En dat de Olympische sporters een fantastisch resultaat hebben geboekt, want dat toont de kracht van Nederland nu eenmaal het beste aan.quote:Op zondag 9 september 2012 15:23 schreef Co_OL het volgende:
Rutte gaat voor Oranje (PvdA - VVD - CDA)kunnen ze meteen in het akkoord zetten dat Nederland in 2014 kampioen word
Nou vrij logisch toch.....quote:Op zaterdag 8 september 2012 22:53 schreef Felagund het volgende:
[..]
PVDA-VVD-CDA is zelf al mogelijk, ik snap niet waarom je er dan nog Groenlinks bij wil hebben.
En waarom dan niet?quote:Op zondag 9 september 2012 00:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Inderdaad net als de variant van PvdA, VVD, D66 en nog GL er bij. Als ze met z'n drieën al een meerderheid hebben nemen ze die vierde er echt niet bij.
Waarom zou je het geheel linkser willen maken? Dat maakt het bij de onderhandelingen alleen maar moeilijker, omdat je ook nog rekening moet houden met de extra wensen van Groenlinks. Ik denk niet dat de VVD dit zou willen, om met drie progressievere partijen in zee te gaan.quote:Op zondag 9 september 2012 20:03 schreef Fredje2010 het volgende:
[..]
Nou vrij logisch toch.....
Om het geheel wat linkser te maken en niet met een krappe meerderheid te zitten maar wat ruimer
Waaruit blijkt dat D66 rechtser is geworden? Ik hoor dit vaker, maar ik kan mij niet echt rechtse standpunten van D66 vinden waar ze al langer achter staan.quote:Op zondag 9 september 2012 20:08 schreef Fredje2010 het volgende:
[..]
En waarom dan niet?
Je zou als PvdA toch gewoon kunnne eisen om er nog en linkse partij bij te willen, of anders niet verder te willen pnderhandelen(natuurlijk wel alleen als de PvdA de grootste wordt)....
Of i.p.v. D'66 dan GL te willen(indien je al bijna een meerderheid hebt samen) want D66 is ook veels te rechts tegenwoordig geworden.
Ik vind dat teleurstellend.quote:Rutte:paars bijna niet mogelijk
` VVD-lijsttrekker Rutte denkt dat een
paarse coalitie "praktisch onmogelijk"
is.Op Radio 1 wees hij erop dat VVD,
PvdA en D66 in de Eerste Kamer maar 35
van de 75 zetels hebben.
Rutte zei dat hij zich niet expliciet
wil uitspreken over voorkeuren voor
partijen en coalities omdat "de kiezer
eerst aan zet is".Hij reageerde verder
op kritiek dat hij andere partijen hard
aanvalt,bijvoorbeeld door de PvdA een
"gevaar" te noemen.
Volgens de VVD-leider gaat hij niet
over grenzen heen en hebben kiezers er
recht op de verschillen tussen partijen
te kennen.
PaarsPlus heeft wel een meerderheid in de Eerste Kamer. Dat weet Rutte ongetwijfeld ook wel en ik begrijp goed waarom hij die optie voor het gemak even "vergeet".quote:Op maandag 10 september 2012 10:19 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik vind dat teleurstellend.
Rutte zal dus hoe dan ook het CDA erbij willen.
PaarsPlus als in Paars + GL?quote:Op maandag 10 september 2012 10:37 schreef HeavenSmiles het volgende:
PaarsPlus heeft wel een meerderheid in de Eerste Kamer. Dat weet Rutte ongetwijfeld ook wel en ik begrijp goed waarom hij die optie voor het gemak even "vergeet".
Daar wil Rutte al helemaal niet aan beginnen. Dan heeft hij het gevoel dat hij met drie linkse partijen in zee moet.quote:Op maandag 10 september 2012 10:37 schreef HeavenSmiles het volgende:
[..]
PaarsPlus heeft wel een meerderheid in de Eerste Kamer. Dat weet Rutte ongetwijfeld ook wel en ik begrijp goed waarom hij die optie voor het gemak even "vergeet".
Theoretisch is het niet strikt noodzakelijk, maar hij haalt nu aan als argument dat Paars geen reële optie is omdat het geen meerderheid in de Eerste Kamer heeft.quote:Op maandag 10 september 2012 10:46 schreef Arcee het volgende:
[..]
PaarsPlus als in Paars + GL?
Ik denk dat hij veel liever het CDA erbij heeft dan GL.
Overigens kan Paars best zonder meerderheid in de Eerste Kamer. GL, CDA en CU zullen vaak wel mee stemmen.
Daarnaast weerhield de afwezigheid voor een meerderheid van VVD/CDA/PVV in de EK hem er 2 jaar geleden ook niet van.
Ik denk dat het niks uitmaakt wie het initiatief mag nemen als ze toch op dezelfde partijcombo uitkomen.quote:Op maandag 10 september 2012 10:50 schreef HeavenSmiles het volgende:
Theoretisch is het niet strikt noodzakelijk, maar hij haalt nu aan als argument dat Paars geen reële optie is omdat het geen meerderheid in de Eerste Kamer heeft.
Ik bedoel inderdaad PaarsPlus als in: met GroenLinks bij. Met het CDA is het geen Paars meer. Ik kan me prima voorstellen dat Rutte liever het CDA heeft. Daarom hoop ik persoonlijk ook dat Samsom het initiatief mag gaan nemen. Zijn voorkeur zal eerder bij GrL liggen.
Samsom gaat sowieso liever voor Paars terwijl Rutte afstevent op een middenkabinet. Als Samsom het initiatief mag nemen, kan ik me voorstellen dat hij naast de 'klassieke' Paarse partijen GrL erbij wil vanwege de situatie in de Eerste Kamer. Waarom zou hij eerder voor het CDA kiezen?quote:Op maandag 10 september 2012 10:51 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik denk dat het niks uitmaakt wie het initiatief mag nemen als ze toch op dezelfde partijcombo uitkomen.
Zijn hart ligt nu eenmaal meer bij de PVV dan bij D66 of PvdA...quote:Op maandag 10 september 2012 10:46 schreef Arcee het volgende:
Daarnaast weerhield de afwezigheid voor een meerderheid van VVD/CDA/PVV in de EK hem er 2 jaar geleden ook niet van.
Omdat Samsom en Rutte het eens moeten worden.quote:Op maandag 10 september 2012 10:56 schreef HeavenSmiles het volgende:
Samsom gaat sowieso liever voor Paars terwijl Rutte afstevent op een middenkabinet. Als Samsom het initiatief mag nemen, kan ik me voorstellen dat hij naast de 'klassieke' Paarse partijen GrL erbij wil vanwege de situatie in de Eerste Kamer. Waarom zou hij eerder voor het CDA kiezen?
Zeker, het gaat om het aantal dat je haalt, niet om het aantal dat je gewonnen of verloren hebt.quote:Het ziet ernaar uit dat GroenLinks zetels gaat verliezen, maar dat betekent niet dat je geen potentiële regeringspartner bent (bij de vorige verkiezingen had het CDA ook fors verloren, bijvoorbeeld).
En waardoor denk je dat Rutte aan het langste eind trektquote:Op maandag 10 september 2012 10:58 schreef Arcee het volgende:
[..]
Omdat Samsom en Rutte het eens moeten worden.
Dat hoeft niet idd, maar wie het initiatief neemt maakt niet uit, dat was mijn punt.quote:Op maandag 10 september 2012 10:59 schreef HeavenSmiles het volgende:
En waardoor denk je dat Rutte aan het langste eind trekt?
Stef Blok stelt dus dat het een probleem is dat Paars geen meerderheid in de 1e kamer heeft.quote:DEN HAAG - VVD-leider en premier Mark Rutte noemt een paarse coalitie - waarin de VVD samenwerkt met de PvdA en D66 - „hoogst onwaarschijnlijk“ en „bijna onmogelijk”. Dat zei hij maandagochtend op Radio 1.
Rutte stelde dat een paarse constructie „los van de inhoudelijke verschillen” ook nog eens „geen meerderheid heeft in de Eerste Kamer”. Dat betekent dat wetgeving niet door de Eerste Kamer komt, constateert de VVD'er.
VVD, PvdA en D66 hebben samen 35 van de 75 zetels in de Eerste Kamer. Zou er een coalitie komen met het CDA in plaats van D66 dan kan die rekenen op 41 zetels in de Senaat. Volgens de peilingen zou zo'n samenwerking ook in de Tweede Kamer op een meerderheid kunnen rekenen. Op zo'n constructie ging Rutte niet in. Hij vindt verder speculeren over mogelijke coalities „niet correct richting de kiezer”.
'Vleugellam'
Ook fractievoorzitter Stef Blok stelde dat een kabinet „vleugellam” zou zijn zonder meerderheid in de Eerste Kamer. Hij zegt dat er dan een groot risico is dat Nederland tot de verkiezingen van 2015 voor de Provinciale Staten, onbestuurbaar wordt. „De voorwaarde is dat je daar een meerderheid hebt”, vindt hij. „Een paarse combinatie zal dus altijd extra partijen nodig hebben.”
Eerder noemde Rutte een paarse coalitie „echt heel ver weg”, omdat de verschillen tussen de VVD en PvdA zeer groot zijn.
Scherpte
Rutte stelt dat in een campagne twee dingen worden gedaan: spreken over de plannen van de eigen partij met Nederland én het benadrukken van de verschillen. „Daar is helemaal niets mis mee”, zei hij. „We moeten er ook niet te gevoelig over doen.”
„In een campagne mag je stevige taal spreken”, meent Rutte, die verder stelde dat politici niet van marsepein zijn gemaakt en dus wel tegen een stootje kunnen. Ook andere partijen zoeken soms de aanval, stelt de VVD'er. „Wat Samsom deed - hard uithalen naar het zittende kabinet door te spreken over rotbeleid - daar ben ik ook niet boos over. Ik begrijp goed dat hij de achtergrond zoekt om te laten zien waar hij voor staat. Dat hoort bij een campagne.”
Op de persoon
Rutte zei nooit op de persoon te spelen. „Ik zal nooit mijn collega's persoonlijk aanvallen. De persoonlijke verhoudingen in de politiek zijn goed, en dat moet ook zo blijven.”
De VVD'er kreeg onder meer kritiek van PvdA-leider Diederik Samsom. Die stelde dat Rutte angstbeelden schetst over het verkiezingsprogramma van de sociaal-democraten.
bron: Telegraaf.nl
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |