abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116850023
Ik heb een vraag, en ik zou niet weten hoe ik dit moet Googlen dus vraag ik het hier. Ik verblijf momenteel in Thailand, en de koers stond de laatste paar weken nogal ongunstig ten opzichte van de euro.. De afgelopen paar dagen is de koers echter weer gestegen wat voor mij erg fijn is!

Maar nu mijn vraag, hoe kom je er precies achter wat deze stijging veroorzaakt? Ik begrijp prima hoe wisselkoersen werken en hoe deze tot stand komen, alleen hoe kom je er bij een specifieke koers achter wat de oorzaak van dalen/stijgen is?

Bij voorbaat dank.
pi_116850415
Heh als je dat weet uit te vinden laat het mij even weten.

Feit is niemand die het echt weet. (niet kan voorspellen)
Zijn de "grote jongens" op de markt die het bewerkstelligen.

Dat kan zijn dat investeerders even een dipje hebben en opeens van alles gaan verkopen (grote belangrijke aandelen bijv. van banken, verkoop maar eens een hele zooi ING aandelen en je trekt zo een deel van de AEX met je mee)

Ook ligt het aan wat er gebeurt in de wereld of europa ansich.
Vertrouwen in de munt, word er mee gehandeld en zo ja hoeveel, ook is het afhankelijk van de stand van de dollar en hele hoop meer factoren die mijn boekje te buiten gaan want ik ben een leek en bedenk zo even dit van the top of my head.
pi_116851225
Achteraf kun je door alles te analyseren er wel achter komen wat op dat moment de reden was voor een stijging of daling. Maar op het moment zelf is dat moeilijk te zeggen, het kan aan sentiment liggen, goed nieuws over een economie, jaarcijfers van een bedrijf, daling van goud, tegenvallende oogst enzovoort. Meestal zijn alleen echt grote schommelingen in vraag naar de munt direct te verklaren, maar verder is het lastig en spelen er dus heel veel dingen mee.
pi_116856050
Thanks! Ik studeer zelf in de bedrijfskundige richting dus heb op zich wel enige kennis over het onderwerp, dus ik snap dat het te maken heeft met politiek/aandelen/natuurrampen en you name it ;) maar stel ik wil nu weten waarom de euro hoger staat ten opzichte van de baht, is er geen manier om daarachter te komen?
pi_116857240
quote:
14s.gif Op zondag 16 september 2012 18:01 schreef Breathtaking het volgende:
Thanks! Ik studeer zelf in de bedrijfskundige richting dus heb op zich wel enige kennis over het onderwerp, dus ik snap dat het te maken heeft met politiek/aandelen/natuurrampen en you name it ;) maar stel ik wil nu weten waarom de euro hoger staat ten opzichte van de baht, is er geen manier om daarachter te komen?
Als het eenmaal zo is dat de euro hoger staat dan de baht.

Zul je moeten kijken waarom de euro aantrekkelijker is.
Die factoren zullen dat bepalende stukje zijn tegenover de baht die minder interessant is voor beleggers.
  zondag 16 september 2012 @ 18:46:15 #6
380998 DarkAccountant
Dark numbers, full daylight
pi_116857649
quote:
14s.gif Op zondag 16 september 2012 18:01 schreef Breathtaking het volgende:
Kort antwoord: nee.

Of je zou ergens een overzicht moeten weten te bemachtigen van alle wereldwijde transacties in euro de laatste weken en ook weten wie de verkoper en wie de klant is. (Die informatie is trouwens vaak geheim).
pi_116859030
Ik gebruik altijd Forexpros om te kijken wat de reden is voor een stijging en meestal staat er dan met een tekentje aangegeven waarom die steeg (of daalde).

Link:

http://www.forexpros.nl/currencies/eur-usd

(Je kan op de icoontjes klikken in de grafiek voor de reden, meestal is het economische data die de koers beïnvloed)
graag verwijderen
  zondag 16 september 2012 @ 19:30:32 #8
78918 SeLang
Black swans matter
pi_116859409
De reden kun je niet weten. Er wordt achteraf altijd een "reden" bedacht maar dat is meer om zendtijd van CNBC en dergelijke vol te krijgen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_116859502
quote:
2s.gif Op zondag 16 september 2012 19:30 schreef SeLang het volgende:
De reden kun je niet weten. Er wordt achteraf altijd een "reden" bedacht maar dat is meer om zendtijd van CNBC en dergelijke vol te krijgen.
De reden zal wel in de toe/afgenomen vraag/aanbod zijn :6 . Wat daar de grondslag achter is, helemaal gelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door snabbi op 16-09-2012 20:48:56 ]
  zondag 16 september 2012 @ 19:52:41 #10
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_116860468
Iets met vraag en aanbod :W
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_116887766
De stijging die de afgelopen dagen heeft plaats gevonden komt doordat het Duitse gerechtshof heeft ingestemd met het ESM en omdat Draghi, president van de ECB, steunmaatregelen heeft aangekondigd.

Hierdoor is de Euro meer waard geworden, omdat er meer vertrouwen is in de Euro en hierdoor kun jij maar bahtjes kopen voor je euro, kan je koopkracht zo in een paar dagen met 5 tot 10% stijgen in Thailand :p
pi_116900722
Ik denk ook niet dat je het wilt weten
pi_117018697
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 13:35 schreef cristianW het volgende:
De stijging die de afgelopen dagen heeft plaats gevonden komt doordat het Duitse gerechtshof heeft ingestemd met het ESM en omdat Draghi, president van de ECB, steunmaatregelen heeft aangekondigd.

Hierdoor is de Euro meer waard geworden, omdat er meer vertrouwen is in de Euro en hierdoor kun jij maar bahtjes kopen voor je euro, kan je koopkracht zo in een paar dagen met 5 tot 10% stijgen in Thailand :p
Kijk, dit zocht ik. Danku zeer!
pi_117023638
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 19:32 schreef snabbi het volgende:

[..]

De reden zal wel in de toe/afgenomen vraag/aanbod zijn :6 . Wat daar de grondslag achter is, helemaal gelijk.
Nee hoor, SeLang heeft gelijk vwb CNBC. Die zender is verre van wat zijn pretenderen.
Het is gewoon allemaal een zaken 'show'waar het vnl. om de vorm gaat i.p.v. echt onafhankelijk zakelijk nieuws wat neutraal en onafhankelijk is.

Ik noem het altijd een 'feel good'show voor CEO's van grote bedrijven die een platform krijgen om hun reclameverhaal te spuien. Ook hun analisten zijn een lachtertje,kijk maar eens naar het meest bekende voorbeeld als we praten over onafhankelijk en accuraat zakennieuws.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2012 14:29:44 ]
pi_117040321
quote:
15s.gif Op donderdag 20 september 2012 14:28 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Nee hoor, SeLang heeft gelijk vwb CNBC.
Ik reageer op het deel dat je het niet kunt weten, niet op het CNBC deel. Uiteindelijk is het allemaal een spel van vraag en aanbod toch?
pi_117051838
quote:
15s.gif Op donderdag 20 september 2012 14:28 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Nee hoor, SeLang heeft gelijk vwb CNBC. Die zender is verre van wat zijn pretenderen.
Het is gewoon allemaal een zaken 'show'waar het vnl. om de vorm gaat i.p.v. echt onafhankelijk zakelijk nieuws wat neutraal en onafhankelijk is.

Ik noem het altijd een 'feel good'show voor CEO's van grote bedrijven die een platform krijgen om hun reclameverhaal te spuien. Ook hun analisten zijn een lachtertje,kijk maar eens naar het meest bekende voorbeeld als we praten over onafhankelijk en accuraat zakennieuws.

Mad Money :D

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')