wel als je maar beperkt budget hebt...quote:Op zondag 16 september 2012 15:47 schreef markmarkmark het volgende:
lekkere rauwe ham koop je niet in de supermarkt
daar heb je inderdaad een punt.quote:Op zondag 16 september 2012 15:50 schreef mschol het volgende:
[..]
wel als je maar beperkt budget hebt...
slager bezoeken is leuk, maar dan mag je eerst de jackpot winnen
Dat zegt allemaal niet zoveel. Ja, ze komen uit een bepaalde regio en ze worden op een bepaalde manier gemaakt, want die naam is wettelijk beschermd. Maar de ene Parmezaanse ham is de andere niet en niet elke pata negra is even denderend.quote:Op zondag 16 september 2012 15:59 schreef markmarkmark het volgende:
zit even in de webshop van AH te kijken en parma ham kost EUR 47,87 per kilo.
ter vergelijking iberico ham oftewel "pata negra", een van de beste ham soorten die er is kost EUR 47,50.
dus lekkere ham hoeft niet duurder te zijn dan in de supermarkt.
Dan is er echt iets mis met je smaakpapillen. .quote:Op zondag 16 september 2012 14:43 schreef mschol het volgende:
ik was benieuwd of iemand mij het verschil kan vertellen tussen de verschillende rauwe hamsoorten?
afgezien van het feit dat het kennelijk uit andere regionen zou komen kan ik geen verschil ontdekken (behalve de prijs)
Hoeveel kilo ham eet jij per maand?quote:Op zondag 16 september 2012 15:50 schreef mschol het volgende:
slager bezoeken is leuk, maar dan mag je eerst de jackpot winnen
dan pak ik liever wat van de slagerij van de supermarkt: niet TE duur, en toch lekker)
En dit is hoog intelligentquote:Op zondag 16 september 2012 21:02 schreef RobinOok het volgende:
Mag ik eeeeven overgeven.
Sodeju wat een dom gebral weer hier.
Dat was er 1. En nee, het klopt niet, maar de Jamon iberico van de AH is totaal niet te vergelijken met de echte, dat is gewoon zo. Ik neem maar even aan dat het om dat soort dingen gaat, met het normale eten van de AH is uiteraard niet zoveel mis.quote:Op zondag 16 september 2012 21:06 schreef RobinOok het volgende:
Roepen dat alles wat AH verkoopt bij voorbaat kut is heeft in mijj ogen helemaal niks met enthousiasme over lekker eten te maken en alles met uberdom snobisme.
Wat bedoel je met de echte? Er zijn veel gradaties in kwaliteit toch?quote:Op zondag 16 september 2012 21:09 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat was er 1. En nee, het klopt niet, maar de Jamon iberico van de AH is totaal niet te vergelijken met de echte, dat is gewoon zo.
Ja ok, dat bedoel ik. Degene die ik in Madrid had. Dit is vast echte, maar veels te taai. Smaak gaat nog wel redelijk (ook lang niet zo goed), maar de textuur is niet te vergelijken. Dus vandaar, echte, echte is zacht EN lekker.quote:Op zondag 16 september 2012 21:14 schreef Ludd het volgende:
[..]
Wat bedoel je met de echte? Er zijn veel gradaties in kwaliteit toch?
Zegt iemand die ik in zo ongeveer elk topic over eten afgelopen tijd heeft liggen zeiken over alles en nog wat. Over snobisme gesproken. Verslik je lekker in een stuk tofu zeg.quote:Op zondag 16 september 2012 21:06 schreef RobinOok het volgende:
Roepen dat alles wat AH verkoopt bij voorbaat kut is heeft in mijj ogen helemaal niks met enthousiasme over lekker eten te maken en alles met uberdom snobisme.
Ja. Ik had laatst voorverpakte pata negra van de lidl meegenomen. Die was ook echt niet best.quote:Op zondag 16 september 2012 21:15 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja ok, dat bedoel ik. Degene die ik in Madrid had. Dit is vast echte, maar veels te taai. Smaak gaat nog wel redelijk (ook lang niet zo goed), maar de textuur is niet te vergelijken. Dus vandaar, echte, echte is zacht EN lekker..
En dat verwacht ik ook niet echt bij een supermarkt natuurlijk, maar het is wel jammer dat echt goeie ham zo lastig te krijgen is.quote:Op zondag 16 september 2012 21:17 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ja. Ik had laatst voorverpakte pata negra van de lidl meegenomen. Die was ook echt niet best.
Ik dacht, ik probeer het eens. Was 50 euro per kilo. Ik kan je vertellen dat de serranoham van de slager lekkerder en goedkoper is.quote:Op zondag 16 september 2012 21:18 schreef HeatWave het volgende:
[..]
En dat verwacht ik ook niet echt bij een supermarkt natuurlijk, maar het is wel jammer dat echt goeie ham zo lastig te krijgen is.
Het hangt van veel af, ook binnen iets zwaar gecontroleerds als Parmaham zitten nog smaakverschillen tussen de fabrikanten, en dat is dan nog dezelfde soort ham soort ook. Parma is een vrij grote provincie namelijk. Compleet verschillende soorten met elkaar vergelijken is meer een kwestie van smaak, dan iets anders.quote:Op zondag 16 september 2012 14:43 schreef mschol het volgende:
ooit eens coburger, naar wat ik begrepen heb rauwe ham is, gegeten
dit smaakte een stuk lekkerder als reguliere ham.
nou zag ik dat er diverse soorten rauwe ham in de supermarkt te koop zijn.
ik was benieuwd of iemand mij het verschil kan vertellen tussen de verschillende rauwe hamsoorten?
afgezien van het feit dat het kennelijk uit andere regionen zou komen kan ik geen verschil ontdekken (behalve de prijs)
Voorverpakt is dan de boosdoener, daar zitten teveel mensenhanden aan, en die verpakkingen doen ook nog van alles.quote:Op zondag 16 september 2012 21:17 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ja. Ik had laatst voorverpakte pata negra van de lidl meegenomen. Die was ook echt niet best.
Tuut tuut tuut tuut. Ik geloof niet dat ik me aangesproken voel. Doeg he?quote:Op zondag 16 september 2012 21:15 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Zegt iemand die ik in zo ongeveer elk topic over eten afgelopen tijd heeft liggen zeiken over alles en nog wat. Over snobisme gesproken. Verslik je lekker in een stuk tofu zeg.
De correcte manier was dan HEM quoten, zodat "wat een dom gebral hier" niet als algemeen zou worden opgevat. Met je dhudhuquote:Op zondag 16 september 2012 21:25 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, die ene waar ik op reageerde. Duhuh.
Nee, dat is echt jouw vage opvatting.quote:Op zondag 16 september 2012 21:29 schreef RobinOok het volgende:
Kwoten is niet nodig als er niemand tussen zit. Onnodig kwoten is alleen maar superirritant.
Je weet toch hoe dat gaat? Op een gegeven moment heeft zoiets een naam en wordt het gemarketet en dan gaat het van boven naar beneden, wordt er steeds meer uit de beschermde regio getrokken door niet zulke hele bekwame hamdrogers en wordt het steeds meer iets dagelijks en belandt het uiteindelijk ook bij de Lidl.quote:Op zondag 16 september 2012 21:06 schreef RobinOok het volgende:
Inderdaad, de aldi heeft nu ook standaard voorverpakte originele parmaham standaard in het assortiment. Voor nog geen 30 euro per kilo.quote:Op zondag 16 september 2012 21:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je weet toch hoe dat gaat? Op een gegeven moment heeft zoiets een naam en wordt het gemarketet en dan gaat het van boven naar beneden, wordt er steeds meer uit de beschermde regio getrokken door niet zulke hele bekwame hamdrogers en wordt het steeds meer iets dagelijks en belandt het uiteindelijk ook bij de Lidl.
Mening. Dat is mijn mening. Dat jij een onnodig en irritant de bladzijde zit te vervuilen met onnodige kwoots ja.quote:Op zondag 16 september 2012 21:29 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nee, dat is echt jouw vage opvatting.
Onnodig, je hebt net zelf het nut van quoten aangeduid (zo moelijk is het woord niet), op die manier weten mensen tegen/over wie je het hebt....quote:Op zondag 16 september 2012 21:35 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Mening. Dat is mijn mening. Dat jij een onnodig en irritant de bladzijde zit te vervuilen met onnodige kwoots ja.
En dus is die ham per definitie kut en smerig?quote:Op zondag 16 september 2012 21:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je weet toch hoe dat gaat? Op een gegeven moment heeft zoiets een naam en wordt het gemarketet en dan gaat het van boven naar beneden, wordt er steeds meer uit de beschermde regio getrokken door niet zulke hele bekwame hamdrogers en wordt het steeds meer iets dagelijks en belandt het uiteindelijk ook bij de Lidl.
Toen het nog Parmezaanse ham werd genoemd zoals taalkundig correct en dat nog niet teveel letters voor de beoogde consument was die ham ook beter. Het is gewoon niet allemaal even goed.
wie zegt dat ik ze allemaal heb geproefd?quote:Op zondag 16 september 2012 19:58 schreef Ludd het volgende:
[..]
Dan is er echt iets mis met je smaakpapillen. .
oke, maar dat kan ik aan de verpakking zo 1,2,3 niet zien (enige wat er groot wordt vermeld is het soort ham, voor de echte verschillen moet je dus perse naar de ingredienten lijst gaan kijken)quote:Los van kwaliteitsverschil van het vlees, worden sommige hammen niet alleen met zout gepekeld, maar ook ingewreven met knoflook jeneverbes etc. Zo heeft een
Filet d'Ardenne of schwarzwalder schinken echt een heel andere smaak dan bijvoorbeeld een Parmaham.
Is echt een wereld van verschil.
Ik vind de boeren-rauwe ham van de dorpslager hier overigens erg lekker, vooral gecombineerd met een goede roomboter. Vind ik lekkerder dan pata negra.
Voor het echte verschil moet je het proeven. Mijn ervaringen is wel dat supermarkthammen veelal hetzelfde smaken, wat dat betreft heb je wel gelijk. Ik denk niet dat ik blind een parmaham van de aldi, kan onderscheiden van een serranoham van de AH. Dit terwijl parmaham eigenlijk milder zou moeten smaken.quote:Op zondag 16 september 2012 21:39 schreef mschol het volgende:
[..]
wie zegt dat ik ze allemaal heb geproefd?
[..]
oke, maar dat kan ik aan de verpakking zo 1,2,3 niet zien (enige wat er groot wordt vermeld is het soort ham, voor de echte verschillen moet je dus perse naar de ingredienten lijst gaan kijken)
Eensquote:Op zondag 16 september 2012 17:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
. Ik vind zelf de Hema beter dan de AH, eigenlijk wat betreft alle vleeswaren.
quote:Op zondag 16 september 2012 21:15 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Zegt iemand die ik in zo ongeveer elk topic over eten afgelopen tijd heeft liggen zeiken over alles en nog wat. Over snobisme gesproken. Verslik je lekker in een stuk tofu zeg.
Nee, maar ik verwacht er niet teveel van. Zonder de naam en de inmiddels onstane naamsbekendheid zouden ze het niet kunnen verkopen. Ik vertrouw de Aldi best toe om relatief goede ham voor een bescheiden prijs te vinden, maar de kans dat die écht lekker is lijkt me niet zo heel groot.quote:Op zondag 16 september 2012 21:39 schreef RobinOok het volgende:
[..]
En dus is die ham per definitie kut en smerig?
Parmezaanse Ham? Dat is gewoon de Nederlandse vertaling van Prosciutto di Parma, zoals de ham in kwestie al sinds ~1970 genoemd wordt door het achterliggende consortium.quote:Op zondag 16 september 2012 21:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Toen het nog Parmezaanse ham werd genoemd zoals taalkundig correct en dat nog niet teveel letters voor de beoogde consument was die ham ook beter. Het is gewoon niet allemaal even goed.
Klopt, ik had een keer voor een tripje ham meegenomen. Zegt een jongen die zich als kritisch eter en proever beschouwt dat de parmaham lekker is, terwijl het Ardennen ham was.quote:Op zondag 16 september 2012 22:46 schreef RobinOok het volgende:
Mensen zouden eens wat vaker blind moeten proeven, dat zou echt enorm schelen. Maar mensen proeven met hun portemonnaie of hun achtergrond, vooroordelen en weet ik wat allemaal. Gewoon blind 20 soorten rauwe ham naast elkaar. En dan eens kijken wat ze nu echt lekker of vies vinden.
Wat uit Parma komt heet Parmezaans in het Nederlands. Maar dat is veranderd toen de ham intensief gemarketet werd.quote:Op maandag 17 september 2012 08:52 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Parmezaanse Ham? Dat is gewoon de Nederlandse vertaling van Prosciutto di Parma, zoals de ham in kwestie al sinds ~1970 genoemd wordt door het achterliggende consortium.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |