abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117021997
Ik heb 12 jaar geleden een jaren30 huisje gekocht.
De vloer aan de voorzijde was doorgezakt en moest vervangen worden.
Ik heb dit door een plaatselijke kusser laten uitvoeren.
Nu 12 jaar later zakte de vloer weer door. Voornamelijk de eerste 1,5 meter aan de voorkant.
Toen ik de bovenvloer verwijderde bleek dat er uitlopers van schimmels op de ondervloer zaten (grenen planken). De vloerbalk daaronder was helemaal doorgezakt (doormidden).
Ik moest over een lengte van 3.20 meter mijn hele bovenvloer verwijderen om bij de kruipruimte te komen, dit omdat de ondervloer grenen planken bevatte over de gehele lengte.
Toen ik dat had gedaan bleek dat de uitlopers van de schimmel over de gehele ondervloer zaten. Mijn bovenplanken waren helemaal schoon aan de onderkant (dit waarschijnlijk door de folie die ertussen zat).
Toen ik op de ondervloer ging staan zakte ik er doorheen, ondervloer was helemaal broos en aan de onderkant van de balken zat swam, schimmel en zwarte drap (door condensering).
Het achterste gedeel van mijn woonkamer is volgestort met zand en is dicht (dit was al zo toen ik het huis kocht). Er is dus dus geen ventilatie door de ventialtiegaten in de voorgevel (open) naar de achterkant.
Aan de zijkant zit mijn voordeur en de trap naar boven, hieronder is ook zand gestort want in de gaten waar de balken zaten zit achterin zand (dit is ook vochtig).
De kruipuimte is 40 centimeter hoog.
Ik heb toen alles losgehaald en als ik op een vloerbalk steunde brak deze doormidden. Ook helemaal broos (3 van de 6 balken).
Nu heb ik de ruimte van 3.20 bij 2.60 helemaal leeggehaald. Het stikte van de zwam en op de bodem ligt zwarte vochtige grond.
In die grond liggen nog oude resten van hout en steen (stukken pikzwart hout met schimmel). Ik ga de grond (tot aan het schone zand) afgraven, schimmeldodend spul spuiten en nieuw zand storten.
Als ik graaf tot 30 centimer diep verschijnt schoon vochtig zand en komt het gronwaterrpeil naar boven (dit water is helder).

Ik ben nu sinds 3 dagen aan het ronkijken op de fora en zie veel tips (veel mensen met een jaren 30 woning hebben hetzelfde probleem).
schelpen, chips, bodemafdekkers, menie, beton storten, dauwpunt, condens etcetc.
Ik zag ook een bericht dat vroeger rotte vloeren door vocht in de kruipruimte niet voorkwamen. Men sloot de ventilatiegaten in de winter en zette deze weer open in de zomer.
Mijn laatste plan was een dampdichte folie aanbrengen op de vloer van de kruipruimte. Vandaag ben ik aan het twijfelen. Ik las namelijk ook dat het vocht dan andere plekken zoekt. Ik vraag mij nu af. Waarom kiest niemand voor houten balken van duurzaaheidsklasse 1 (ik lees daar niets over).
Als ik de info mag geloven kan dit hout goed tegen vocht (mag juist niet drogen lees ik) en schimmels en zwammen hebben geen mogelijkheid door te dringen.
Ik zie dat dit wel kostbaar is maar dat is een afweging.
Ik hoop dat iemand mij hierover kan informeren, misschien zit ik er wel helemaal naast.
Alvast bedankt voor de moeite.
ps ik ga dit bericht op meerde fora plaatsen.
Groet,
Dirk
  donderdag 20 september 2012 @ 14:07:50 #2
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_117022855
Een ongeventileerde kruipruimte zorgt altijd voor vochtproblemen, dat ten eerste. Het dampscherm dat je hebt aangebracht heeft voorkomen dat je afwerkvloer aangetast werd, maar ook dat de ondervloer juist sneller aangetast werd. Het vocht in de kruipruimte kon nergens heen, dus ging in alle delen zitten waar het wel kon komen en heeft die delen verzadigd.
Controleer ook of je ook last hebt van optrekkend vocht in je muren.

Een deel van de oplossing ligt in het ventileren van je kruipruimte. Je kunt schelpen, zand wat dan ook storten wat wilt, als je niet ventileert krijg je altijd weer problemen.
Wil je echt nooit meer problemen en een garantie daarop, dan kun je een betonnen vloer storten. Let wel, dit is kostbaar en ingrijpend.

Ik zou de kosten tegen elkaar afwegen: een nieuwe balklaag en vloerbeschot, (extra) ventilatie-openingen en eventueel schelpen oid tegen een geïsoleerde betonvloer.
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
pi_117028795
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 14:07 schreef dr.Bellows het volgende:
Een ongeventileerde kruipruimte zorgt altijd voor vochtproblemen, dat ten eerste.
Dat is al de eerste onzin; zolang de kamervloer warmer is dan de kruipruimte, is geen enkel vochtprobleem te verwachten, ventilatie of niet.

Ten tweede heeft de TS te maken met de huiszwam, en dat is buitengewoon ernstig. Het beste is de hele vloer eruit rauzen en alle zwammen en splinters e.d. afgraven. Dan chemisch ontsmetten.

Het beste haal je hier een gerenommeerd bedrijf bij.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_117046250
Ik heb onlangs voor een klant met houtproblemen een offerte aangevraagd bij de houtarts. Die komen gratis langs en maken een plan van aanpak inclusief offerte voor je. Baat het niet dan schaadt het niet zou ik zeggen. In ons geval was er weinig spectaculairs aan de hand en is het probleem waarschijnlijk redelijk makkelijk te verhelpen.

/Nee ik heb geen aandelen in deze toko en als je zelf een beetje googlet kom je deze vanzelf tegen.

[ Bericht 0% gewijzigd door _mido op 20-09-2012 22:30:16 (typo) ]
pi_117050882
Vroeger had men geen radiatoren. Daardoor had men geen last van condensatie aan de kopgevel(s). Daarom begint de houtrot vaak onder een radiator. Warm en koud geeft condensatie, dus hout wordt langdurig nat in de winter. Geen/te weinig ventilatie is funest voor houten vloeren.

Beter is het meteen doorpakken en -hakken en er een betonvloer in laten leggen. Kost meer, maar je bent voor altijd van het probleem af.
pi_117057299
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 14:07 schreef dr.Bellows het volgende:
Wil je echt nooit meer problemen en een garantie daarop, dan kun je een betonnen vloer storten. Let wel, dit is kostbaar en ingrijpend.
Even relativeren: de complete houten vloer is er al uit, en de bodem is al afgegraven: het is sowieso al enorm ingrijpend!

Vanaf dit punt zou het storten+aantrillen van wit zand, plaatsen van isolatie, wapening en beton storten qua kosten (en werk) wel eens mee kunnne vallan t.o.v. duurzaamheidsklasse 1 hout voor een complete nieuwe vloer.

Voordeel is dat je meteen je vloer goed kunt isoleren (wat met een houten vloer icm vochtige kruipruimte problematisch is), en je bent voor altijd van de problemen af!
  vrijdag 21 september 2012 @ 12:01:56 #7
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_117058807
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 11:13 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:

Even relativeren: de complete houten vloer is er al uit, en de bodem is al afgegraven: het is sowieso al enorm ingrijpend!
Klopt, dat scheelt wel weer in de rommel. TS zou ook meteen voor een vloerverwarming kunnen kiezen, als er toch beton in gaat.
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
pi_117059056
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 september 2012 12:01 schreef dr.Bellows het volgende:

[..]

Klopt, dat scheelt wel weer in de rommel. TS zou ook meteen voor een vloerverwarming kunnen kiezen, als er toch beton in gaat.
Goed idee :Y
pi_117059752
Schelpen zorgen en voor isolatie en houden het droog. Ventilatie is niet meer nodig, deze spuiten ze zelfs dicht. Ik had altijd centimeters water en een muggenkolonie het hele jaar. Nu is het kurkdroog.
pi_117059784
Vloer eruit en balk in broodjes erin klappen. Nooit meer ergens last van. ^O^
Uitvinder van de biersmiley.
  vrijdag 21 september 2012 @ 15:43:57 #11
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_117067263
quote:
17s.gif Op donderdag 20 september 2012 16:43 schreef blomke het volgende:
Ten tweede heeft de TS te maken met de huiszwam, en dat is buitengewoon ernstig. Het beste is de hele vloer eruit rauzen en alle zwammen en splinters e.d. afgraven. Dan chemisch ontsmetten.
Dat dacht ik onmiddelijk, toen ik "Toen ik dat had gedaan bleek dat de uitlopers van de schimmel over de gehele ondervloer zaten." in de op van TS las... :X

quote:
Het beste haal je hier een gerenommeerd bedrijf bij.
Als ervaringsdeskundige kan ik dit alleen maar volmondig beamen. :Y
Niet zelf gaan rommelen, dat helpt helemaal niks, de zwam komt gewoon weer terug omdat de sporen overal kunnen zitten.
Alles, ja echt ALLES (inclusief steen, stucwerk en zo, daar zit het dus ook in, niet alleen in hout!) (laten) verwijderen en daarna vakkundige chemische bestrijding is de enige oplossing.

Daarna de boel weer opbouwen, zorgen voor goede beluchting, en zo.
Dure grap wel. :X

NB: het KAN wel met houten balken. Ik heb ze destijds in de loodmenie laten zetten.
Het huis is inmiddels al 15 jaar houtzwam-vrij gebleven.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_117076766
betonvloer!!!! weer iemand met een jaren dertig woning en inzakkende vloerdelen.. :D

CVboer heeft recentelijk nog zo'n vloer gesloopt en vervangen voor beton.. hehe..
  vrijdag 21 september 2012 @ 19:21:44 #13
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_117078919
quote:
4s.gif Op donderdag 20 september 2012 13:45 schreef Dirk333 het volgende:
Ik heb 12 jaar geleden een jaren30 huisje gekocht.
De vloer aan de voorzijde was doorgezakt en moest vervangen worden.
Ik heb dit door een plaatselijke kusser laten uitvoeren.

En, kon die het een beetje?? _O-
pi_117080982
De sporen van die zwam kunnen zich door het hele huis verspreiden; zelfs via de pvc buizen van 't elektriciteitsnet.

Zorg er dus voor dat dit goed ontsmet wordt; anders heb je over 5 jaar hetzelfde gedonder.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 21 september 2012 @ 20:19:43 #15
323439 HetKlusKonijn
pi_117081904
quote:
17s.gif Op vrijdag 21 september 2012 20:02 schreef blomke het volgende:
De sporen van die zwam kunnen zich door het hele huis verspreiden; zelfs via de pvc buizen van 't elektriciteitsnet.

Zorg er dus voor dat dit goed ontsmet wordt; anders heb je over 5 jaar hetzelfde gedonder.
Vertel mij wat. :X

Ik heb destijds (15 jaar geleden) de chemische bestrijdingsklus laten klaren door de firma Rentokil (nee, ik ben daar niet werkzaam).
Die hebben de hele mikmak behandeld met boorzuur. Kennelijk heeft dat goed gewerkt want het pand is al die tijd daarna huiszwam-vrij gebleven (overigens heb ik ook ventilatie in de kelder aangelegd na de vernieuwing).
Er zat wel een heel leuk 5-cijferig prijskaartje aan het hele gebeuren... :')
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
pi_117083285
Ik heb hetzelfde gehad met mijn woning vorig jaar.
De vloer was van 1988 dus in 24 jaar is deze van nieuw naar waardeloos gegaan.
Met name de balken bij de gevels waren slecht en hingen door. Daarbij stonden alle binnenmuren ook nog eens op de balken, dus het hele huis was ontzet en scheef.

Veel info gezocht. Korrels etc. gingen niet, te ondiep, want mijn kruipruimte is maar 40cm diep vanaf de ondervloer. Je kon ook niet onder de balken door kruipen.

Daarnaast had ik al die tijd al goede ventilatie in de gevel zitten en het was tochtig onder de vloer, maar toch bleef er altijd teveel vocht in hangen.
In huis, met de vloer overal dicht (kieren daargelaten) was de luchtvochtigheid meestal boven de 70%, en altijd een muffe geur in huis ondanks voldoende ventilatie (roosters boven de ramen 24/7 open).

Ik heb toen nog overwogen om aan de slag te gaan met isolatie van Tonzon ( www.tonzon.nl ), maar toch gekozen voor een betonvloer.
Die ligt er nu ongeveer 9 maanden in en ik heb nog geen spijt. Het voelt veel minder koud aan, geen stank meer in huis, geen vocht meer in huis, geen kuilen en zachte plekken meer, geen wiebelende spullen, geen gebonk van het lopen.

Het is een ingrijpende verbouwing maar als je toch alles er al uit hebt zou ik dit zeker overwegen. Ik heb een bedrijf gevonden het voor me erin gelegd heeft met vloerverwarming, binnen een paar dagen waren ze klaar en het kostte een paar 1000 Euro voor ongeveer 45 m².

Ik heb één stukje waar geen beton ligt, namelijk onder de trap van de bovenburen, en elke keer als het nu buiten geregend heeft ruik ik daar weer die herkenbare vochtige lucht. Gelukkig moet dat nog afgewerkt worden en is het straks dicht. :)

De buren hebben overigens ook allemaal dit probleem, vandaar dat ik er een hard hoofd in had dat het met een nieuwe houten vloer goed zou komen, dat is gewoon weer 20 jaar lang de boel weg zien rotten.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 15:46:09 #17
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_117549332
Betonvloer is denk ik de beste optie. In mijn oude huis had ik ook houten vloeren waar wat delen van verrot waren toen ik er kwam wonen. Ik heb toen die delen vervangen maar moest ik het opnieuw doen dan kwam er direct beton in. Het vervangen voor beton hoeft niet eens heel duur te zijn, een vriend van mij woont in een zelfde soort woning en die heeft toen zijn complete vloer voor net iets meer dan 3.000 euro laten vervangen voor beton (met vloerverwarming maar dat werd apart afgerekend geloof ik). Ging om iets van 55m2
Een vloer opnieuw opbouwen uit hout kost ook behoorlijk wat en bij aanhoudende vochtproblemen kan het over een paar jaar weer opnieuw.

Beton laten storten dus :)
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_121375502
Hallo, ook ik heb een jaren 30 woning en mijn houten vloer is al aantal jaren verrot. Nu is het zo erg aan het verzakken dat ik er wel wat aan moet doen.

Het is niet zeker of ik zwam onder de vloer heb, maar ga sowieso beton storten. (EPS mortel)

Wie kan mij vertellen of ik zekerheidshalve ook nog aan zwambestrijding moet doen of kan ik dat overslaan omdat ik toch beton stort?

En indien ik wel aan zwambestrijding moet doen, volstaat een chemisch goedje dan? De aannemer zegt dat ie het in een hogedrukspuit doet met spul dat niet zo duur is. Van tevoren gaan ze wel alles goed eraf krabben.

Nog een vraag: wanneer het beton erin ligt, moeten de ventilatieroosters dan dichtgemaakt worden?

Ik lees wel erg goedkope prijzen (3000 euro).. ik moet er wel meer dan 8000 voor neerleggen. (woning van 90 m3). Voor woonkmr, gang, keuken.

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.

Gr. Ella
  donderdag 10 januari 2013 @ 00:02:11 #19
240100 ATan
Listige code is lastig lezen
pi_121378593
Ligt eraan hoeveel je zelf wilt doen natuurlijk.

Ik zou het werk opsplitsen, eerst een bedrijf de boel laten slopen, afgraven en afvoeren, metselbedrijf in schakelen om pilaren te metselen waar bewapening ingestoken kan worden (op of tegen de heipalen, of vanuit de muur waar de heipalen op staan), daarna een timmerbedrijf laten komen om de ondergrondbekisting en bewapening neer te leggen, daarna een ander bedrijf laten komen om grind te verdelen over de vloer, een vrachtwagen met cement te laten komen en te verdelen over de vloer. Daarna meerdere weken wachten en goed ventileren tot al het vocht eruit is.

Ik zou niet cement direct willen storten op de grond, dat droogt niet lekker en trekt daarna ook weer net zo hard vocht aan uit de ondergrond en verroest de bewapening. Ik zou ook met beton een goed geventileerde kruipruimte willen aanhouden. Die bekisting zou anders kunnen gaan rotten, maar ook als het gaat rotten, dan houden de bewapening en de gemetselde pilaren de betonvloer op zijn plek.

[ Bericht 10% gewijzigd door ATan op 10-01-2013 00:16:20 ]
  donderdag 10 januari 2013 @ 01:45:28 #20
323439 HetKlusKonijn
pi_121381103
Zoek in godsnaam eerst even uit of je te maken hebt met de beruchte huiszwam voordat je whatever andere oplossingen zoekt, want als je echt met een gevalletje huiszwam te maken hebt, dan gaat het er eerst en vooral over dat je dat monster bestrijdt. Ik maak geen grapje hier, ik ben ervaringsdeskundige, en huiszwam is echt DA TERROR voor je huis.

Niks voor doe het zelvers, daar moeten professionals aan te pas komen.
pi_121384080
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 00:02 schreef ATan het volgende:

Ik zou niet cement direct willen storten op de grond, dat droogt niet lekker en trekt daarna ook weer net zo hard vocht aan uit de ondergrond en verroest de bewapening. Ik zou ook met beton een goed geventileerde kruipruimte willen aanhouden. Die bekisting zou anders kunnen gaan rotten, maar ook als het gaat rotten, dan houden de bewapening en de gemetselde pilaren de betonvloer op zijn plek.
ATan, wat Ella33 voorstelt, is een piepschuimbroodjesvloer met afwerkvloer erbovenop. Dus dan heb je niet met bekisting, of beton op de grond te maken. In principe is dat een hele goede manier om een lichtgewicht geïsoleerde vloer te maken met geventileerde kruipruimte.

Huiszwam bestrijden heeft hoogste prioroteit; dat kan door én afvoer/afgraven én chemische middelen te spuiten. Idd profiwerk.
  vrijdag 11 januari 2013 @ 14:16:48 #22
240100 ATan
pi_121433533
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 09:23 schreef blomke het volgende:

[..]

ATan, wat Ella33 voorstelt, is een piepschuimbroodjesvloer met afwerkvloer erbovenop. Dus dan heb je niet met bekisting, of beton op de grond te maken. In principe is dat een hele goede manier om een lichtgewicht geïsoleerde vloer te maken met geventileerde kruipruimte.

Huiszwam bestrijden heeft hoogste prioroteit; dat kan door én afvoer/afgraven én chemische middelen te spuiten. Idd profiwerk.
Voor mijn nieuwsgierigheid, in het geval van piepschuimbroodjes, waar rust een dergelijke vloer dan op? Wat gebeurt er als de grond verzakt? Wat zorgt er dan voor dat er geen scheuren in de vloer komen?
pi_121433693
Goeie vragen. Die piepschuimbroodjes rusten met hun zijkanten (lengterichting) op betonnen dragers, omgekeerde T's zeg maar. Die dragers hebben voorgespannen bewapening.

Die betonnen dragers, rusten weer op de muren van het pand. Het is dus wel zaak dat je van te voren laat vaststellen, of de muren en fundering die extra massa (betonlaag en betonnen dragers) kunnen hebben. Dus eerst een constructeur raadplegen.

[ Bericht 12% gewijzigd door blomke op 11-01-2013 14:27:39 ]
  vrijdag 11 januari 2013 @ 14:27:23 #24
240100 ATan
pi_121433900
Maar waar rusten die betonnen dragers dan weer op?
Die worden dan in de draagmuren gehakt? Wat nu als niet elke muur een draagmuur is? Dan is er een onevenredige belasting en krijg je alsnog scheuren.. maar over het algemeen zijn alle muren van een standaard rijtjeshuis rond de woonkamer draagmuren.

Wat bij een jaren 30 huis een probleem kan zijn is een enkelwandige draagmuur, dan dien je eerst te kijken waar de dragers van de buren ingehakt zijn, voordat je de drager van de buren sloopt.
pi_121433936
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 14:21 schreef blomke het volgende:

Die betonnen dragers, rusten weer op de muren van het pand. Het is dus wel zaak dat je van te voren laat vaststellen, of de muren en fundering die extra massa (betonlaag en betonnen dragers) kunnen hebben. Dus eerst een constructeur raadplegen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')