abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116736916
quote:
Top GroenLinks bespreekt verkiezingsdreun
AMSTERDAM - De top van GroenLinks vergadert donderdagochtend over de dramatische verkiezingsuitslag.

Dat overleg, waarbij in ieder geval partijleider Jolande Sap en partijvoorzitter Heleen Weening aanwezig zijn, vindt plaats buiten de Tweede Kamer. Het aantal van drie zetels die de partij waarschijnlijk haalt, is minder dan ooit sinds de oprichting van GroenLinks in 1989. "We moeten het hoofd koel houden, maar dat er iets moet gebeuren is wel duidelijk", zei het afzwaaiende Kamerlid Ineke van Gent donderdagochtend. Ze wilde niet speculeren op een eventueel vertrek van Sap of Weening, maar noemt 'zelfreflectie op z'n plaats'.

Opstappen
Volgens een woordvoerder van het partijbureau zal Weening Sap niet dwingen om op te stappen. "Het is aan Jolande zelf om daar over te beslissen." Onduidelijk is of Sap donderdag nog naar Den Haag komt. Kamervoorzitter Gerdi Verbeet ontvangt later op de dag alle fractievoorzitters. Of Sap daarbij is is onbekend. De nummer drie van GroenLinks, Liesbeth van Tongeren, praat donderdagochtend met de fractiemedewerkers. Bram van Ojik, nummer twee op de lijst, is niet in het Kamergebouw.
bron: http://www.nu.nl/nieuws/2(...)erkiezingsdreun.html

Wat zal er gaan gebeuren? Uitspraken als "zelfreflectie op z'n plaats" en "Het is aan Jolande zelf om daar over te beslissen" zijn nou niet echt hoopgevend voor de positie van Sap.

En als ze opstapt, wie zal haar dan gaan opvolgen?
pi_116736948
Tofik, wie anders
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  donderdag 13 september 2012 @ 12:32:59 #3
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_116737008
Ik had Sap al niet hoog zitten, maar na die toespraak gisteren na de uitslag is dat helemaal gekelderd :') En ik zal niet de enige zijn waarbij dat zo is, dus opstappen lijkt me op z'n plaats want deze vrouw zal nooit meer stemmen trekken vrees ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door kwiwi op 13-09-2012 12:40:09 ]
pi_116737085
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 12:30 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

bron: http://www.nu.nl/nieuws/2(...)erkiezingsdreun.html

Wat zal er gaan gebeuren? Uitspraken als "zelfreflectie op z'n plaats" en "Het is aan Jolande zelf om daar over te beslissen" zijn nou niet echt hoopgevend voor de positie van Sap.

En als ze opstapt, wie zal haar dan gaan opvolgen?
Het verhaal wordt al gauw sappiger (vergeef me deze matige woordgrap) als je belangrijke details uit citaten weglaat. En "je" is dan algemeen bedoeld.

Dit is wat Van Gent en Dibi zeggen in De Telegraaf:

quote:
Vertrekkend Kamerlid Ineke van Gent vindt dat iedereen bij GroenLinks het hoofd koel moet houden. Na de forse verkiezingsnederlaag moet er wel iets gebeuren, erkende ze. ,,Dat is wel duidelijk, maar het opstappen van Sap is niet het eerste waar ik aan denk.'' Van Gent wil niet dat er ,,publiekelijk ruzie'' gemaakt gaat worden.

Kamerlid Tofik Dibi zei dat de klap hard is aangekomen en sprak van ,,menselijke drama's'', bijvoorbeeld voor medewerkers die moeten vertrekken. De nederlaag hoeft wat hem betreft niet het einde van het leiderschap van Sap te betekenen. ,,Sap is gekozen, dus dan moeten we achter haar gaan staan.''
Dat zijn dus twee zeer voorname steunbetuigingen. Overigens is GroenLinks ook helemaal niet geholpen bij een vertrek van Sap. Evenmin is helder wie haar moet opvolgen. Dibi staat in principe op een onverkiesbare tiende plaats. Eerst moet blijken of hij genoeg voorkeursstemmen heeft gehaald, want anders heeft hij helemaal geen mandaat om Sap op te volgen.
  donderdag 13 september 2012 @ 12:36:46 #5
118058 Bastian
Flush the Leviathans!
pi_116737111
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 12:32 schreef kwiwi het volgende:
Ik had Sap al niet hoog zitten, maar na die toespraak gisteren naar de uitslag is dat helemaal gekelderd :') En ik zal niet de enige zijn waarbij dat zo is, dus opstappen lijkt me op z'n plaats want deze vrouw zal nooit meer stemmen trekken vrees ik.
Inderdaad, beetje schelden op andere partijen, en dan zelf nog lager uitkomen dan de CU :')
Where the weak are strong, singing their songs!
pi_116737238
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 12:35 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Het verhaal wordt al gauw sappiger (vergeef me deze matige woordgrap) als je belangrijke details uit citaten weglaat. En "je" is dan algemeen bedoeld.
Ik heb gewoon het bericht van nu.nl letterlijk overgenomen, dat was de eerste die ik vond en ik heb met opzet niet gekozen voor te gekleurde media (Telegraaf, Volkskrant) omdat ik dan weer daar kritiek op kan krijgen :)

quote:

[..]

Dat zijn dus twee zeer voorname steunbetuigingen. Overigens is GroenLinks ook helemaal niet geholpen bij een vertrek van Sap. Evenmin is helder wie haar moet opvolgen. Dibi staat in principe op een onverkiesbare tiende plaats. Eerst moet blijken of hij genoeg voorkeursstemmen heeft gehaald, want anders heeft hij helemaal geen mandaat om Sap op te volgen.
Je mag natuurlijk verwachten dat ze 'steunbetuigingen' krijgt en niet meteen met de grond gelijk word gemaakt. Intern zal de discussie wel wat feller zijn, ik verwacht niet dat ze weggetrapt gaat worden, maar er zal wel druk uitgeoefend worden.

Daarnaast lijkt GL me niet geholpen bij een vertrek van Sap, maar nog minder bij het aanblijven van Sap. Probleem is dan idd wie haar op moet volgen. Dibi lijkt me een nog grotere ramp voor GL en het is idd maar de vraag of die überhaupt een zetel krijgt.
pi_116737248
Tofik, kom er maar in
pi_116737251
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 12:36 schreef Bastian het volgende:

[..]

Inderdaad, beetje schelden op andere partijen, en dan zelf nog lager uitkomen dan de CU :')
Even groot als de SGP :D
  donderdag 13 september 2012 @ 12:43:07 #9
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_116737330
Sap moet vertrekken maar Dibi moet net zo goed vertrekken (voor zover ie dat niet al gedaan heeft). Beiden beschikken niet over de kwaliteiten om de kar te trekken bij GL.

Ik geloof trouwens best dat politieke talenten a la Femke Halsema niet voor het oprapen liggen maar ze moeten bij GL toch wel iets beters in huis hebben?
pi_116737653
Even er vanuit gaande dat Sap opstapt (puur speculatie) en er niemand bij GL doormiddel van voorkeursstemmen gekozen wordt, dan zijn Bram van Oijk, Liesbeth van Tongeren en Jesse Klaver de nieuwe Kamerleden.

Bram van Oijk heeft alleen van 1993-1994 in de Kamer gezeten, lijkt me dan niet echt geschikt om meteen als fractievoorzitter aan de slag te gaan. Liesbeth van Tongeren is directeur van GreenPeace geweest, dus schijnbaar wel wat leiderscapaciteiten en misschien op die manier ook wel een goede band met Samsom. Daarnaast zit ze sinds 2010 in de Kamer, dus tenminste wat recente ervaring. Jesse Klaver zit ook sinds 2010 in de Kamer, is nog wel erg jong (van 1986, wat bij een partij als GL ook een voordeel kan zijn), is multicultureel (ook een plus voor die partij).

Ik ken de kandidaten verder niet zo, maar dan lijkt Jesse Klaver me het meest geschikt voor een partij als GL. Alhoewel, hij was wel de campagneleider...

[ Bericht 0% gewijzigd door MrBadGuy op 13-09-2012 13:04:10 ]
pi_116737782
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 12:35 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

[..]

Dat zijn dus twee zeer voorname steunbetuigingen.
Kiss of Death, exit Sap.
pi_116737993
Hoe meer mensen zeggen dat ze niet hoeft af te treden hoe onhoudbaarder haar positie wordt.

Van mij mag ze overigens wel blijven zitten. Ik heb wel vertrouwen in haar. Maar ja mijn stem hoeven ze ook niet terug te winnen, die hebben ze al......
pi_116738985
Even een post uit een ander topic hierheen kopiėren...

quote:
7s.gif Op donderdag 13 september 2012 13:03 schreef -Strawberry- het volgende:
Als GL-stemmers meer stemmen op een persoon, hoe komt het dan dat sinds Sap de partij zoveel zetels kwijt is? Ik betwijfel of dat het geval was geweest als Halsema nog fractievoorzitter was.
Wat dacht je van de steun aan de Kunduz-missie en later het Kunduz-akkoord? En daarna de interne strubbelingen, inclusief een kandidatiecommissie die de eigen kandidaten afbrandt.

Check zelf hoe GroenLinks het in de peilingen deed:

Bron: www.peil.nl (Maurice de Hond)

Begin dit jaar - Halsema is al in december 2010 vertrokken - stond GroenLinks onder leiding van Sap nog op 8-9 zetels in de peilingen. Eind februari daalde dat naar 6 zetels. Waarschijnlijk had GroenLinks toen last van de interne verkiezing binnen de PvdA (Cohen vertrok 20 februari, Samsom werd 16 maart gekozen).

Op 21 april strandde het Catshuis-overleg en een paar dagen later zette GroenLinks een handtekening onder het Kunduz-akkoord. GroenLinks leeft weer op naar 8 zetels. Tot zover de factor Sap, want alles wat hierna gebeurt, heeft niks met het functioneren van Sap te maken.

Net als GroenLinks weer op 8 zetels wordt gepeild, start het gedonder rond de lijsttrekkersverkiezing: Dibi die zich kandideert, ongeschikt wordt bevonden, etc. Het resultaat is duidelijk zichtbaar. Op 6 juni wordt Sap overtuigend gekozen. De gebeurtenissen leveren GroenLinks electorale schade op, maar desondanks stabiliseert de situatie zich weer op 6 zetels.

Maar dan wordt het 22 juni. Lees dit nog even terug:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)kandidaten-afbrandt/

Later doet de vertrekkende Ineke van Gent nog een duit in het zakje door kritiek te uiten op het functioneren van het fractiebestuur.

Niet snel daarna duikt GroenLinks definitief onder de 5 zetels, om uiteindelijk op een triest dieptepunt van 3 zetels te eindigen.

Mijn conclusie is dat het optreden van Sap geen negatieve impact heeft gehad en dat de steun aan het Kunduz-akkoord ook maar beperkt schade heeft opgeleverd; sterker nog, dat heeft eerder kiezers teruggehaald. GroenLinks heeft zoveel schade geleden door de interne strubbelingen, door een kandidatencommissie die kandidaat-kamerleden publiekelijk afbrandt.

Kortom: als er iemand niet moet vertrekken, is het Sap. De rest kan beter gaan...
pi_116739010
Femke komt terug!
Die kan nog met gemak 30 jaar mee.
pi_116739267
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 13:36 schreef Elfletterig het volgende:
Even een post uit een ander topic hierheen kopiėren...

[..]

*knip*
Kortom: als er iemand niet moet vertrekken, is het Sap. De rest kan beter gaan...
Goede analyse. Dank. ^O^, ik ga 'm ook even naar het GL topic copypastaėn.
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 13 september 2012 @ 13:59:06 #16
862 Arcee
Look closer
pi_116739688
Ah, het eerste gebruikelijke na-de-verkiezingen-relletje. :s)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 13 september 2012 @ 14:11:45 #17
862 Arcee
Look closer
pi_116740062
Topic is eigenlijk wel hetzelfde als Moet Sap (Groenlinks) haar conclusies trekken? trouwens.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_116740472
Sap zegt dat een vertrek nu niet aan de orde is! (@NOS Journaal)
pi_116740504
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 14:11 schreef Arcee het volgende:
Topic is eigenlijk wel hetzelfde als Moet Sap (Groenlinks) haar conclusies trekken? trouwens.
Vorige was eerder, dus deze mag van mij wel dicht :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')