abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_5414752
Tenminste, volgens de rechtbank.
quote:
De president van de rechtbank 's-Gravenhage heeft vandaag, 15 augustus, in een kort geding bepaald dat het Centrum voor Werk en Inkomen niet onrechtmatig heeft gehandeld bij het verlenen van een ontslagvergunning voor 118 medewerkers aan CMG Noord-Nederland. Het kort geding was aangespannen door FNV Bondgenoten en de CNV Dienstenbond. Kern van het conflict was de vraag of er sprake was van een zgn. driehoeksverhouding tussen werkgever, werknemer en opdrachtgever. De uitspraak van de rechter heeft nu als gevolg dat CMG Noord-Nederland medewerkers voor ontslag mag selecteren op een ander selectiecriterium dan anciėnniteit.

Volgens CMG zijn deze mensen uitzendkrachten en kunnnen ze dus na afloop van een project worden ontslagen ondanks dat ze vaak een contract voor onbepaalde tijd hebben. De rechter was het hier me eens.

Omdat meer detacheerders op de huidige markt problemen hebben kan dit wel eens een belangrijke uitspraak worden: aangezien de rechter beslist heeft dat de door de door het CWI verstrekte ontslagvergunning rechtmatig is kunnen detacheerders nu dus zonder problemen mensen op de straat zetten na afloop van een project. Dus ook als je bijvoorbeeld nu op de bank zit (er is nu immers jurisprudentie).

Kortom, blij dat ik bij Yacht weg ben.

"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_5414760
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 17 augustus 2002 @ 09:46:43 #3
27467 webspider
Fear is the mind-killer.
pi_5414798
quote:
Op zaterdag 17 augustus 2002 09:37 schreef Strolie75 het volgende:
aangezien de rechter beslist heeft dat de door de door het CWI verstrekte ontslagvergunning rechtmatig is kunnen detacheerders nu dus zonder problemen mensen op de straat zetten na afloop van een project. Dus ook als je bijvoorbeeld nu op de bank zit (er is nu immers jurisprudentie).
Wie gaat er dan ook in de detachering zitten
Sell not virtue to purchase wealth, nor Liberty to purchase power.
pi_5414807
Ja, ik heb dus een projectcontract gekregen waarin letterlijk staat dat ik niet meer in dienst ben zodra het project is afgelopen . Gelukkig nemen ze me voor 95% zeker daar in dienst want dit is echt een ongelooflijke klotesituatie.
pi_5414808
quote:
Op zaterdag 17 augustus 2002 09:46 schreef webspider het volgende:
Wie gaat er dan ook in de detachering zitten
Als je dat nu nog doet ben je achterlijk.

Maar in het verleden was dat voor een starter ideaal. Je doet snel veel ervaring op bij verschillende projecten en goede arbeidsvoorwaarden.

Gelukkig heb ik nu een vast contract bij een semi-overheidsinstelling.

pi_5414813
quote:
Op zaterdag 17 augustus 2002 09:48 schreef erikh het volgende:
Gelukkig nemen ze me voor 95% zeker daar in dienst want dit is echt een ongelooflijke klotesituatie.
Zelf met een vast contract voor onbepaalde tijd kunnen ze je nu na een project eruit schoppen. Zie eerste post.
pi_5414826
quote:
Op zaterdag 17 augustus 2002 09:49 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Zelf met een vast contract voor onbepaalde tijd kunnen ze je nu na een project eruit schoppen. Zie eerste post.

Nee, bij de klant willen ze me in dienst nemen, niet bij dat detacheringsbureau
pi_5414830
quote:
Op zaterdag 17 augustus 2002 09:49 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Ik denk dat erikh bedoeld dat het bedrijf waar hij nu gedetacheerd zit hem in dienst neemt
vosss is de naam,
pi_5414831
quote:
Op zaterdag 17 augustus 2002 09:52 schreef erikh het volgende:

[..]

Dat zei ik dus
vosss is de naam,
pi_5414840
quote:
Op zaterdag 17 augustus 2002 09:52 schreef erikh het volgende:
Ow, dan heb ik het verkeerd begrepen!
  zaterdag 17 augustus 2002 @ 09:54:55 #11
27467 webspider
Fear is the mind-killer.
pi_5414846
quote:
Op zaterdag 17 augustus 2002 09:48 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Als je dat nu nog doet ben je achterlijk.

Maar in het verleden was dat voor een starter ideaal. Je doet snel veel ervaring op bij verschillende projecten en goede arbeidsvoorwaarden.

Hnyah, zelf had ik altijd liever een vaste baan bij een vaste werkgever .. misschien ben ik wel bevooroordeeld
Sell not virtue to purchase wealth, nor Liberty to purchase power.
pi_5414870
quote:
Op zaterdag 17 augustus 2002 09:54 schreef webspider het volgende:

[..]

Hnyah, zelf had ik altijd liever een vaste baan bij een vaste werkgever .. misschien ben ik wel bevooroordeeld

Ik ook maar het bedrijf waar ik werkte ging failliet vlak na de aanslagen van 11 september en toen was het vrij moeilijk om nog ergens in dienst te komen maar had ik nog wat connecties met dit deta bureau waar ik toen eerst een half jaar contract heb gekregen maar na 3 maanden pas geplaatst was, nu is afgelopen maandag mijn halfjaar contract afgelopen en heb ik een projectcontract gekregen. Ik had ook liever iets vasts maar ik hoor rond 5 September of ze me inderdaad in dienst nemen. Het is een gemeente dus ze moeten helemaal alngs burgemeester en wethouders voordat ze iemand aan mogen nemen maar veel duurder detacheerkrachten inhuren mag wel
pi_5414875
quote:
Op zaterdag 17 augustus 2002 09:59 schreef erikh het volgende:
Het is een gemeente dus ze moeten helemaal alngs burgemeester en wethouders voordat ze iemand aan mogen nemen maar veel duurder detacheerkrachten inhuren mag wel
Ik had hetzelfde!
pi_5415015
Je wordt heus niet zomaar ontslagen door je werkgever, ook al is dat een detacheerder. CMG is niet over 1 nacht ijs gegaan met deze beslissing lijkt mn. En het is dus ook niet zo, in een normaal draaiende economische situatie, dat als je project is afgelopen dat je dan ontslagen wordt.
pief paf poef
  zaterdag 17 augustus 2002 @ 10:41:51 #15
20741 generalist
Watch me do it!
pi_5415054
quote:
Gelukkig heb ik nu een vast contract bij een semi-overheidsinstelling
En daar ben je zo blij mee

Ook bij een detacheerder kan je niet gemakkelijk ontslagen worden. De nu ontstane jurisprudentie is welliswaar een stap in de "foute" richting, maar je bent nog steeds behoorlijk beschermd als werknemer in NL.

Daarnaast zijn de meeste "externen" mensen die liever wat wisselend werk willen en daarmee flexibel willen blijven. Wanneer je dan gevraagd wordt te vertrekken moet je daar ook niet zo een probleem mee hebben, er is nog steeds werk voor de meesten.
De terugval heeft alleen gezorgd voor een selectie, voorheen kon iedereen die wist hoe MS-Office werkte zich als IT' er verhuren voor € 100 p/u, nu zie je dat de markt volwassen geworden is. Het is een normale stroming in de arbeidsmarkt geworden.

En ja, detacheringsbureau's zijn net uitzendbureau's.

Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
pi_5415067
Dus een contract voor onbepaalde tijd bij een detacheringsbureau is ook al niets meer waard tegenwoordig. Lekker is dat. En wat is er dan gebeurd met de werknemersbescherming?
  zaterdag 17 augustus 2002 @ 10:46:03 #17
11729 killerkef
Veni, Vidi, Prutsum Erat
pi_5415080
ik ben blij dat ik 4 maanden geleden weg ben gegaan uit de detachering...
k denk dat dat een beetje aan het doodbloeden is
pi_5415108
Een contract voor onbepaalde tijd is toch gewoon een contract voor onbepaalde tijd, of niet? . Of je nou bij de slager, een bezinepomp of een detacheringsburo werkt.

Maf.

Nouja, blij dat ik daar weg ben dus.

"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_5415302
quote:
Op zaterdag 17 augustus 2002 10:52 schreef Jarno het volgende:
Een contract voor onbepaalde tijd is toch gewoon een contract voor onbepaalde tijd, of niet? . Of je nou bij de slager, een bezinepomp of een detacheringsburo werkt.
Dat dacht ik dus ook. Maar een rechter lijkt er anders over te denken.
pi_5415446
Ik kan me best voorstellen dat schoolverlaters bij uitzendbureaus als Cap, CMG, Tempo Team of Manpower gaan werken. Van daaruit kunnen ze makkelijker op zoek naar een vaste baan. Je moet natuurlijk wel zorgen dat je er voor je 30ste vertrokken bent. Zo niet, dat helpen die uitzendbureaus je wel 'n handje.
Gisteren stonden we op rand van de afgrond, maar vandaag maken we een grote stap voorwaarts.
pi_5415469
quote:
Op zaterdag 17 augustus 2002 11:49 schreef Strix-Nebulosa het volgende:
Ik kan me best voorstellen dat schoolverlaters bij uitzendbureaus als Cap, CMG, Tempo Team of Manpower gaan werken.
Nou nou, wat een vergelijking. CMG of Tempo Team, das hetzelfde als appels en peren vergelijken.
pief paf poef
  zaterdag 17 augustus 2002 @ 11:57:12 #22
32278 wicked.one
ex-fiscaal economisch vluchtel
pi_5415493
quote:
Op zaterdag 17 augustus 2002 10:52 schreef Jarno het volgende:

Maf.

Nouja, blij dat ik daar weg ben dus.

En dat is nou precies waarom voor de ontslagen een ontslagvergunning nodig was. Het is niet zo dat iemand met een detacheringsovereenkomst gelijk is aan een uitzendkracht. Om een uitzendkracht te ontslaan heeft het uitzendbureau (afhankelijk van de fase waarin de uitzendkracht zit) geen ontslagvergunning nodig. Om iemand met een detachteringsovereenkomst voor onbepaalde tijd te ontslaan geldt de normale ontslagbescherming .. dus een ontslagvergunning of ontbinding van de overeenkomst door de kantonrechter.
pi_5416715
quote:
Op zaterdag 17 augustus 2002 11:53 schreef Solid_Snake het volgende:
Nou nou, wat een vergelijking. CMG of Tempo Team, das hetzelfde als appels en peren vergelijken.
De rechter vind blijkbaar van niet!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')