bron: http://www.nu.nl/nieuws/2(...)erkiezingsdreun.htmlquote:Top GroenLinks bespreekt verkiezingsdreun
AMSTERDAM - De top van GroenLinks vergadert donderdagochtend over de dramatische verkiezingsuitslag.
Dat overleg, waarbij in ieder geval partijleider Jolande Sap en partijvoorzitter Heleen Weening aanwezig zijn, vindt plaats buiten de Tweede Kamer. Het aantal van drie zetels die de partij waarschijnlijk haalt, is minder dan ooit sinds de oprichting van GroenLinks in 1989. "We moeten het hoofd koel houden, maar dat er iets moet gebeuren is wel duidelijk", zei het afzwaaiende Kamerlid Ineke van Gent donderdagochtend. Ze wilde niet speculeren op een eventueel vertrek van Sap of Weening, maar noemt 'zelfreflectie op z'n plaats'.
Opstappen
Volgens een woordvoerder van het partijbureau zal Weening Sap niet dwingen om op te stappen. "Het is aan Jolande zelf om daar over te beslissen." Onduidelijk is of Sap donderdag nog naar Den Haag komt. Kamervoorzitter Gerdi Verbeet ontvangt later op de dag alle fractievoorzitters. Of Sap daarbij is is onbekend. De nummer drie van GroenLinks, Liesbeth van Tongeren, praat donderdagochtend met de fractiemedewerkers. Bram van Ojik, nummer twee op de lijst, is niet in het Kamergebouw.
Het verhaal wordt al gauw sappiger (vergeef me deze matige woordgrap) als je belangrijke details uit citaten weglaat. En "je" is dan algemeen bedoeld.quote:Op donderdag 13 september 2012 12:30 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
bron: http://www.nu.nl/nieuws/2(...)erkiezingsdreun.html
Wat zal er gaan gebeuren? Uitspraken als "zelfreflectie op z'n plaats" en "Het is aan Jolande zelf om daar over te beslissen" zijn nou niet echt hoopgevend voor de positie van Sap.
En als ze opstapt, wie zal haar dan gaan opvolgen?
Dat zijn dus twee zeer voorname steunbetuigingen. Overigens is GroenLinks ook helemaal niet geholpen bij een vertrek van Sap. Evenmin is helder wie haar moet opvolgen. Dibi staat in principe op een onverkiesbare tiende plaats. Eerst moet blijken of hij genoeg voorkeursstemmen heeft gehaald, want anders heeft hij helemaal geen mandaat om Sap op te volgen.quote:Vertrekkend Kamerlid Ineke van Gent vindt dat iedereen bij GroenLinks het hoofd koel moet houden. Na de forse verkiezingsnederlaag moet er wel iets gebeuren, erkende ze. ,,Dat is wel duidelijk, maar het opstappen van Sap is niet het eerste waar ik aan denk.'' Van Gent wil niet dat er ,,publiekelijk ruzie'' gemaakt gaat worden.
Kamerlid Tofik Dibi zei dat de klap hard is aangekomen en sprak van ,,menselijke drama's'', bijvoorbeeld voor medewerkers die moeten vertrekken. De nederlaag hoeft wat hem betreft niet het einde van het leiderschap van Sap te betekenen. ,,Sap is gekozen, dus dan moeten we achter haar gaan staan.''
Inderdaad, beetje schelden op andere partijen, en dan zelf nog lager uitkomen dan de CUquote:Op donderdag 13 september 2012 12:32 schreef kwiwi het volgende:
Ik had Sap al niet hoog zitten, maar na die toespraak gisteren naar de uitslag is dat helemaal gekelderdEn ik zal niet de enige zijn waarbij dat zo is, dus opstappen lijkt me op z'n plaats want deze vrouw zal nooit meer stemmen trekken vrees ik.
Ik heb gewoon het bericht van nu.nl letterlijk overgenomen, dat was de eerste die ik vond en ik heb met opzet niet gekozen voor te gekleurde media (Telegraaf, Volkskrant) omdat ik dan weer daar kritiek op kan krijgenquote:Op donderdag 13 september 2012 12:35 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het verhaal wordt al gauw sappiger (vergeef me deze matige woordgrap) als je belangrijke details uit citaten weglaat. En "je" is dan algemeen bedoeld.
Je mag natuurlijk verwachten dat ze 'steunbetuigingen' krijgt en niet meteen met de grond gelijk word gemaakt. Intern zal de discussie wel wat feller zijn, ik verwacht niet dat ze weggetrapt gaat worden, maar er zal wel druk uitgeoefend worden.quote:Dit is wat Van Gent en Dibi zeggen in De Telegraaf:
[..]
Dat zijn dus twee zeer voorname steunbetuigingen. Overigens is GroenLinks ook helemaal niet geholpen bij een vertrek van Sap. Evenmin is helder wie haar moet opvolgen. Dibi staat in principe op een onverkiesbare tiende plaats. Eerst moet blijken of hij genoeg voorkeursstemmen heeft gehaald, want anders heeft hij helemaal geen mandaat om Sap op te volgen.
Even groot als de SGPquote:Op donderdag 13 september 2012 12:36 schreef Bastian het volgende:
[..]
Inderdaad, beetje schelden op andere partijen, en dan zelf nog lager uitkomen dan de CU
Kiss of Death, exit Sap.quote:Op donderdag 13 september 2012 12:35 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dit is wat Van Gent en Dibi zeggen in De Telegraaf:
[..]
Dat zijn dus twee zeer voorname steunbetuigingen.
Wat dacht je van de steun aan de Kunduz-missie en later het Kunduz-akkoord? En daarna de interne strubbelingen, inclusief een kandidatiecommissie die de eigen kandidaten afbrandt.quote:Op donderdag 13 september 2012 13:03 schreef -Strawberry- het volgende:
Als GL-stemmers meer stemmen op een persoon, hoe komt het dan dat sinds Sap de partij zoveel zetels kwijt is? Ik betwijfel of dat het geval was geweest als Halsema nog fractievoorzitter was.
Goede analyse. Dank.quote:Op donderdag 13 september 2012 13:36 schreef Elfletterig het volgende:
Even een post uit een ander topic hierheen kopiėren...
[..]
*knip*
Kortom: als er iemand niet moet vertrekken, is het Sap. De rest kan beter gaan...
Vorige was eerder, dus deze mag van mij wel dichtquote:Op donderdag 13 september 2012 14:11 schreef Arcee het volgende:
Topic is eigenlijk wel hetzelfde als Moet Sap (Groenlinks) haar conclusies trekken? trouwens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |