abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116780176
Laat me even een situatie schetsen.

Je hebt op jonge leeftijd een 9 to 5 baan, je verdiend meer dan 2000 euro netto in de maand.
Het nadeel is, het is saai en vervelend werk, je hebt er niet perse een bloedhekel aan maar zie je het jezelf 40 jaar doen?

Wat kies je, blijven zitten in een werk waarin je jezelf niet echt kunt vinden -> Maar genoeg geld voor je vrijetijds leven en een dak boven je hoofd etc (Hoewel je daar tegenwoordig meer dan 2000+ maandloon voor nodig lijkt te hebben, een huis kopen bedoel ik dan :') )

Of ga je terug studeren / omscholen naar iets anders? (als je die mogelijkheid hebt)
Waar je hoogstwaarschijnlijk een pak minder in zult verdienen maar je vindt het (hopelijk) leuk werk.

Gebaseerd op een artikel uit de krant dat steeds meer jongeren 2 jaar na het afstuderen aan een totaal andere richting beginnen vanwege de verkeerde baan/studie desondanks dat een groot deel wel erg goed zou verdienen (.. Hoe groot dat deel zou moeten zijn weet ik ook niet)!

Natuurlijk mogen de ervaren werkers onder ons ook reageren, dan is de vraag of je zou willen omscholen.

Ben eens benieuwd wat voor reacties het opleverd.
  vrijdag 14 september 2012 @ 14:54:43 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_116780352
Ik zou kiezen voor studeren/omscholen, 40 jaar lang werk doen dat je niet lukt vindt lijkt me verschrikkelijk.
pi_116780418
Dat hangt van de collega's af, heb ik een stel leuke collega's dan maakt me het werk niet zoveel uit, als de collega's dan ook drama zijn, dan ben ik vertrokken.
pi_116780437
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 14:54 schreef kwiwi het volgende:
Ik zou kiezen voor studeren/omscholen, 40 jaar lang werk doen dat je niet lukt vindt lijkt me verschrikkelijk.
Inderdaad, daar zou ik ook aan denken.
Langs de andere kant, je moet ook rondkomen natuurlijk! Wat is realistisch..
pi_116780471
Je kan ook eerst 10 jaar kut werk doen. Intussen ga je wat centen bij sparen voor bij studie of omscholing.
Daarna andere baan zoeken..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 14 september 2012 @ 14:58:49 #6
862 Arcee
Look closer
pi_116780491
Welk werk zie je jezelf wél 40 jaar doen?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_116780492
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 14:56 schreef LittleLady het volgende:
Dat hangt van de collega's af, heb ik een stel leuke collega's dan maakt me het werk niet zoveel uit, als de collega's dan ook drama zijn, dan ben ik vertrokken.
Daar zie ik ook zeker iets in, dan heb je er ook op een bepaalde manier 'plezier' in.
pi_116780508
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 14:58 schreef Captain_Ghost het volgende:
Je kan ook eerst 10 jaar kut werk doen. Intussen ga je wat centen bij sparen voor bij studie of omscholing.
Daarna andere baan zoeken..
En lekker veel sparen met al dat extra geld :p
  vrijdag 14 september 2012 @ 14:59:30 #9
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_116780511
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 14:57 schreef Emmerd het volgende:

[..]

Inderdaad, daar zou ik ook aan denken.
Langs de andere kant, je moet ook rondkomen natuurlijk! Wat is realistisch..
Nou ja in Nederland kun je als student natuurlijk prima rondkomen als je op je uitgaven let. Je zal het even een paar jaar wat minder hebben, maar aan de andere kant heb je daar dan als het goed is nog 35/40 jaar profijt van.
pi_116780541
Ik kan mij helaas niet omscholen (heb ook geen diploma, want in laatste jaar studie wegens gezondheid gestopt)....langstudeerboete.
pi_116780549
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 14:58 schreef Arcee het volgende:
Tjah.. Een erg veelzijdige baan misschien? :D
pi_116780630
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 14:59 schreef bulbjes het volgende:
Ik kan mij helaas niet omscholen (heb ook geen diploma, want in laatste jaar studie wegens gezondheid gestopt)....langstudeerboete.
Een langstudeerboete, wat houdt dat in?
Nog niet eerder van gehoord of misschien onder een andere naam.
pi_116780650
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 14:58 schreef Arcee het volgende:
Sekstherapeut leek me wel een baan voor 40 jaar, 40 jaar lang naar de seksproblemen van een ander luisteren of psychiater 40 jaar lang naar alle problemen van een ander luisteren.
pi_116780655
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 14:59 schreef Emmerd het volgende:

[..]

En lekker veel sparen met al dat extra geld :p
voor je eigen pensioen kan ook. wie weet kan je voor 60ste al stoppen met werken.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_116780668
Doe je nu kantoorwerk en je wilt bijvoorbeeld wat meer actie als bijvoorbeeld ambulancechauffeur?
ADHD-C
pi_116780684
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 14:59 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Nou ja in Nederland kun je als student natuurlijk prima rondkomen als je op je uitgaven let. Je zal het even een paar jaar wat minder hebben, maar aan de andere kant heb je daar dan als het goed is nog 35/40 jaar profijt van.
Klopt, natuurlijk als studiekeuze die je wilt doen onrealistisch is omdat er toch al zo gek veel banen beschikbaar zijn (knelpuntberoepen niet meegerekend) is het ook weer een probleempje..
Als je passie verpleging is doe je een goeie zaak! Overal werk :D
pi_116780773
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 15:03 schreef LazyDave het volgende:
Doe je nu kantoorwerk en je wilt bijvoorbeeld wat meer actie als bijvoorbeeld ambulancechauffeur?
Het was eigenlijk echt meer als een vraag uit interesse bedoeld. :)
Ik zelf doe een combinatie van beide, voor mij zit het wel goed. Zeker omdat er zat doorgroei mogelijkheden in zijn.
pi_116780797
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 15:02 schreef Emmerd het volgende:

[..]

Een langstudeerboete, wat houdt dat in?
Nog niet eerder van gehoord of misschien onder een andere naam.
Onder welke steen heb jij geleefd? :P Maargoed: langstudeerboete houdt in dat je maximaal een jaar langer over je studie mag doen. Doe je er langer dan dat extra jaar over, dan betaal je naast het gewone collegegeld ook 3000 euro boetegeld per jaar.

Die langstudeerboete geldt ook als jij bijv. switcht van studie (omdat je de verkeerde studiekeuze hebt gemaakt), of na je studie nog een andere studie wilt gaan volgen. Hij telt gewoon vanaf het begin dat je ingeschreven staat bij je eerste studie.
Ik heb er al 4 studiejaren opzitten (maar geen diploma), als ik nu dus een andere opleiding wil gaan doen dan betaal ik vanaf het 2e jaar van die studie 3000 euro extra aan boete per jaar.

Helaas geldt deze regeling ook voor deeltijd- en duale studies.
Hoe het op MBO niveau zit weet ik trouwens niet.
pi_116780803
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 15:02 schreef LittleLady het volgende:

[..]

Sekstherapeut leek me wel een baan voor 40 jaar, 40 jaar lang naar de seksproblemen van een ander luisteren of psychiater 40 jaar lang naar alle problemen van een ander luisteren.
Wow, zou je niet gek worden dan?
Ieder zijn passie natuurlijk.
pi_116780867
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 15:06 schreef bulbjes het volgende:

[..]

Onder welke steen heb jij geleefd? :P Maargoed: langstudeerboete houdt in dat je maximaal een jaar langer over je studie mag doen. Doe je er langer dan dat extra jaar over, dan betaal je naast het gewone collegegeld ook 3000 euro boetegeld per jaar.

Die langstudeerboete geldt ook als jij bijv. switcht van studie (omdat je de verkeerde studiekeuze hebt gemaakt), of na je studie nog een andere studie wilt gaan volgen. Hij telt gewoon vanaf het begin dat je ingeschreven staat bij je eerste studie.
Ik heb er al 4 studiejaren opzitten (maar geen diploma), als ik nu dus een andere opleiding wil gaan doen dan betaal ik vanaf het 2e jaar van die studie 3000 euro extra aan boete per jaar.

Helaas geldt deze regeling ook voor deeltijd- en duale studies.
Hoe het op MBO niveau zit weet ik trouwens niet.
De steen die Belgenland heet! :D
Hier hebben we (naar mijn weten) niet zo'n systeem.

Maar het klinkt me al bekend in de oren nu van een paar Nederlandse vrienden, erg rot zoiets, zeker als je moet stoppen vanwege je gezondheid :/.
pi_116780955
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 15:06 schreef Emmerd het volgende:

[..]

Wow, zou je niet gek worden dan?
Ieder zijn passie natuurlijk.
Verschild niet zoveel met mijn huidige baan, vind het altijd wel grappig, vooral hoe mensen over dingen denken en zo.
Sommige hebben echt van die ideeën dat je denkt OMG!!!!! dat zorgt voor leuke afwisseling in de baan
pi_116780990
Wat voor werk doe je nu precies dan?
ADHD-C
pi_116781009
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 15:10 schreef LittleLady het volgende:

[..]

Verschild niet zoveel met mijn huidige baan, vind het altijd wel grappig, vooral hoe mensen over dingen denken en zo.
Sommige hebben echt van die ideeën dat je denkt OMG!!!!! dat zorgt voor leuke afwisseling in de baan
Hmm dan voel je je vast wel goed in het werk dat je nu hebt?
En inderdaad het kan mij ook wel interesseren wat voor gedachtes mensen hebben, anders zou ik dit topic ook niet hebben geplaatst :P.
pi_116781146
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 15:11 schreef LazyDave het volgende:
Wat voor werk doe je nu precies dan?
Ik werk als technisch tekenaar en archivist. Maar meestal loop ik rond over de werf of regel afspraken met klanten.
Niet enorm boeiend maar een stel vriendelijke collegas en het contact met diverse mensen bevalt me wel. :)
pi_116781379
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 15:15 schreef Emmerd het volgende:

[..]

Ik werk als technisch tekenaar en archivist. Maar meestal loop ik rond over de werf of regel afspraken met klanten.
Niet enorm boeiend maar een stel vriendelijke collegas en het contact met diverse mensen bevalt me wel. :)
Zo kan je bijv voor 10 jaar in NL werken, daarna 10 jaar in US&A werken, daarna Frankrijk of Duitsland.
is ook afwisselend. maar toch binnen zelfde functie.
  vrijdag 14 september 2012 @ 15:41:52 #26
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_116782250
Werk = werk. Als het joepie joepie hoi hoi tijd was heette het niet werk ... en werd je er niet voor betaald })

Een vaste baan met een aardig inkomen is in deze tijd een houdertje!
pi_116839839
Laat mij het nog scherper stellen:

Elke baan ,hoe beneden je stand ook en waar je fulltime kan beginnen, is een houdertje!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')