Ik post hier ff omdat ik graag wat ervaringen wil weten van andere mensen die met hetzelfde probleem kampen als ik: namelijk stotteren.
Bij mij is het niet heel erg, ik heb mensen horen praten bij wie het vele malen erger was. Ik doe niet aan 'klinker-herhalen' als in c-c-c-cola of e-e-e-een f-f-f-fiets, het is meer dat ik op de één of andere manier een woord in zijn geheel er niet uit kan krijgen. Mensen merken vaak in eerste instantie dan ook niet dat ik het aan het stotteren ben, maar denken dat ik gewoon iemand ben die rustig zinnen opbouwt en lang nadenkt. De woorden die ik niet uit kan spreken zijn ook nog geheel willekeurig, dus het is niet dat ik bepaalde klanken niet goed uit kan spreken. Ik heb het ook lang niet altijd - soms heb ik er maanden amper last van - en andere keren krijg ik er amper een fatsoenlijk woord uit.
Zo was ik met een huisgenoot een film aan het kijken en hij mistte ff een stukje van de film (moest naar de plee ofzo); toen moest ik gaan vertellen dat het om een 'gedemilitariseerde zone' ging... nou, dat ging dus ongeveer zo:
Hij: "Wat is er gebeurd?"
Ik: "Nou, ze vlogen een *3-5 sec stilte* gedemilitariseerde zone in"
(ja, ik zie aan de ene kant de humor er wel van in).
Je hoort vaak dat mensen verlegen zijn (meestal vanwege het stotteren). Ik heb het geluk dat ik erg vlot in de omgang ben - ik praat graag (en teveel), spreek rustig random mensen aan in de kroeg, heb er geen moeite mee om grote groepen toe te spreken. Ondanks dat ik dus bang ben om te gaan stotteren (en daarmee werk je het stotteren volgens mij in de hand), praat ik toch. Dus ik ga er in die zin niet aan onderdoor, maar ik vind het wél heel erg vervelend. Ik weet gewoon niet wat het is om normaal te kunnen praten. Mij maakt het overigens niet uit als vrienden de zin proberen af te maken - dat heb ik ze ook verteld.
Aangezien mijn ziekefonds logopedielessen vergoedt, denk ik erover om 'standaard' logopedielessen te nemen. Ik heb alleen geen flauw idee wat ik ervan moet verwachten, of wat zo'n logopedist nou gaat doen. Ik ben dus niet van plan complete therapien te gaan volgen (zo erg is het dus ook niet) waarbij ik elke week 6 uur in sessie moet met mensen die er amper een woord uitkrijgen - wat zal dat lang duren zeg.
Natuurlijk komt het erop neer dat ik gewoon naar een logopedist moet bellen (ook zo'n cliche ) en een afspraak moet maken, maar ik wil graag wat ervaringen van andere mensen hier op het forum weten, aangezien dat er genoeg zullen zijn.
[Dit bericht is gewijzigd door Knakker op 16-08-2002 15:10]
quote:Whehe ... ik zou dit soort reakties niet bij andere mensen met hetzelfde onderwerp gaan plaatsen, want je hebt van die mensen die dit geen leuke opmerking vinden
Op vrijdag 16 augustus 2002 15:19 schreef slashme het volgende:
g-g-g-g-g-geen ervaring sorry.
Maar bedankt voor je constructieve en informatieve bijdrage
quote:Ik heb vroeger heel erg en heel veel gestotterd, nu nog maar alleen als ik te vlug praat en verder in gedachten ben dan waar ik over aan het praten ben. Zeg maar als mijn hersenen sneller zijn dan mijn mond.
Op vrijdag 16 augustus 2002 15:19 schreef slashme het volgende:
g-g-g-g-g-geen ervaring sorry.
Het is vervelend maar niks aan te doen, ik moet gewoon rustig ademhalen wat ik dan niet doe.
Ik heb het ook als ik een woord erg vaak in gedachten herhaal en als ik het dan zeg dan komt het er niet uit bv. bij een k kopje koffie, broodje kroket zijn wel de ergste om te bestellen. Meestal laat ik ook dan een ander voor mij bestellen..
Het is in een sollicitatie erg vervelend maar verder heb ik er weinig hinder van eigenlijk, het went zeg maar, ja het went...
quote:haha sorry, ik verveel me een beetje en was een beetje vervelend aan het doen.
Op vrijdag 16 augustus 2002 15:20 schreef Knakker het volgende:Whehe ... ik zou dit soort reakties niet bij andere mensen met hetzelfde onderwerp gaan plaatsen, want je hebt van die mensen die dit geen leuke opmerking vinden
Maakt mij geen zak hoor
Maar bedankt voor je constructieve en informatieve bijdrage
Maar ontopic: Ik denk dat het ook vooral met zenuwen te maken heeft, veel mensen die ik ken stotteren alleen als ze zenuwachtig zijn bijvoorbeeld voor een presentatie, ook dat verhaal van die lange pauzes ertussen.
quote:Ik ben inderdaad vroeger bij de logopedie geweest en het hielp wel goed, gaat vooral om je ademhaling. Dat klopt
Op vrijdag 16 augustus 2002 15:40 schreef Rewimo het volgende:
Volgens mij concentreert logopedie zich bij stotteren op je ademhaling. Ik heb er weleens iets van gezien, volgens mij bij Willem Wever. Daar was een meisje dat heel erg stotterde. Zij leerde ademhalingstechnieken en al meteen bij de eerste oefening kwam ze zonder stotteren uit een zin die de normaal gesproken niet uit kon spreken. Het kwam erop neer dat als je je ademhaling goed beheerst, dat je dan niet meer stottert. Dus ik zou het zeker proberen als ik jou was.
Ik stotter zelf ook, niet heel erg de meeste mensen zullen het niet weten van mij denk ik. Het rara is, tegen onbekende merk je bij mij niets maar thuis tegen m'n ouders merk je het wel..zou je eigenlijk andersom verwachten maargoed
Eens met de topictitel, niet heel erg, wel vervelend. En érg vervelend alsje het in ergere vormen hebt dan mij...
Ik heb er eigenlijk geen problemen mee als iemand stottert, vind het wel iets hebben.. hoe stom dat ook klinkt, maar ik vind een persoon altijd iets liefs hebben als ie stottert...
Wel schattig
quote:
Op zaterdag 1 februari 2003 00:37 schreef schatje het volgende:
Ik vind het juist wel lief als een jongen stottert.
quote:Bij vele stotteraars is dit een tijdelijke maatregel.....
Op vrijdag 31 januari 2003 23:36 schreef PortoPartito het volgende:
Logopedie helpt bij de meeste niet, bij het 'Del Ferro' instituut in Amsterdam hebben ze wél een methode die je ervan af kan helpen overigens, definitief.
quote:Dit hoor je vaker bij stotteraars, ze kunnen thuis of in een veilige omgeving even zichzelf zijn en gewoon lekker stotteren, in de buitenwereld proberen ze door ontwijkingsgedrag in de vorm van, dingen niet te zeggen, op hun manier niet op te vallen, dit wilt natuurlijk niet zeggen dat het bij jou ook het geval is....
Ik stotter zelf ook, niet heel erg de meeste mensen zullen het niet weten van mij denk ik. Het rara is, tegen onbekende merk je bij mij niets maar thuis tegen m'n ouders merk je het wel..zou je eigenlijk andersom verwachten maargoed
Als er verder nog vragen zijn hoor ik het wel
quote:Ja ik heb precies hetzelfde ik stotter ook(ook niet zo erg) en het is idd tegen mijn ouders of bekenden lastiger dan op school of tegen onbekenden. Ik ben ook vroeger al vaak naar logopedistes enzo geweest maar dat hielp niet echt. Ik heb er ook soms maanden bijna niet last van en dan een paar weken weer meer.
Op vrijdag 31 januari 2003 23:36 schreef PortoPartito het volgende:
Het rara is, tegen onbekende merk je bij mij niets maar thuis tegen m'n ouders merk je het wel..zou je eigenlijk andersom verwachten maargoed
quote:ik stotter ook alleen nog maar tegen mijn ouders...
Op zondag 2 maart 2003 11:16 schreef Remzz het volgende:[..]
Ja ik heb precies hetzelfde ik stotter ook(ook niet zo erg) en het is idd tegen mijn ouders of bekenden lastiger dan op school of tegen onbekenden. Ik ben ook vroeger al vaak naar logopedistes enzo geweest maar dat hielp niet echt. Ik heb er ook soms maanden bijna niet last van en dan een paar weken weer meer.
Is de ultieme manier om stotteren tegen te gaan. Als iemand stotterd en iemand praat de zelfde zin mee. Dan kan hij hem goed uitspreken. Zodra hij het alleen moet doen gaat dat niet ( goed).
Dit apparaatje , de speecheasy vercormd je eigen spraak. Je hoord alleen je zelf dus als een smurf. Dit zorg ervoor dat je hersenen denken dat er iemand mee praat. Dus zo kan je dan prima praten.
Het is zeer duur, voor de topicstarte niet interresant. Maar ik wou het toch even melden. Want dit is een doorbraak in het tegen gaan van stotteren.
quote:ben je zeker 1 van de weinigen
Op zaterdag 1 februari 2003 00:37 schreef schatje het volgende:
Ik vind het juist wel lief als een jongen stottert.
Ik heb het ook gehad, het was bij mij ook geen f-f-f-fiets, maar gewoon worden en soms had ik het al in de gaten net voordat dat bewuste woord (waarmee ik dus zou overslaan) wou gaan zeggen.
Ik ergerde me helemaal aan kapot en soms zeiden mensen er ook wat van, gingen ze me nadoen, heel irritant.
Gelukkig heb ik er nu niet zoveel last van, komen nu vaker wat kromme zinnen uit mij, waarin ik niet stotter. Lijkt wel of ik het heel snel doorheb of ik ga stotteren of niet en dat ik daarom maar krom praat ofzo
quote:Nee, dit is typisch ontwijk gedrag, omdat je je schaamt voor je stotteren ga je vreemde zinnen maken, om maar niet te hoeven stotteren!
Op zondag 2 maart 2003 21:03 schreef Party_P het volgende:
Gelukkig heb ik er nu niet zoveel last van, komen nu vaker wat kromme zinnen uit mij, waarin ik niet stotter. Lijkt wel of ik het heel snel doorheb of ik ga stotteren of niet en dat ik daarom maar krom praat ofzo
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |