quote:42 jaar geleden: Feyenoord wint wereldbeker
Het is vandaag, zondag 9 september, exact 42 jaar geleden dat Feyenoord als eerste Nederlandse club de Wereldbeker wist te winnen.
Na de winst van de Europa Cup 1 moest Feyenoord tegen de kampioen van Zuid-Amerika, het Argentijnse Estudiantes de la Plata, uitkomen in de strijd om de Wereldbeker.
De eerste wedstrijd werd op 26 Augustus 1970 in Buenos Aires gespeeld. Het werd 2-2 nadat Estudiantes met 2-0 voor had gestaan. Doelpunten van Kindvall en Van Hanegem zorgden voor een gelijkspel.
Daardoor moest in Rotterdam de beslissing vallen. Voor ruim 63.000 toeschouwers won Feyenoord, door een doelpunt van Joop van Daele, met 1-0. Feyenoord werd vervolgens gekroond tot beste club van de wereld.
quote:Brilletje van Van Daele
Joop van Daele, tot dan toe een vrij anonieme speler, was in het veld gekomen voor Coen Moulijn. Hij schreef geschiedenis met zijn invalbeurt. Van Daele schoot in de 65ste minuut van twintig meter raak, wat Feyenoord de wereldbeker opleverde. Na het doelpunt had verdediger Malbernat het montuur van Van Daele's neus gegrist, waarop de Feyenoord-spits meteen in actie kwam. "Ik ging achter die man aan, maar hij gaf mijn bril snel over aan een andere speler, Pachame, die hem vervolgens in tweeën brak", aldus Van Daele in 2007 tegen sportgeschiedenis.nl.
"Bizar, maar het spel ging gewoon door terwijl ik achter mijn bril aanzat. Verzorger Gerard Meijer heeft nog geprobeerd die bril te plakken, maar dat lukte niet. Ze hadden alleen nog een reservebril, met gewoon glas. Daarom heb ik de laatste tien, vijftien minuten maar zonder gespeeld."
De wereldbeker kwam niet meer in gevaar voor Feyenoord. De bizarre wedstrijd in De Kuip inspireerde Johnny Hoes en Luc Lutz tot het liedje 'Het brilletje van Van Daele, dat is niet te betalen'. Het geknakte brilletje heeft uiteindelijk een plek gekregen in het Feyenoord-museum.
Stond nog een mooie minirepo online over dat moment met o.a. Van Hanegem. Maar die is door Feyenoord offline gehaald vanwege een auteursrechtelijke claim.quote:
Heb ik volgens mij ook gezien ja, ik kan nu zelfs het filmpje dat zijn bril afgepakt word niet vinden, al kan dat natuurlijk ook aan mij liggen.quote:Op zondag 9 september 2012 16:59 schreef Caland het volgende:
[..]
Stond nog een mooie minirepo online over dat moment met o.a. Van Hanegem. Maar die is door Feyenoord offline gehaald vanwege een auteursrechtelijke claim.
Toevallig is het ook iets meer dan 10 jaar geleden dat Nederland voor het laatst nog op de kaart werd gezet.quote:Op zondag 9 september 2012 17:58 schreef Nober het volgende:
10 jaar geleden werd Nederland van de kaart geveegd-topic al in de maak, TS?
Klopt niet, 2 jaar geleden voor het laatstquote:Op zondag 9 september 2012 18:00 schreef Caland het volgende:
[..]
Toevallig is het ook iets meer dan 10 jaar geleden dat Nederland voor het laatst nog op de kaart werd gezet.Dat bedoel je toch?
Op clubniveau.quote:Op zondag 9 september 2012 20:24 schreef Doublepain het volgende:
[..]
Klopt niet, 2 jaar geleden voor het laatst
Ah zo, dan klopt het jaquote:Op maandag 10 september 2012 00:23 schreef Caland het volgende:
[..]
Op clubniveau.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Voor de volledigheid
Ik ben ook oud en kan er als Ajacied van genieten.quote:Op zondag 9 september 2012 16:44 schreef SjaakBauer het volgende:
Blijft prachtig om oudere mensen hierover te horen praten.
Ver-Ruud Geelst krantenstukje. Nam later als bankzitter toen een haarstukje.quote:Op maandag 10 september 2012 10:14 schreef Morpheus2002 het volgende:
Mooi topic
Mijn vader heeft de hoofdpagina van het AD (?) de dag na de overwinning nog steeds ingelijst aan de muur hangen
Laatst vertelde mijn opa er nog over. Heb zijn verhalen al tientallen keren gehoord, maar nog steeds geweldig om te horen.quote:Op maandag 10 september 2012 10:37 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik ben ook oud en kan er als Ajacied van genieten.
Wat zegt ie dan ? Dat ze verrot werden geschopt en Ajax daardoor later maar één keer wereldkampioen werd ?quote:Op maandag 10 september 2012 10:39 schreef SjaakBauer het volgende:
[..]
Laatst vertelde mijn opa er nog over. Heb zijn verhalen al tientallen keren gehoord, maar nog steeds geweldig om te horen.
Ongelooflijk zeg.quote:Op maandag 10 september 2012 10:46 schreef tong80 het volgende:
Nestor Combin, een spits die bij AC Milan speelde, zou een verschrikkelijke avond krijgen tijdens de wedstrijd Estudiantes-AC Milan, de uitwedstrijd van de wereldbekerfinale(toen was de finale nog over twee wedstrijden). Nestor Combin werd in deze wedstrijd bespuugt, geslagen en geschopt. De scheidsrechter greep tot ieders verbazing niet in en het liep helemaal uit de hand. Iedereen bij Estudiantes deed mee alsof het een feest was om Nestor Combin zo schandalig mogelijk te mishandelen.
De Argentijnen stonden al jaren bekend om hun schopvoetbal. Het begon allemaal in 1966 tijdens het WK toen de wedstrijd Argentinië Engeland uit de hand liep. Volgens de Engelse coach Alf Ramsey waren de Argentijnen “Animals”. In 1967 was er de wereldbeker wedstrijd Celtic-Racing club Buenos Aires, een clash tussen de Britten en de Argentijnen. De derde beslissingswedstrijd in Uruguay ontspoorde en met uitsluitingen van Basile, Lennox, Jimmy De Vlo Johnstone en Hughes was het niet bepaald een vredelievende wedstrijd. De Argentijnen waren dus berucht in felle, uit de hand gelopen wedstrijden.
En toen kwam die beruchte avond met de wedstrijd van Estudiantes-AC Milan. Combin was niet de enige speler die geblesseerd of moet ik zeggen mishandeld was, Prati had een hersenschudding opgelopen en Rivera was door de doelman van Estudiantes in zijn rug getrapt toen hij geblesseerd op de grond lag. Combin had in deze wedstrijd een gebroken neus en een kapotte kaak opgelopen plus een hoop wonden.
Na de wedstrijd werd Nestor Combin gearresteerd door de Argentijnen wegens het ontlopen van de dienstplicht. Nestor Combin was namelijk geboren in Argentinië, hij vertrok echter naar Frankrijk waardoor hij Frans staatsburger werd. De AC Milan selectie stond op dat moment voor een moeilijke beslissing, bleven ze wachten totdat Nestor Combin werd vrijgelaten of gingen ze al naar huis? De AC Milan selectie koos voor het eerste en bleef wachten op Nestor Combin, die de volgende dag weg mocht, na het onder druk zetten van de president door de Italiaanse voetbalbond en de Franse overheid. De president besloot alleen niet alleen Nestor Combin vrij te laten maar ook drie man van Estudiantes dertig dagen de cel in te schoppen wegens mishandeling. De president was gezwicht voor de druk en gerechtigheid was gekomen voor AC Milan dat ook nog eens de wereldbeker hadden gewonnen.
[ afbeelding ]
Sorry dat het in dit Feyenoord topic post. Mar vond het wel de moeite waard.
Het is ook altijd zo leuk om te lezen dat het vroeger makkelijker was om uit te blinken.quote:
Vroeger kon je doping gebruiken zonder dat iemand het opmerkt.. Vroeger was kutquote:Op maandag 10 september 2012 18:10 schreef tong80 het volgende:
[..]
Het is ook altijd zo leuk om te lezen dat het vroeger makkelijker was om uit te blinken.
Pelé en Maradona werden letterlijk uit een WK geschopt.
Maradona werd zijn been gebroken door de slager van Bilbao die geel kreeg.
Nu ook nog. Antidopingbeleid in het voetbal is een lachertje.quote:Op maandag 10 september 2012 22:28 schreef Doublepain het volgende:
Vroeger kon je doping gebruiken zonder dat iemand het opmerkt.. Vroeger was kut
Je zou eens moeten kijken naar het WK-82. Maradona werd echt beurs getrapt. Vooral tegen Korea.quote:Op maandag 10 september 2012 22:06 schreef VeX- het volgende:
Een Messi zou gesloopt worden toentertijd.
Wie en watquote:Op dinsdag 11 september 2012 21:32 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Een duwtje? Hij trapte iemand vol (met z'n noppen vooruit) in z'n edele delen/onderbuik.
De rode kaart van Diego in 1982.quote:Op dinsdag 11 september 2012 22:10 schreef tong80 het volgende:
[..]
Wie en wat
Quoten wil wel eens helpen.
Je hebt gelijk. Dat was echt rood. Excuses. Maar heb je ook de beelden waarbij ie zo werd getrapt dat het weerzinwekkend werd ?quote:Op dinsdag 11 september 2012 22:44 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
De rode kaart van Diego in 1982.
In plaats van een quote een gifje van zijn rood in '82:
[ afbeelding ]
Dat noem ik niet van je afduwen. Is gewoon donkerrood.
Nee, ik heb dat gifje zelf gemaakt omdat ik wist waar die actie precies zat. Sorry.quote:Op dinsdag 11 september 2012 22:59 schreef tong80 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Dat was echt rood. Excuses. Maar heb je ook de beelden waarbij ie zo werd getrapt dat het weerzinwekkend werd ?
Geel.quote:Op dinsdag 11 september 2012 23:07 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Nee, ik heb dat gifje zelf gemaakt omdat ik wist waar die actie precies zat. Sorry.
Als troost wel de schandalige, beenbrekende overtreding van de slager van Bilboa:
[ afbeelding ]
Ik weet dat nog. Dat is één van mijn favoriete overtredingen ooit, vanwege de mooie drietrapsraket (de eerste brengt 'm aan het schrikken, de tweede brengt 'm uit balans en de derde schopt hem neer).quote:
Clyde Best...quote:Op woensdag 12 september 2012 13:28 schreef tong80 het volgende:
Piet Romeijn die dit als eerste zei tegen een scheidsrechter :
'Hondelul !'
De Kromme die getrouwd was met Truus.
Coentje die iemand langs de lijn in de Kuip had die hem nadeed.
Ernst Happel :
'kein geloel, fusballen.'
Feijenoord nog met IJ als de rijkste club ter wereld.
Herman Kuiphof met 'Tsjinsval.'
Ton van Duinhoven als suppoost.
Eddie Treijtel die de EC-1 finale miste na alle wedstrijden gekeept te hebben.
Wim Jansen scoorde nooit. Behalve van 30 meter tegen EC-1 winnaar AC Milan.
Om als Ajacied in stijl af te sluiten :
'Ut Arad uit, altijd moeilijk.'
Mooie man. West Ham United shirt stond hem beter.quote:
Zeg kunnen wij niet (in plaats van Caland's topic te kapen) een soort memory lane voetbal topic maken? Ik heb in elk geval nog zat anekdotes en ben echt gewoon verslaafd aan verhalen over vroeger...quote:Op woensdag 12 september 2012 13:32 schreef tong80 het volgende:
[..]
Mooie man. West Ham United shirt stond hem beter.
Later de politiek ingegaan.
laatst nog een 'wist je dat' topic geopend.quote:Op woensdag 12 september 2012 13:37 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Zeg kunnen wij niet (in plaats van Caland's topic te kapen) een soort memory lane voetbal topic maken? Ik heb in elk geval nog zat anekdotes en ben echt gewoon verslaafd aan verhalen over vroeger...
Aah ik zal eens gaan inlezen. En volgens mij genieten jongeren net zo goed van die verhalen, ze verklaren ook voor een groot deel de status van spelers / clubs nu. If not: Dan moeten ze het maar niet aanklikken.quote:Op woensdag 12 september 2012 13:53 schreef tong80 het volgende:
[..]
laatst nog een 'wist je dat' topic geopend.
Ik moet verder uitkijken, anders krijg ik weer het verwijt dat opa spreekt.
Het heldendom heeft te maken met resultaten uit het verleden.quote:Op woensdag 12 september 2012 13:57 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Aah ik zal eens gaan inlezen. En volgens mij genieten jongeren net zo goed van die verhalen, ze verklaren ook voor een groot deel de status van spelers / clubs nu. If not: Dan moeten ze het maar niet aanklikken.
Ok, ik ga er vanavond eens voor zitten. Als insteek neem ik jouw bovenstaande quote.quote:Op woensdag 12 september 2012 13:58 schreef tong80 het volgende:
[..]
Het heldendom heeft te maken met resultaten uit het verleden.
PM maar als je hulp nodig hebt.quote:Op woensdag 12 september 2012 13:59 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Ok, ik ga er vanavond eens voor zitten. Als insteek neem ik jouw bovenstaande quote.
Bizar dit voorval.quote:Op maandag 10 september 2012 10:46 schreef tong80 het volgende:
Nestor Combin, een spits die bij AC Milan speelde, zou een verschrikkelijke avond krijgen tijdens de wedstrijd Estudiantes-AC Milan, de uitwedstrijd van de wereldbekerfinale(toen was de finale nog over twee wedstrijden). Nestor Combin werd in deze wedstrijd bespuugt, geslagen en geschopt. De scheidsrechter greep tot ieders verbazing niet in en het liep helemaal uit de hand. Iedereen bij Estudiantes deed mee alsof het een feest was om Nestor Combin zo schandalig mogelijk te mishandelen.
De Argentijnen stonden al jaren bekend om hun schopvoetbal. Het begon allemaal in 1966 tijdens het WK toen de wedstrijd Argentinië Engeland uit de hand liep. Volgens de Engelse coach Alf Ramsey waren de Argentijnen “Animals”. In 1967 was er de wereldbeker wedstrijd Celtic-Racing club Buenos Aires, een clash tussen de Britten en de Argentijnen. De derde beslissingswedstrijd in Uruguay ontspoorde en met uitsluitingen van Basile, Lennox, Jimmy De Vlo Johnstone en Hughes was het niet bepaald een vredelievende wedstrijd. De Argentijnen waren dus berucht in felle, uit de hand gelopen wedstrijden.
En toen kwam die beruchte avond met de wedstrijd van Estudiantes-AC Milan. Combin was niet de enige speler die geblesseerd of moet ik zeggen mishandeld was, Prati had een hersenschudding opgelopen en Rivera was door de doelman van Estudiantes in zijn rug getrapt toen hij geblesseerd op de grond lag. Combin had in deze wedstrijd een gebroken neus en een kapotte kaak opgelopen plus een hoop wonden.
Na de wedstrijd werd Nestor Combin gearresteerd door de Argentijnen wegens het ontlopen van de dienstplicht. Nestor Combin was namelijk geboren in Argentinië, hij vertrok echter naar Frankrijk waardoor hij Frans staatsburger werd. De AC Milan selectie stond op dat moment voor een moeilijke beslissing, bleven ze wachten totdat Nestor Combin werd vrijgelaten of gingen ze al naar huis? De AC Milan selectie koos voor het eerste en bleef wachten op Nestor Combin, die de volgende dag weg mocht, na het onder druk zetten van de president door de Italiaanse voetbalbond en de Franse overheid. De president besloot alleen niet alleen Nestor Combin vrij te laten maar ook drie man van Estudiantes dertig dagen de cel in te schoppen wegens mishandeling. De president was gezwicht voor de druk en gerechtigheid was gekomen voor AC Milan dat ook nog eens de wereldbeker hadden gewonnen.
[ afbeelding ]
Sorry dat het in dit Feyenoord topic post. Mar vond het wel de moeite waard.
Sommige dingen uit het verleden moeten niet vergeten wordenquote:Op woensdag 19 september 2012 12:54 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Bizar dit voorval.![]()
Dank aan de degene die dit heeft gepost als herinnering.
Geweldig die solidariteit en die teamspirit bij Feyenoord! De beste, maar ook de zachtaardigste speler wordt onderuitgeschopt en het hele elftal gaat erop los!!!quote:Op woensdag 12 september 2012 00:25 schreef Caland het volgende:
Om nog een beetje ontopic te blijven. Legendarisch commentaar.
Inclusief die zachtaardigste spelerquote:Op woensdag 19 september 2012 13:48 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Geweldig die solidariteit en die teamspirit bij Feyenoord! De beste, maar ook de zachtaardigste speler wordt onderuitgeschopt en het hele elftal gaat erop los!!!
Dat is ook echt de enige keer dat Moulijn uit zijn slof geschoten is (figuurlijk gezien dan).quote:Op woensdag 19 september 2012 13:49 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Inclusief die zachtaardigste speler
http://www.voetbalstats.nl/opstelec.php?wid=816quote:Op woensdag 19 september 2012 13:50 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Dat is ook echt de enige keer dat Moulijn uit zijn slof geschoten is (figuurlijk gezien dan).
Wie is trouwens die lange kale die die Real-schopper neertackelt? Hans Kraaij senior?
quote:Op woensdag 19 september 2012 13:50 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Dat is ook echt de enige keer dat Moulijn uit zijn slof geschoten is (figuurlijk gezien dan).
Wie is trouwens die lange kale die die Real-schopper neertackelt? Hans Kraaij senior?
Esnaider was een baas. En die actie hielp nog meer !quote:Op woensdag 12 september 2012 00:21 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Ik weet dat nog. Dat is één van mijn favoriete overtredingen ooit, vanwege de mooie drietrapsraket (de eerste brengt 'm aan het schrikken, de tweede brengt 'm uit balans en de derde schopt hem neer).
De andere is deze. Esnaider (die net een penalty heeft gemist) tegen Witschge. Met twee benen vol op de achillespezen met de scheids op een meter of vijf, en toch geen rood krijgen:
[ afbeelding ]
Esnaider was een gestoorde idioot. En die actie bevestigde dat.quote:Op woensdag 19 september 2012 14:18 schreef RubenSosa het volgende:
[..]
Esnaider was een baas. En die actie hielp nog meer !
Was juist geweldig dat hij die arrogante witschge eens een lesje leerde. Heel nederland(behalve de ajacieden) waren blij.quote:Op woensdag 19 september 2012 14:39 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Esnaider was een gestoorde idioot. En die actie bevestigde dat.
Gelul, ik ben geen Ajacied en geen Feyenoordfan (daar speelde hij!), en was niet blij. Waarom zou je ook? Witschge stond trouwens helemaal niet bekend om zijn arrogantie. Rob in ieder geval niet, Richard dan nog eerder.quote:Op woensdag 19 september 2012 14:47 schreef RubenSosa het volgende:
[..]
Was juist geweldig dat hij die arrogante witschge eens een lesje leerde. Heel nederland(behalve de ajacieden) waren blij.
Omdat jij niet blij was , was er niemand blij? Ennuh dit was richard witschge. Rob speelde in die tijd niet eens voor ajaxquote:Op woensdag 19 september 2012 14:50 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Gelul, ik ben geen Ajacied en geen Feyenoordfan (daar speelde hij!), en was niet blij. Waarom zou je ook? Witschge stond trouwens helemaal niet bekend om zijn arrogantie. Rob in ieder geval niet, Richard dan nog eerder.
Feijenoord en laatste landskampioenschap ?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |