abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116847969
Beste forumleden,

Graag jullie advies over het volgende. Ik woon in een groot studentenhuis met een vijftiental studenten. We hebben meerdere gemeenschappelijke ruimtes, waaronder een grote keuken die ook een beetje als woonkamer dienst doet. Nu wil ik daar graag een bankstel neerzetten, maar de huisbaas staat dit niet toe. Als argumenten geeft hij dat er al een tafel en stoelen staan, wat hij voldoende vindt, en hij denkt dat het binnen de kortste keren een rommeltje wordt. Ik heb al aangegeven dat ik in ruil best een paar stoelen weg wil halen, maar eerlijk waar, zelfs nu is er ruimte zat voor een bankstel. Ik heb ook toegezegd de boel netjes te houden (dat is het er nu ook) en de huisbaas hoeft niets voor het bankstel te betalen. Sterker nog, je zou kunnen stellen dat hij er financieel op vooruit kan gaan omdat zijn kamers meer waard worden doordat de kwaliteit van leven in het huis toeneemt.

Mijn vraag is nu in hoeverre de huisbaas eigenlijk inspraak mag hebben in de indeling van ons huis. Heeft hij het laatste woord over de indeling van de gemeenschappelijke ruimtes? Het is nu in het huis maar een kale boel, overal staat alleen het minimaal benodigde. Nergens in de gemeenschappelijke ruimtes hangen gordijnen of posters, staan planten, lekkere stoelen, sierlampen of wat voor decoratief materiaal dan ook, dat heeft hij altijd geblokkeerd. Mag hij dat juridisch gezien wel verbieden? Ik hoor graag van jullie!
  zondag 16 september 2012 @ 14:51:30 #2
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116848167
Als je denkt dat je het er zelf over te zeggen hebt, waarom vraag je het dan überhaupt aan de huisbaas?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_116848313
Ja volgens mij mag hij dat.
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 16 september 2012 @ 14:58:42 #4
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_116848364
Wat staat er in het huurcontract?
En verder: gewoon neerzetten, als het wegmoet hoor je het vanzelf wel.

Ik wist trouwens ook niet dat studenten zo braaf zijn geworden tegenwoordig.
So we just called him Fred
pi_116848862
quote:
Als je denkt dat je het er zelf over te zeggen hebt, waarom vraag je het dan überhaupt aan de huisbaas?
Ik studeer geen rechten, weet ik veel of dat mag of niet. En niet alle studenten zijn asociaal tuig. Als ik mijn huisbaas te vriend houdt komt dat wellicht nog een keer van pas.

quote:
gewoon neerzetten, als het wegmoet hoor je het vanzelf wel.
Tja, zoals gezegd heeft hij het al verboden. Ik kan dat bankstel er wel neerzetten, maar dan staat dat ding er een dag, vervolgens gebiedt hij dat ding weg te halen en zo ben ik voor niets aan het sjouwen.

In het huurcontract staat overigens "er mogen geen privé-goederen in de gezamenlijke ruimtes staan", maar dat is natuurlijk polyinterpretabel...
  PR/Manusje van alles zondag 16 september 2012 @ 15:17:04 #6
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_116849045
nou, niet echt.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  zondag 16 september 2012 @ 15:18:02 #7
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116849081
polyinterpretabel, daar krijg je veel punten voor bij scrabble.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  zondag 16 september 2012 @ 15:23:02 #8
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_116849230
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:11 schreef Berkenbast het volgende:

[..]

In het huurcontract staat overigens "er mogen geen privé-goederen in de gezamenlijke ruimtes staan", maar dat is natuurlijk polyinterpretabel...
Dus je wilt de bank graag schenken aan de huisbaas? ;)

Woont je huisbaas eigenlijk ook in het pand?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  zondag 16 september 2012 @ 15:26:56 #9
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_116849358
quote:
Tja, zoals gezegd heeft hij het al verboden. Ik kan dat bankstel er wel neerzetten, maar dan staat dat ding er een dag, vervolgens gebiedt hij dat ding weg te halen en zo ben ik voor niets aan het sjouwen.
De huisbaas komt elke dag kijken?
So we just called him Fred
  zondag 16 september 2012 @ 15:28:35 #10
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_116849411
Ik denk dat je huisbaas het recht heeft om het te weigeren. Een bank is toch privebezit, zelfs al is het gezamenlijk bezit van alle inwoners.

Dikke pech. Soms zijn er terechte argumenten zoals brandveiligheid. Hier wordt dat niet eens aangekaart.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_116849419
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 14:45 schreef Berkenbast het volgende:
Beste forumleden,

Graag jullie advies over het volgende. Ik woon in een groot studentenhuis met een vijftiental studenten. We hebben meerdere gemeenschappelijke ruimtes, waaronder een grote keuken die ook een beetje als woonkamer dienst doet. Nu wil ik daar graag een bankstel neerzetten, maar de huisbaas staat dit niet toe. Als argumenten geeft hij dat er al een tafel en stoelen staan, wat hij voldoende vindt, en hij denkt dat het binnen de kortste keren een rommeltje wordt. Ik heb al aangegeven dat ik in ruil best een paar stoelen weg wil halen, maar eerlijk waar, zelfs nu is er ruimte zat voor een bankstel. Ik heb ook toegezegd de boel netjes te houden (dat is het er nu ook) en de huisbaas hoeft niets voor het bankstel te betalen. Sterker nog, je zou kunnen stellen dat hij er financieel op vooruit kan gaan omdat zijn kamers meer waard worden doordat de kwaliteit van leven in het huis toeneemt.

Mijn vraag is nu in hoeverre de huisbaas eigenlijk inspraak mag hebben in de indeling van ons huis. Heeft hij het laatste woord over de indeling van de gemeenschappelijke ruimtes? Het is nu in het huis maar een kale boel, overal staat alleen het minimaal benodigde. Nergens in de gemeenschappelijke ruimtes hangen gordijnen of posters, staan planten, lekkere stoelen, sierlampen of wat voor decoratief materiaal dan ook, dat heeft hij altijd geblokkeerd. Mag hij dat juridisch gezien wel verbieden? Ik hoor graag van jullie!
Door het plaatsen van een bankstel :') ?
  zondag 16 september 2012 @ 15:33:27 #12
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_116849586
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:28 schreef Pannenkoeken het volgende:

[..]

ik dacht ook :') bij dit argument
pi_116849634
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2012 15:23 schreef Sylver_ het volgende:
Dus je wilt de bank graag schenken aan de huisbaas? ;)
Ja, of aan het huis, of het wordt eigendom van meerdere bewoners... Zolang het bankstel niet van mij alleen is, is het per definitie geen privé-eigendom. Maar goed, het doet er eigenlijk niet zo toe wat er in het contract staat en wat dat exact betekent; ik neem aan dat ik dat punt mag negeren als het niet in overeenstemming is met de wet, en dat was mijn initiële vraag.

quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:28 schreef gohan16 het volgende:
Soms zijn er terechte argumenten zoals brandveiligheid. Hier wordt dat niet eens aangekaart.
Dat argument noemt hij niet. En het bankstel blokkeert geen nooduitgang of zo, en er is een brandblusser nabij...

quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2012 15:23 schreef Sylver_ het volgende:
Woont je huisbaas eigenlijk ook in het pand?
Nee.

quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:28 schreef Pannenkoeken het volgende:
De volgende stap is een schemerlamp!

[ Bericht 0% gewijzigd door Berkenbast op 16-09-2012 15:43:57 ]
pi_116849703
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:26 schreef FredvZ het volgende:
De huisbaas komt elke dag kijken?
Bijna dagelijks ja.
pi_116849836
quote:

Dus banken mogen wel hangen aan het plafond. :D
pi_116850093
Nog een polyinterpretabiliteitsvoorbeeld ja. :)
  zondag 16 september 2012 @ 15:49:57 #17
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_116850283
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 14:51 schreef Maanvis het volgende:
woon je bij hem in ofzo? Je gaat toch geen toestemming vragen om een postertje op te hangen.
  zondag 16 september 2012 @ 15:57:13 #18
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_116850576
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:49 schreef borbit het volgende:

[..]

woon je bij hem in ofzo? Je gaat toch geen toestemming vragen om een postertje op te hangen.
gewoon doen man banken zat van straat te halen gewoon iedere keer als hij een bank weghaald week later een nieuwe neerzetten. Hij kan je echt niet op straat zetten en hij word het wel een keer zat als ie iedere week met een bank staat te slepen.
Hou jij met je huisgenoten langer vol als hij in z'n eentje. Als je het dan doet als ie neit thuis is en niemand zegt wie het gedaan heeft kan ie helemaal niks. hij gaat het echt niet hard maken voor de rechter dat ie al zijn huurders op straat wil zetten omdat er steeds banken verschijnen in zijn huis ofzo
pi_116852115
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:36 schreef Berkenbast het volgende:

[..]

Bijna dagelijks ja.
Komt ie dan ook binnen? Een verhuurder die niet zelf daar woont moet i.i.g. gewoon jullie huisvrede respecteren en mag normaal gesproken niet zomaar binnen komen zonder toestemming van de bewoners.

Verder moet je inderdaad maar kijken naar de definitie van "privé-goederen" (is dat iets wat van 1 persoon is of iets wat niet van de huisbaas is) in combinatie met redelijkheid en billijkheid als het gaat om plaatsen van meubels in woonruimtes. Zo zou je juist redelijkerwijs een bankstel verwachten in woonruimtes waar meerdere mensen samen komen.
Je moet wel een normaal woongenot kunnen hebben, en een enge kale kamer beperkt dat.
pi_116852771
quote:
10s.gif Op zondag 16 september 2012 15:33 schreef Shispeed het volgende:

[..]

ik dacht ook :') bij dit argument
Zul je zien he, straks mag hij die bank plaatsen. Krijgen ze huurverhoging!
pi_116854455
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 16:25 schreef Henno het volgende:
Komt ie dan ook binnen? Een verhuurder die niet zelf daar woont moet i.i.g. gewoon jullie huisvrede respecteren en mag normaal gesproken niet zomaar binnen komen zonder toestemming van de bewoners.
Ja, hij komt gewoon binnen, maar hij blijft wel in de gangen en gemeenschappelijke ruimtes. Hij heeft altijd wel een reden (kijken of de boel wel wordt schoongehouden, een tl-buis vervangen, onderhoud uitvoeren, nieuwe huurders leegstaande kamers laten zien, kijken of er niet toevallig aan hem geadresseerde post is, etc.), de zogeheten 'verhuurderstaken', en dan is het officieel geen huisvredebreuk meen ik. Maar goed, daar zit ik eerlijk gezegd ook niet zo mee.

Dank voor je opmerking over het woongenot, daar kan ik denk ik wel wat mee.
pi_116855113
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 17:19 schreef Berkenbast het volgende:

[..]

Ja, hij komt gewoon binnen, maar hij blijft wel in de gangen en gemeenschappelijke ruimtes. Hij heeft altijd wel een reden (kijken of de boel wel wordt schoongehouden, een tl-buis vervangen, onderhoud uitvoeren, nieuwe huurders leegstaande kamers laten zien, kijken of er niet toevallig aan hem geadresseerde post is, etc.), de zogeheten 'verhuurderstaken', en dan is het officieel geen huisvredebreuk meen ik. Maar goed, daar zit ik eerlijk gezegd ook niet zo mee.

Dank voor je opmerking over het woongenot, daar kan ik denk ik wel wat mee.
Hij mag niet zomaar binnenkomen. Voor ieder bezoek móet hij een afspraak maken/ overleggen met bewoners. Bovendien kunnen julie hem 3x verzoeken weg te gaan om vervolgens de politie te bellen
pi_116855357
Het lijkt me wel heel vreemd dat je geen gordijnen op mag hangen, lampen neerzetten, schilderijen ophangen.
pi_116855749
Overigens zou ik persoonlijk als potentiële huurder een huis dat leuk is aangekleed eerder overwegen dan een huis waar de gemeenschappelijke woonruimten aangekleed zijn als een stel politiecellen...
...maar ja, met de huidige staat van de markt kunnen huisjesmelkers alles maken :{
pi_116856081
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2012 17:35 schreef 37056272 het volgende:
Hij mag niet zomaar binnenkomen. Voor ieder bezoek móet hij een afspraak maken/ overleggen met bewoners. Bovendien kunnen julie hem 3x verzoeken weg te gaan om vervolgens de politie te bellen
Dat ligt iets genuanceerder; de verhuurder heeft het recht om binnen te komen om zijn 'verhuurderstaak' (helaas een erg vaag begrip) uit te voeren. Het zou onbillijk zijn als wij hem, de eigenaar van het pand, pertinent de toegang verbieden.

quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 17:52 schreef Henno het volgende:
Overigens zou ik persoonlijk als potentiële huurder een huis dat leuk is aangekleed eerder overwegen dan een huis waar de gemeenschappelijke woonruimten aangekleed zijn als een stel politiecellen...
Precies, dat is exact wat ik bedoelde met mijn opmerking dat de waarde van de kamers toeneemt door opleuking van de gemeenschappelijke ruimtes. Daarom denk ik ook dat hier gewoon een win-winsituatie mogelijk moet zijn... Nu de huisbaas daar nog even van overtuigen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')