abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116688327
quote:
Weblog GeenStijl mag niet linken naar de Playboy-foto's van Britt Dekker, die vorig jaar waren uitgelekt. De rechter in Amsterdam heeft dit in een bodemprocedure, die was aangespannen door Playboy-uitgever Sanoma, bepaald. Het is de eerste keer dat hyperlinken in Nederland strafbaar is gesteld.

Op last van een dwangsom van vijftigduizend euro per overtreding moet GeenStijl links naar naaktofoto's van Britt Dekker verwijderen, zo meldt het weblog. Tevens moet het blog de proceskosten van ruim 28.000 euro ophoesten en mag Sanoma een schadevergoeding eisen. De rechter erkent weliswaar dat GeenStijl de foto's niet zelf hostte, maar stelt dat het weblog de foto's middels de hyperlinks aan een nieuw publiek ontsloot. Tevens zou het blog een 'commercieel belang' hebben gehad bij het linken naar de foto's.

Het is de eerste keer dat hyperlinken strafbaar wordt gesteld in Nederland. Begin deze eeuw oordeelde de Hoge Raad dat linken in principe legaal is. Vreemd is overigens dat Britt Dekker zelf ook linkte naar de gewraakte foto's. Ook opvallend is dat de advocaat van Sanoma, Christiaan Alberdingk Thijm, eerder bestanduitwisselingsdienst Kazaa verdedigde en toen compleet tegengestelde standpunten verkondigde.

Of een link naar GeenStijl vanaf nu ook strafbaar is, is onbekend.
Dan kan Google zichzelf ook wel opdoeken.

Bron
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  woensdag 12 september 2012 @ 15:04:10 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_116688375
Domme en gevaarlijke uitspraak.
pi_116688406
(p) Owned.
pi_116688512
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 15:04 schreef BasEnAad het volgende:
Domme en gevaarlijke uitspraak.
Dit. Potentieel heel gevaarlijk. ;(
pi_116688678
Jan Heemskerk zit toch bij GeenStijl (PowNed)?
pi_116688691
Ach ja, het laat weer eens zien wat voor knurften hier zich "rechters" noemen.
Terwijl de hypocriete sloerie in kwestie ook zélf dezelfde links verspreidde op haar Twitter.
We might be far away, but we are forever ONE...
if I die before I wake, I pray the Lord my soul to take.
pi_116688692
Van Tweakers:

quote:
Rechter: GeenStijl mag niet linken naar Playboy-foto's

Door Joost Schellevis, woensdag 12 september 2012 12:57, views: 26.111

Weblog GeenStijl mag niet linken naar de Playboy-foto's van Britt Dekker, die vorig jaar waren uitgelekt. Dat heeft de rechter in Amsterdam in een bodemprocedure bepaald. Het is de eerste keer dat een hyperlink auteursrechtinbreuk is.

GeenstijlGeenStijl moet de links naar naaktfoto's van Britt Dekker verwijderen, op last van een dwangsom van 50.000 euro per overtreding, met een maximum van een miljoen euro. Dat schrijft de rechtbank van Amsterdam in een uitspraak die door IE-Forum is gepubliceerd. Bovendien moet GeenStijl de proceskosten van ruim 28.000 euro betalen en mag Sanoma een schadevergoeding eisen.

De rechtbank geeft toe dat GeenStijl de naaktfoto's zelf niet hostte, maar onder meer doordat de site de foto's via de hyperlinks aan een nieuw publiek ontsloot, maakte de site toch een inbreuk op de auteursrechten. Het was bovendien de actie van GeenStijl die de foto's aan dat nieuwe publiek ontsloot; zonder de plaatsing van GeenStijl zou het grote publiek geen toegang tot de foto's hebben gehad, die op de website FileFactory.com waren geplaatst.

Daarbij is volgens de rechter ook van belang dat GeenStijl een commercieel belang had bij het publiceren van de foto's. GeenStijl voerde aan dat de links nodig waren als 'bewijs' dat de foto's waren uitgelekt, maar de rechter oordeelt dat de toonzetting van het artikel erop wijst dat de links vooral waren bedoeld als entertainment. Het is de eerste keer dat hyperlinken in een Nederlandse rechtbank als auteursrechtinbreuk wordt aangemerkt. "Begin deze eeuw oordeelde de Hoge Raad dat hyperlinken in beginsel legaal is en dat alleen bijzondere omstandigheden dat kunnen veranderen", zegt ict-jurist Arnoud Engelfriet. Dat is in dit geval dus zo. Bovendien schendt GeenStijl het portretrecht van Britt Dekker.

Advocaat Christiaan Alberdingk Thijm van advocatenkantoor Solv, dat Sanoma verdedigde, benadrukt dat hyperlinken naar auteursrechtelijk beschermde content niet altijd auteursrechtinbreuk kan opleveren. "Als je het vonnis leest, zie je dat de rechtbank dat benadrukt. In dit geval is dat echter wel zo, zegt de rechter. De omstandigheden waren bijzonder." De advocaat van GeenStijl was niet bereikbaar voor commentaar.

GeenStijl beweerde overigens dat het uitlekken van de foto's een bewuste marketingstrategie van Playboy-uitgever Sanoma was. De nieuwstip zou zijn binnengekomen vanaf een ip-adres van Sanoma. Volgens de rechter zou dat, als dat zou kloppen, niet genoeg bewijs zijn dat het om een bewuste actie van Sanoma gaat, te meer omdat Sanoma GeenStijl voor publicatie van het artikel heeft laten weten geen prijs te stellen op publicatie van de foto's. Saillant detail is dat Britt Dekker later zelf ook een link naar de foto's plaatste, maar ook dat speelt volgens de rechtbank geen rol.

Overigens eiste Sanoma dat GeenStijl zijn bronnen openbaar maakt, maar dat hoeft niet van de rechtbank. Volgens de rechter is GeenStijl te beschouwen als een 'journalistiek medium' en een 'persorgaan'. "Journalistieke bronnen zijn voor de persvrijheid van essentieel belang", schrijft hij. De eis van Sanoma is opvallend, omdat het zelf een journalistiek bedrijf is; Sanoma is onder meer de uitgever van Nederlands grootste nieuwssite, Nu.nl, en tijdschrift Nieuwe Revu.

Ook opvallend is dat Sanoma eiste dat GeenStijl niet zou publiceren over informatie die het in de rechtszaal vernam, zoals bedragen die Sanoma betaalt voor fotoreportages en persoonlijke informatie van Britt Dekker. Die eis is echter eveneens afgewezen.
pi_116688792
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 15:12 schreef GJ-tje het volgende:
Terwijl de hypocriete sloerie in kwestie ook zélf dezelfde links verspreidde op haar Twitter.
Dat doet er hier niet toe. Dekker heeft waarschijnlijk als onderwerp van de foto's toestemming ze te verspreiden, dat wil niet per se zeggen dat jij, ik, GeenStijl of wie dan ook dat ook mag.
pi_116688852
quote:
1s.gif Op woensdag 12 september 2012 15:15 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dat doet er hier niet toe. Dekker heeft waarschijnlijk als onderwerp van de foto's toestemming ze te verspreiden, dat wil niet per se zeggen dat jij, ik, GeenStijl of wie dan ook dat ook mag.
Ergens naartoe linken staat niet gelijk aan verspreiden lijkt mij. De verspreider is degene die het online heeft geplaatst.
  woensdag 12 september 2012 @ 15:18:26 #10
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_116688917
quote:
1s.gif Op woensdag 12 september 2012 15:15 schreef Tchock het volgende:

[..]

Linken was, tot voor deze uitspraak, geen publicatie.
Doorbordurend op deze uitspraak schend ik auteursrecht als ik mensen vertel dat ze in de bibliotheek een bepaald boek kunnen lenen.
Werkelijk Stenen Tijdperk-denken wat hier tentoongespreid wordt. Bizar, belachelijk en zorgwekkend tegelijk!
Life is what you make it.
pi_116688932
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 15:16 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Ergens naartoe linken staat niet gelijk aan verspreiden lijkt mij. De verspreider is degene die het online heeft geplaatst.
De rechter heeft dus bepaald - en ik zeg niet dat ik het daar mee eens ben - dat met commerieel belang de foto's aan nieuw publiek ontsluiten de facto gelijk staat aan publiceren c.q. verspreiden. En dus inbreuk maakt op het auteursrecht.
pi_116688980
quote:
2s.gif Op woensdag 12 september 2012 15:18 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Linken was, tot voor deze uitspraak, geen publicatie.
Doorbordurend op deze uitspraak schend ik auteursrecht als ik mensen vertel dat ze in de bibliotheek een bepaald boek kunnen lenen.
Werkelijk Stenen Tijdperk-denken wat hier tentoongespreid wordt. Bizar, belachelijk en zorgwekkend tegelijk!
Ik snap je punt, maar wat je over dat boek zegt is gewoon niet waar.
  woensdag 12 september 2012 @ 15:20:54 #13
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_116689004
quote:
1s.gif Op woensdag 12 september 2012 15:19 schreef Tchock het volgende:

[..]

Deze uitspraak kan het waarheid maken. Als de belanghebbende maar voldoende juridische macht heeft...
pi_116689025
facisme is weer erg dichtbij

zo heeft de media er ook een "commercieel belang bij" om bepaalde misstanden te drukken, ook maar verbieden dus..
pi_116689031
quote:
1s.gif Op woensdag 12 september 2012 15:18 schreef Tchock het volgende:

[..]

De rechter heeft dus bepaald - en ik zeg niet dat ik het daar mee eens ben - dat met commerieel belang de foto's aan nieuw publiek ontsluiten de facto gelijk staat aan publiceren c.q. verspreiden. En dus inbreuk maakt op het auteursrecht.
IPV van een linkje zal men dus een unieke zoekterm voor Google moeten opgeven.
Zoeken naar "AC483227QF" leidt dan naar de betreffende foto's, ipv een linkje.

Google verbieden lijkt me lastiger.
pi_116689055
quote:
1s.gif Op woensdag 12 september 2012 15:19 schreef Tchock het volgende:

[..]

En onze torrents dan? Wat hij zegt is dus wel waar..
pi_116689293
Yep, nu kun je Goolgle ook aanklagen. Als ik zoek naar informatie over een bepaalde muzikant kom je vanzelf wel een link tegen naar een site met illegale content.
pi_116689413
quote:
2s.gif Op woensdag 12 september 2012 15:20 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Deze uitspraak kan het waarheid maken. Als de belanghebbende maar voldoende juridische macht heeft...
Nee, echt niet. Linken naar de inhoud van een boek wel, maar. wat jij zegt niet :)
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 12 september 2012 @ 15:54:16 #19
862 Arcee
Look closer
pi_116690373
Zou die rechter voor die aan die zaak begon wel geweten hebben wat een hyperlink is?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_116690464
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 15:54 schreef Arcee het volgende:
Zou die rechter voor die aan die zaak begon wel geweten hebben wat een hyperlink is?
Misschien gaf hij wel cursussen over het auteursrecht _O-
  woensdag 12 september 2012 @ 16:23:15 #21
383804 Augurks
Dik & lekker zuur
pi_116691642
Wel interessante discussie - vind dat Sanoma gelijk heeft. TMG is een concurrent en publiceert indirect foto's van Sanoma zonder toestemming. Op deze manier is het voor bedrijven niet meer commercieel interessant om content te creeeren - Sanoma heeft de kosten en Geenstijl plukt de vruchten.
pi_116691735
Kim Jong-un voor je topic :W

Ik schijt ermee uit. Doei , bedankt voor het fokken.
  woensdag 12 september 2012 @ 16:25:37 #23
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_116691740
Als je een misdrijf ziet en je belt 112, ben je dan voortaan ook strafbaar? In principe hetzelfde als hyperlinks, je verwijst naar iets dat strafbaar is.
  woensdag 12 september 2012 @ 16:26:37 #24
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_116691780
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 16:23 schreef Augurks het volgende:
Wel interessante discussie - vind dat Sanoma gelijk heeft. TMG is een concurrent en publiceert indirect foto's van Sanoma zonder toestemming. Op deze manier is het voor bedrijven niet meer commercieel interessant om content te creeeren - Sanoma heeft de kosten en Geenstijl plukt de vruchten.
Sanoma moet dan de publicist aanpakken, of consequent alle linkers. Dit geeft geen pas.
Het verbaast me niks als hier weer diezelfde debiele rechter achter zit die en passant ook dat auteursrechtenbureautje heeft.
  woensdag 12 september 2012 @ 16:29:50 #25
383804 Augurks
Dik & lekker zuur
pi_116691909
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 16:25 schreef YazooW het volgende:
Als je een misdrijf ziet en je belt 112, ben je dan voortaan ook strafbaar? In principe hetzelfde als hyperlinks, je verwijst naar iets dat strafbaar is.
Toch niet hetzelfde - Geenstijl heeft commercieel belang bij het (indirect) plaatsen van de foto's en benadeelt een directe concurrent. Het melden van een misdaad is een burgerplicht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')