abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116826541
Ik heb hier 2 3/4 dikwandige cv leidingen in mijn plafond lopen, daar zitten t-stukken op die ik eraf wil halen om over te gaan naar dunwandig.

Op de foto zie je zo boven zitten:

Nu zit dat al bijna 60 jaar in elkaar dus dat zìt erg vast.
Ik heb een kettingtang die ik op de pijp aan rechterkant van het t-stuk klem om de leiding tegen te houden want het zit allemaal niet zo geweldig gebeugeld.
In het t-stuk draai ik een pijpnippel en daar probeer ik het t-stuk mee los te draaien maar dit lukt niet.
Ik heb er ook een verlengpijp van een meter op gehad maar dan nog gaat het niet los.

Wat nu, warmstoken?

Ik ben niet zo'n fan om met open vuur te gaan spelen boven dat plafond, ik heb wel een föhn om verf af te strippen, zou dat heet genoeg worden?

Andere ideeën?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_116827057
Ik weet niet precies welk gereedschap je hebt gebruikt, maar heel vroeger draaide ik die los met een zgn. "moordenaartje" (2 stuks).

Anders idd warmstoken; met 'n verfföhn schiet al aardig op denk ik.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_116827741

Die heb ik gebruikt.
Morgen maar eens warmstoken, bedankt.
pi_116828364
quote:
17s.gif Op zaterdag 15 september 2012 20:53 schreef blomke het volgende:
Ik weet niet precies welk gereedschap je hebt gebruikt, maar heel vroeger draaide ik die los met een zgn. "moordenaartje" (2 stuks).

[ afbeelding ]

Anders idd warmstoken; met 'n verfföhn schiet al aardig op denk ik.
Eenmoordenaartje is een bijnaam van een waterpomptang, het ding op je afbeelding is een zweedse tang.
Met een fohn gaat het niet werken, een gasbrander haalt hogere temperaturen. Als je dat liever niet wil, zou je de buis af kunnen zagen, schuren en dan knellen met behulp van anbo-ringen. Beetje fitterskit ertussen en aandraaien maar. Daarna de installatie opstoken en dan nog een keer aandraaien.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_116828751
Anbo in het plafond? Stoken en dat ding eraf of anders doorzagen en opnieuw draadsnijden lijkt mij een beter plan.
pi_116828956
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 21:32 schreef tiho1 het volgende:
Anbo in het plafond? Stoken en dat ding eraf of anders doorzagen en opnieuw draadsnijden lijkt mij een beter plan.
Hij knelt met dunwandig toch al, dus dan kunnen die anbo ringen ook wel. Officieel mag het niet, dat weet ik ook wel, maar ik ben er niet zo benauwd voor dat het gaat lekken.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_116829490
Met knel ben ik minder bang ook dan anbo. Na snijden kan je meteen daarmee verder.
pi_116829919
Volgens mij zijn die leidingen gesoldeerd. Dan kan je lang aan de gang blijven met tangen :+
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_116830020
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 22:04 schreef Resistor het volgende:
Volgens mij zijn die leidingen gesoldeerd. Dan kan je lang aan de gang blijven met tangen :+
Het is stalen buis waar draad op getapt is.
pi_116830503
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 september 2012 21:37 schreef cvboer het volgende:

[..]

Hij knelt met dunwandig toch al, dus dan kunnen die anbo ringen ook wel. Officieel mag het niet, dat weet ik ook wel, maar ik ben er niet zo benauwd voor dat het gaat lekken.
Nee hoor, ik ga alles persen.
Maar die anbo ringen gaat het iig niet worden, ik ga morgen eens wat proberen met een verfstripper.
pi_116830508
quote:
:')
pi_116830542
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 september 2012 22:17 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Nee hoor, ik ga alles persen.
Maar die anbo ringen gaat het iig niet worden, ik ga morgen eens wat proberen met een verfstripper.
das nog beter dan knellen. ^O^
pi_116830708
Goed plan ja persen. 3/4 bsp is de maat. Op gasbuis. Kan ook nog 1/2 zijn, maar lijkt me niet.
pi_116832221
quote:
Gasbuis werd toch niet gesoldeerd? Da's allemaal met draad en draadbussen aan elkaar gefit.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 16 september 2012 @ 01:27:41 #15
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_116836825
quote:
Nee hoor.
quote:
17s.gif Op zaterdag 15 september 2012 23:04 schreef blomke het volgende:

[..]

Gasbuis werd toch niet gesoldeerd? Da's allemaal met draad en draadbussen aan elkaar gefit.
Klopt. Ook kleinere CV leidingen werden op deze manier gemonteerd, zoals te zien op de foto van TS.

De leiding werd op maat gezaagd, draad erop gesneden en met hennep en kit gemonteerd. Ik heb zo zelf nog gewerkt aan een CV installatie in een flatgebouw. De hoofdleidingen werden gelast.

En de koppelingen werden gemonteerd met een pijpentang.

http://www.tissingh-geree(...)/106-pijpentang.html

Hij wordt in de volksmond idd wel met moordenaar aangemerkt, meer omdat je er ontzettend veel mee kan vernielen bij onoordeelkundig gebruik, maar in feite is een moordenaar een ander soort tang.

De correcte benaming is pijpentang (ook wel Zweedse tang, ravenbektang of mussenbek genoemd, afhankelijk van de vorm).

De koppelingen op de foto zijn dus koppelingen met draad, gemonteerd met hennep en kit.

[ Bericht 2% gewijzigd door Wandtegeltje op 16-09-2012 01:42:56 ]
  zondag 16 september 2012 @ 07:43:59 #16
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_116838614
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 01:27 schreef Wandtegeltje het volgende:

De koppelingen op de foto zijn dus koppelingen met draad, gemonteerd met hennep en kit.
kortom gasbrander erop zodat de hennep wegfikt en dan heb je m zo los. ^O^
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_116841201
Inderdaad een tweetal "moordenaars" erop, heb je alles in notime los.
Zelf ook eerst een dag lopen klooien voordat ik het juiste gereedschap leende.

Zelfde idee:
Aansluiten CV leiding
pi_116843069
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 22:23 schreef tiho1 het volgende:
Goed plan ja persen. 3/4 bsp is de maat. Op gasbuis. Kan ook nog 1/2 zijn, maar lijkt me niet.
3/4 bsp o|O Het is NPT draad normaal gesproken.
Leuk dat er zoveel verschillende tangen voor het woord "moordenaar" zijn (google maar eens), maar in de industrie worden dit soort tangen veel gebruikt, de zogenaamde Amerikaanse pijpentang van Ridgid, bij deze hoef je de tang niet "aan te knijpen", hij klemt zichzelf vast

Bij mij op het werk (offshore) hebben we ze van 15 cm lang tot 150 cm lang, die van 150 cm wegen 23kg 8)7 , ik heb altijd eentje van 20 cm in de zak van mijn overall.

Maar goed, hij moet er toch af, die verf zal niet veel uitmaken, hij zit gewoon vast geroest door de jaren.
Op het werk heb ik laatst een 1" leiding los moeten draaien met een pijpentang van 60 cm met nog een stukkie pijp op de sleutel als verlenging :X (een langere tang was veel zwaarder, vandaar de verlengpijp)
Los krijgen op zo`n kutplek zal niet meevallen, ik zou hem doorzagen en vandaar verder met nieuw materiaal.
En dan kun je kiezen: nieuw draad op de pijp snijden of een koppeling erop persen.
Ik neem aan dat je geen draadsnijgereedschap hebt en ook geen perstang dus dat wordt huren of een bevriende loodgieter lief aankijken.
pi_116844502
Bedankt allemaal, ik ga er dadelijk mee aan de slag.
Ik ga stoken en de buis tegenhouden met een kettingtang, hier heb ik veel grip mee.

En ik heb beschikking over praktisch al het gereedschap wat er in de W wordt gebruikt, persmachine tot 63, draadsnijmachine tot 2'' en noem maar op.
Dus ik heb genoeg uitwegen ;)
  zondag 16 september 2012 @ 13:56:32 #20
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_116846291
quote:
2s.gif Op zondag 16 september 2012 13:12 schreef junkiexp het volgende:
Bedankt allemaal, ik ga er dadelijk mee aan de slag.
Ik ga stoken en de buis tegenhouden met een kettingtang, hier heb ik veel grip mee.

En ik heb beschikking over praktisch al het gereedschap wat er in de W wordt gebruikt, persmachine tot 63, draadsnijmachine tot 2'' en noem maar op.
Dus ik heb genoeg uitwegen ;)
Dat komt dit klusje ook wel goed.
pi_116846344
quote:
0s.gif [b]Op zondag 16 september 2012 12:37 schreef bluemoon23 het volgende:

3/4 bsp o|O Het is NPT draad normaal gesproken.

In de offshore is npt idd. Maar die spullen hoef je echt niet thuis te gebruiken. Npt is amerikaans en is een andere draad dan onze gasdraad genaamd BSP. Ze zijn ook niet door elkaar te gebruiken.

Koppelingen hier worden aangeduid met R 3/4 bv en niet npt 3/4 zoals op jouw werk.
pi_116847844
Ik heb niet alleen maar in de offshore gewerkt, maar ook in de industrie en fabrieken in nederland worden gefitte leidingen meestal aangelegd met NPT draad.

Misschien dat er in de installatiewereld BSP word gebruikt, dat kan, mijn fout dan.
pi_116849827
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 12:37 schreef bluemoon23 het volgende:
Bij mij op het werk (offshore) hebben we ze van 15 cm lang tot 150 cm lang, die van 150 cm wegen 23kg 8)7 , ik heb altijd eentje van 20 cm in de zak van mijn overall.

Om de cilinderkopbouten van een scheepsdielen los te halen, werd er een sleutel gebruikt die met twee man gedragen moest worden en hydraulisch verzet als ie op de moerkop zat.

Als de cilinderkop eraf was, kon de wtk-er met een laddertje de cilinder indalen.

[ Bericht 25% gewijzigd door blomke op 16-09-2012 15:44:40 ]
pi_116855363
Mannengereedschap :Y _O-
pi_116856765
Ik heb het t-stuk flink warm gemaakt met de verf stripper en toen ik met een pijpnippel in het t-stuk en een kettingtang om de buis tegen te houden het t-stuk 180 graden kunnen draaien.
Nu zit de opening van het t-stuk dus naar boven en heb ik geen goed punt om het t-stuk aan te draaien.
Met een normale waterpomptang en een stukje buis maak ik niet genoeg moment.

Van de week even kijken of ik een tweede kettingtang of een pijpentang kan regelen op de zaak.

pi_116864486
quote:
0s.gif [b]Op zondag 16 september 2012 14:41 schreef bluemoon23 het volgende:

Misschien dat er in de installatiewereld BSP word gebruikt, dat kan, mijn fout dan.
Dat is zo, en ook in de hydrauliekwereld is alles bsp draad. Ben zelf nog nooit npt tegen gekomen.
pi_116934976
als je met twee tangen werkt, eentje om de buis vast/tegen te houden en eentje om het t-stuk oid los te draaien zorg dan altijd dat je met de langste tang het onderdeel vasthoud wat niet mag bewegen
pi_116958691
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 14:55 schreef sijs het volgende:
als je met twee tangen werkt, eentje om de buis vast/tegen te houden en eentje om het t-stuk oid los te draaien zorg dan altijd dat je met de langste tang het onderdeel vasthoud wat niet mag bewegen
Ja dat is redelijk voor de hand liggend wat mij betreft maar thanks voor de tip ;)
pi_116968035
Als de tangen niet willen, het warm maken geen oplossing geeft is er nog een methode. Slijpen dwars op de draad. Dus heel voorzichtig slijpen tot je de bovenzijde spoed hebt bereikt. Dus elke keer halve millimeter verder slijpen aan het einde. Door de spanning in de koppeling splijt deze dan open. Gebeurt dat niet dan even een paar klappen met een hamer en koubeitel.
Als één kant slijpen geen oplossing biedt aan de andere kant ook een snede maken.

Het is een houtje touwtje oplossing maar ja als je geen andere mogelijkheden meer ziet.
Jeroentje.
pi_116968469
grappig, al die benamingen voor die grote tang. Ik noem zo'n ding altijd een sokkentang.
pi_117082419
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 07:28 schreef jpajs het volgende:
Als de tangen niet willen, het warm maken geen oplossing geeft is er nog een methode. Slijpen dwars op de draad. Dus heel voorzichtig slijpen tot je de bovenzijde spoed hebt bereikt. Dus elke keer halve millimeter verder slijpen aan het einde. Door de spanning in de koppeling splijt deze dan open. Gebeurt dat niet dan even een paar klappen met een hamer en koubeitel.
Als één kant slijpen geen oplossing biedt aan de andere kant ook een snede maken.

Het is een houtje touwtje oplossing maar ja als je geen andere mogelijkheden meer ziet.
Jij bent de winnaar want ik heb mijn vader er eens bijgehaald die al 40 jaar in het vak zit.
Die heeft de t-stukken schuin ingezaagd met een beugelzaag en daarna kwam het met veel moeite los.
Met een tang van 1.20 meter lukt het zelfs niet, zo vast zat het!

Bedankt allemaal, weer een klusje klaar _O_ _O_ _O_ :

pi_117091630
quote:
Jij bent de winnaar
Anderhalve oude rot en het klusje is weer geklaard. ;)

Had alleen een haaks slijpertje gepakt met een rvs schijfje. Gaan er iets sneller door dan een ijzerzaag. Met een vaste hand en wat ervaring lukt het dan ook wel. Echt respect dat je het met de hand hebt gedaan.
Jeroentje.
pi_117093951
quote:
99s.gif Op vrijdag 21 september 2012 22:33 schreef jpajs het volgende:

[..]

Anderhalve oude rot en het klusje is weer geklaard. ;)

Had alleen een haaks slijpertje gepakt met een rvs schijfje. Gaan er iets sneller door dan een ijzerzaag. Met een vaste hand en wat ervaring lukt het dan ook wel. Echt respect dat je het met de hand hebt gedaan.
Die oude vakmannen zijn onmisbaar ;)

En mijn vader heeft het gedaan, die leidingen zitten op 3.20 meter half boven een plafond.
Dan is een haakse slijper toch niet het veiligste stuk gereedschap zeg maar, veiligheid boven alles ;)
pi_117238832
Je hebt tangen en tangen.

Foto van een 60" amerikaanse pijpentang (Ridgid Pipewrench) bij mij op het werk, ter vergelijking: op de bek van de grote tang ligt eentje van 20cm.
Die van 20 cm heb ik altijd in de zak van mijn overall zitten.

De grote tang word misschien maar 1x per jaar gebruikt voor een 4" schroefdraad ofzo, maar dan is tie ook verrekte makkelijk.
Meestal gebruiken we niet groter als 60 cm, en dan ook nog van aluminium (lekker licht weet je wel)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')