Wat een rechts bullshit verhaal. Het gaat er niet om hoeveel belasting de 10% rijkste absoluut afdragen, maar hoeveel koopkracht zij overhouden, en dit is relatief heel veel.quote:"De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen" is een veel gehoorde kreet bij linkse partijen als de SP en de Partij van de Arbeid. Nederland zou weer toe zijn aan een sociaal beleid en de rijkste inwoners van ons land zouden meer belasting moeten gaan betalen via een nieuw toptarief en beperkte hypotheekrenteaftrek. Zeker de SP deinst er niet voor terug om de huidige regering met VVD en CDA als asociaal te bestempelen. Waar ze echter aan voorbij gaan is dat de rijkste 10% van Nederland nu al 223x meer belasting betaalt dan de armste 10%. Steker nog: de rijkste 10% betaalt méér belasting dan de overgebleden 90% bij elkaar. Als dat niet solidair is?
Toch blijven linkse partijen bij hun standpunt dat de belastingen voor rijken omhoog moeten en dat de hypotheekrenteaftrek beperkt moet worden. Het blijkt lastig ze te overtuigen van hun ongelijk zolang we blijven praten over miljoenen aan belastinginkomsten. Vandaar maar eens een andere methode: het verhaal van de tien vrienden die iedere avond in hun stamkroeg "Nederland" een biertje gaan drinken. Gebaseerd op gegevens over belastinginkomsten van het CBS.
De 10 vrienden en hun stamkroeg "Nederland"
Tien vrienden gaan elke dag samen naar hun stamkroeg "Nederland" om een paar biertjes te drinken. De rekening bedraagt iedere dag ¤ 100. Normaal gesproken zou iedereen ¤ 10 moeten afrekenen, maar de vrienden hebben uiteenlopende inkomsten en besluiten de rekening volgens de verdeelsleutel van de Nederlandse belastingen te betalen. Dat geeft de volgende verdeling:
De eerste twee (de armsten) betalen niets.
De 3de betaalt ¤ 1
De 4de betaalt ¤ 2
De 5de betaalt ¤ 3
De 6de betaalt ¤ 5
De 7de betaalt ¤ 7
De 8ste betaalt ¤ 10
De 9de betaalt ¤ 16
De 10de betaalt ¤ 56
Hoewel de rijkste meer betaalt dan de andere negen bij elkaar is iedereen tevreden met de oplossing en treffen ze elkaar dag in dag uit in de stamkroeg. Totdat de uitbater op een dag besluit de groep korting te geven. "Omdat jullie al jaren goede klanten zijn en hier iedere dag komen, geef ik jullie vanaf vandaag ¤ 20 korting per dag. Ik zal dus nog maar ¤ 80 per dag berekenen voor de gedronken biertjes.
Op advies van de kroegbaas besluiten de vrienden de 20% korting door te berekenen op de bedragen die ieder betaalt. Die avond rekenen de mannen als volgt af:
De eerste twee betalen nog steeds niets
De 3de betaalt ¤ 0,80 in plaats van ¤ 1
De 4de betaalt ¤ 1,60 in plaats van ¤ 2
De 5de betaalt ¤ 2,40 in plaats van ¤ 3
De 6de betaalt ¤ 4 in plaats van ¤ 5
De 7de betaalt ¤ 5,60 in plaats van ¤ 7
De 8ste betaalt ¤ 8 in plaats van ¤ 10
De 9de betaalt ¤ 12,80 in plaats van ¤ 16
De 10de betaalt ¤ 44,80 in plaats van ¤ 56
Het lijkt een oplossing waarmee iedereen tevreden moet zijn: de twee armste vrienden drinken nog steeds voor niks en iedereen is die avond goedkoper uit. Wie zou er kunnen klagen?
Éénmaal buiten, begint iedereen te rekenen. "Ik heb maar 20 cent van de korting gekregen!" roept de 3de vriend. De 4de zegt: "Ik krijg ook maar 40 cent van de 20 euro korting, terwijl de 10de er ¤ 11,20 van krijgt!". "Dat is waar," zegt de 5de, "waarom moet hij ¤ 11,20 krijgen, terwijl ik maar 60 cent krijg? De rijkste krijgt het grootste gedeelte van de korting!". "Ho even," roepen de eerste twee. "Wij twee hebben helemaal niets gekregen. Dit systeem buit de armen uit!" De negen mannen omringen de 10de, intimideren hem en noemen hem asociaal. De volgende avond is de 10de man niet aanwezig. De negen andere nemen plaats en drinken hun biertje zoals altijd. Alles gaat goed tot op het moment dat er betaald moet worden. Ze ontdekken dan iets interessants: ze hebben niet genoeg geld om te betalen, zelfs niet om de helft van de rekening te betalen! Zo is het in het echt leven ook. Linkse partijen klagen steen en been dat de rijksten het meeste profijt hebben van belastingverlagende regelingen als de hypotheekrenteaftrek. Belast ze nog meer, beschuldig ze van rijk zijn en ze zullen zich niet meer vertonen. We moeten voorkomen dat de 10% rijkste mensen in Nederland hun biertje gaan drinken in het buitenland.
De waan van de dag bedoel je?quote:Op donderdag 13 september 2012 09:57 schreef Mieron het volgende:
EENSCH!
Sowieso van die rechtse lulverhalen die geen rekening houden met de orde van de dag.
Rijke worden helemaal niet ontzien. Heb je je eigen citaat wel gelezen. De rijkste 10% betaald al meer dan 90% van de belasting. Hoe kun jij dat ooit zien als ontzien?quote:Op donderdag 13 september 2012 09:55 schreef GoobyPls het volgende:
[..]
Wat een rechts bullshit verhaal. Het gaat er niet om hoeveel belasting de 10% rijkste absoluut afdragen, maar hoeveel koopkracht zij overhouden, en dit is relatief heel veel.
Als we redeneren als bovenstaand hoef ik ook niet naar een 4e schijf te gaan als ik meer ga verdienen, ik draag tenslotte al veel meer af dan de armen.
Klacht: Asociale mensen die de huidige inkomstenverdeling eerlijk vinden, met een beperkt schijvensysteem die hele rijken ontziet. Sommige mensen verdienen het om rijker te zijn dan de menigte doordat deze hard hebben gewerkt, het merendeel is echter via pappa en mamma ergens binnengekomen en werkt niet harder dan de gemiddelde timmerman. Moeten ze daarom hetzelfde verdienen? Nee. Moeten ze daarom een inkomen hebben dat 10/100 keer zo hoog ligt? Absoluut niet.
Dus de 10e man heeft de avonden daarvoor niks gedronken?quote:De volgende avond is de 10de man niet aanwezig. De negen andere nemen plaats en drinken hun biertje zoals altijd. Alles gaat goed tot op het moment dat er betaald moet worden. Ze ontdekken dan iets interessants: ze hebben niet genoeg geld om te betalen, zelfs niet om de helft van de rekening te betalen!
Hier stopte ik met lezenquote:Op donderdag 13 september 2012 10:07 schreef Isthisit het volgende:
Doen jullie nu zo dom of lijkt dat maar zo? De rijke 10% heeft hier, in het algemeen, kei hard voor gewerkt......
Want aan een mbo betaal je geen collegeld, hoef je geen boeken te kopen en doorloop je binnen 1 jaar in plaats van drie je studie?quote:Op donderdag 13 september 2012 10:09 schreef SaxoPower het volgende:
Rijke mensen kunnen gewoon ook meer betalen dan de armen.
Als de stufi straks een lening wordt dan kunnen de rijkeluis kids door gaan omdat papa dat wel betaald.
Terwijl jan zoon van henk en ingrid het met een mbo diploma moet doen. Anders loopt de schuld te ver op.
De rijkste 10% betaalt meer dan de overgebleven 90% bij elkaar. Dat is heel wat anders dan 90% van de belastingen betalen.quote:Op donderdag 13 september 2012 10:08 schreef Isthisit het volgende:
[..]
Rijke worden helemaal niet ontzien. Heb je je eigen citaat wel gelezen. De rijkste 10% betaald al meer dan 90% van de belasting. Hoe kun jij dat ooit zien als ontzien?
Ja, dus?quote:Op donderdag 13 september 2012 10:09 schreef SaxoPower het volgende:
Rijke mensen kunnen gewoon ook meer betalen dan de armen.
Dat zij hier keihard voor gewerkt hebben is een simpele aanname. Voetballen noem ik bijvoorbeeld niet keihard werken, verder krijgen de meeste de kans om zo rijk te worden door door hun leefomgeving (rijke pappa en mamma).quote:Op donderdag 13 september 2012 10:07 schreef Isthisit het volgende:
Doen jullie nu zo dom of lijkt dat maar zo? De rijke 10% heeft hier, in het algemeen, kei hard voor gewerkt. (80 uur in de week vaak geen uitzondering) Dat zij de hoogste lasten dragen is logisch, maar knijp ze nog verder uit en, zoals in het citaat in de OP al aangegeven, ze zullen vertrekken.
Maar nee, een grote groep aarsluie en jalourse flikkers gaat liever hun handje ophouden bij de succesvolle medelanders, in plaats van zelf de handen uit de mouwen te steken en zelf succesvol te wordenJa zo komen we er wel mensen
Oeps dat is waar. Maar alsnog betalen ze het grootste gedeelte dusquote:Op donderdag 13 september 2012 10:11 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
De rijkste 10% betaalt meer dan de overgebleven 90% bij elkaar. Dat is heel wat anders dan 90% van de belastingen betalen.
Beter lezen. In het schijvensysteem worden rijken ontzien. Ik ga namelijk als gemiddelde Nederland bijvoorbeeld van schaal 3 naar schaal 4 als ik meer ga verdienen (zoals de rest van de meute), rijken hebben echter vrij spel en hoeven geen hogere percentages af te dragen, ook al verdienen ze miljoenen per jaar.quote:Op donderdag 13 september 2012 10:08 schreef Isthisit het volgende:
[..]
Rijke worden helemaal niet ontzien. Heb je je eigen citaat wel gelezen. De rijkste 10% betaald al meer dan 90% van de belasting. Hoe kun jij dat ooit zien als ontzien?
Ik vind het geen probleem. De enigen die het een probleem vinden zijn de jaloerse mensen met een relatief laag inkomen die blijkbaar niet gelukkig kunnen zijn met minder geld.quote:Op donderdag 13 september 2012 10:14 schreef GoobyPls het volgende:
[..]
Dat zij hier keihard voor gewerkt hebben is een simpele aanname. Voetballen noem ik bijvoorbeeld niet keihard werken, verder krijgen de meeste de kans om zo rijk te worden door door hun leefomgeving (rijke pappa en mamma).
Niemand zegt hier overigens dat ze niet meer moeten verdienen, de verdeling is echter nu buitenproportioneel. De rijkste 500 Nederlanders hebben namelijk 2155 keer meer vermogen dan de gemiddelde Nederlander, dit vind jij normaal?
Nouja goed, voetballers verdienen idd heel erg veel, maar de markt bepaald. En zij werken daar dus wel kei hard voor. Topsporters offeren een belangrijk deel van hun jeugd op, om de top te kunnen bereiken.quote:Op donderdag 13 september 2012 10:14 schreef GoobyPls het volgende:
[..]
Dat zij hier keihard voor gewerkt hebben is een simpele aanname. Voetballen noem ik bijvoorbeeld niet keihard werken, verder krijgen de meeste de kans om zo rijk te worden door door hun leefomgeving (rijke pappa en mamma).
Niemand zegt hier overigens dat ze niet meer moeten verdienen, de verdeling is echter nu buitenproportioneel. De rijkste 500 Nederlanders hebben namelijk 2155 keer meer vermogen dan de gemiddelde Nederlander, dit vind jij normaal?
Waarom belasting dan niet helemaal opheffen voor rijken?quote:Op donderdag 13 september 2012 10:12 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ja, dus?
Wat ik niet snap, is waarom sommige mensen niet snappen dat de "rijken" hun inkomen alleen nog maar meer weg gaan sluizen als ze nóg meer belasting af moeten gaan dragen. En wat win je daarmee? O ja, niks
Treurige gedachtegang. Ik heb namelijk een prima inkomen maar probeer na te denken over wat eerlijk is voor de maatschappij in zijn geheel, in plaats van egoïstisch te stemmen.quote:Op donderdag 13 september 2012 10:16 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ik vind het geen probleem. De enigen die het een probleem vinden zijn de jaloerse mensen met een relatief laag inkomen die blijkbaar niet gelukkig kunnen zijn met minder geld.
Wat wil je dan, hogere schijven blijven invoeren totdat het geen enkel nut meer heeft verder te groeien?quote:Op donderdag 13 september 2012 10:15 schreef GoobyPls het volgende:
[..]
Beter lezen. In het schijvensysteem worden rijken ontzien. Ik ga namelijk als gemiddelde Nederland bijvoorbeeld van schaal 3 naar schaal 4 als ik meer ga verdienen (zoals de rest van de meute), rijken hebben echter vrij spel en hoeven geen hogere percentages af te dragen, ook al verdienen ze miljoenen per jaar.
Ben je nou echt zo dom? Zonder belasting kun je de algemene voorzieningen niet betalen, zoals politie, leger, wegen, etc. Echter met lage belastingtarieven zou je ontzettend veel "rijke" mensen houden en aantrekken in je land, want in absolute cijfers zelfs meer kan opleveren dan nu het geval is.quote:Op donderdag 13 september 2012 10:16 schreef GoobyPls het volgende:
[..]
Waarom belasting dan niet helemaal opheffen voor rijken?
Dus je wil zeggen dat het nu ook geen nut heeft om te groeien? Waarom gaan mensen dat toch verder in hun carrière als ze nog niet in de hoogste schijf zitten?quote:Op donderdag 13 september 2012 10:18 schreef Isthisit het volgende:
[..]
Wat wil je dan, hogere schijven blijven invoeren totdat het geen enkel nut meer heeft verder te groeien?
No shit. Ik laat je alleen zien dat je optiek verkeerd is, volgens jou redenering hebben we namelijk nu de perfecte balans en moeten we daar maar niet aanzetten, want dan gaan alle rijken weg.quote:Op donderdag 13 september 2012 10:18 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ben je nou echt zo dom? Zonder belasting kun je de algemene voorzieningen niet betalen, zoals politie, leger, wegen, etc. Echter met lage belastingtarieven zou je ontzettend veel "rijke" mensen houden en aantrekken in je land, want in absolute cijfers zelfs meer kan opleveren dan nu het geval is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |