abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117128812
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 21:21 schreef H-D het volgende:

[..]

Recht is taal. :P
Mooi om te zien dat we op één lijn zitten.
The code is the law
pi_117128847
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 21:21 schreef KOG het volgende:

[..]

Had ik niet verwacht van een excellente student. Je stelt me teleur
Dit is wel erg mysterieus zo op de zaterdagavond :D
pi_117128863
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 21:20 schreef KOG het volgende:

[..]

Je bent een jurist in spe, dus dit moet je zelf toch wel kunnen ontrafelen ;p
Ik begrijp het nu wel, maar kan de link niet leggen met HR Leeftijd. Bij HR Leeftijd ging het om een man die ontucht had met een minderjarige, maar vervolgens beroep deed op het feit dat hij niet wist dat zij minderjarig was.
pi_117128979
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 21:23 schreef ErikHoevenaars het volgende:

[..]

Ik begrijp het nu wel, maar kan de link niet leggen met HR Leeftijd. Bij HR Leeftijd ging het om een man die ontucht had met een minderjarige, maar vervolgens beroep deed op het feit dat hij niet wist dat zij minderjarig was.
Als opzet op het 'minderjarig' deel niet nodig was dan is het verweer dat hij niet wist dat het slachtoffer minderjarig was zinloos.
pi_117129042
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 21:26 schreef H-D het volgende:

[..]

Als opzet op het 'minderjarig' deel niet nodig was dan is het verweer dat hij niet wist dat het slachtoffer minderjarig was zinloos.
Thanks.. Waarom denk ik zo moeilijk.. :{
pi_117129237
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 21:27 schreef ErikHoevenaars het volgende:

[..]

Thanks.. Waarom denk ik zo moeilijk.. :{
Yw :) hoeveelste jaars ben je ook alweer? :P
pi_117129375
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 21:33 schreef H-D het volgende:

[..]

Yw :) hoeveelste jaars ben je ook alweer? :P
Eerstejaars :)
pi_117129420
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 21:37 schreef ErikHoevenaars het volgende:

[..]

Eerstejaars :)
Oooh dan komt dat vanzelf wel. In het begin heb je gewoon nog minder feeling met juridische teksten en systematiek.
pi_117134207
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 21:38 schreef H-D het volgende:

[..]

Oooh dan komt dat vanzelf wel. In het begin heb je gewoon nog minder feeling met juridische teksten en systematiek.
Daar heb ik alle vertrouwen in :)

Nog een vraagje. Er zijn vier termen in de wet waaraan je kunt herkennen of je te maken hebt met ''opzet'' (bv. oogmerk, wetende dat etc.) . Een daarvan is de ingeblikte opzet; hoe kan ik dit uit de wet afleiden?
pi_117134783
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 23:42 schreef ErikHoevenaars het volgende:

[..]

Daar heb ik alle vertrouwen in :)

Nog een vraagje. Er zijn vier termen in de wet waaraan je kunt herkennen of je te maken hebt met ''opzet'' (bv. oogmerk, wetende dat etc.) . Een daarvan is de ingeblikte opzet; hoe kan ik dit uit de wet afleiden?
Strafrecht is echt totaaal niet mijn ding maar volgens mij slaat ingeblikt opzet op bepaalde gedragingen die per definitie altijd opzettelijk gebeuren. Zoals bijv. 300 Sr. (mishandeling). Dat gebeurd altijd met opzet omdat dat bij een dergelijke gedraging niet anders kan. Je kan iemand niet niet-opzettelijk mishandelen.

Ik dacht dat dit het was.
pi_117135149
Hmmm, wat is het verschil dan met ''oogmerk'' ? :) Dan is ingeblikt opzet exact hetzelfde als ''oogmerk'' hebben.
pi_117150915
Ik lees nu over natuurlijke verbintenissen, maar waarom zouden bedrijven gentlemen's agreements sluiten? Waarom zouden zij dat willen?
pi_117151002
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 15:14 schreef Paxcon het volgende:
Ik lees nu over natuurlijke verbintenissen, maar waarom zouden bedrijven gentlemen's agreements sluiten? Waarom zouden zij dat willen?
Binnen de zakenwereld is het vrij ongewoon om echt op je rechten te gaan staan.
  zondag 23 september 2012 @ 15:18:09 #287
165633 eriksd
The grand facade...
pi_117151088
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 15:14 schreef Paxcon het volgende:
Waarom zou je eindeloos in de loopgraaf zitten als je elkaar toch weer nodig hebt?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_117151690
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 15:16 schreef Yreal het volgende:

[..]

Binnen de zakenwereld is het vrij ongewoon om echt op je rechten te gaan staan.
Op je rechten gaan staan? Wat moet ik me daarbij voorstellen
pi_117151757
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 15:30 schreef Speedy_T het volgende:

[..]

Op je rechten gaan staan? Wat moet ik me daarbij voorstellen
Dat de tegenpartij niet nakomt dan alsnog gaan eisen via de rechter bijvoorbeeld. In de regel komen zulke bedrijven er altijd zelf wel uit. Het is niet goed voor je reputatie om dan meteen naar je advocaat te rennen.
pi_117152040
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 15:31 schreef Yreal het volgende:

[..]

Dat de tegenpartij niet nakomt dan alsnog gaan eisen via de rechter bijvoorbeeld. In de regel komen zulke bedrijven er altijd zelf wel uit. Het is niet goed voor je reputatie om dan meteen naar je advocaat te rennen.
Oh oke.. maar dan kun je als het ware een miljoenendeal maken, je geld ontvangen en niet leveren. Dit alles zonder problemen.
pi_117152273
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 15:37 schreef Paxcon het volgende:

[..]

Oh oke.. maar dan kun je als het ware een miljoenendeal maken, je geld ontvangen en niet leveren. Dit alles zonder problemen.
Dat kan je doen, maar het zijn wel gentlemansdeals he. Ze proberen er altijd samen uit te komen, maar als je dat soort dingen flikt krijg je alsnog gewoon een claim aan je broek.
  zondag 23 september 2012 @ 15:43:30 #292
165633 eriksd
The grand facade...
pi_117152377
quote:

[..]

En dan?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_117152496
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 15:43 schreef eriksd het volgende:

[..]

En dan?
Gewoon.. rentenieren.
pi_117152965
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 15:46 schreef Paxcon het volgende:

[..]

Gewoon.. rentenieren.
Schat, in de praktijk wordt EERST geleverd en dan betaald.
pi_117153056
quote:
10s.gif Op zondag 23 september 2012 15:55 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Schat, in de praktijk wordt EERST geleverd en dan betaald.
Ook goed. Geleverd krijgen, verkopen en nooit betalen.
pi_117153189
quote:

[..]

quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 15:56 schreef Paxcon het volgende:

[..]

Ook goed. Geleverd krijgen, verkopen en nooit betalen.
Waar heb je het nou precies over? Eerst wil je geld ontvangen en niet leveren. Dan wil je leveren, geld ontvangen en rentenieren. Dat laatste he....dan is de overeenkomst gewoon voltooid. Jij hebt dan iets geleverd en dat vermogen(sbestanddeel) ben je kwijt en daarvoor in de plaats heb je geld.

Wat wil je nou precies? :D
pi_117153514
quote:
10s.gif Op zondag 23 september 2012 15:58 schreef Maharbal het volgende:

[..]

[..]

Waar heb je het nou precies over? Eerst wil je geld ontvangen en niet leveren. Dan wil je leveren, geld ontvangen en rentenieren. Dat laatste he....dan is de overeenkomst gewoon voltooid. Jij hebt dan iets geleverd en dat vermogen(sbestanddeel) ben je kwijt en daarvoor in de plaats heb je geld.

Wat wil je nou precies? :D
:D Nou waar ik op doelde was dat wanneer bedrijf X met bedrijf Y in een gentlemen's agreement afspreekt dat X 10.000 eenheden A voor bedrag B aan bedrijf Y zal leveren, lijkt het me zo vreemd dat dit gebeurt want dan betekent dat dat bedrijf Y de goederen kan ontvangen, die verwerken en verkopen maar nooit over hoeft te gaan op betaling van die aangekochte goederen bij bedrijf X.

Maar dit gebeurt in de praktijk dus nooit?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-09-2012 16:04:31 ]
pi_117153629
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 16:04 schreef Paxcon het volgende:

[..]

:D Nou waar ik op doelde was dat wanneer bedrijf X met bedrijf Y in een gentlemen's agreement afspreekt dat X 10.000 eenheden A voor bedrag B aan bedrijf Y zal leveren, lijkt het me zo vreemd dat dit gebeurt want dan betekent dat dat bedrijf Y de goederen kan ontvangen, die verwerken en verkopen maar nooit over hoeft te gaan op betaling van die aangekochte goederen bij bedrijf X.

Nee. Zou het stukje nog maar even lezen. Natuurlijke verbintenissen zijn hoofdzakelijk gewoon verlopen vorderingen.
pi_117153655
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 16:04 schreef Paxcon het volgende:

[..]

Voor dat soort dingen worden geen gentlmen's agreements opgesteld, maar gewoon normale contracten. Een gentlemen's agreement is wanneer jij aan een vriend belooft z'n zusje niet te zullen na**en.

Een natuurlijke verbintenis is een verbintenis die juridisch nog wel bestaat, maar waarvan de afdwingbaarheid is weggenomen. De schuldeiser kan de nakoming dus niet meer afdwingen, maar als jij betaalt is er sprake van het voldoen aan een verbintenis (en dus geen onverschuldigde betaling etc.)
  zondag 23 september 2012 @ 16:20:06 #300
256090 Giku
graag verwijderen
pi_117154486
quote:
10s.gif Op zondag 23 september 2012 16:05 schreef Maharbal het volgende:

[..]
Voor dat soort dingen worden geen gentlmen's agreements opgesteld, maar gewoon normale contracten. Een gentlemen's agreement is wanneer jij aan een vriend belooft z'n zusje niet te zullen na**en.
Leuk voorbeeld :p Ik kwam normaal altijd aan met de auto-branche, waar in principe een gentlemen's agreement is om elkaar niet te dagvaarden omdat auto's nou eenmaal op elkaar lijken. Iets wat in de telefoonwereld sinds enkele jaren weer wel helemaal hot is.
Maar misschien is dit duidelijker :D

Om even terug te komen op die discussie van een paar pagina's geleden.
Ik ben van plan om een master Privaatrecht te doen, maar nu twijfel ik of ik daar nog een jaar voor Bedrijfsrecht bij plak(fiscaal en notarieel heeft me niet echt geboeid), omdat de concurrentie zo hoog is. Alleen is de vraag een beetje of dat het wel waard is, heb zelf namelijk niet echt veel zicht op de arbeidsmarkt op het moment om die vraag te beantwoorden.
graag verwijderen
pi_117155310
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 16:20 schreef Giku het volgende:

[..]

Leuk voorbeeld :p Ik kwam normaal altijd aan met de auto-branche, waar in principe een gentlemen's agreement is om elkaar niet te dagvaarden omdat auto's nou eenmaal op elkaar lijken. Iets wat in de telefoonwereld sinds enkele jaren weer wel helemaal hot is.
Maar misschien is dit duidelijker :D

Om even terug te komen op die discussie van een paar pagina's geleden.
Ik ben van plan om een master Privaatrecht te doen, maar nu twijfel ik of ik daar nog een jaar voor Bedrijfsrecht bij plak(fiscaal en notarieel heeft me niet echt geboeid), omdat de concurrentie zo hoog is. Alleen is de vraag een beetje of dat het wel waard is, heb zelf namelijk niet echt veel zicht op de arbeidsmarkt op het moment om die vraag te beantwoorden.
Het was het eerste wat bij me opkwam.

Bedrijfsrecht, is dat niet 'gewoon' ondernemingsrecht? Mij valt op dat over de gehele civiele linie een van civiel er veel concurrentie is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')