abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116947174
Vandaag heb ik gereageerd op een vacature voor koerier, landelijk !

Achteraf blijkt dat ze ZZP'ers zoeken die landelijk willen rondrijden, maar ze zijn wel in mij geïnteresseerd qua CV en dat ze nog wel mensen zoeken voor de komende (drukke) periode.

Nu de vraag: Wat te doen. Een KvK nummertje is zo aangevraagd, maar de verwachting is dan ook dat ik een eigen auto heb/aanschaf en mijn eigen ziekteverzekering en andere zooi ga regelen. Daar zit dus wel wat eigen administratie bij, dat zal ook niet al te spannend zijn, ik zit meer met mijn inkomsten. Morgen komt er dus een man van dat koeriersbedrijf om kennis te maken om te kijken of dit werk wel iets voor mij is, maar andersom is het voor mij ook nog aftasten of dit ZZPen voor mij iets is ?

Wat zou ik per dag kunnen verdienen *bruto* om rond te komen, inclusief eigen auto. Ik twijfel enorm, want ik zoek al maanden naar werk en dit ligt voor het oprapen + ik vind het leuk werk. Maar er zit dus ook wel een keerzijde aan, want een dag ziek kan ik mij niet veroorloven en ik moet echt het hele jaar door werken om 3/4 weken per jaar vrij te zijn.

1 voordeel als ZZP'er, ik kan tijdens het werk voor 1 bedrijf al verder zoeken naar een ander bedrijf waar ik ook voor kan charteren/rijden.

En in de tussentijd hopelijk nog genoeg tijd om mijn opleiding Transport Planning af te maken O-)
pi_116947477
Het probleem is ook dat je er zo uit geflikkerd kan worden. Je hebt weinig zekerheid.
Daarnaast ben ik benieuwd hoe je betaald krijgt, per uur/per stuk/aantal kilometers?
pi_116947501
Neem eens contact op met de KvK. Even uit mijn hoofd mag je als zzp-er niet uitsluitend ende alleen voor 1 opdrachtgever werken.

KvK, voor al uw antwoorden, tips, tricks en valkuil-preventie.
pi_116947895
Zover ik begrepen heb per factuur/stuk. Maar ja, wat is een redelijke dagopbrengst om rond te komen als er word geschetst dat ik ca. 200/300km ga rijden per dag ?

Mijn partner zei al, dat ik mag uitgaan van250 euro per dag, bruto. In mijn oren klinkt dit als een idioot hoog bedrag, maar ja, bruto hé. De kans dat ik er uit geflikkerd word, tja, die is er inderdaad. Maar ik ben niet die iemand die er snel met de pet naar gooit, ik ga er helemaal voor en zal dit tot de laatste dag doen.

Stel dat ik er uit geflikkerd zou worden, dan heb ik als ZZP'er in deze tijden misschien juist een voordeel toch om snel weer ander koeriers werk te vinden dan dat ik werkeloos thuis kom te zitten ?
pi_116948124
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 19:31 schreef beerten het volgende:
Even uit mijn hoofd mag je als zzp-er niet uitsluitend ende alleen voor 1 opdrachtgever werken.
Jazeker wel, maar ze raden aan meerdere opdrachtgevers bij elkaar te rapen voor meer zekerheid. Mijn vader werkt momenteel al 2 jaar voor dezelfde opdrachtgever, en dat is zijn enige. Foute informatie.

250 bruto per dag is niet zoveel als daar de bus+diesel nog vanaf moet hoor. Door het steeds optrekken en remmen is je verbruik hoog, zeker als je ongeveer 250 km per dag gaat rijden op die manier.

[ Bericht 7% gewijzigd door MuurStraat op 18-09-2012 19:46:49 ]
pi_116948217
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 19:41 schreef MuurStraat het volgende:

[..]

Jazeker wel, maar ze raden aan meerdere opdrachtgevers bij elkaar te rapen voor meer zekerheid. Mijn vader werkt momenteel al 2 jaar voor dezelfde opdrachtgever, en dat is zijn enige.
Volgens mij kan dat niet :P fiscaal dingetje.
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
pi_116948224
Hangt ervan af wat de vergoeding is denk ik. Zoals momenteel de postpakketten bezorgt worden lijkt me niet gezond, de allergrootste bus kopen/huren/leasen en dan voor 50ct per pakje rondbezorgen, in hoge flats ed. Grote investering en relatief weinig inkomsten.

Maar als je met een goedkope "caddy" oid uit kan en een goede (km-) vergoeding krijgt waar je ook echt je verzekering en pensioen kan regelen is het misschien wel interresanter.

Dan nog blijf je het risico houden met bijvoorbeeld veranderende belastingregels en hogere dieselprijzen.
.
pi_116948288
En als ik meerdere opdrachtgevers heb, is het dan gewoon zo: "Nee ik kan niet" en dat 4 maanden lang?

Want ik zou het persoonlijk ook wel leuk vinden als ik zo nu en dan er even tussenuit kan naar bijvoorbeeld Duitsland/Frankrijk voor een spoed ritje van een 2e/3e opdrachtgever.
pi_116948379
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 19:43 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Volgens mij kan dat niet :P fiscaal dingetje.
Haal inderdaad dingen door elkaar nu, mijn excuses. Hij werkt voor dezelfde werkgever, maar steeds voor andere fabrieken, anders zou het inderdaad als loondienst gezien worden.
pi_116948435
Je ziet het wel veel, ZZP pakketbezorgers, lijkt me geen vetpot.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_116953496
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 19:47 schreef DroogDok het volgende:
Je ziet het wel veel, ZZP pakketbezorgers, lijkt me geen vetpot.
Van Selectvracht ofzo? Die komen altijd aanrijden in ouwe barrels.

Lijkt me idd geen vetpot.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_116954173
Zembla had er een goede repo over, pakketdienst als zzp bij PostNL. Zoek die even op voor je begint.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_116954246
Volgens mij romantiseer je het nogal. Daar staat tegenover dat het geen kwaad kan om eens goed rond te kijken, dus bekijk maar eens wat hij te zeggen heeft. In een grijs verleden heb ik eens bij selektvracht gekeken en wat ze betaalden viel vreselijk tegen.

Eigenlijk kon het alleen uit als je een huisvrouw was een een paar uurtjes bij wilde klussen omdat als je onder de belastinggrens bleef het allemaal nog enigszins meeviel. Daarnaast was het een kwestie van roofbouw plegen op je auto omdat je van de vergoeding eigenlijk alleen benzine en geen onderhoud kon betalen, en als je dat onderhoud ook gewoon echt liet doen ipv het achterwege te laten dan tikte dat flink door. Een oud barrel oprijden kon natuurlijk ook maar als je de aanschafprijs afzet tegen hoe lang zoiets het uithoudt is het alsnog duur.
pi_116954970
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 21:07 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Van Selectvracht ofzo? Die komen altijd aanrijden in ouwe barrels.

Lijkt me idd geen vetpot.
ook die voor post-nl rijden.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_116956027
Hier begon 2 jaar geleden iemand met een mooie nieuwe Crafter, na een half jaar de eerste deuken erin en nu is het ook een barrel. Zo verdien je ook niet snel.

Ik ben bang dat dit soort bedrijven dondersgoed weten wat onderhoud en brandstof en verzekeringen ed kosten. Ze misbruiken wellicht hun kennis en ervaring om rijders voor een minimale vergoeding te laten rijden. Ik zou heel goed uitrekenen wat het je precies kost (dus incl afschrijving en reele onderhoudskosten vd auto) en verzekering enzo en wat het oplevert per pakketje. Vermoed dat het altijd tegenvalt en zij misbruik maken van degenen die het niet goed (kunnen) uitrekenen.
.
pi_116956240
Ja, oke, maar jullie hebben het nu allemaal over pakketdiensten zoals PostNL en Select vracht, maar denk dat ik mij toch meer wil richten op het problem-shooten voor koeriers & transportbedrijven.

Nu heb ik dus waarschijnlijk al iemand *stel dat ik het doe* waar ik inderdaad een soort van pakketdienst voor kan doen, maar dan gespecialiseerd in apparatuur dat gekocht is door consumenten (zoals iBood, Amazon of CoolBlue) en dat ik dit ga rondbrengen bij de mensen thuis, al dan niet met rembours/pinautomaatje aan boord. Dat is dan al een 'klasse' hoger dan waar PostNL en Selectvracht uiterlijk voor kunnen rijden, lijkt mij !

Later zou ik er eventueel tussen door wat contacten op willen doen in de transport sector en meer nationaal en internationaal mijn kilometers maken. Het zou goed kunnen dat ik dit werk nog steeds romantiseer, al denk ik ook wel zo dat een spoedrit niet voor niets een spoedrit is en ik hier meer ¤'s per km kan vragen. En op een ritje naar bijvoorbeeld Groningen tikt dat dan toch al lekker aan ;)

Edit: Enorme tiepfaut zeg... fracht schrijven ipv vracht :')
pi_116956506
En voor dat spoedritje naar groningen laat je de afspraken die je al had staan maar stikken?

Dat spul waar je over spreekt wordt hier ook gewoon door GLS of DHL gebracht. Echt geen koerierservice.
pi_116956574
Kun je niet in dienst van een transportbedrijf je groot rijbewijs halen en op een vrachtauto klimmen?
pi_116957129
Lijkt mij dat ze niet voor niks met zzpers werken, ze draaien niet op voor kosten aan jou auto, pension etc etc... bij ons doen ze dat ook, als ze niet meer nodig zijn is het 1 telefoontje en weg zijn ze...
  dinsdag 18 september 2012 @ 22:04:07 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_116957667
Reken op een prijs per km van minimaal ¤ 0,50 voor je auto, (brandstof, verzekering, onderhoud, afschrijving enz.) dus als daar nog eens ¤ 0,50 per km voor jou bovenop komt dan heb je sowieso al ¤ 250= bruto per dag nodig.
Van die ¤ 0,50 per km voor jou ben je al minimaal de helft kwijt aan administratie en belastingen, dus dan kom je op een kwartje per km voor jezelf.

Dat is ¤ 62,50 per dag, nog geen ¤ 8,= per uur en je draagt alle risico's zelf.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_116957762
Bedrijven letten tegenwoordig heel goed op de kleintjes en dan is het opeens helemaal neit zo erg om DHL het de volgende dag voor 9u te laten bezorgen ipv een spoedkoerier te laten rijden.

Paketten voor consumenten lijkt me helemaal niets opleveren , ze betalen vaak toch maar een paar ¤¤ om het te laten leveren. Je opdrachtgever moet hier ook op verdienen en vervolgens kun je in een klein dorpje kilometers ver weg, 12 hoog de achterste gallerijflat of op een gracht ofzo gaan leveren.

Internationaal is tegenwoordig alleen nog maar weggelegd voor de Oost-Europeanen.

Enige meerwaarde die ik kan bedenken is een iets afleveren en het gelijk instaleren/aansluiten/in elkaar zetten. Bijvoorbeeld meubels of kantoorapparatuur.
.
pi_116957910
Ik zou die uitzending van Zembla eens opzoeken over, destijds TNT en hun koeriers...daar ga je niet vrolijk van worden dus weet waar je aan begint. ;)
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_116959196
Nee, ik heb geen ambitie om op de vrachtwagen te gaan rijden. Dat lijkt me sowieso onbegonnen werk nu er nog steeds zoveel concurrentie is door de Oost-Europese chauffeurs die hier heen komen. Dat is niet te doen.

En dat is dus ook niet wat ik wil, heerlijk om auto te rijden, maar ik zou mij kapot vervelen als ik 5 km achter 1 vrachtwagen blijf hangen omdat ik hem niet mag inhalen. Laat mij maar lekker mini-trucken in een bestelwagentje, wel het leventje, niet het gezeur met ATB (ArbeidsTijdenBesluit) en overige certificaten.
pi_116959403
Vergeet ook niet een post voor bekeuringen in te calculeren.
pi_116959530
Ik zou nog maar even wachten tot de plannen van een komend kabinet bekend gaan worden. :D
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')