abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117038608
Hoi,

Ik werd zojuist verzocht mijn tas te openen voor de kassamedewerker van de supermarkt waar ik al 8 jaar kom. Ze vertelde me dat dit een nieuwe maatregel is tegen winkeldiefstal. Ik keek rond bij de kassa en vroeg me af waar dit verzoek/verplichting vermeldt stond. De caissiere wist me te vertellen dat het op de sticker bij de ingang stond.
Na een tijdje zoeken vond ik de sticker, en naast allerlei informatie over het gebruik van mandjes e.d. stond er in een hoekje van de sticker het volgend: 'Wij verzoeken u steeksproefsgewijs uw tas te laten controleren door onze medewerkers om winkeldiefstal te voorkomen'.

Nu is mijn vraag aan de FOK! juristen: is dit rechtsgeldig? Met andere woorden: mag de supermarkt eisen om mijn tas in te zien? En wat mogen ze doen als ik dit weiger?
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_117038702
Je kan natuurlijk enorme stampij gaan maken, maar je kan ook gewoon je dildo thuislaten, zodat je zonder schaamte je tas open kunt doen voor de medewerker indien daarom verzocht wordt.
Zolang ze niet met hun jatten in je tas zitten is er weinig aan de hand.
.
En wees blij dat het in jouw supermarkt steekproefsgewijs is, in die van mij doen ze het al drie weken standaard, ik word er helemaal tureluurs van.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  donderdag 20 september 2012 @ 20:30:16 #3
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_117038810
Ze mogen het vragen, maar jij bent dan geloof ik niet verplicht om hier gehoor aan te geven. Als ze dan diefstal vermoeden kunnen ze de politie erbij halen.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
  † In Memoriam † donderdag 20 september 2012 @ 20:30:48 #4
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_117038839
Als het in het begin van de winkel aangegeven is dan mogen ze dat, want bij het passeren van het poortje ben je stilzwijgend akkoord gegaan met de voorwaarden van de winkel.
  donderdag 20 september 2012 @ 20:31:08 #5
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_117038861
Je mag gewoon weigeren, maar dan maak je jezelf wel verdacht. Officieel mag alleen een agent dat doen en dan ook niet zomaar.
Maar he, dit is standaard in elke winkel, al meer dan 40 jaar. Dus who cares?
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:30 schreef De_Kardinaal het volgende:
Als het in het begin van de winkel aangegeven is dan mogen ze dat, want bij het passeren van het poortje ben je stilzwijgend akkoord gegaan met de voorwaarden van de winkel.
En als daar in staat dat ze je keihard in je reet mogen naaien als je zowel appels als peren tegelijk in je mandje hebt?
De supermarkt staat natuurlijk niet boven de NL wetgeving.
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
pi_117038928
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:31 schreef dr.Bellows het volgende:
Je mag gewoon weigeren, maar dan maak je jezelf wel verdacht. Officieel mag alleen een agent dat doen en dan ook niet zomaar.
Maar he, dit is standaard in elke winkel, al meer dan 40 jaar. Dus who cares?
Mja, zo kun je denken. Maar dat is wel de mentaliteit waardoor we met z'n allen van alles door onze strot geduwd krijgen door de politici en bankiers. De makke-schapen-mentaliteit.

Zijn jullie meningen trouwens op wetgeving/jurisprudentie gebaseerd, of zijn het gewoon lekenmeningen?
  † In Memoriam † donderdag 20 september 2012 @ 20:34:44 #7
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_117039063
pi_117039071
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:30 schreef De_Kardinaal het volgende:
Dus ik een winkel heb waarbij ik ergens in een hoekje van de ruit een stickertje heb geplakt met de tekst 'wie hier binnentreed moet zich steeksproefsgewijs ontkleden ter voorkoming van winkeldiefstal' of 'joden niet gewenst', dan moeten klanten daar dus aan voldoen? Want ze gaan immers stilzwijgend akkoord met mijn voorwaarden?
  donderdag 20 september 2012 @ 20:35:23 #9
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_117039103
Doen ze bij onze supermarkt ook wel eens. Weliswaar alleen wel je boodschappentas. Niet in je handtas.
  † In Memoriam † donderdag 20 september 2012 @ 20:35:46 #10
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_117039126
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:34 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Dus ik een winkel heb waarbij ik ergens in een hoekje van de ruit een stickertje heb geplakt met de tekst 'wie hier binnentreed moet zich steeksproefsgewijs ontkleden ter voorkoming van winkeldiefstal' of 'joden niet gewenst', dan moeten klanten daar dus aan voldoen? Want ze gaan immers stilzwijgend akkoord met mijn voorwaarden?
Nee, want dergelijke dingen zijn via andere wetten beschermd.
pi_117039150
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:34 schreef Sicstus het volgende:

[..]

het moet wel (enigsinds) duidelijk zichtbaar op e ruit zitten..
pi_117039187
quote:
Wij verzoeken u steeksproefsgewijs uw tas te laten controleren
M.a.w. de eerstvolgende keer dat je er bent, stap je naar een medewerker toe en zeg je: "Dit is een steekproef", en laat je je tas controleren O-)
censuur :O
pi_117039211
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:35 schreef Bienelientjee het volgende:
Doen ze bij onze supermarkt ook wel eens. Weliswaar alleen wel je boodschappentas. Niet in je handtas.
Bij deze supermarkt vragen ze dus ook inzage in de persoonlijke (niet-boodschappen) tassen.
pi_117039212
Maar goed waar maak je je druk over als je niks te verbergen hebt...............
Doe gewoon dan doe je al gek genoeg.
pi_117039246
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:36 schreef mschol het volgende:

[..]

het moet wel (enigsinds) duidelijk zichtbaar op e ruit zitten..
Ik vind het niet duidelijk zichtbaar. Maarja, dat is natuurlijk voor meerdere interpretatie vatbaar.
pi_117039276
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:37 schreef ikbenschipper het volgende:
Maar goed waar maak je je druk over als je niks te verbergen hebt...............
Deze smiley is de laatste tijd teveel gebruikt, maar toch:

:')
pi_117039359
Ik had bij AH pas een flesje bier op de band staan... Ik had geen karretje, geen mandje (meer), en geen tas. Miep: "Heeft u een krat bier?" :') |:(
pi_117039400
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:39 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik had bij AH pas een flesje bier op de band staan... Ik had geen karretje, geen mandje (meer), en geen tas. Miep: "Heeft u een krat bier?" :') |:(
Dat is normaal?
pi_117039450
Misschien heb je onbewust de indruk gewekt dat je iets hebt meegenomen. Ik weet zo'n beetje hoe het in z'n werk gaat. Als je een bepaalde vaste klant niet mag of iemand gedroeg zich irritant tegen het personeel dan deden wij nog wel eens melden bij de hoofdcassiere om die klant dan bij de kassa te controleren. Vonden ze niet leuk hoor.
As je de bal nie hep kejje ook nie score, da's logisch natuurluk
pi_117039517
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:41 schreef RonnieHansen het volgende:
Misschien heb je onbewust de indruk gewekt dat je iets hebt meegenomen. Ik weet zo'n beetje hoe het in z'n werk gaat. Als je een bepaalde vaste klant niet mag of iemand gedroeg zich irritant tegen het personeel dan deden wij nog wel eens melden bij de hoofdcassiere om die klant dan bij de kassa te controleren. Vonden ze niet leuk hoor.
Wat schiet je daar mee op dan?
pi_117039541
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:41 schreef RonnieHansen het volgende:
Ik had wel een alcoholwalm om me heen ja, dat is zo.
pi_117039672
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:37 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Bij deze supermarkt vragen ze dus ook inzage in de persoonlijke (niet-boodschappen) tassen.
Heb je er problemen mee dan gewoon weigeren. Je staat in je recht om te weigeren. Of een andere supermarkt kiezen.
  donderdag 20 september 2012 @ 20:47:04 #23
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_117039762
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:39 schreef RemcoDelft het volgende:
Misschien zie je eruit als een alcoholist. Was vast geen A-merk pilsener...?
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
pi_117040323
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:40 schreef igottagun het volgende:

[..]

Dat is normaal?
Waar dan? In m'n binnenzak?
pi_117040514
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:26 schreef Sicstus het volgende:
Nu is mijn vraag aan de FOK! juristen: is dit rechtsgeldig? Met andere woorden: mag de supermarkt eisen om mijn tas in te zien? En wat mogen ze doen als ik dit weiger?
Ze mogen je vragen om in je tas te kijken.
Je bent totaal niet verplicht om hieraan mee te werken.
Indien het aangekondigd staat bij de ingang als huisregel kunnen ze je bij weigering van de controle de toegang tot de winkel ontzeggen.

Niet aan meewerken dus, het ergste wat je kan gebeuren is dat je ergens anders moet winkelen waar je wel als klant wordt behandeld ipv als potentiele crimineel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')