quote:
Op vrijdag 14 september 2012 15:15 schreef NEKONEKOCHAN het volgende:Vorig jaar ben ik met een mbo-opleiding begonnen, maar heb deze helaas niet kunnen afmaken door omstandigheden.
Ik heb een aanvraag ingediend voor kwijtschelding van de studiefinanciering i.v.m. de Wajong. In eerste instantie werd mij verteld dat alleen de aanvullende beurs, de basisbeurs en het Ov-reisrecht worden kwijtgescholden, maar toen ik afgelopen week belde werd mij verteld dat de lening ook kwijtgescholden kan worden.
Hoe weet ik nu of de lening ook wordt kwijtgescholden? Als ik DUO bel wordt mij de ene keer verteld dat het wel zo is en de andere keer niet. Waarvan is het afhankelijk? Heeft iemand hier ervaring mee?
Om maar even normaal te reageren, want het gaat niemand iets aan waar TS zijn geld aan opmaakt. Het antwoord verandert niks hoe TS met zijn geld omgaat.
Voor MBO weet ik het niet, maar met hoger onderwijs is je studiefinanciering altijd een schuld, en als je je studie afmaakt binnen 10 jaar na je eerste maand studiefinanciering wordt je basisbeurs, ov, en aanvullende beurs kwijtgescholden. Geen idee of dat ook geldt voor MBO.
Als je ziek wordt en je moet je studie stoppen geldt dit ook, voor de zekerheid kan ej even op de website van duo dit opzoeken, want soms veranderen de regels. Ik weet niet of een wajong uitkering geldt als bewijs dat je ziekt bent.
Verder geldt het volgende:
lening wordt naar draagvlak terugbetaald met een minimale aflossing van 50 euro p/m tot 15 jaar na data. De restschuld wordt kwijtgescholden na (ik dacht) 15 jaar. Elk jaar wordt bekeken of je meer dan 50 euro per maand kan aflossen. Zo was het toen ik studeerde, nog niet zo lang geleden, maar hier geldt ook: check website duo voor de huidige status.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.