Dat is het nu juist, al gooi ik de thermostaat open op 50 graden gebeurt er niets...quote:Op zaterdag 8 september 2012 07:32 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Werkt de vloerverwarming wel goed?
In het blok kunnen nog leidingen lopen die god-weet-hoe lopen waardoor de logica misschien een beetje ver te zoeken is....
Nee, ik weet het type niet, en ook heb ik nog geen handleiding. Wel weet ik wie de producent is: Pentec B.V.quote:Op zaterdag 8 september 2012 09:30 schreef TR08 het volgende:
Heb je een handleiding van die verdeler of weet je het type? Dan kun je daar eens kijken.
Ik zou persoonlijk de perszijde van de pomp niet tegen de warm water aanvoer laten blazen...lijkt mij niet handig.
Ligt aan het systeem of de pomp mengend staat of niet.quote:Op zaterdag 8 september 2012 09:30 schreef TR08 het volgende:
Heb je een handleiding van die verdeler of weet je het type? Dan kun je daar eens kijken.
Ik zou persoonlijk de perszijde van de pomp niet tegen de warm water aanvoer laten blazen...lijkt mij niet handig.
Ja kan wel.quote:Op zaterdag 8 september 2012 11:48 schreef wimoude het volgende:
Het kan toch niet anders dat als ik de stekker van de pomp eruit trek, en het verdelerblok wel warm word, dat die pomp verkeerd staat...dan staat de pomp die bij de ketel op de aanvoerleiding zit hem gewoon op te duwen tot de thermostaat dicht gaat...
In theorie wel...probleem is alleen dat je loodrecht tov de perszijde van de pomp nog wat dynamische druk (door de snelheid van het uitstromen) van de perspomp als bonus hebt bovenop de statische druk (de vuldruk van je systeem).quote:Op zaterdag 8 september 2012 12:41 schreef klipper het volgende:
[..]
Ligt aan het systeem of de pomp mengend staat of niet.
De vloerverwarming staat "los" van de installatie.
Beide manieren zijn mogelijk afhankelijk van het systeem wat aangelegd is.
Bij ts is de bovenste buis de aanvoer en de onderste buis de retour.
Dat klopt, dat is een thermokoppel dat voorkómt dat er te heet water de vv-slangen in wordt gestuurd. Even aangenomen dat je verdeler hydraulisch neutraal gïnstalleerd dient te worden, is dit nu niet het geval. Heb je een combi-ketel en zo ja, heb je dan wel eens problemen met de warmwatervoorziening>?quote:Op zaterdag 8 september 2012 10:25 schreef wimoude het volgende:
Even logisch redeneren, als de pomp omgedraaid word, gaat de stroming dus direct richting de bovenste verdeelbalk. Daarin zit aan de linkerkant een plug met koperdraad welke naar de thermostaatknop op de aanvoerleiding zit. Mijn redenering is dus dat de pomp verkeerd om draait.
Omdraaien van de richting van een centrifugaalpomp (de jouwe) verandert de stromingsrichting niet. Hoogstens kakt de capaciteit in als een dolle.quote:Op zaterdag 8 september 2012 10:25 schreef wimoude het volgende:
[..]
Mijn redenering is dus dat de pomp verkeerd om draait.
Dat bedoel ik niet, ik bedoel echt omkeren, niet de draairichting maar stroomrichting.quote:Op zaterdag 8 september 2012 14:33 schreef TR08 het volgende:
[..]
Omdraaien van de richting van een centrifugaalpomp (de jouwe) verandert de stromingsrichting niet. Hoogstens kakt de capaciteit in als een dolle.
Zie reactie vorige quotequote:-knip-
Edit: Wat ik zou doen als ik jou was -en als je bereid bent te experimenteren- is de pomp los sleutelen van de verdeler en dan omgekeerd weer terug zetten. Dus de perszijde links en de zuig rechts.
zit geen terugstroomklep in, maakt theoretisch niet uit, want kan niet uitstromen door de ventielen aan de bovenste railquote:Hoe is trouwens de stromingsrichting van de voetventielen van de andere rail?
Prima, als je het durft en het past...vooral doen. Als je een beetje handig bent kun je weinig verknoeien.quote:Op zaterdag 8 september 2012 15:13 schreef wimoude het volgende:
[..]
Dat bedoel ik niet, ik bedoel echt omkeren, niet de draairichting maar stroomrichting.
[..]
Zie reactie vorige quote
Ik vroeg er naar omdat de weerstand bij doorstromen tegen de ontworpen stromingsrichting in altijd veel groter is dan in de ontworpen stromingsrichting. Is gewoon even een aandachtspuntje om te checken, meer nietquote:[..]
zit geen terugstroomklep in, maakt theoretisch niet uit, want kan niet uitstromen door de ventielen aan de bovenste rail
Hoogstens een nieuwe pakking nodig.quote:Op zaterdag 8 september 2012 15:17 schreef TR08 het volgende:
[..]
Prima, als je het durft en het past...vooral doen. Als je een beetje handig bent kun je weinig verknoeien.
Dit is een 230V pomp, om de draairichting van alleen de motor te veranderen helpt het niet om de draden om te wisselen, dan zou ts toch echt wat met de condensator moeten doen.quote:[..]
Ik vroeg er naar omdat de weerstand bij doorstromen tegen de ontworpen stromingsrichting in altijd veel groter is dan in de ontworpen stromingsrichting. Is gewoon even een aandachtspuntje om te checken, meer niet
Ik doelde op de doorstroom richting van de voetventielen op de onderste rail....niet op het omdraaien van de draairichting van de pompquote:Op zaterdag 8 september 2012 15:22 schreef klipper het volgende:
Dit is een 230V pomp, om de draairichting van alleen de motor te veranderen helpt het niet om de draden om te wisselen, dan zou ts toch echt wat met de condensator moeten doen.
Inderdaad, en dat snap ik, daarom lijkt het mij in een oogopslag eigenlijk al dat de pomp verkeerde stroomrichting heeft. Maar volgens de installateur niet, en ja, ik ben geen verwarmingsmonteur/installateur, dus volgens mij neemt ie me niet geheel serieus. En daar word ik pissig van nu het achteraf dus toch niet blijkt te werken.quote:Ik vroeg er naar omdat de weerstand bij doorstromen tegen de ontworpen stromingsrichting in altijd veel groter is dan in de ontworpen stromingsrichting. Is gewoon even een aandachtspuntje om te checken, meer niet
Nogmaals, niet de motor, de pompquote:Op zaterdag 8 september 2012 15:22 schreef klipper het volgende:
Dit is een 230V pomp, om de draairichting van alleen de motor te veranderen helpt het niet om de draden om te wisselen, dan zou ts toch echt wat met de condensator moeten doen.
Heb je de OP goed gelezen?quote:Op zaterdag 8 september 2012 15:24 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ik doelde op de doorstroom richting van de voetventielen op de onderste rail....niet op het omdraaien van de draairichting van de pomp
Pentec BV, is geen bedrijf waar rommel gemaakt word, maar meer op groter spul gericht is. En t is niet gezegd of zij de pomp ook geleverd hebben. Want volgens mij is die er pas later tussen gezet(door de installateur, een monteur van niet bij naam te noemen bedrijf, maar t begint met een F en eindigt op eenstra!!), dus het kan daar het makkelijkst fout gaan.quote:Op zaterdag 8 september 2012 15:29 schreef klipper het volgende:
Ts wat is het merk van je vloerverwarmingsverdeler?
Of de leverancier bij een merkloze.
Op de voorste rail met die witte knoppen wel ja...maar is dat op de achterste rail met die afgedopte voetventielen ook zo?quote:Op zaterdag 8 september 2012 15:28 schreef klipper het volgende:
[..]
Heb je de OP goed gelezen?
De pijlrichting staat op de kranen, en die staat nu tegengesteld tov de pomp.
-knip-
Voor de zoveelste keer, is niet nodig met een terugstroomklep in de aanvoer, dat is geen terugstroomklep, dus ook geen pijl, die pijl staat er alleen op als er een klep in zit, t zijn gewoon kraantjes zonder de wite knoppen erop.. Waarom zou er daar ook een terugstroomklep in zitten? Het enige waar dat voor zou kunnen dienen om ten allen tijde de leidingen vol te houden, tenzij er lekkage in een leiding zit.quote:Op zaterdag 8 september 2012 15:59 schreef TR08 het volgende:
[..]
Op de voorste rail met die witte knoppen wel ja...maar is dat op de achterste rail met die afgedopte voetventielen ook zo?
Zie hier, en nee, lol, geen warmwatertekortquote:Op zaterdag 8 september 2012 14:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat klopt, dat is een thermokoppel dat voorkómt dat er te heet water de vv-slangen in wordt gestuurd. Even aangenomen dat je verdeler hydraulisch neutraal gïnstalleerd dient te worden, is dit nu niet het geval. Heb je een combi-ketel en zo ja, heb je dan wel eens problemen met de warmwatervoorziening>?
quote:Op zaterdag 8 september 2012 15:32 schreef wimoude het volgende:
[..]
Pentec BV, is geen bedrijf waar rommel gemaakt word, maar meer op groter spul gericht is. En t is niet gezegd of zij de pomp ook geleverd hebben. Want volgens mij is die er pas later tussen gezet(door de installateur, een monteur van niet bij naam te noemen bedrijf, maar t begint met een F en eindigt op eenstra!!), dus het kan daar het makkelijkst fout gaan.
Wel moet ik erbij zeggen dat hierachter geen doorsnee gasketeltje hangtHoutvergasser met een variabel vermogen tussen de 45 en 65kW, en een 5000 liter grote warmtebuffer welke altijd tussen de 55 en 90graden is om het rendement te verhogen. Hier worden gebouwen mee verwarmt, en tapwater verhit, de gebouwen zijn vergelijkbaar met 4 twee onder een kap woningen. En er ligt nog eens 14kWp aan zonnepanelen op het dak.
Waar heb ik het over terugstroom kleppen?quote:Op zaterdag 8 september 2012 16:24 schreef wimoude het volgende:
[..]
Voor de zoveelste keer, is niet nodig met een terugstroomklep in de aanvoer, dat is geen terugstroomklep, dus ook geen pijl, die pijl staat er alleen op als er een klep in zit, t zijn gewoon kraantjes zonder de wite knoppen erop.. Waarom zou er daar ook een terugstroomklep in zitten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |