quote:Op woensdag 19 september 2012 15:37 schreef Five_Horizons het volgende:
Nee, die mogen gewoon eens écht bij gaan dragen. Ze hebben nooit wat betaald en doen dat nu ook nauwelijks.
quote:Op woensdag 19 september 2012 15:37 schreef Five_Horizons het volgende:
Nee, die mogen gewoon eens écht bij gaan dragen. Ze hebben nooit wat betaald en doen dat nu ook nauwelijks.
Tja, een beroeps WWer(klaploper) heeft ook nooit wat bijgedragen en nog steeds niet. Zo kun je nog wel meer groepen aandragen. Dat vind ik persoonlijk nog erger dan iemand die wel gewerkt heeft en zo zijn steentje bijgedragen heeft door het betalen van belastingen. Persoonlijk heb ik daar allemaal geen moeite mee.quote:Op woensdag 19 september 2012 15:37 schreef Five_Horizons het volgende:
Je vergelijkt een WW'er (waar je niet langer dan 3 jaar inzit) met de grootste en rijkste bevolkingsgroep van het moment. Dat klinkt wel logisch....quote:Op woensdag 19 september 2012 15:46 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja, een beroeps WWer(klaploper) heeft ook nooit wat bijgedragen en nog steeds niet. Zo kun je nog wel meer groepen aandragen. Dat vind ik persoonlijk nog erger dan iemand die wel gewerkt heeft en zo zijn steentje bijgedragen heeft door het betalen van belastingen. Persoonlijk heb ik daar allemaal geen moeite mee.
Maar zolang er niets aan het systeem veranderd zal dit altijd het geval zijn.
Krijgen we dat weer. Wat maakt mij dat nou uit. Jeez M van Basten is ook al financieel onafhankelijk. Je moet eens niet zoveel naar anderen kijken. Daarbij generaliseer je.quote:Op woensdag 19 september 2012 15:49 schreef UIO_AMS het volgende:
Ach ja, de vutterspartij. Ik betaal 2,65 % aan een VUT-regeling waar ik nooit gebruik van zal kunnen maken. Meldde aan onze vakbondsman (50+ uiteraard) dat dit toch wel vreemd was. Volgens hem een solidariteitsbijdrage.. Die vutters gaan drie keer per jaar op vakantie, hebben hun goedkope huis vrijwel afbetaald en kopen om de drie jaar een nieuwe auto. Solidariteit aan vutters.
.
Ja bij de nu werkende. Maar ik geef er niets om. Ik kijk niet naar anderen. Nog steeds kom je niet met een oplossing om dit probleem aan te pakken anders dan steeds maar weer te roepen dat zij nooit iets bijgedragen hebben. Maar over het systeem en om dit aan te passen hoor ik je niet over.quote:Op woensdag 19 september 2012 15:49 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je vergelijkt een WW'er (waar je niet langer dan 3 jaar inzit) met de grootste en rijkste bevolkingsgroep van het moment. Dat klinkt wel logisch....
Nogmaals: nauwelijks meebetaald (belasting? Allerlei fiscale maatregelen in hun voordeel waardoor er relatief weinig aan belastingen is betaald...te weinig en daardoor op de pof) en na 65 lagere belastingen, maar wel flink meer kosten.
En dan zijn er hier ook wereldvreemden/trollers die beweren dat er nu niets wordt betaald. Heeft iemand gezien waar de lastenverzwaringen terecht komen?
Volgens mij was mijn eerste post in dit topic vrij helder en simpelweg de eerlijkste oplossing. De vervuiler betaalt, immers.quote:Op woensdag 19 september 2012 16:04 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ja bij de nu werkende. Maar ik geef er niets om. Ik kijk niet naar anderen. Nog steeds kom je niet met een oplossing om dit probleem aan te pakken anders dan steeds maar weer te roepen dat zij nooit iets bijgedragen hebben. Maar over het systeem en om dit aan te passen hoor ik je niet over.
En dat vind ik jammer.
Ik herhaal 'm maar even voor jequote:Op woensdag 19 september 2012 15:37 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik vraag me af waarom ik per jaar meer dan ¤ 1000 per jaar betaal aan een regeling. Dat lijkt mij een legitieme vraag. Als ik dan een antwoord krijg als 'het is een solidariteitsbijdrage aan een bepaalde bevolkingsgroep', mag ik daar m'n vraagtekens bijzetten. Grote vraagtekens zelfs. Van de 11 punten die jij nu noemt, komen er maar een paar van mij. In velen kan ik mij zelfs niet vinden.quote:Op woensdag 19 september 2012 16:00 schreef Cherna het volgende:
Krijgen we dat weer. Wat maakt mij dat nou uit. Jeez M van Basten is ook al financieel onafhankelijk. Je moet eens niet zoveel naar anderen kijken. Daarbij generaliseer je.
Maw er zijn ook jongeren die voor hun 40ste levensjaar niet eens meer hoeven te werken. Die vraag ik ook niet om bij te dragen.
Bizar
Vijftig plussers
1)lui
2)nooit iets bijgedragen
3)hebben een te hoog salaris
4)hebben een mega huis met een mega overwaarde
5)om de drie jaar een andere auto
6)3 maal per jaar met vakantie
7)zijn vaak ziek
8)niet flexibel
9)zorgen ervoor dat jongeren niet aan het werk komen dus direct ontslaan.
10)hebben op de pof geleefd
11)hebben de maatschappij verziekt
Kunnen we het nog aanvullen.
Ik wens me niet, door wie dan ook zo weggezet te worden als ik straks de vijftig ver gepasseerd ben.
Dat zijn geen oplossingen. Het is een kreet in de woestijn. Je weet net zo goed als ik dat je dit nooit gaat lukken. Simpel weg omdat je met een collectief systeem te maken hebt dat niet deugt waarbij het ook nog eens gaat om het werkgevers en werknemers deel.quote:Op woensdag 19 september 2012 16:06 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik herhaal 'm maar even voor je
Oh maar daar ben ik het ook niet mee eens. Ik pleit nu al jaren en geef dit ook in elk topic aan dat dit niet collectief moet plaats vinden. Maar je moet die keuzes zelf kunnen maken(gelijk aan de ZZPer) dan kunnen de lonen omhoog zodat je zelf kunt sparen zoals jij dat wilt.quote:Op woensdag 19 september 2012 16:19 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Ik vraag me af waarom ik per jaar meer dan ¤ 1000 per jaar betaal aan een regeling. Dat lijkt mij een legitieme vraag. Als ik dan een antwoord krijg als 'het is een solidariteitsbijdrage aan een bepaalde bevolkingsgroep', mag ik daar m'n vraagtekens bijzetten. Grote vraagtekens zelfs. Van de 11 punten die jij nu noemt, komen er maar een paar van mij. In velen kan ik mij zelfs niet vinden.
Erm... als het iets 'collectiefs' was (wat bedoel je er in hemelsnaam mee?), dan hadden we simpelweg geen verschillende regels tussen groepen. Nu zijn de spelregels voor de ene groep anders dan voor de andere groep. Beetje jammer dat ze die spelregels zelf bepaald hebben, zonder te bedenken dat dat toch niet zo handig is. Dan kun je die spelregels prima wijzigen.quote:Op woensdag 19 september 2012 16:22 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat zijn geen oplossingen. Het is een kreet in de woestijn. Je weet net zo goed als ik dat je dit nooit gaat lukken. Simpel weg omdat je met een collectief systeem te maken hebt dat niet deugt waarbij het ook nog eens gaat om het werkgevers en werknemers deel.
Iemand in de bijstand betaal je ook vanuit het collectief. Niet erg, maar zo is het nu eenmaal.
Nee, ik wil het simpelweg halen bij de groep die het:quote:En om je gerust te stellen. Het is altijd al zo geweest dat een ander de rotzooi van een ander kan opruimen. Dit komt juist door ons collectief systeem dat niet geheel deugt. Schijnbaar een systeem dat jij niet wilt veranderen. Ja de vervuiler betaalt ,maar op welke manier laat je niet zien. Maar hoe kun je de vervuiler laten betalen als je met een collectief systeem te maken hebt waar afspraken zijn gemaakt in een ver verleden. Dan creëer je dus problemen.
Als het bijvoorbeeld om HRA gaat is dit ook een systeem waarvan je kunt zeggen dat de vervuiler niet betaalt waar ik voor moet opdraaien. En zo is er wel meer.
De groep die jij wilt aanpakken zijn degene die strak met 66 en 67 jaren oud met pensioen gaan.
Erm... nee?quote:Het verschil tussen jou en mij is dat ik het systeem onjuist vind terwijl jij de vervuiler de schuld geeft.
Welke generatie is de bedenker van dit systeem? Juist. En de vakbond is ook een 50+ instituut.quote:Op woensdag 19 september 2012 16:29 schreef Cherna het volgende:
Oh maar daar ben ik het ook niet mee eens. Ik pleit nu al jaren en geef dit ook in elk topic aan dat dit niet collectief moet plaats vinden. Maar je moet die keuzes zelf kunnen maken(gelijk aan de ZZPer) dan kunnen de lonen omhoog zodat je zelf kunt sparen zoals jij dat wilt.
Maar ivp van de politiek en vakbonden aan te pakken pak jij de gebruiker aan die van het systeem gebruik maakt. En dan ook nog eens beloftes die in een ver verleden gemaakt zijn. Dat kun je niet maken om dit terug te draaien. Dat pikt niemand en dat gaat niet lukken ook.
Ik deel die mening niet.quote:Op woensdag 19 september 2012 16:31 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Erm... als het iets 'collectiefs' was (wat bedoel je er in hemelsnaam mee?), dan hadden we simpelweg geen verschillende regels tussen groepen. Nu zijn de spelregels voor de ene groep anders dan voor de andere groep. Beetje jammer dat ze die spelregels zelf bepaald hebben, zonder te bedenken dat dat toch niet zo handig is. Dan kun je die spelregels prima wijzigen.
[..]
Nee, ik wil het simpelweg halen bij de groep die het:
A: beschikbaar heeft
B: veroorzaakt heeft
C: nu totaal niets bijdraagt aan de oplossing
[..]
Erm... nee?
Ik vind het systeem onjuist en ik geef een oplossing. Jij geeft een oplossing zonder het probleem aan te pakken. Het systeem is namelijk al gewijzigd, maar niet op de juiste manier.
Als jij blijft voorbijgaan aan het feit dat er een hele grote groep mensen geprofiteerd hebben en een grote schuld hebben achtergelaten (en deze nog flink groter aan het maken zijn (zorgkosten en pensioenen/AOW), dan heb je óf een bord voor je kop (sorry voor de uitdrukking) en wil je het simpelweg niet zien of vind je het allemaal wel eerlijk (kan ook...onbegrijpelijk, maar het kan).
Voorheen was de verhouding gepensioneerde/werkende ongeveer 1-4 en deze begint nu om te slaan. Die verhouding is compleet zoek. De huidige werkenden zijn straks alleen maar bezig met werken om de gepensioneerden/ouderen overeind te houden (in 2040 zijn de uitgaven voor de zorg inmiddels al de helft van onze collectieve uitgaven) en zij dragen simpelweg niets bij, terwijl ze het wel hebben.
Maar hey, ze hebben wel een fijne oude dag gehad...
Het CDA is in de jaren '90 al eens afgestraft: toen riepen zij als eerste dat de AOW misschien maar eens gefiscaliseerd moest worden. Al die ouderen met stemrechtquote:Op woensdag 19 september 2012 16:37 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Welke generatie is de bedenker van dit systeem? Juist. En de vakbond is ook een 50+ instituut.
En de grootste politieke beweging die hier achter stond, onze christelijke conservatieven, zijn gelukkig al afgestraft. Weet niet waar ik de afgelopen verkiezing harder om heb lopen juichen, het verlies van de PVV of dat van het CDA.
Dat ligt ook aan de jongeren. Die laten zich nooit horen. Dat is juist het probleem. Waar zijn ze nu?quote:Op woensdag 19 september 2012 16:37 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Welke generatie is de bedenker van dit systeem? Juist. En de vakbond is ook een 50+ instituut.
En de grootste politieke beweging die hier achter stond, onze christelijke conservatieven, zijn gelukkig al afgestraft. Weet niet waar ik de afgelopen verkiezing harder om heb lopen juichen, het verlies van de PVV of dat van het CDA.
Erm... ik geef simpelweg aan dat men in het verleden te weinig betaald heeft. We kunnen nu al niet eens de rente over de staatsschuld (16mrd, als ik het juist heb) betalen, met een rente die lager is dan ooit. (leuk als de rente twee keer zo hoog zou worden...)quote:Op woensdag 19 september 2012 16:39 schreef Cherna het volgende:
Nogmaals je legt de schuld bij de burger zonder te vermelden dat de financiële wereld er wel bij gevaren heeft. Daar hoor je niemand over in dit topic.
Het trieste van dit alles is dat het systeem het mogelijk gemaakt heeft. Een systeem dat ik al 25 jaar geleden hekelde.
Och die hebben het tekort uit de pot gehaald. Dus op een andere manier hebben ze hun tekort goed gemaakt.quote:Op woensdag 19 september 2012 16:39 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het CDA is in de jaren '90 al eens afgestraft: toen riepen zij als eerste dat de AOW misschien maar eens gefiscaliseerd moest worden. Al die ouderen met stemrecht
De pot die wij zelf hebben gevuldquote:Op woensdag 19 september 2012 16:45 schreef Cherna het volgende:
[..]
Och die hebben het tekort uit de pot gehaald. Dus op een andere manier hebben ze hun tekort goed gemaakt.
We hebben het niet over zorgkosten en AOW. Dat is iets geheel anders dan het pensioen. Ook een groot probleem dat is waar, maar daar had ik het niet over.quote:Op woensdag 19 september 2012 16:46 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
De pot die wij zelf hebben gevuldDat kleine beetje afromen is niets in vergelijking met het jatten op grote schaal wat de afgelopen decennia is gebeurd en nu nog steeds gebeurt (zorgkosten zonder daadwerkelijk mee te betalen/AOW/lagere belastingen).
Ging de rente maar omhoog, dan leende men ook minder. Juist de lagere rente veroorzaakt.quote:Op woensdag 19 september 2012 16:45 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Erm... ik geef simpelweg aan dat men in het verleden te weinig betaald heeft. We kunnen nu al niet eens de rente over de staatsschuld (16mrd, als ik het juist heb) betalen, met een rente die lager is dan ooit. (leuk als de rente twee keer zo hoog zou worden...)
Wat de HRA ineens om de hoek komt kijken (Waar al een hoop aan geschrapt is, maar waar de BB vóór 2001 met allerlei zaken óók behoorlijk van geprofiteerd heeft (en de lening voor de auto/vakantie in box 1 geparkeerd heeft, samen met de aandelenleaseleningen). Dat zet geen zoden aan de dijk. Afschaffen van de HRA gaat geen 14 mrd opleveren en pakt vooral de huidige, jongere generatie alweer.
Nog steeds blijf jij maar volhouden dat de vervuilers buiten schot moeten blijven. Het ís niet eens zijn pensioen, aangezien hij er nauwelijks voor betaald heeft.
Ja, door de overheid, door geld te lenen bij pensioenfondsen, bedrijven , banken etc etc.. Zo niet leg het me dan maar eens uit. Als jij weet hoe de financiële wereld werkt wat schijnbaar niemand precies weet want zelfs economen zijn het niet met elkander eens, dan hebben we eindelijk iemand die het wel precies weet en het kan oplossen.quote:Op woensdag 19 september 2012 18:40 schreef Five_Horizons het volgende:
Heb jij maar enig idee hoe onze staatsschuld gefinancierd wordt?
Dit is het verschil tussen jou en mij in het kort:quote:Op woensdag 19 september 2012 16:31 schreef Five_Horizons het volgende:
Erm... als het iets 'collectiefs' was (wat bedoel je er in hemelsnaam mee?), dan hadden we simpelweg geen verschillende regels tussen groepen. Nu zijn de spelregels voor de ene groep anders dan voor de andere groep. Beetje jammer dat ze die spelregels zelf bepaald hebben, zonder te bedenken dat dat toch niet zo handig is. Dan kun je die spelregels prima wijzigen.
Nee, de eindloonregeling hoeft niet altijd gunstiger te zijn dan de middelloonregeling. Sterker nog voor mij is juist de middelloonregeling beter. Dit omdat ik naar het einde toe juist stukken minder verdien en er voordeel uit haal omdat ik vrijwillig van baan veranderd ben. Daarbij word die geïndexeerd.quote:Op woensdag 19 september 2012 21:27 schreef Five_Horizons het volgende:
Erm.... Ik denk dat het, voor de discussie prettig is om je te verdiepen in pensioenfondsen(wat is bijvoorbeeld een eindloonregeling) en basiseconomie (de rente waar het net over ging heeft namelijk nogal weinig met de rekenrente te maken). Dit wordt vrij nutteloos, als je aangeeft niet veel te weten. Daarnaast leg je me woorden in de mond, wat ook niet werkt (ik wil helemaal niet het collectief behouden. Heb ik nergens genoemd. Niet doen alsof ik dat wil, dus....)
Ik parafraseerde enigszins...quote:Op woensdag 19 september 2012 23:18 schreef marcodej het volgende:
"Ja, de groep 65+'ers is er in 10 jaar op vooruit gegaan zoals het SCP zegt. Maar de individuen in die groep niet!"
Owkee...
In de basis zei hij: "30'ers hebben de mogelijkheid om extra geld voor hun pensioen te reserveren, terwijl wij de pot tegen 4% leeg eten."
Ik zou me echt nog eens wat beter gaan inlezen.quote:Op donderdag 20 september 2012 04:24 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nee, de eindloonregeling hoeft niet altijd gunstiger te zijn dan de middelloonregeling. Sterker nog voor mij is juist de middelloonregeling beter. Dit omdat ik naar het einde toe juist stukken minder verdien en er voordeel uit haal omdat ik vrijwillig van baan veranderd ben. Daarbij word die geïndexeerd.
Ik snap heus wel dat een eindloonregeling waarbij je 70% van je laatstverdiende loon opbouwt(dus bij uit diensttredring). En met terugwerkende kracht pensioen opbouwt over alle jaren tot je laatst verdiende loon. Het is dus alleen gunstig als je carrière maakt. Daarbij indexeert niet elke pensioenverzekeraar. Hij is dat niet verplicht. Maw je kunt niet eens alle verzekeraars op een hoop gooien. Daar ga jij volgens mij wel vanuit.
quote:Maar wat heeft dat met deze discussie te maken.
De oorzaak van het probleem ligt in de gebruikers van het systeem en jij wil het systeem voor de toekomst veranderen, maar niets weghalen bij de veroorzakers/profiteurs. Dáár ga ik tegenin.(wat ik al weet ik niet hoeveel posts uitleg, maar het schijnt lastig te zijn...)quote:Ik leg je geen woorden in de mond. Als ik het voorstel deed om van het collectief af te komen ging je steeds tegen mij in. Tja dat ik dan aanneem dat je het collectief wilt behouden en mensen wilt korten is dan niet zo gek.
Daarbij probeerde je steeds de discussie met mij te verdraaien door het steeds over een eindloon te hebben dat ik me daar in moest verdiepen. Waarom moet ik het daar over hebben als ik van dit systeem af wil.
Is dat het enige dat je te melden heb, lees je wat beter in? Schijnbaar weet je het zelf dan niet. Want als mijn uitleg niet klopt, dan hebben ze dus waardeloze adviseurs in dienst.quote:Op donderdag 20 september 2012 08:35 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik zou me echt nog eens wat beter gaan inlezen.
[..]![]()
Dat heeft alles met deze discussie te maken...
[..]
De oorzaak van het probleem ligt in de gebruikers van het systeem en jij wil het systeem voor de toekomst veranderen, maar niets weghalen bij de veroorzakers/profiteurs. Dáár ga ik tegenin.(wat ik al weet ik niet hoeveel posts uitleg, maar het schijnt lastig te zijn...)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |