Eenmoordenaartje is een bijnaam van een waterpomptang, het ding op je afbeelding is een zweedse tang.quote:Op zaterdag 15 september 2012 20:53 schreef blomke het volgende:
Ik weet niet precies welk gereedschap je hebt gebruikt, maar heel vroeger draaide ik die los met een zgn. "moordenaartje" (2 stuks).
[ afbeelding ]
Anders idd warmstoken; met 'n verfföhn schiet al aardig op denk ik.
Hij knelt met dunwandig toch al, dus dan kunnen die anbo ringen ook wel. Officieel mag het niet, dat weet ik ook wel, maar ik ben er niet zo benauwd voor dat het gaat lekken.quote:Op zaterdag 15 september 2012 21:32 schreef tiho1 het volgende:
Anbo in het plafond? Stoken en dat ding eraf of anders doorzagen en opnieuw draadsnijden lijkt mij een beter plan.
Het is stalen buis waar draad op getapt is.quote:Op zaterdag 15 september 2012 22:04 schreef Resistor het volgende:
Volgens mij zijn die leidingen gesoldeerd. Dan kan je lang aan de gang blijven met tangen
Nee hoor, ik ga alles persen.quote:Op zaterdag 15 september 2012 21:37 schreef cvboer het volgende:
[..]
Hij knelt met dunwandig toch al, dus dan kunnen die anbo ringen ook wel. Officieel mag het niet, dat weet ik ook wel, maar ik ben er niet zo benauwd voor dat het gaat lekken.
quote:Op zaterdag 15 september 2012 22:04 schreef Resistor het volgende:
Volgens mij zijn die leidingen gesoldeerd. Dan kan je lang aan de gang blijven met tangen
das nog beter dan knellen.quote:Op zaterdag 15 september 2012 22:17 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Nee hoor, ik ga alles persen.
Maar die anbo ringen gaat het iig niet worden, ik ga morgen eens wat proberen met een verfstripper.
Gasbuis werd toch niet gesoldeerd? Da's allemaal met draad en draadbussen aan elkaar gefit.quote:Op zaterdag 15 september 2012 22:04 schreef Resistor het volgende:
Nee hoor.quote:Op zaterdag 15 september 2012 22:04 schreef Resistor het volgende:
Klopt. Ook kleinere CV leidingen werden op deze manier gemonteerd, zoals te zien op de foto van TS.quote:Op zaterdag 15 september 2012 23:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Gasbuis werd toch niet gesoldeerd? Da's allemaal met draad en draadbussen aan elkaar gefit.
kortom gasbrander erop zodat de hennep wegfikt en dan heb je m zo los.quote:Op zondag 16 september 2012 01:27 schreef Wandtegeltje het volgende:
De koppelingen op de foto zijn dus koppelingen met draad, gemonteerd met hennep en kit.
3/4 bspquote:Op zaterdag 15 september 2012 22:23 schreef tiho1 het volgende:
Goed plan ja persen. 3/4 bsp is de maat. Op gasbuis. Kan ook nog 1/2 zijn, maar lijkt me niet.
Dat komt dit klusje ook wel goed.quote:Op zondag 16 september 2012 13:12 schreef junkiexp het volgende:
Bedankt allemaal, ik ga er dadelijk mee aan de slag.
Ik ga stoken en de buis tegenhouden met een kettingtang, hier heb ik veel grip mee.
En ik heb beschikking over praktisch al het gereedschap wat er in de W wordt gebruikt, persmachine tot 63, draadsnijmachine tot 2'' en noem maar op.
Dus ik heb genoeg uitwegen
In de offshore is npt idd. Maar die spullen hoef je echt niet thuis te gebruiken. Npt is amerikaans en is een andere draad dan onze gasdraad genaamd BSP. Ze zijn ook niet door elkaar te gebruiken.quote:[b]Op zondag 16 september 2012 12:37 schreef bluemoon23 het volgende:
3/4 bspHet is NPT draad normaal gesproken.
Om de cilinderkopbouten van een scheepsdielen los te halen, werd er een sleutel gebruikt die met twee man gedragen moest worden en hydraulisch verzet als ie op de moerkop zat.quote:Op zondag 16 september 2012 12:37 schreef bluemoon23 het volgende:
Bij mij op het werk (offshore) hebben we ze van 15 cm lang tot 150 cm lang, die van 150 cm wegen 23kg, ik heb altijd eentje van 20 cm in de zak van mijn overall.
Dat is zo, en ook in de hydrauliekwereld is alles bsp draad. Ben zelf nog nooit npt tegen gekomen.quote:[b]Op zondag 16 september 2012 14:41 schreef bluemoon23 het volgende:
Misschien dat er in de installatiewereld BSP word gebruikt, dat kan, mijn fout dan.
Ja dat is redelijk voor de hand liggend wat mij betreft maar thanks voor de tipquote:Op dinsdag 18 september 2012 14:55 schreef sijs het volgende:
als je met twee tangen werkt, eentje om de buis vast/tegen te houden en eentje om het t-stuk oid los te draaien zorg dan altijd dat je met de langste tang het onderdeel vasthoud wat niet mag bewegen
Jij bent de winnaar want ik heb mijn vader er eens bijgehaald die al 40 jaar in het vak zit.quote:Op woensdag 19 september 2012 07:28 schreef jpajs het volgende:
Als de tangen niet willen, het warm maken geen oplossing geeft is er nog een methode. Slijpen dwars op de draad. Dus heel voorzichtig slijpen tot je de bovenzijde spoed hebt bereikt. Dus elke keer halve millimeter verder slijpen aan het einde. Door de spanning in de koppeling splijt deze dan open. Gebeurt dat niet dan even een paar klappen met een hamer en koubeitel.
Als één kant slijpen geen oplossing biedt aan de andere kant ook een snede maken.
Het is een houtje touwtje oplossing maar ja als je geen andere mogelijkheden meer ziet.
Anderhalve oude rot en het klusje is weer geklaard.quote:Jij bent de winnaar
Die oude vakmannen zijn onmisbaarquote:Op vrijdag 21 september 2012 22:33 schreef jpajs het volgende:
[..]
Anderhalve oude rot en het klusje is weer geklaard.![]()
Had alleen een haaks slijpertje gepakt met een rvs schijfje. Gaan er iets sneller door dan een ijzerzaag. Met een vaste hand en wat ervaring lukt het dan ook wel. Echt respect dat je het met de hand hebt gedaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |