bron: Onze Taalquote:Mits / tenzij
Wanneer gebruik je mits en wanneer tenzij?
Mits betekent '(alleen) als', 'op voorwaarde dat'. Het is juist in bijvoorbeeld 'De hond mag mee het bos in, mits hij aangelijnd wordt' (alleen als / op voorwaarde dat de hond is aangelijnd, mag hij mee). Tenzij betekent 'maar niet als', 'behalve als'. Het is juist in bijvoorbeeld: 'Ik ga nog een jaar door, tenzij het bestuur dat niet goed vindt' (ik ga nog een jaar door, maar dat gebeurt niet als het bestuur dat niet goed vindt) en 'Roken is in dit pand verboden, tenzij u zich in de rookruimte bevindt' (roken mag hier niet, behalve in de rookruimte; daar mag het dus wél). Nog meer voorbeelden:
-Henny viert haar verjaardag, mits Willy ook komt. (Henny viert haar verjaardag op voorwaarde dat Willy ook komt.)
-Henny viert haar verjaardag, tenzij Klaas ook komt. (Henny viert haar verjaardag, behalve als Klaas ook komt.)
-Karin komt langs, mits de treinen rijden. (Ze komt alleen als de treinen rijden.)
-Karin komt langs, tenzij er file staat. (Ze komt langs, behalve als er file staat.)
-We gaan morgen naar het Rijksmuseum, tenzij het mooi weer is. (Als het mooi weer is, gaan we wat anders doen.)
-We gaan morgen naar het Rijksmuseum, mits het mooi weer is. (Dan is het lekker rustig in het museum.)
quote:Op zondag 16 september 2012 00:36 schreef Pharkus het volgende:
Tenzij je mits verkeerd gebruikt is er niets om je over op te winden, mits je string verkeerd zit, dan wel.
Tenzij je mits verkeerd gebruikt is er niets om je over op te winden, mits tenzij je string verkeerd zit, dan wel.
Lig ik ook, met mijn Ipad.quote:Op zondag 16 september 2012 01:00 schreef maan_man het volgende:
[..]
Dan hoor jij nu in bed te liggen.
Tenzij je mits verkeerd gebruikt is er niets om je over op te winden, mits je string verkeerd zit, dan wel.
toen ik zijn leeftijd had snoof ik snellequote:Op zondag 16 september 2012 01:05 schreef maan_man het volgende:
[..]
Ipad![]()
Toen ik jouw leeftijd had, las ik boeken van Snelle Jelle.
Snelle Jelle is toch peperkoek?quote:Op zondag 16 september 2012 01:05 schreef maan_man het volgende:
[..]
Ipad![]()
Toen ik jouw leeftijd had, las ik boeken van Snelle Jelle.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Snelle_Jellequote:Op zondag 16 september 2012 01:06 schreef AppelCake het volgende:
[..]
Snelle Jelle is toch peperkoek?
autisten halen hun plezier vaak uit de raarste dingenquote:Op zondag 16 september 2012 01:59 schreef Puntenjager het volgende:
Ik ben allang blij als er niet 'hij betaald' e.d. geschreven wordt.
quote:Op zondag 16 september 2012 02:00 schreef RKL het volgende:
[..]
autisten halen hun plezier vaak uit de raarste dingen
Zeer terechte klacht TS. Klein puntje van kritiek: je had de casussen "zo wie zo, zowiezo, so wie so, sowieso" en "hij veranderd, het gebeurd dat, etc." ook kunnen meenemenquote:Op zondag 16 september 2012 00:35 schreef SeanFerdi het volgende:
Teveel Fok!ers die deze verkrachting van de taal ongegeneerd en onbewust plegen. Voor degenen die wel enigszins weten hoe men Nederlands spreekt een gruwel, alsof je iemand in een wasbak ziet poepen, het hoort niet.
Daarom hieronder de definitieve betekenis en het correcte gebruik van de woorden mits en tenzij, en waag het niet deze hierna nog door elkaar te halen:
[..]
bron: Onze Taal
Vergeet vooral het gebruik van als/dan niet. Ook dat wordt dramatisch vaak door elkaar gehaald.quote:Op zondag 16 september 2012 09:10 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]
Zeer terechte klacht TS. Klein puntje van kritiek: je had de casussen "zo wie zo, zowiezo, so wie so, sowieso" en "hij veranderd, het gebeurd dat, etc." ook kunnen meenemen
Dat wordt zoberzo vaak al gelijk afgestraft door de aldaar aanwezige taalnazi's, de mits/tenzij fouten sluipen het merendeel van de tijd ongemerkt langs.quote:Op zondag 16 september 2012 09:10 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]
Zeer terechte klacht TS. Klein puntje van kritiek: je had de casussen "zo wie zo, zowiezo, so wie so, sowieso" en "hij veranderd, het gebeurd dat, etc." ook kunnen meenemen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |