abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117027442
Ik wil binnenkort zilveren munten aankopen, Heb al wat gelezen over de maple leaf munten.
Maar zijn de Wiener Philharmoniker munten ook wat ? :)
Ура для россии
pi_117027908
Kwestie van smaak.

Allebei even bekend.

Enige ietwat grappige verschil is dat de wiener munten legaal geld (legal tender) zijn in europa, theoretisch tenminste.
En de maple leafs zijn dat in Canada.

Dus ik zou zeggen welke vind je het mooist?
Daar komt t op neer.
pi_117029006
Persoonlijk vind ik de munten van the Perth Mint het mooiste maar maple leafs zijn ook prima munten met een hoge zuiverheid 99,99% puur Argentum :9

Overigens geld voor alle munten die door een officiële munt zijn uitgegeven met een 'face value' de marge regeling. Maar wat je niet aan BTW betaald ben je meestal wel kwijt aan marge voor de munt en tussenhandel. Op een ounce munt zit in NL gemiddeld zo'n 4 en een halve euro opslag op de spotprijs.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_117031141
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 16:49 schreef ComplexConjugate het volgende:
Persoonlijk vind ik de munten van the Perth Mint het mooiste maar maple leafs zijn ook prima munten met een hoge zuiverheid 99,99% puur Argentum :9

Overigens geld voor alle munten die door een officiële munt zijn uitgegeven met een 'face value' de marge regeling. Maar wat je niet aan BTW betaald ben je meestal wel kwijt aan marge voor de munt en tussenhandel. Op een ounce munt zit in NL gemiddeld zo'n 4 en een halve euro opslag op de spotprijs.
Idd die perth mint lunar munten zijn mooie printen.
pi_117031326
Ik kende ze nog niet ze zijn wel mooi, maar ze zijn bijna allemaal 1 kilo.
Ура для россии
pi_117032610
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 17:50 schreef Woestijnvos het volgende:
Ik kende ze nog niet ze zijn wel mooi, maar ze zijn bijna allemaal 1 kilo.
Nee joh.. waar kijk jij in godsnaam?. XD
(die 1kg munten heb je idd maar er zijn ook gewoon 1 ounce of soms 1/2 ounce munten in allerlei soorten.
  donderdag 20 september 2012 @ 18:40:35 #7
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_117033118
Zilver is voor als je 'tegen de banken wil vechten' maar wel graag btw betaalt.

Je kan er ook leuk mee eten in een restaurant.

En voor de industrie schijnt het ook leuk te zijn, al zal die het weinig kunnen schelen in welke vorm het gesmolten is.
  donderdag 20 september 2012 @ 20:01:46 #8
372108 FredericBastiat
Idioten zijn van alle tijden.
pi_117037224
Junk silver
pi_117040486
Is het dan niet beter die rechtreeks van de Oostenrijkse munt te kopen. :)
Ура для россии
pi_117041150
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:59 schreef Woestijnvos het volgende:
Is het dan niet beter die rechtreeks van de Oostenrijkse munt te kopen. :)
Nah maakt allemaal niet zo uit hoor.
Vaak is het duurder ook nog eens.

Tenminste van goud weet ik dat het vaak duurder is het rechtsstreeks te kopen van de maker om het maar zo te zeggen.

Maar er zijn zat betrouwbare online goud en zilver handelaren die allerlei munten en baren verkopen.
Zit wel vaak UPS verzendkosten aan vast en er kan ook nog een levertijd aan vast zitten als ze bepaalde munten of hoeveelheden niet op voorraad hebben.
  donderdag 20 september 2012 @ 22:05:19 #11
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_117044745

http://www.zilver.nl/i7/28/569/20562/6persoonstafelzilver.html
:9~

Voor de rest ben ik persoonlijk meer fan van inkomenproducerende assets. (Vastgoed en dat verhuren, bedrijven en aandelen)
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_117055002
quote:
99s.gif Op donderdag 20 september 2012 22:05 schreef monkyyy het volgende:
[ afbeelding ]

http://www.zilver.nl/i7/28/569/20562/6persoonstafelzilver.html
:9~

Voor de rest ben ik persoonlijk meer fan van inkomenproducerende assets. (Vastgoed en dat verhuren, bedrijven en aandelen)
Aandelen kelderen straks dus dat zou ik niet doen. (behalve wellicht iets met voedsel)

Vastgoed moet je ook maar het geld voor hebben.

Nee zeer zeker op de korte termijn is goud en/of zilver nog steeds het beste "investerings" middel.
Het is als een verzekering tegen verlies van koopkracht etc.

Anyway op de lange termijn moet het hele systeem veranderd worden anders schiet je nog niets op maar dat is een hele andere discussie.
  vrijdag 21 september 2012 @ 10:05:23 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_117055462
Een paar dagen geleden was er op de BBC een programma over pawnbrokers (daar kunnen mensen die geen geld hebben tegen woekerrentes geld lenen met een gouden ring of iets dergelijks als onderpand. Of je kunt je zooi daar rechtstreeks verkopen). Ze lieten een of andere pauper kerel zien met allemaal gouden kettingen en ringen en die was inmiddels aardig "rijk" geworden door de bubble. Even z'n gouden ketting op de weegschaal --> £8000 waard :D

En een vrouw die oorbellen kwam verkopen zodat ze een keer benzine kon tanken :{ om haar zus op te zoeken. Die kreeg £120 in plaats van de £30 waar ze op hoopte. Dan zie je hoe weinig geld sommige mensen eigenlijk hebben dat ze afhangen van dat soort bedragen...

Het meest lachwekkend vond ik een vent die z'n trouwring kwam verkopen voor een paar tientjes. Z'n vrouw wist er niets van. Hij zei zoiets van: nou ja, over een tijd heb ik misschien weer geld en dan koop ik gewoon een mooiere ring _O-

Het meest triest: een Pakistaan die trouwjuwelen in onderpand gaf tegen een (woeker)lening van een paar duizend. Maar elke keer had hij een jaar later als de lening moest worden afbetaald niet genoeg geld voor rente en aflossing dus rolde hij de lening door... Na een paar jaar had hij al bijna evenveel aan rente betaald als de hele kosten van die juwelen dus hij kon ze beter gewoon verkopen en z'n schuld aflossen, maar ja er zit een emotionele waarde aan en hij ging ze nooit verkopen zei hij...

Aan het eind gingen al die juwelen in een grote pot en werden omgesmolten tot een 8 karaat goudstaaf. Die pawnbroker zei dat iedereen tegenwoordig de "Puff Daddy" look wil met gouden sieraden met veel steentjes erin. Maar dat spul is geen drol waard want het is meer steentjes dan goud.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_117055715
Fiat is gewoon de shit, pas als de hyperinflatie aanvangt wil je in het metaal of voedsel/wapens zitten.
Tot die tijd.... fiat rules the world.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  vrijdag 21 september 2012 @ 10:25:12 #15
371032 GoedeVraag
pi_117055925
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 10:16 schreef ComplexConjugate het volgende:
Fiat is gewoon de shit, pas als de hyperinflatie aanvangt wil je in het metaal of voedsel/wapens zitten.
Tot die tijd.... fiat rules the world.
Leuken troll.

Voor wie hier enige waarde aan hecht is een blik op de goudprijs van de afgelopen tien jaar genoeg. Daar staat precies hoe 'fiat' het deed tegenover goud.

Of is die hyperinflatie dan al aangevangen?
pi_117056036
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 10:25 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Leuken troll.

Voor wie hier enige waarde aan hecht is een blik op de goudprijs van de afgelopen tien jaar genoeg. Daar staat precies hoe 'fiat' het deed tegenover goud.

[ afbeelding ]

Of is die hyperinflatie dan al aangevangen?
Daarvoor moet je verder terug kijken en leren grafieken te lezen.
  vrijdag 21 september 2012 @ 10:31:16 #17
371032 GoedeVraag
pi_117056083
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 10:29 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Daarvoor moet je verder terug kijken en leren grafieken te lezen.
Waarvoor? Om te zien hoe goud het de afgelopen tien jaar deed tegen fiat? Of om te zien of de hyperinflatie is aangevangen?
pi_117056166
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 10:31 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Waarvoor? Om te zien hoe goud het de afgelopen tien jaar deed tegen fiat? Of om te zien of de hyperinflatie is aangevangen?
Eigenlijk beide.

Goud moet namelijk stijgen tot het punt dat het dekt wat uitstaat aan geld.

En daar zijn we nog laaaaannnnng niet.

Dan moet het op 15000 staan per troy ounce. (simpele berekening)

Met leren lezen van grafieken bedoel ik niet al té letterlijk maar meer je moet begrijpen wat welke bewegingen omhoog en omlaag veroorzaakt.
En wat de ALTIJD terug kerende bewegingen zijn.

Wat je de afgelopen 5 jaar ziet is meer een lichte correctie van de waarde van goud en inflatie en beetje paniek voetbal ook, het is nog steeds 'dirt cheap' immers, letterlijk kan land nog steeds meer opleveren.

Maar van mij mag je het best de aanvang noemen ik kan dat niet helemaal ontkrachten namelijk.
  vrijdag 21 september 2012 @ 10:37:49 #19
371032 GoedeVraag
pi_117056255
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 10:34 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Goud moet namelijk stijgen tot het punt dat het dekt wat uitstaat aan geld.
Waarom zou dat moeten?

quote:
Met leren lezen van grafieken bedoel ik niet al té letterlijk maar meer je moet begrijpen wat welke bewegingen omhoog en omlaag veroorzaakt.
Daar horen ook politieke en monetaire krachten zoals de introductie van de euro bij.
pi_117056310
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 10:37 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Waarom zou dat moeten?

[..]

Daar horen ook politieke en monetaire krachten zoals de introductie van de euro bij.
Omdat het tot nu toe altijd zo is geweest dat de goud prijs steeg om het uitstaande geld en schulden te dekken.

Dat zijn dingen die je op kan zoeken.

Ik kan je ook een videolink geven van mike maloney (moet altijd denken aan baloney :') ) waar hij dat beter uitlegd.
Ik ben geen fan van al zijn aannamens, maar de feiten spreken voor zich.

Trouwens de goudwaarde is vooralsnog gebaseerd op de dollar.
De euro is niet een verhaal apart.. fiat geld is 1 pot nat.
  vrijdag 21 september 2012 @ 10:40:41 #21
371032 GoedeVraag
pi_117056341
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 10:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Omdat het tot nu toe altijd zo is geweest dat de goud prijs steeg om het uitstaande geld en schulden te dekken.

Dat zijn dingen die je op kan zoeken.

Ik kan je ook een videolink geven van mike maloney (moet altijd denken aan baloney :') ) waar hij dat beter uitlegd.
Ik ben geen fan van al zijn aannamens, maar de feiten spreken voor zich.
Het is ook een aanname dat goud het uitstaande geld zou moeten gaan dekken.
pi_117056350
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 10:40 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Het is ook een aanname dat goud het uitstaande geld zou moeten gaan dekken.
Dat is het niet.
Dat is de geschiedenis, dat zijn de feiten, zo werkt het economisch nou eenmaal.
pi_117056445

Ik ben het dus niet overal mee eens, en ik ook rol met mn ogen bij bepaalde dingen.
Maar de feiten spreken voor zich.

Zoals het werkt legt hij het wel degelijk correct uit.
  vrijdag 21 september 2012 @ 10:57:47 #24
78918 SeLang
Black swans matter
pi_117056805
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 10:25 schreef GoedeVraag het volgende:

Voor wie hier enige waarde aan hecht is een blik op de goudprijs van de afgelopen tien jaar genoeg.
Goud is voor amateurs. UPC had je moeten hebben.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 21 september 2012 @ 11:25:23 #25
371032 GoedeVraag
pi_117057731
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 september 2012 10:57 schreef SeLang het volgende:

[..]

Goud is voor amateurs. UPC had je moeten hebben.
De grafiek geeft vooral aan dat je over de afgelopen tien jaar redelijk goed af was geweest als je goud in plaat van fiat had gekozen, en dat terwijl er geen hyperinflatie was. De bewering dat goud pas interessant zou zijn bij hyperinflatie houdt daarmee geen stand.

Er zijn inderdaad vast wel zaken waar je meer rendement kon en kan halen; al zal daar vaak ook een risico tegenover staan (wat bij terugkijken niet altijd zichtbaar is).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')