s.gif Op zondag 23 september 2012 12:57 schreef cvboer het volgende:

[..]

Wij gaan meestal naar AH of Jumbo, eten elke dag gewoon normaal (dus niet elke dag pasta of brood) en zijn voor 2 personen en 1 kat, iets van 200 a 250 euro per maand kwijt. En dan zit alles erbij, dus eten, drinken, shampoo, tandpasta etc.
  zondag 23 september 2012 @ 15:50:16 #92
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_117152710
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 15:47 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Wij gaan meestal naar AH of Jumbo, eten elke dag gewoon normaal (dus niet elke dag pasta of brood) en zijn voor 2 personen en 1 kat, iets van 200 a 250 euro per maand kwijt. En dan zit alles erbij, dus eten, drinken, shampoo, tandpasta etc.
Is niet eens zo gek veel.
  zondag 23 september 2012 @ 16:00:09 #93
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_117153271
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 15:47 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Wat eet je dan wel, als je niet elke dag brood eet?
pi_117153562
quote:
Ik heb dat jaren geleden al gedaan. :P
Optimist tot in de kist
  zondag 23 september 2012 @ 16:05:09 #95
254082 Extraneus
pi_117153603
quote:
1s.gif Op zondag 23 september 2012 15:24 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Uit noodzaak?
Nee, meer voor het geval er in de toekomst een noodzaak voor is.
pi_117153896
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 12:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dan ga je ervanuit dat mensen ALTIJD nog andere spullen kopen die niet op hun lijstje staat. Wij doen dat nooit en te nimmer. We maken een lijstje en kopen alleen dat en niks meer en minder. Dan loont het wel om naar verschillende supermarkten te gaan.
Precies.
  zondag 23 september 2012 @ 16:11:28 #97
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_117153995
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 16:05 schreef Extraneus het volgende:

[..]

Nee, meer voor het geval er in de toekomst een noodzaak voor is.
Ja, een buffer is verstandig. Die hebben we, dus we kunnen ons nog wel wat luxe permitteren.
  zondag 23 september 2012 @ 16:35:40 #98
152789 karr-1
pi_117155339
quote:
1s.gif Op zondag 23 september 2012 16:00 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Wat eet je dan wel, als je niet elke dag brood eet?
In de ochtend meestal yoghurt met muesli of zo, 's middags fruit, salade of een broodje en 's avonds aardappelen, vlees en groente, pasta of bv een ovenschotel.
  zondag 23 september 2012 @ 16:39:29 #99
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_117155519
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 16:35 schreef karr-1 het volgende:

[..]

In de ochtend meestal yoghurt met muesli of zo, 's middags fruit, salade of een broodje en 's avonds aardappelen, vlees en groente, pasta of bv een ovenschotel.
Ah, ik dacht even dat 'geen brood' besparing was, maar je bedoelt juist dat je voor dat geld niet alleen brood hoeft te eten.
  zondag 23 september 2012 @ 20:17:47 #100
344644 computerprobleem
I am not fat, I AM FLUFFY!
pi_117165842
In Nederland kun je niet sparen :s).
Straks gaat het eigen risico omhoog en btw met 2%.
Je geeft hier 250 uit voor een bril, een maand later 130 voor lezen, je zorgverzekering keert 100 euro en dat is dan meteen het maximum voor 2 jaar. Je tankt hier voor 80 en na 2 weken weer voor 50.
Je moet eten kopen, kleren, verzekeringen en belastingen.

Sparen is onmogelijk in dit land, tenzij je op elke cent let, somber leeft, nooit op vakantie gaat of gewoon erg veel geld verdiend. Maar ja, daar blijft dan ook weinig van over nadat de overheid je heeft gepakt.
  zondag 23 september 2012 @ 20:21:38 #101
344644 computerprobleem
pi_117166088
En ik kan i.i.g. nooit leven zoals jullie.
Op elke cent letten, lijkt mij echt erg.
Zie gewoon dat mensen uitrekenen welke supermarkt het goedkoopst is. Als het fruit goedkoper is bij de AH, kopen ze dat bij de AH. Is de groente 3 cent per kilo goedkoper bij de C1000, kopen ze het bij de C1000, etc.

Ik geef wel toe dat ik soms te veel uitgeef terwijl ik er niet bij nadenk, maar ja, hobby's zijn duur xD.
  zondag 23 september 2012 @ 22:15:42 #102
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_117173760
quote:
7s.gif Op zondag 23 september 2012 20:17 schreef computerprobleem het volgende:
Je geeft hier 250 uit voor een bril, een maand later 130 voor lezen, je zorgverzekering keert 100 euro en dat is dan meteen het maximum voor 2 jaar. Je tankt hier voor 80 en na 2 weken weer voor 50.

Sparen is onmogelijk in dit land, tenzij je op elke cent let, somber leeft, nooit op vakantie gaat of gewoon erg veel geld verdiend. Maar ja, daar blijft dan ook weinig van over nadat de overheid je heeft gepakt.
Ja, dit is een feit. In het buitenland spaart iedereen zich een ongeluk. Het is specifiek Nederland waar het je echt onmogelijk wordt gemaakt om te sparen. Door de elite. Zakkenvullers. Puh.
pi_117174450
quote:
7s.gif Op zondag 23 september 2012 20:21 schreef computerprobleem het volgende:
Ik geef wel toe dat ik soms te veel uitgeef terwijl ik er niet bij nadenk, maar ja, hobby's zijn duur xD.
Jouw hobby is eten? 8)7
vosss is de naam,
  zondag 23 september 2012 @ 22:32:47 #104
152789 karr-1
pi_117174923
quote:
1s.gif Op zondag 23 september 2012 16:39 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ah, ik dacht even dat 'geen brood' besparing was, maar je bedoelt juist dat je voor dat geld niet alleen brood hoeft te eten.
Precies
  zondag 23 september 2012 @ 22:34:40 #105
152789 karr-1
pi_117175033
quote:

Ik verdien niet overmatig veel, let echt niet op elke cent, ga zeker 2 keer per jaar op vakantie en nog steeds heb ik een spaarrekening met een flink saldo. Het scheelt ook dat je met twee personen bent, dan kun je kosten delen en zijn sommige dingen beter te betalen.
pi_117181233
quote:
Zie gewoon dat mensen uitrekenen welke supermarkt het goedkoopst is. Als het fruit goedkoper is bij de AH, kopen ze dat bij de AH. Is de groente 3 cent per kilo goedkoper bij de C1000, kopen ze het bij de C1000, etc.

Tsja, als chronisch zieke heb ik geen keus of ik dat wil of niet, ik zal op elke cent moeten letten. Een minimumloon zit er voor mij niet in en de premie's + het eigen risico worden ieder jaar verhoogd dus tsja als ik het hoofd boven water wil houden moet ik wel.
  maandag 24 september 2012 @ 11:41:42 #107
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_117186440
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 september 2012 18:34 schreef vosss het volgende:

[..]

:o serieus????

wow, just : wow

Als ik de TS zo zie gaat er behoorlijk veel geld doorheen met weggaan met de auto. Reken toch maar eens goed na of het OV nog wel zo duur is als je parkeergeld, afschrijving, onderhoud etc van je auto allemaal bij elkaar optelt. Ik kan je nu al verklappen dat dat erg meevalt en in het voordeel van het OV zal uitkomen ;)

Verder natuurlijk de standaard dingen: abonnementen opzeggen die je niet gebruikt, zuinig aan doen met energie, zoveel mogelijk op de fiets ipv met de auto, niet roken, proberen kortingsbonnen voor uitgaansgelegenheden te pakken te krijgen etc. Er is echt heel veel waar je op kan besparen. Qua boodschappen zit je netjes.

quote:

[..]

Je vindt 10 euro voor de trein duur maar 6 euro voor alleen maar parkeren niet? Wat kost die rit je verder met de auto aan brandstof bv? hoeveel km hebben we het over?

En spullen meekrijgen op de fiets? Rugzak, fietstassen, kinderkar erachter, bakfiets.
genoeg opties voor lijkt me.
En als je meer fietst kun je je sportschool abbo opzeggen, win win.

quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 18:46 schreef Kostyan het volgende:

[..]

Ik werk bij een oliemaatschappij en de benzine wordt anders verrekend, niet direct bij het tanken, maar wordt automatisch afgeschreven met korting.
Maar je betaald hem nog steeds dus moet je hem wel meerekenen.

quote:
11s.gif Op zaterdag 22 september 2012 20:29 schreef drumstickNL het volgende:

[..]

En jij rijdt 5km/u op de fiets ofzo? Hoever is het dan? 10km fiets je bv in een half uurtje. En als de eerstvolgende supermarkt echt op 10km afstand ligt woon je best wel 'buiten' :P

[ Bericht 28% gewijzigd door Metro2005 op 24-09-2012 11:53:05 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 24 september 2012 @ 12:07:15 #108
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_117187216
quote:

Of je maakt keuzes:

- Niet teveel bij de AH winkelen maar bij de Bas vd heijden, aldi en lidl
- Let op aanbiedingen, vlees is vaak in de aanbieding, gewoon gelijk groot inslaan (een zuinige grote vriezer is je vriend)
- Loop alsof je depressief bent door de supermarkt, de aanbiedingen en huismerken staan vaak onderaan en zijn rustig de helft goedkoper dan de 'a' merken.

Wij zijn met 2 personen en een kat tussen de 200 en 250 euro per maand kwijt aan boodschappen.

- Auto kostte me ook klauwen met geld elke maand terwijl ik hem niet veel gebruikte: weggedaan, besparing alleen aan vaste lasten: 95 euro. Alles bij elkaar opgeteld (onderhoud en afschrijving) bespaar ik al snel een kleine 250 euro per maand. Ik doe nu alles per fiets (wel een velomobiel, ook niet goedkoop in aanschaf maar om te rijden spotgoedkoop)

- Als je je auto houdt, zorg dat je steden met duur betaald parkeren vermijd, tank bij de witte pomp en pak voor de korte afstand (<10km) de fiets.

- Internet en tv via de goedkoopste provider , kost me 3 tientjes per maand

- energie besparen door schakelaars op sluipverbruikers te zetten, spaar en led lampen te plaatsen , alles uit te zetten als ik niet thuis ben en geen stroomvreters als drogers ed te hebben bespaar ik , als ik zie wat mijn collega's kwijt zijn en wat ik kwijt ben ongeveer 100 tot 200 euro per maand.

- geen onnodige abonnementen zoals een duur mobielje of krant die je toch nooit leest, bespaart zo weer 40 tot 50 euro per maand

- Niet op zaterdag gaan 'funshoppen' want dan vliegt het geld er zo uit

en zo zijn er nog wel meer bespaartips maar dit schiet me zo even te binnen. Zo kun je toch prima sparen.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 24 september 2012 @ 12:14:32 #109
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_117187415
quote:

Wat een bullshit.
Niet iedereen kan 500 euro per maand sparen, dat lijkt me evident. Maar IEDEREEN kan sparen. Het is een kwestie van je uitgaven op je inkomsten afstemmen.
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_117187501
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:14 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Wat een bullshit.
Niet iedereen kan 500 euro per maand sparen, dat lijkt me evident. Maar IEDEREEN kan sparen. Het is een kwestie van je uitgaven op je inkomsten afstemmen.
Ja hoor, Als jij per maand 250 euro over hebt om van te eten, de kat te voeren, kleding te kopen, te reizen en alles wat je verder nodig hebt te kopen, kan jij sparen? Ik niet. Zeker niet met jaarlijkse premieverhogingen en eigen risico verhoging. Ben blij als ik eens een tientje over heb.
  maandag 24 september 2012 @ 12:19:34 #111
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_117187564
Maar het beeld dat computerprobleem schetst, vind ik ook wat overdreven.
pi_117187602
quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2012 12:19 schreef Lienekien het volgende:
Maar het beeld dat computerprobleem schetst, vind ik ook wat overdreven.
Ja dat klopt, als ik een gewoon minimumloon had kon ik wel sparen. Ik wilde alleen aangeven dat niet iederéén dat kan. Ik als chronisch zieke kan dat op het moment echt niet.
  maandag 24 september 2012 @ 12:26:47 #113
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_117187778
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:20 schreef Selestha het volgende:

[..]

Ja dat klopt, als ik een gewoon minimumloon had kon ik wel sparen. Ik wilde alleen aangeven dat niet iederéén dat kan. Ik als chronisch zieke kan dat op het moment echt niet.
Chronisch zieken is inderdaad een verhaal apart maar als je fulltime werkt moet je echt wel wat kunnen sparen.

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat je als chronisch zieke aan inkomen krijgt?
  maandag 24 september 2012 @ 12:28:13 #114
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_117187813
laat automatisch op de dag dat salaris binnen is 100e overmaken naar de spaarrekening.

Zie die 100e als kosten.
Deze muziek smaakt naar bier :)
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
pi_117187910
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:26 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Chronisch zieken is inderdaad een verhaal apart maar als je fulltime werkt moet je echt wel wat kunnen sparen.

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat je als chronisch zieke aan inkomen krijgt?
Voor mij is dat momenteel 876 euro aan uitkering + 270 euro aan huurtoeslag + zorgtoeslag

= 1146 e per maand netto.

Met mijn lasten eraf (heb een hoge huur) hou ik ongeveer 250 euro per maand over. Dat ook omdat mijn verzekering erg duur is.

1x per jaar komt er een toeslag voor chronisch zieken, die betaalt meestal een deel van mijn eigen risico. Maar dan is het ook op, dus sparen kan ik daar niet van.
  maandag 24 september 2012 @ 12:35:38 #116
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_117188018
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:31 schreef Selestha het volgende:

[..]

Voor mij is dat momenteel 876 euro aan uitkering + 270 euro aan huurtoeslag + zorgtoeslag

Met mijn lasten eraf (heb een hoge huur) hou ik ongeveer 250 euro per maand over. Dat ook omdat mijn verzekering erg duur is.

1x per jaar komt er een toeslag voor chronisch zieken, die betaalt meestal een deel van mijn eigen risico. Maar dan is het ook op, dus sparen kan ik daar niet van.
Hmm, inderdaad niet zóveel en zeker omdat je als zieke je eigen risico moet betalen is het duur. Hoge huur en waarschijnlijk het feit dat je veel thuis bent (energiekosten) zal echter denk ik eerder killing zijn dan je inkomen. Iemand met het minimumloon krijgt dat namelijk ook netto ongeveer.
pi_117188350
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 11:41 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

:o serieus????
Jep. Als ik moet gokken zal dat ergens tussen de 550 en 650 liggen.

Overigens is dat zonder sigaretten. Die kosten me ook nog eens minstens 150 euro per maand.

En ja we weten dat er eik teveel uit gaat en daar gaan we vanaf nu zo een beetje ook wel op letten.

:)
vosss is de naam,
pi_117188690
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:35 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Hmm, inderdaad niet zóveel en zeker omdat je als zieke je eigen risico moet betalen is het duur. Hoge huur en waarschijnlijk het feit dat je veel thuis bent (energiekosten) zal echter denk ik eerder killing zijn dan je inkomen. Iemand met het minimumloon krijgt dat namelijk ook netto ongeveer.
Ja klopt mijn energiekosten zijn ook wat hoger al komt dat omdat ik een deel van de kosten van een gaslek moet afbetalen. Als dat voorbij is heb ik weer ongeveer 350 euro te besteden, dan hoor je mij niet meer klagen ;) Dan kan ik namelijk wel mee sparen.

En trouwens, iemand met een minimumloon krijgt bovenop die 1146 euro wel huur en zorgtoeslag ;) Dat tikt nogal aan.
  maandag 24 september 2012 @ 13:03:59 #119
357438 Bananenvlaflip
pi_117188832
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:59 schreef Selestha het volgende:

[..]

Ja klopt mijn energiekosten zijn ook wat hoger al komt dat omdat ik een deel van de kosten van een gaslek moet afbetalen. Als dat voorbij is heb ik weer ongeveer 350 euro te besteden, dan hoor je mij niet meer klagen ;) Dan kan ik namelijk wel mee sparen.

En trouwens, iemand met een minimumloon krijgt bovenop die 1146 euro wel huur en zorgtoeslag ;) Dat tikt nogal aan.
Hoewel het wat off topic gaat; groots respect hoe je dit aanpakt. Je lijkt erg creatief en misschien zie je het, noodgedwongen, ook wel als een sport om efficiënt en zuinig met je geld om te springen. Als ik dan aan een leus terugdenk die tijdens de verkiezingen de rondte deed: dit is niet je hand ophouden, wat jij doet is juist aanpakken!
  maandag 24 september 2012 @ 13:08:58 #120
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_117189026
quote:

Leuk is anders maar als het moet kan je het echt wel hoor. En als je eenmaal gewend bent aan een iets minder luxe levensstijl heb je er daarna alleen maar profijt van en hou je domweg meer over :)
pi_117189076
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:31 schreef Selestha het volgende:

[..]

Hoe zit het met jou met de inkomstenbelasting? Na het verminderen van aftrekposten betaal ik me daar nu blauw aan(mijn inkomsten komen nu van 4 bronnen(door hogerhand opgelegd) en dat is bijzonder ongunstig t.o.v. de inkomstenbelasting. Vakantiegeld en bijdrage voor arbeidsongeschikten gaat hier rechtstreeks naar de inkomstenbelasting en verplichte eigen bijdrage, hou ik niets van over en volgend jaar gaat die eigen bijdrage weer 130 euro omhoog....interessant waar ik dat weer vandaan zou moeten halen. :')
Optimist tot in de kist
pi_117189294
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 13:10 schreef trovey het volgende:

[..]

Hoe zit het met jou met de inkomstenbelasting? Na het verminderen van aftrekposten betaal ik me daar nu blauw aan(mijn inkomsten komen nu van 4 bronnen(door hogerhand opgelegd) en dat is bijzonder ongunstig t.o.v. de inkomstenbelasting. Vakantiegeld en bijdrage voor arbeidsongeschikten gaat hier rechtstreeks naar de inkomstenbelasting en verplichte eigen bijdrage, hou ik niets van over en volgend jaar gaat die eigen bijdrage weer 130 euro omhoog....interessant waar ik dat weer vandaan zou moeten halen. :')
Eerlijk gezegd weet ik dat niet, mijn vader regelt mijn belastingzaken omdat ik daar ivm. mijn beperking niet goed in ben. Dat ik maandelijks mijn eigen inkomsten en uitgaven kan regelen is al heel wat.
pi_117189357
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 13:03 schreef Bananenvlaflip het volgende:

[..]

Hoewel het wat off topic gaat; groots respect hoe je dit aanpakt. Je lijkt erg creatief en misschien zie je het, noodgedwongen, ook wel als een sport om efficiënt en zuinig met je geld om te springen. Als ik dan aan een leus terugdenk die tijdens de verkiezingen de rondte deed: dit is niet je hand ophouden, wat jij doet is juist aanpakken!
Dankje :) Ik zit nu al bijna 7 jaar in deze situatie, dus dat heeft me inderdaad wel geleerd creatief te zijn. De eerste 5 jaar daarvan zat ik hier nog ver onder omdat mijn uitkering toen nog gebaseerd was op minimumjeugdloon. Ik ben daar ook doorheen gekomen zonder schulden, maar het was héél moeilijk. Ben blij dat ik het nu iets ruimer heb, en als ik klaar ben met afbetalen van de gasrekening helemaal :)
pi_117189413
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 13:16 schreef Selestha het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd weet ik dat niet, mijn vader regelt mijn belastingzaken omdat ik daar ivm. mijn beperking niet goed in ben.
Jammer, had het graag eens van iemand anders gehoord hoe bij anderen het is veranderd. Is de "fijnste" tijd van het jaar als die enveloppe weer binnenkomt. :X
Optimist tot in de kist
  maandag 24 september 2012 @ 13:21:33 #125
238326 Worteltjestaart
pi_117189476
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:17 schreef Selestha het volgende:
Ja hoor, Als jij per maand 250 euro over hebt om van te eten, de kat te voeren, kleding te kopen, te reizen en alles wat je verder nodig hebt te kopen, kan jij sparen? Ik niet. Zeker niet met jaarlijkse premieverhogingen en eigen risico verhoging. Ben blij als ik eens een tientje over heb.
Hoewel ik me realiseer dat jij als chronisch zieke in een andere situatie verkeert, wil ik wel even zeggen dat óók bij jou keuzes gemaakt kunnen worden die sparen wel mogelijk maken.
Kort door de bocht: je hebt een kat. Nou wil ik helemaal niet suggereren dat dat dier onbelangrijk is, maar laten we wel wezen: als je écht nulkommanul euro te makken hebt en élke eurocent letterlijk moet omdraaien, en je alleen droog brood moest eten (nou ja, je snapt wat ik bedoel), dan was die kat een kostenpost die ik zou proberen te verlagen.

Nogmaals, ik zeg niet dat dat leuk is, of wenselijk, maar het kán. En ja, ik heb makkelijk praten omdat ik financieel niets te klagen heb, maar dat neemt niet weg dat ik van mening ben dat mensen die zeggen dat sparen niet kan, vooral kritisch naar zichzelf moeten zijn.

Als je het graag genoeg wil, kan het. Dat je andere keuzes maakt is begrijpelijk, maar niet de hele waarheid :)
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
pi_117189528
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 13:21 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Hoewel ik me realiseer dat jij als chronisch zieke in een andere situatie verkeert, wil ik wel even zeggen dat óók bij jou keuzes gemaakt kunnen worden die sparen wel mogelijk maken.
Kort door de bocht: je hebt een kat. Nou wil ik helemaal niet suggereren dat dat dier onbelangrijk is, maar laten we wel wezen: als je écht nulkommanul euro te makken hebt en élke eurocent letterlijk moet omdraaien, en je alleen droog brood moest eten (nou ja, je snapt wat ik bedoel), dan was die kat een kostenpost die ik zou proberen te verlagen.

Nogmaals, ik zeg niet dat dat leuk is, of wenselijk, maar het kán. En ja, ik heb makkelijk praten omdat ik financieel niets te klagen heb, maar dat neemt niet weg dat ik van mening ben dat mensen die zeggen dat sparen niet kan, vooral kritisch naar zichzelf moeten zijn.

Als je het graag genoeg wil, kan het. Dat je andere keuzes maakt is begrijpelijk, maar niet de hele waarheid :)
Tuurlijk, maar heb je er ook wel eens aan gedacht dat het dier misschien wel noodzakelijk is voor mijn (mentale) gezondheid? Ik heb namelijk een kat omdat ik sociaal nogal in een isolement zit door mijn ziekte. Dáárom is zij noodzakelijk; anders zou ik helemaal gek worden van eenzaamheid.

Ik eet soms al dagen brood; omdat zij er is. Maar liever dat, dan helemaal alleen zijn.
  maandag 24 september 2012 @ 13:24:27 #127
344644 computerprobleem
pi_117189589
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:07 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Of je maakt keuzes:

- Niet teveel bij de AH winkelen maar bij de Bas vd heijden, aldi en lidl
- Let op aanbiedingen, vlees is vaak in de aanbieding, gewoon gelijk groot inslaan (een zuinige grote vriezer is je vriend)
- Loop alsof je depressief bent door de supermarkt, de aanbiedingen en huismerken staan vaak onderaan en zijn rustig de helft goedkoper dan de 'a' merken.

Wij zijn met 2 personen en een kat tussen de 200 en 250 euro per maand kwijt aan boodschappen.

- Auto kostte me ook klauwen met geld elke maand terwijl ik hem niet veel gebruikte: weggedaan, besparing alleen aan vaste lasten: 95 euro. Alles bij elkaar opgeteld (onderhoud en afschrijving) bespaar ik al snel een kleine 250 euro per maand. Ik doe nu alles per fiets (wel een velomobiel, ook niet goedkoop in aanschaf maar om te rijden spotgoedkoop)

- Als je je auto houdt, zorg dat je steden met duur betaald parkeren vermijd, tank bij de witte pomp en pak voor de korte afstand (<10km) de fiets.

- Internet en tv via de goedkoopste provider , kost me 3 tientjes per maand

- energie besparen door schakelaars op sluipverbruikers te zetten, spaar en led lampen te plaatsen , alles uit te zetten als ik niet thuis ben en geen stroomvreters als drogers ed te hebben bespaar ik , als ik zie wat mijn collega's kwijt zijn en wat ik kwijt ben ongeveer 100 tot 200 euro per maand.

- geen onnodige abonnementen zoals een duur mobielje of krant die je toch nooit leest, bespaart zo weer 40 tot 50 euro per maand

- Niet op zaterdag gaan 'funshoppen' want dan vliegt het geld er zo uit

en zo zijn er nog wel meer bespaartips maar dit schiet me zo even te binnen. Zo kun je toch prima sparen.

Ik bedoel het niet verkeerd hoor. Maar de overheid maakt het wel erg moeilijk voor mensen om fatsoenlijk te kunnen sparen of i.i.g. geld over te houden. Nu weer met die btw verhoging van 2%, terwijl de salarissen hetzelfde blijven. Wij zullen er niets of weinig van merken, maar er zijn veel mensen die het echt rustig aan moeten doen. Dit maakt het niet makkelijker.

Wat ik ook niet snap is dat mensen een hypotheek nemen. Mijn ouders hebben er ook een, maar ik zou dat bijvoorbeeld niet doen. Je profiteert er in dit land gewoon niet van. En zeker nu niet, met de dalende huizenprijzen.
pi_117189615
Maar mensen, we dwalen wel erg af ;) Het ging er tenslotte om dat TS niet rond komt met 700 euro om alles van te doen. Ik zeg dat dat wel kan ;)
  maandag 24 september 2012 @ 13:27:40 #129
344644 computerprobleem
pi_117189695
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 13:25 schreef Selestha het volgende:
Maar mensen, we dwalen wel erg af ;) Het ging er tenslotte om dat TS niet rond komt met 700 euro om alles van te doen. Ik zeg dat dat wel kan ;)
Als die 700 euro enkel voor voedsel is, dan kan elk mens dat redden.
Zelfs een miljonair zou er zijn levensstijl niet drastisch voor hoeven aan te passen...
Nou ja, tenzij je een corrupte, 135 kilo zware, aan Cubaanse sigaren verslaafde multi-miljonair bent. Maar het zou niet zo'n probleem moeten zijn :s).
  maandag 24 september 2012 @ 13:27:55 #130
238326 Worteltjestaart
pi_117189700
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 13:22 schreef Selestha het volgende:
Tuurlijk, maar heb je er ook wel eens aan gedacht dat het dier misschien wel noodzakelijk is voor mijn (mentale) gezondheid? Ik heb namelijk een kat omdat ik sociaal nogal in een isolement zit door mijn ziekte. Dáárom is zij noodzakelijk; anders zou ik helemaal gek worden van eenzaamheid.

Ik eet soms al dagen brood; omdat zij er is. Maar liever dat, dan helemaal alleen zijn.
Ik snap helemaal wat je bedoelt, maar je bevestigt wel precies wat ik zeg:

quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 13:21 schreef Worteltjestaart het volgende:
Nogmaals, ik zeg niet dat dat leuk is, of wenselijk, maar het kán.
Dus, als je het graag genoeg wilt, kan het. Punt.
En ik zeg niet dat je het moet doen hoor :) alles behalve, want er is méér in het leven dan geld!

quote:
7s.gif Op maandag 24 september 2012 13:24 schreef computerprobleem het volgende:
Wat ik ook niet snap is dat mensen een hypotheek nemen. Mijn ouders hebben er ook een, maar ik zou dat bijvoorbeeld niet doen. Je profiteert er in dit land gewoon niet van.
Een hypotheek nemen huis kopen doe je ook niet omdat het je direct geldelijk gewin oplevert.
Je moet een huis kopen om in te wonen, en op de lange termijn (na aflossing) je maandlasten ruimer te zien worden. Niet op korte termijn.
pi_117189760
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 13:27 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Ik snap helemaal wat je bedoelt, maar je bevestigt wel precies wat ik zeg:

[..]

Dus, als je het graag genoeg wilt, kan het. Punt.
En ik zeg niet dat je het moet doen hoor :) alles behalve, want er is méér in het leven dan geld!

[..]

Een hypotheek nemen een huis kopen doe je ook niet omdat het je direct geldelijk gewin oplevert.
Je moet een huis kopen om in te wonen, en op de lange termijn (na aflossing) je maandlasten ruimer te zien worden. Niet op korte termijn.
Ja het KAN; maar is het ook redelijk en gezond: nee. Dus dan vind ik het eigenlijk niet kunnen, bovendien hou ik weer minder geld over als ik weer doordraai en de AWBZ bijdrage moet gaan betalen :P
pi_117189781
quote:
7s.gif Op maandag 24 september 2012 13:27 schreef computerprobleem het volgende:

[..]

Zelfs een miljonair zou er zijn levensstijl niet drastisch voor hoeven aan te passen...
Nou ja, tenzij je een corrupte, 135 kilo zware, aan Cubaanse sigaren verslaafde multi-miljonair bent. Maar het zou niet zo'n probleem moeten zijn :s).
Ook als het 500 euro is. Of 300. Zelfs met zijn tweeën. Onder de 300 wordt een beetje weinig met zijn tweeën maar het kan wel ;)
pi_117189893
quote:
7s.gif Op maandag 24 september 2012 13:27 schreef computerprobleem het volgende:

[..]

Nouja het is hier met tussen de 550 en 650 nou ook weer niet zo dat we elke week gaan uit eten.
Dat zit er overigens niet bijgeteld.

En ik heb nou niet echt het idee dat we smijten met het geld.
Trek de kast open en het ligt er; tuurlijk. Wat er niet is eet je ook niet op. Klopt ook.

Maar ik denk zomaar dat er bij een miljonair elke maand nog veel meer uit gaat aan boodschappengeld hoor. En dan zal 1000+ geen uitzondering zijn denk ik :)
vosss is de naam,
  maandag 24 september 2012 @ 13:41:12 #134
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_117190123
quote:
7s.gif Op maandag 24 september 2012 13:24 schreef computerprobleem het volgende:

[..]

Ik bedoel het niet verkeerd hoor. Maar de overheid maakt het wel erg moeilijk voor mensen om fatsoenlijk te kunnen sparen of i.i.g. geld over te houden. Nu weer met die btw verhoging van 2%, terwijl de salarissen hetzelfde blijven. Wij zullen er niets of weinig van merken, maar er zijn veel mensen die het echt rustig aan moeten doen. Dit maakt het niet makkelijker.
Je suggereert nu dat ik een behoorlijk inkomen heb maar vergissen is menselijk hoor ;) ik verdien ruim onder modaal.

quote:
Wat ik ook niet snap is dat mensen een hypotheek nemen. Mijn ouders hebben er ook een, maar ik zou dat bijvoorbeeld niet doen. Je profiteert er in dit land gewoon niet van. En zeker nu niet, met de dalende huizenprijzen.
Ik weet er alles van, ik heb een hypotheek en een huis dat te koop staat voor 30% onder de hypotheekwaarde
  maandag 24 september 2012 @ 13:55:26 #135
62913 Blik
The one and Only!
pi_117190621
TS, denk je alleen te kunnen besparen op boodschappen en niet op energie/water, kabel, telefoon etc.?
pi_117190731
Nog wat tips mbt boodschappen:
- Maak vooraf een lijstje en wijk daar niet (of nauwelijks) vanaf.
- Doe boodschappen voor de hele week. Dat voorkomt een hoop impulsaankopen in de supermarkt.
- Bekijk vooraf waar aanbiedingen zijn die je nuttig vindt, en maak aan de hand daarvan het lijstje.
- Sla aanbiedingen in. Zijn de speklapjes in de aanbieding? Neem bij wijze van spreken 4 pakken mee en gooi er 3 in de vriezer.

Wat bij mij ook erg goed werkt:
- In je uppie boodschappen doen. Dan is het niet meer gezellig boodschappen doen, maar even de spullen halen die op het lijstje staan. Als ik samen met de vrouw boodschappen doe zijn we altijd een stuk duurder uit...

Wij zijn (2 volwassenen, 1 kind van 2 + 2 katten) zo'n ¤ 65,- per week kwijt, maar toen ik net samen woonde, en nog geen kind had, waren we ook zo ¤ 75,- per week kwijt. Tegenwoordig letten we alleen net wat beter op de centjes.
  maandag 24 september 2012 @ 14:23:57 #137
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_117191500
Respect voor een ieder die (al dan niet gedwongen) voor erg weinig geld boodschappen kan doen. Wat ik me echter afvraag is waar de grote besparing vandaan komt? Als ik naar mijn eigen boodschappen kijk (2 volwassenen + 2 kleine kinderen / ¤600,- per maand incl. verzorgingsproducten) dan zouden mijn besparingen moeten liggen in het laten staan van luxe zaken als wijn, bier en chips of kaasjes. Verder hebben we namelijk niet heel buitensporige zaken bij de boodschappen zitten. We bakken zelf brood etc. Wel zorgen we er voor dat we ons niet in overdaad te buiten gaan. Er wordt hier bijna niks weggegooid.

We eten wel elke dag minimaal 2 ons verse groenten pp, en dus niet van die potten of blikken. Dit heeft regelrecht met gezondheid te maken en hier zou ik dus ook geen concessies in willen doen. Wat wel een bron van besparing zou kunnen zijn is om van merken af te stappen. Noem het het succes van de commercie, maar vaak vinden we merkproducten ook lekkerder dan euroshopper.

Ik denk oprecht dat ik niet meer dan 100-150 euro per maand zou kunnen besparen op boodschappen en ik zou er ontzettend veel 'leefplezier' voor moeten inleveren. Ik vraag me wel af waar je nog meer besparingen vandaan kunt halen. Of gun je jezelf vaak geen volwaardige maaltijd meer als je weet dat je enorm op de kleintjes moet letten en haal je daar nog een stuk besparing vandaan?
  maandag 24 september 2012 @ 14:31:18 #138
152789 karr-1
pi_117191754
Potten of blikken zijn tegenwoordig net zo goed als verse groente, dus daar valt ook nog iets te halen. Dat merkproducten lekkerder zijn dan goedkopere producten zal wel een kwestie van smaak of persoonlijke voorkeur zijn.

Wij letten ook op de kleintjes, hebben zeker elke dag een volwaardige maaltijd en ik heb niet het idee dat we minder leven of anders leven dan anderen.
pi_117192834
Potten en blikken zitten vol met zout, dus niet echt 'net zo goed'.

@Coelho
Tussen A-merk en Euroshopper heb je ook nog het huismerk he... Daarnaast scheelt het ook een boel om bij de Lidl boodschappen te doen. Het 'shopt' misschien iets minder fijn, maar het scheelt een hoop geld, en ik vind dat de kwaliteit vaak beter is dan bv een AH. Vooral versproducten zijn bij de Lidl een stuk beter.
Avondeten is bij ons niet heel uitgebreid, maar we eten niet veel vlees. Ik denk dat we zo'n 2x per week een stukkie vlees eten. Verder vaak een gerecht met kip of gehakt. (Kilo kip á 6 euro waar je 3x mee doet... ) Als toetje veelal yoghurt, en geen dure vla.

Ook is drankgebruik natuurlijk iets wat erg kan verschillen. Koop je een huiswijntje van 3 euro waar je een hele week mee doet, of koop je een fles van 10 euro waar je er per week 3 van nodig hebt... Wij drinken geen wijn, ik drink wel bier, maar meer dan 5 flesjes per week gaan er niet doorheen (tenzij er vrienden op bezoek komen.).
pi_117193044
Zit je bij ING en doe je aan telebankieren? Dan kun je eens het TIM huishoudboekje aanzetten wellicht. Is de eerste 2 maanden gratis dacht ik. Mits je het meeste betaalt via PIN in de winkel of automatische incasso's geeft het je een enorm inzicht in je uitgaven. Kwestie van de grootste taartstukken uit de pie charts pakken en bedenken hoe je daar in kunt bezuinigen. Al zal dat bij de 1 sneller gaan als bij een andere (hypotheek bijv. is lastig om op te bezuinigen ;) ).
pi_117193079
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 15:03 schreef jroz het volgende:

@Coelho
Tussen A-merk en Euroshopper heb je ook nog het huismerk he... Daarnaast scheelt het ook een boel om bij de Lidl boodschappen te doen. Het 'shopt' misschien iets minder fijn, maar het scheelt een hoop geld, en ik vind dat de kwaliteit vaak beter is dan bv een AH. Vooral versproducten zijn bij de Lidl een stuk beter.
Avondeten is bij ons niet heel uitgebreid, maar we eten niet veel vlees. Ik denk dat we zo'n 2x per week een stukkie vlees eten. Verder vaak een gerecht met kip of gehakt. (Kilo kip á 6 euro waar je 3x mee doet... ) Als toetje veelal yoghurt, en geen dure vla.

Ook is drankgebruik natuurlijk iets wat erg kan verschillen. Koop je een huiswijntje van 3 euro waar je een hele week mee doet, of koop je een fles van 10 euro waar je er per week 3 van nodig hebt... Wij drinken geen wijn, ik drink wel bier, maar meer dan 5 flesjes per week gaan er niet doorheen (tenzij er vrienden op bezoek komen.).
Valt wel mee hoor met dat zout ;) en anders neem je diepvries, is vaak zelfs nog beter dan verlept zogenaamd vers.
Optimist tot in de kist
pi_117193383
En ga kritisch om met aanbiedingen. Zo is '2e halve prijs' bij een A-merk vaak nog duurder dan een Euroshopper of huismerk variant. En ik merk dat het hebben van grote voorraden vaak uitnodigt tot 'raar' consumptiegedrag. Ik koop alleen nog maar aanbiedingen als het óf zo goedkoop is dat het belachelijk wordt (halfjaarvoorraad vaatwastabletten voor 15 euro ofzo) of als het iets is wat tóch al op m'n lijstje stond en ik weet dat het binnen 1 of 2 weken op gaat. Al die megahamster voorraden zijn niet bedacht om het voor jou leuk te maken, maar gewoon om je extra meuk te laten kopen.

Daarnaast komen wij altijd minimaal 1x per week in een grote supermarkt en doordeweeks rijden we regelmatig langs de lokale super (echt erlangs he, we gaan dus niet elke keer naar binnen) dus waarvoor je mega voorraden nodig hebt... geen idee.

Gewoon een goed standaardlijstje maken, bedenk vantevoren wat je wil gaan eten per week en hou je er aan.
pi_117193865
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 15:12 schreef trovey het volgende:

[..]

Valt wel mee hoor met dat zout ;) en anders neem je diepvries, is vaak zelfs nog beter dan verlept zogenaamd vers.
Diepvries is een goed alternatief inderdaad. Uit pot zit wel degelijk veel zout in: http://www.voedingscentru(...)zond-als-verse-.aspx

Wat betreft voedingsstoffen is er dus geen verschil.

@Luigi
Als je een megavoorraad chips inkoopt, dan ga je sneller doordeweeks even een zak chips opentrekken, terwijl je anders alleen in het weekend chips eet. Een potje groente echter, die trek je niet dinsdagavond om 10 uur even open. Een megavoorraad groente uit pot oid inkopen kan dus prima.
pi_117194075
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 15:35 schreef jroz het volgende:

@Luigi
Als je een megavoorraad chips inkoopt, dan ga je sneller doordeweeks even een zak chips opentrekken, terwijl je anders alleen in het weekend chips eet. Een potje groente echter, die trek je niet dinsdagavond om 10 uur even open. Een megavoorraad groente uit pot oid inkopen kan dus prima.
Het is maar net hoe je er mee omgaat idd. Ik merk zelf dat al die megavoorraden alleen maar voor onduidelijkheid zorgen. De voorraden stapelen zich op, je weet niet zo goed meer wat je wel en niet hebt, er komt alleen maar bij terwijl je elke week aan de kassa hetzelfde bedrag staat af te rekenen. Dan bespaar je dus niet echt. Ik word veel gelukkiger van een heel kleine basisvoorraad en wat meer vrijheid bij het boodschappen doen (heel leuk 20 potten doperwten maar misschien wil ik wel een keer worteltjes ;) ). Ik weet nu bijna uit m'n hoofd wat er bij ons op het voorraadplankje staat, ik koop wekelijks bijna exact wat we nodig hebben (op vrijdag is de koelkast zo goed als leeg!) en toch zijn onze uitgaven mbt boodschappen doen bijna gehalveerd.

Maar nogmaals, iedereen vind weer iets anders fijn.
  maandag 24 september 2012 @ 15:50:09 #145
152789 karr-1
pi_117194376
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 15:03 schreef jroz het volgende:
Vind ik nog wel meevallen, proef er in ieder geval weinig van. En anders zijn er inderdaad nog diepvriesgroenten, dat werkt ook prima.

En er staat "extra zout" dat lijkt me iets anders dan "heel veel zout"
  maandag 24 september 2012 @ 16:29:16 #146
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_117195927
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 14:23 schreef Coelho het volgende:
Respect voor een ieder die (al dan niet gedwongen) voor erg weinig geld boodschappen kan doen. Wat ik me echter afvraag is waar de grote besparing vandaan komt? Als ik naar mijn eigen boodschappen kijk (2 volwassenen + 2 kleine kinderen / ¤600,- per maand incl. verzorgingsproducten) dan zouden mijn besparingen moeten liggen in het laten staan van luxe zaken als wijn, bier en chips of kaasjes. Verder hebben we namelijk niet heel buitensporige zaken bij de boodschappen zitten. We bakken zelf brood etc. Wel zorgen we er voor dat we ons niet in overdaad te buiten gaan. Er wordt hier bijna niks weggegooid.

We eten wel elke dag minimaal 2 ons verse groenten pp, en dus niet van die potten of blikken. Dit heeft regelrecht met gezondheid te maken en hier zou ik dus ook geen concessies in willen doen. Wat wel een bron van besparing zou kunnen zijn is om van merken af te stappen. Noem het het succes van de commercie, maar vaak vinden we merkproducten ook lekkerder dan euroshopper.

Ik denk oprecht dat ik niet meer dan 100-150 euro per maand zou kunnen besparen op boodschappen en ik zou er ontzettend veel 'leefplezier' voor moeten inleveren. Ik vraag me wel af waar je nog meer besparingen vandaan kunt halen. Of gun je jezelf vaak geen volwaardige maaltijd meer als je weet dat je enorm op de kleintjes moet letten en haal je daar nog een stuk besparing vandaan?
Zo moeilijk is het echt niet. merkproducten tikt wel aan, de winkel waar je boodschappen doet tikt aan en dingen als wijn en kaasjes.. tja ook dat tikt aan. Bij boodschappen is het vaak een optelsom van heel veel kleine bedragen (ach wat kost die pot pindakaas van merk X nou extra tov merk Y, 20 cent maar! En die pot van Hak kost slechts een euro meer dan van de euroshopper en zo keer het aantal producten in je kar = veel geld)
Het is net als met alles wat met besparen te maken heeft, heel veel kleine bedragen maken samen een heel grote besparing.
pi_117196131
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 16:29 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
Het is net als met alles wat met besparen te maken heeft, heel veel kleine bedragen maken samen een heel grote besparing.
Ja, daar ben ik wel achter gekomen ja. Ik pak nu ook standaard het vlees wat een 35% sticker heeft bij de Appie en dat eten we dus :P. Bij thuiskomst de vriezer in, gaat prima. Beetje flexibel instellen in de winkel doet ook veel ;).
  maandag 24 september 2012 @ 16:53:28 #148
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_117196919
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 16:29 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Zo moeilijk is het echt niet. merkproducten tikt wel aan, de winkel waar je boodschappen doet tikt aan en dingen als wijn en kaasjes.. tja ook dat tikt aan. Bij boodschappen is het vaak een optelsom van heel veel kleine bedragen (ach wat kost die pot pindakaas van merk X nou extra tov merk Y, 20 cent maar! En die pot van Hak kost slechts een euro meer dan van de euroshopper en zo keer het aantal producten in je kar = veel geld)
Dat bedoel ik te zeggen: Als ik alle luxe zaken zou laten staan en dan ook nog voor een hoop zaken naar winkelmerk zou overstappen, dan schat ik ik dat ik max. 150 euro zou besparen. Alles wat ik meer zou moeten besparen zou samenhangen met beperken van mijn 'normale' levensonderhoud. Dus alleen nog boterham met pindakaas ipv vleeswaren of een plak kaas. Daarom mijn oprechte verwondering dat mensen in staat zijn om een gezin te voeden voor nog eens 100 euro minder.

Overigens las ik hierboven ergens dat groente en fruit van Aldi en Lidl beter was. Ik ben bang dat je het onderzoek van de consumentenbond verkeerd interpreteert: Aldi en Lidl hebben de beste prijs/kwaliteit verhouding, direct gevolgd door Albert Heijn. AH heeft echter de beste producten, je betaalt er alleen voor. Die van Aldi en Lidl zijn flink goedkoper maar tegelijkertijd ook van mindere kwaliteit.

Leg maar eens een paprika van Aldi een dag of 10 in de koelkast en die van de AH, dan merk je het verschil wel... Toen wij nog boodschappen deden bij DEKA markt was het niet mogelijk om op zaterdag de groenten te kopen voor de donderdag en vrijdag erna. Nu bij AH blijft het met gemak een week goed en knapperig (en in de 0 graden zone van mijn nieuwe koelkast zelfs 3 weken).
  maandag 24 september 2012 @ 16:57:15 #149
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_117197079
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 16:53 schreef Coelho het volgende:

[..]

Dat bedoel ik te zeggen: Als ik alle luxe zaken zou laten staan en dan ook nog voor een hoop zaken naar winkelmerk zou overstappen, dan schat ik ik dat ik max. 150 euro zou besparen. Alles wat ik meer zou moeten besparen zou samenhangen met beperken van mijn 'normale' levensonderhoud. Dus alleen nog boterham met pindakaas ipv vleeswaren of een plak kaas. Daarom mijn oprechte verwondering dat mensen in staat zijn om een gezin te voeden voor nog eens 100 euro minder.

Overigens las ik hierboven ergens dat groente en fruit van Aldi en Lidl beter was. Ik ben bang dat je het onderzoek van de consumentenbond verkeerd interpreteert: Aldi en Lidl hebben de beste prijs/kwaliteit verhouding, direct gevolgd door Albert Heijn. AH heeft echter de beste producten, je betaalt er alleen voor. Die van Aldi en Lidl zijn flink goedkoper maar tegelijkertijd ook van mindere kwaliteit.

Leg maar eens een paprika van Aldi een dag of 10 in de koelkast en die van de AH, dan merk je het verschil wel... Toen wij nog boodschappen deden bij DEKA markt was het niet mogelijk om op zaterdag de groenten te kopen voor de donderdag en vrijdag erna. Nu bij AH blijft het met gemak een week goed en knapperig (en in de 0 graden zone van mijn nieuwe koelkast zelfs 3 weken).
de paprika die niet bespoten is met allerlei soorten gif zal denk ik na 10 dagen ongeveer weggeschimmeld zijn ja.

Ter info: Ik en vriendin doen voor < 250 euro boodschappen en er gaat gewoon elke dag kaas en worst op brood ( 8 stuks per dag voor mij) , we eten elke avond gewoon waar we zin in hebben (ok, niet elke avond biefstuk :P maar wel elke avond gewoon vlees en dan groente en aardappels, of rijst, goulash, soms simpel een pizza of soep met stokbrood) , de voorraad kast staat vol met zakken chips, het bier staat koud, frisdrank staat er gewoon, ik begin de dag met koffie, 's avonds vaak wat fris of thee etc We komen echt niks te kort. Ik zou serieus niet eens wéten waar ik meer geld aan zou moeten uitgeven bij boodschappen doen. Als ik nog meer geld uitgeef aan boodschappen kan je me mijn huis uitrollen.
pi_117199941
Hier is de grootste kostenpost het roken. Eigenlijk absurd, maar stoppen kan ik niet. Daar ben ik gewoon te zwak voor :{ .
Maar als ik dat zou laten met mijn vrouw, zou dat al dik 320 euro per maand schelen.
pi_117200258
quote:
3s.gif Op maandag 24 september 2012 18:13 schreef fotostarter het volgende:
Hier is de grootste kostenpost het roken. Eigenlijk absurd, maar stoppen kan ik niet. Daar ben ik gewoon te zwak voor :{ .
Maar als ik dat zou laten met mijn vrouw, zou dat al dik 320 euro per maand schelen.
Daar ben ik 3 jaar geleden om gestopt :P Helpt idd wel een stuk! Scheelde mij 20 euro per week..
pi_117200319
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 18:21 schreef Selestha het volgende:

[..]

Daar ben ik 3 jaar geleden om gestopt :P Helpt idd wel een stuk! Scheelde mij 20 euro per week..
Ok, knap. Ik kan het niet.
Hier gaan zowat 2 pakjes van 7 euro er doorheen per dag -O-
Aan de ene kant niet normaal. Maar ik ben een zwakkeling :P
pi_117200612
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 15:35 schreef jroz het volgende:

[..]

Diepvries is een goed alternatief inderdaad. Uit pot zit wel degelijk veel zout in: http://www.voedingscentru(...)zond-als-verse-.aspx

Wat betreft voedingsstoffen is er dus geen verschil.

@Luigi
Er staat niet dat er veel zout inzit...er is extra zout toegevoegd, net zoiets als dat de meeste mensen zout toevoegen bij verse groente bij het serveren. :P Komt er dus op neer dat als je groente in pot koopt je geen zout meer hoeft toe te voegen.

Dingen als chips e.d. heb ik niet in huis, niet goed voor de lijn dus ik koop het alzo niet. :P Dat soort dingen heb ik alleen in huis bij een verjaardag, één maal per jaar dus. :')
Optimist tot in de kist
  maandag 24 september 2012 @ 19:03:14 #154
152789 karr-1
pi_117202284
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 18:28 schreef trovey het volgende:

[..]

Er staat niet dat er veel zout inzit...er is extra zout toegevoegd, net zoiets als dat de meeste mensen zout toevoegen bij verse groente bij het serveren. :P Komt er dus op neer dat als je groente in pot koopt je geen zout meer hoeft toe te voegen.
Klopt, dat doe je normaal gesproken ook niet
  maandag 24 september 2012 @ 19:03:52 #155
152789 karr-1
pi_117202316
Ik ben ongeveer 11 jaar geleden gestopt met roken. Cold turkey van de een op de andere dag. Mijn wederhelft rookt nog steeds, maar betaald het ook zelf.
  dinsdag 25 september 2012 @ 08:37:51 #156
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_117223321
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 19:03 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Klopt, dat doe je normaal gesproken ook niet
Jij kookt je aardappels niet met zout?
Jij voegt nooit dressing toe aan salades ed?

;)
  dinsdag 25 september 2012 @ 09:00:08 #157
152789 karr-1
pi_117223620
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 08:37 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Jij kookt je aardappels niet met zout?
Jij voegt nooit dressing toe aan salades ed?

;)
We hadden het in dit geval over zout toevoegen aan groente uit een potje, niet over aardappels en andere dingen.
  dinsdag 25 september 2012 @ 09:10:50 #158
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_117223781
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 09:00 schreef karr-1 het volgende:

[..]

We hadden het in dit geval over zout toevoegen aan groente uit een potje, niet over aardappels en andere dingen.
Ik bedoel te zeggen dat overal wel zout in zit of in elk geval in gaat. Die paar gram in een potje groente maakt ook weinig uit dan.
  dinsdag 25 september 2012 @ 09:11:47 #159
152789 karr-1
pi_117223799
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 09:10 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Ik bedoel te zeggen dat overal wel zout in zit of in elk geval in gaat. Die paar gram in een potje groente maakt ook weinig uit dan.
Klopt, maar bij een potje hoef je er geen extra zout meer aan toe te voegen, dat zit er al in namelijk
  dinsdag 25 september 2012 @ 09:12:07 #160
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_117223805
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 09:11 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Klopt, maar bij een potje hoef je er geen extra zout meer aan toe te voegen, dat zit er al in namelijk
scheelt nog meer geld :Y)
  dinsdag 25 september 2012 @ 09:12:29 #161
152789 karr-1
pi_117223813
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 09:12 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

scheelt nog meer geld :Y)
Precies ;)
  dinsdag 25 september 2012 @ 23:32:45 #162
119107 Gierewiet
power corrupts
pi_117257885
Hoeveel bekeuringen rijdt TS bij elkaar? Dat is pas echt zonde geld.
  woensdag 26 september 2012 @ 07:55:00 #163
107521 Furia
snoopy weer
pi_117262479
Bedenk gewoon hoeveel je van die ¤700 voor boodschappen wilt gebruiken, hoeveel je wilt sparen, hoeveel je aan cadeautjes e.d. wilt uitgeven, parkeergeld, enzovoorts. Een budget heet dat. Heel handig hoor! Bijvoorbeeld:

¤700 over
¤200 boodschappen
¤350 sparen
¤50 parkeren
¤100 cadeautjes

= op

En je daar dan aan houden. Parkeer je minder en houd je geld over, dan kun je dat bijvoorbeeld ook sparen.
  woensdag 26 september 2012 @ 10:44:19 #164
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_117265834
Het klinkt stom, maar ik woon nog thuis en studeer, maar ik kan niet wachten totdat ik een baan heb en op mezelf kan gaan wonen. Dan ben ik zelf verantwoordelijk voor mijn inkomsten en uitgaven en ga ik zoveel mogelijk proberen te bezuinigen op alle vlakken.
Dat vind ik leuk om te doen.

Wil ook in de schuldhulpverlening gaan werken :P
All she wants and needs is just a little taste..
pi_117266794
quote:
Dan ben ik zelf verantwoordelijk voor mijn inkomsten en uitgaven en ga ik zoveel mogelijk proberen te bezuinigen op alle vlakken.
Dat ben je nu toch ook al, of moet je het geld wat je verdient met een bijbaantje inleveren bij paps en mams? :?
vosss is de naam,
pi_117270564
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 10:44 schreef Luxuria het volgende:
Het klinkt stom, maar ik woon nog thuis en studeer, maar ik kan niet wachten totdat ik een baan heb en op mezelf kan gaan wonen. Dan ben ik zelf verantwoordelijk voor mijn inkomsten en uitgaven en ga ik zoveel mogelijk proberen te bezuinigen op alle vlakken.

Wil ook in de schuldhulpverlening gaan werken :P
In de praktijk en als je moet is het een stuk minder hoor. :')
Optimist tot in de kist
  woensdag 26 september 2012 @ 14:34:42 #167
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_117273040
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 13:26 schreef trovey het volgende:

[..]

In de praktijk en als je moet is het een stuk minder hoor. :')
Dat is mijn mening, ik doe dat nu ook al voor zover ik kan.
En ja, natuurlijk is het anders als het moet.
All she wants and needs is just a little taste..
  woensdag 26 september 2012 @ 14:44:05 #168
357438 Bananenvlaflip
pi_117273316
Leest TS nog mee?
pi_117274485
Wat een lage bedragen voor supermarktuitgaven hier allemaal.. ik dacht dat ik het best netjes deed maar het zit rond de 360 euro per maand voor 2 volwassenen, baby + kat. :{

Tellen jullie uitgaven van de drogist eigenlijk ook bij supermarktspullen mee?
pi_117274951
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 15:17 schreef CafeRoker het volgende:
Wat een lage bedragen voor supermarktuitgaven hier allemaal.. ik dacht dat ik het best netjes deed maar het zit rond de 360 euro per maand voor 2 volwassenen, baby + kat. :{

120 euro per maand aan boodschappen inclusief de drogisterij al zie je mij daar niet zo vaak :P
When your drunk the old woman tastes like a virgin... Crap!
  woensdag 26 september 2012 @ 15:44:36 #171
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_117275500
quote:

Luiers hakken er ook in en als je die ook bij de AH haalt....
pi_117275929
Met zuinig autorijden (rustige rijstijl) kun je ook geld besparen. Ik spraak laatst iemand die zijn auto te duur vond. Bleek elke dag met 150 over de snelweg te scheuren. Tja, bij zo'n snelheid verbruikt je auto gewoon veel meer brandstof dan wanneer je wat rustiger rijdt.

Verder:
- Eén dagje per week geen vlees
- Parkeren aan de rand van stad (P&R)... of stedenbezoek beperken/vervangen door bezoek aan minder grote plaatsen (zonder betaald parkeren)
- Koop langhoudbare producten voordelig in door goed te letten op aanbiedingen.
pi_117275996
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 15:44 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Nog goedkoper gewoon katoenen doeken gebruiken en dan 1 keer per 2 dagen even kort in de kookwas gooien.
When your drunk the old woman tastes like a virgin... Crap!
pi_117276138
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 15:44 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Dat is het juist, dat doe ik niet. Ik haal al driekwart van m'n spullen bij de aldi. En ik heb ook niet het idee dat ik duur kook. Ook niet echt uitgesproken goedkoop maar als je uit die uiterste moet kiezen neigt het eerder naar goedkoop dan naar duur.

Ik ga komende maand er toch eens op letten hoe het samengesteld is.
pi_117276397
quote:

Inclusief bij mijn 200 euro per maand reken ik zowel drogisterij artikelen, kattenverzorgingsproducten én toiletartikelen als wc papier.
pi_117277255
quote:

Wij niet maar we halen dan ook niet voor honderden euro's per maand bij de drogist weg ofzo :')
  woensdag 26 september 2012 @ 17:19:22 #177
152789 karr-1
pi_117279292
Ik let bij de drogist altijd op de aanbiedingen. Bij de Etos hebben ze bv regelmatig van die 2 halen 1 betalen aanbiedingen, en dan slaan we dus flink in. Aangezien we allebei dol zijn op Nivea spul staat de badkamerkast hier bomvol met Nivea, waarvoor we slechts de helft betaald hebben.

Verder gebruik ik vaak anti roos shampoo. Van de bekende merken werd het bij mij alleen maar erger, maar ik kwam er achter dat antiroosshampoo van de Hema stukken goedkoper is en bij mij enorm goed werkt. Ik heb dit al aan verschillende mensen geadviseerd en iedereen is er positief over.
pi_117292724
Tsja... met de fiets of bus naar de stad i.p.v. daar te parkeren (parkeren is vaak toch een drama in Nederlandse steden), onnodige abonnementen (krant, tijdschriften) opzeggen, onnodige verzekeringen (huisdierenverzekering, telefoonverzekering) opzeggen, minder bellen/sms-en en meer via skype/whatsapp/viber/tango, zelf je lunch maken en meenemen naar het werk i.p.v. op het werk of in de stad te kopen, je huis uitmesten en rommel verkopen via marktplaats o.i.d.

Wat minder vaak geld pinnen. Als je geen cash op zak hebt of alleen grotere biljetten, is de verleiding toch minder groot om kleinere onzinaankopen te doen.

Begin gewoon eens met het bijhouden van je uitgaven. Op het moment dat je overzicht hebt, kun je gaan strepen.
"A handful of soldiers is always better than a mouthful of arguments"
  woensdag 26 september 2012 @ 22:03:10 #179
254082 Extraneus
pi_117292956
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 21:59 schreef Johnny_Tzunami het volgende:
[...]

Begin gewoon eens met het bijhouden van je uitgaven. Op het moment dat je overzicht hebt, kun je gaan strepen.
Dat lijkt me altijd zo'n gedoe. Ik neem aan dat het dan de bedoeling is dat je echt alles bijhoudt. Hoe moet je het vervolgens verder doen? Per categorie optellen en kijken waar het naartoe gaat? En wat voor rubrieken zijn dan andig (boeken, cd's en dvd's bijvoorbeeld bij elkaar?)? Ik heb er helemaal geen ervaring mee...
pi_117292976
quote:

Ik vind die 360 euro per maand eigenlijk heel netjes. Dat halen wij bij lange na niet - en dan hebben wij nog geeneens een baby en een kat :')
pi_117293272
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 22:03 schreef Extraneus het volgende:

[..]

Dat lijkt me altijd zo'n gedoe. Ik neem aan dat het dan de bedoeling is dat je echt alles bijhoudt. Hoe moet je het vervolgens verder doen? Per categorie optellen en kijken waar het naartoe gaat? En wat voor rubrieken zijn dan andig (boeken, cd's en dvd's bijvoorbeeld bij elkaar?)? Ik heb er helemaal geen ervaring mee...
Meten = weten. Weten waar je geld aan uitgeeft is m.i. essentieel om te bepalen waar je op kunt besparen. Je kunt gewoon de bonnetjes bewaren en dan eens in de zoveel tijd alles in Excel zetten. Al doende kun je dan rubrieken vormen, zoals bv. basisboodschappen, eten in de stad, uitgaan, kleding, benzine, parkeren... Benzine kun je dan weer onderverdelen in benzine om te gaan werken en benzine voor plezieruitstapjes.

Ja, is een heel gedoe, maar het kan verhelderend zijn en het kan je helpen bij besparen.
pi_117293770
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 22:06 schreef Johnny_Tzunami het volgende:

[..]

Meten = weten. Weten waar je geld aan uitgeeft is m.i. essentieel om te bepalen waar je op kunt besparen. Je kunt gewoon de bonnetjes bewaren en dan eens in de zoveel tijd alles in Excel zetten. Al doende kun je dan rubrieken vormen, zoals bv. basisboodschappen, eten in de stad, uitgaan, kleding, benzine, parkeren... Benzine kun je dan weer onderverdelen in benzine om te gaan werken en benzine voor plezieruitstapjes.

Ja, is een heel gedoe, maar het kan verhelderend zijn en het kan je helpen bij besparen.
Inderdaad. In ieder geval bij ABN-Amro kun je je rekenoverzicht als .xls downloaden (zal ook wel bij andere banken kunnen). Daarmee kun je ook al een behoorlijk overzicht krijgen als je de meeste uitgaven pint.

Je weet dan weliswaar niet of je te dure brood koopt, maar je weet wel hoeveel % van je uitgaven naar de supermarkt, tankstation, NS, kleding etc gaat.
pi_117294104
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 22:14 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Inderdaad. In ieder geval bij ABN-Amro kun je je rekenoverzicht als .xls downloaden (zal ook wel bij andere banken kunnen). Daarmee kun je ook al een behoorlijk overzicht krijgen als je de meeste uitgaven pint.

Je weet dan weliswaar niet of je te dure brood koopt, maar je weet wel hoeveel % van je uitgaven naar de supermarkt, tankstation, NS, kleding etc gaat.
Als je pint, wel inderdaad. Als je voor je de stad in gaat, 5 meiers uit de muur trekt, dan heb je niks aan dat rekeningoverzicht.

Ik zou het dan ook nog verdelen in noodzakelijk eten/kleding en minder noodzakelijk. Nieuwe schoenen kopen omdat je oude paar is versleten is bv. noodzakelijk, nieuwe schoenen kopen terwijl je thuis nog 20 paar hebt staan, is minder noodzakelijk.
pi_117304548
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 22:03 schreef Extraneus het volgende:

[..]

Dat 'gedoe' valt echt wel mee. Zeker als je alles pint. Kijk gewoon wat er per maand waar heen gaat en maak een overzichtje van in elk geval je vaste lasten.

Bijvoorbeeld: (fictieve bedragen)

Inkomen 1500 euro

Uitgaven:

Huur 400 ,-
Energie: 100 ,-
Wegenbelasting Auto: 40,-
Verzekering auto: 30 ,-
Inboedelverzekering: 10,-
Brandstof: 50,-
Gemeentelijke lasten: 60,-
Boodschappen: 300,-

Totaal: 990,--

over : 510 euro

En nu kun je het geld dat overblijft gaan verdelen over je pretuitgaven. En wat ik zelf altijd doe is eerst mijn spaarrekening spekken en wat overblijft kan op aan pretuitgaven zoals uitgaan, uit eten, bioscoop etc.
Dus van die 510 euro spaar je bv 300 euro en dan heb je elke maand nog 210 euro over voor jezelf. Eventueel kan je het contant opnemen en op = op.

Op deze manier heb je ook nooit meer zo'n situatie van: waar is mijn geld ineens heen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')