abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116526318
Hallo,
Ik heb een vraag over mijn vloerverwarmingssysteem, en de pomprichting. Met mijn installateur kom ik er niet uit, hij geeft mij geen duidelijke uitleg over hoe en wat, en zonder deugdelijke uitleg lijkt mij het dat er iets niet klopt, en lijkt het me vreemd dat de pomp tegen de aanvoer aan staat te blazen, of zie ik dat verkeerd? Zie ook de koperen thermostaatdraad links, er zit daar aan de linkerkant een plug waar die in de verdeler zit. Deze draad loopt naar de thermostaat op de aanvoer.

Als het nu eens wel zou kloppen, die pomprichting, zou de onderste verdeling dus warmte op de vloer sturen. Waarom staat de stroomrichtingklep op de kraantjes aan de verdeler dan met de pijl naar beneden?

:s ik vind t maar vaag..
Alvast bedankt, groeten Wim

[ Bericht 6% gewijzigd door wimoude op 08-09-2012 01:20:09 ]
pi_116527636
Werkt de vloerverwarming wel goed?

In het blok kunnen nog leidingen lopen die god-weet-hoe lopen waardoor de logica misschien een beetje ver te zoeken is....
pi_116527848
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 07:32 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Werkt de vloerverwarming wel goed?

In het blok kunnen nog leidingen lopen die god-weet-hoe lopen waardoor de logica misschien een beetje ver te zoeken is....
Dat is het nu juist, al gooi ik de thermostaat open op 50 graden gebeurt er niets...
De installateur zegt dat alles goed zit, maar hij zegt dus ook dat het onderste blok de aanvoer is, waarom staat de richting op de kraantjes op het bovenste blok dan naar beneden? Dat geeft toch aan dat er een terugstroomklep in zit, en wat de stroomrichting is? Ook lijkt het me best vreemd dat er op de retour kranen zouden zitten, en een terugstroomklep.
Oh ja, als ik de pomp uitschakel, word het verdeelblok wel warm :S

[ Bericht 1% gewijzigd door wimoude op 08-09-2012 08:54:14 ]
  zaterdag 8 september 2012 @ 09:30:33 #4
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_116528217
Heb je een handleiding van die verdeler of weet je het type? Dan kun je daar eens kijken.

Ik zou persoonlijk de perszijde van de pomp niet tegen de warm water aanvoer laten blazen...lijkt mij niet handig.
pi_116528908
quote:
99s.gif Op zaterdag 8 september 2012 09:30 schreef TR08 het volgende:
Heb je een handleiding van die verdeler of weet je het type? Dan kun je daar eens kijken.

Ik zou persoonlijk de perszijde van de pomp niet tegen de warm water aanvoer laten blazen...lijkt mij niet handig.
Nee, ik weet het type niet, en ook heb ik nog geen handleiding. Wel weet ik wie de producent is: Pentec B.V.
Maar, van dit model staat geen handleiding of andere documentatie op hun website, ze hebben hem dus waarschijnlijk geproduceerd hebben in opdracht van.
Even logisch redeneren, als de pomp omgedraaid word, gaat de stroming dus direct richting de bovenste verdeelbalk. Daarin zit aan de linkerkant een plug met koperdraad welke naar de thermostaatknop op de aanvoerleiding zit. Mijn redenering is dus dat de pomp verkeerd om draait.
De thermostaat laat warmte de verdeler op stromen, als dat naar links gepompt word, en het water in de bovenste verdeelgroep is de temperatuur waarop de thermostaat staat ingesteld, gooit ie hem dicht. Op de retour zit een drukafhankelijk ventiel. Als de druk stijgt, gaat ie open. Dat gebeurt dus wanneer de thermostaatkraan open gaat, wanneer warmte instroomt stijgt de druk, word het retourventiel geopend, waardoor de druk vanuit de onderste balk er voor zorgt dat van daar uit het koelere water de retourleiding in gaat.

Zoals de pomprichting nu staat, lijkt het mij juist dat ie continue de warmte die ie van de thermostaatkraan krijgt zo de retour in word geblazen, omdat aan de linkerkant van het bovenste blok de temperatuur altijd laag is, waar een voeler voor de thermostaatkraan zit. Helaas is dit ook niet het geval, aangezien de retourleiding altijd koel aanvoelt. Het stomme is ook, als ik de pomp uitzet, het verdeelblok wel warm word.
Dat kan ook betekenen dat de pomp de aanvoer tegenhoud, waardoor de verdeler koud blijft, en de pomp dus gewoon koud staat te circuleren...maar dan zou toch via de thermostaatkraan instroom van warmte moeten zijn, omdat je dan dus eigenlijk het onderste verdeelblok in gaat pompen, en dan de druk omhoog gaat door de terugloopkleppen in het bovenste verdeelblok, en dus het retourventiel open gaat door de verhoogde druk... damn, t ziet er toch redelijk makkelijk uit, aanvoer en retour leiding, verdelertje, en een pomp :D
Is dit een redelijke redenering of ben ik achterlijk? (Dat laatste uiteraard ;) )

[ Bericht 7% gewijzigd door wimoude op 08-09-2012 11:36:39 ]
pi_116530286
Het kan toch niet anders dat als ik de stekker van de pomp eruit trek, en het verdelerblok wel warm word, dat die pomp verkeerd staat...dan staat de pomp die bij de ketel op de aanvoerleiding zit hem gewoon op te duwen tot de thermostaat dicht gaat...
pi_116531342
quote:
99s.gif Op zaterdag 8 september 2012 09:30 schreef TR08 het volgende:

Ligt aan het systeem of de pomp mengend staat of niet.
De vloerverwarming staat "los" van de installatie.

Beide manieren zijn mogelijk afhankelijk van het systeem wat aangelegd is.

Bij ts is de bovenste buis de aanvoer en de onderste buis de retour.
pi_116531353
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 11:48 schreef wimoude het volgende:
Het kan toch niet anders dat als ik de stekker van de pomp eruit trek, en het verdelerblok wel warm word, dat die pomp verkeerd staat...dan staat de pomp die bij de ketel op de aanvoerleiding zit hem gewoon op te duwen tot de thermostaat dicht gaat...
Ja kan wel.
pi_116531387
Gezien de foto's bij ts staat de pomp inderdaad verkeerd.
  zaterdag 8 september 2012 @ 12:49:43 #10
14320 TR08
pi_116531495
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 12:41 schreef klipper het volgende:

[..]

Ligt aan het systeem of de pomp mengend staat of niet.
De vloerverwarming staat "los" van de installatie.

Beide manieren zijn mogelijk afhankelijk van het systeem wat aangelegd is.

Bij ts is de bovenste buis de aanvoer en de onderste buis de retour.
In theorie wel...probleem is alleen dat je loodrecht tov de perszijde van de pomp nog wat dynamische druk (door de snelheid van het uitstromen) van de perspomp als bonus hebt bovenop de statische druk (de vuldruk van je systeem).

Op de achterkant van een bierviltje neem je aan dat er geen drukverschil is over die ene header maar gezien het ontwerp van dit ding hoeft dat niet zo heel waar te zijn.
pi_116532446
De thermostaat die meet, daar alleen daar waar de voelerdraad heenloopt de temp, en gaat adh daarvan open en dicht natuulijk , en er inwendig tussen de bovenste en onderste verdeler moet een klep zitten. Er zit een terugstroom in de kraantjes in het bovenste blok, dus onderin kan ie sowieso geen warmte het systeem ingooien, alleen retour. Dan zou dus het retourwater mengen met warmte, wat daardoor afneemt en de thermostaat weer open gaat en warmte bijgepompt word. Maar dan lijkt me nog de pomp verkeerd om te staan, anders had het moeten werken....

[ Bericht 12% gewijzigd door wimoude op 08-09-2012 14:02:25 ]
pi_116533611
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 10:25 schreef wimoude het volgende:

Even logisch redeneren, als de pomp omgedraaid word, gaat de stroming dus direct richting de bovenste verdeelbalk. Daarin zit aan de linkerkant een plug met koperdraad welke naar de thermostaatknop op de aanvoerleiding zit. Mijn redenering is dus dat de pomp verkeerd om draait.
Dat klopt, dat is een thermokoppel dat voorkómt dat er te heet water de vv-slangen in wordt gestuurd. Even aangenomen dat je verdeler hydraulisch neutraal gïnstalleerd dient te worden, is dit nu niet het geval. Heb je een combi-ketel en zo ja, heb je dan wel eens problemen met de warmwatervoorziening>?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 8 september 2012 @ 14:33:37 #13
14320 TR08
pi_116533748
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 10:25 schreef wimoude het volgende:

[..]

Mijn redenering is dus dat de pomp verkeerd om draait.
Omdraaien van de richting van een centrifugaalpomp (de jouwe) verandert de stromingsrichting niet. Hoogstens kakt de capaciteit in als een dolle.

-knip-

Edit: Wat ik zou doen als ik jou was -en als je bereid bent te experimenteren- is de pomp los sleutelen van de verdeler en dan omgekeerd weer terug zetten. Dus de perszijde links en de zuig rechts.

Hoe is trouwens de stromingsrichting van de voetventielen van de andere rail?
pi_116534731
quote:
99s.gif Op zaterdag 8 september 2012 14:33 schreef TR08 het volgende:

[..]

Omdraaien van de richting van een centrifugaalpomp (de jouwe) verandert de stromingsrichting niet. Hoogstens kakt de capaciteit in als een dolle.
Dat bedoel ik niet, ik bedoel echt omkeren, niet de draairichting maar stroomrichting.
quote:
-knip-

Edit: Wat ik zou doen als ik jou was -en als je bereid bent te experimenteren- is de pomp los sleutelen van de verdeler en dan omgekeerd weer terug zetten. Dus de perszijde links en de zuig rechts.
Zie reactie vorige quote
quote:
Hoe is trouwens de stromingsrichting van de voetventielen van de andere rail?
zit geen terugstroomklep in, maakt theoretisch niet uit, want kan niet uitstromen door de ventielen aan de bovenste rail
  zaterdag 8 september 2012 @ 15:17:29 #15
14320 TR08
pi_116534817
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:13 schreef wimoude het volgende:

[..]

Dat bedoel ik niet, ik bedoel echt omkeren, niet de draairichting maar stroomrichting.

[..]

Zie reactie vorige quote
Prima, als je het durft en het past...vooral doen. Als je een beetje handig bent kun je weinig verknoeien.
quote:
[..]

zit geen terugstroomklep in, maakt theoretisch niet uit, want kan niet uitstromen door de ventielen aan de bovenste rail
Ik vroeg er naar omdat de weerstand bij doorstromen tegen de ontworpen stromingsrichting in altijd veel groter is dan in de ontworpen stromingsrichting. Is gewoon even een aandachtspuntje om te checken, meer niet :)
pi_116534928
quote:
99s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:17 schreef TR08 het volgende:

[..]

Prima, als je het durft en het past...vooral doen. Als je een beetje handig bent kun je weinig verknoeien.
Hoogstens een nieuwe pakking nodig.
quote:
[..]

Ik vroeg er naar omdat de weerstand bij doorstromen tegen de ontworpen stromingsrichting in altijd veel groter is dan in de ontworpen stromingsrichting. Is gewoon even een aandachtspuntje om te checken, meer niet :)
Dit is een 230V pomp, om de draairichting van alleen de motor te veranderen helpt het niet om de draden om te wisselen, dan zou ts toch echt wat met de condensator moeten doen.
  zaterdag 8 september 2012 @ 15:24:00 #17
14320 TR08
pi_116534991
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:22 schreef klipper het volgende:

Dit is een 230V pomp, om de draairichting van alleen de motor te veranderen helpt het niet om de draden om te wisselen, dan zou ts toch echt wat met de condensator moeten doen.
Ik doelde op de doorstroom richting van de voetventielen op de onderste rail....niet op het omdraaien van de draairichting van de pomp ;)
pi_116535084
quote:
Inderdaad, en dat snap ik, daarom lijkt het mij in een oogopslag eigenlijk al dat de pomp verkeerde stroomrichting heeft. Maar volgens de installateur niet, en ja, ik ben geen verwarmingsmonteur/installateur, dus volgens mij neemt ie me niet geheel serieus. En daar word ik pissig van nu het achteraf dus toch niet blijkt te werken. :D

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:22 schreef klipper het volgende:

Nogmaals, niet de motor, de pomp :)
pi_116535105
quote:
99s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:24 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ik doelde op de doorstroom richting van de voetventielen op de onderste rail....niet op het omdraaien van de draairichting van de pomp ;)
Heb je de OP goed gelezen?
De pijlrichting staat op de kranen, en die staat nu tegengesteld tov de pomp.

Dus hetgeen wat joj eigenlijk zegt is dat de pomp nu de verkeerde kant opdraait en dat ts dus de gehele pomp moet draaien om de stromingsrichting juist te krijgen zoals al opgemerkt is.
pi_116535124
Ts wat is het merk van je vloerverwarmingsverdeler?
Of de leverancier bij een merkloze.
pi_116535214
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:29 schreef klipper het volgende:
Ts wat is het merk van je vloerverwarmingsverdeler?
Of de leverancier bij een merkloze.
Pentec BV, is geen bedrijf waar rommel gemaakt word, maar meer op groter spul gericht is. En t is niet gezegd of zij de pomp ook geleverd hebben. Want volgens mij is die er pas later tussen gezet(door de installateur, een monteur van niet bij naam te noemen bedrijf, maar t begint met een F en eindigt op eenstra!!), dus het kan daar het makkelijkst fout gaan.
Wel moet ik erbij zeggen dat hierachter geen doorsnee gasketeltje hangt ;) Houtvergasser met een variabel vermogen tussen de 45 en 65kW, en een 5000 liter grote warmtebuffer welke altijd tussen de 55 en 90graden is om het rendement te verhogen. Hier worden gebouwen mee verwarmt, en tapwater verhit, de gebouwen zijn vergelijkbaar met 4 twee onder een kap woningen. En er ligt nog eens 14kWp aan zonnepanelen op het dak.

[ Bericht 5% gewijzigd door wimoude op 08-09-2012 15:44:59 ]
  zaterdag 8 september 2012 @ 15:59:21 #22
14320 TR08
pi_116535952
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:28 schreef klipper het volgende:

[..]

Heb je de OP goed gelezen?
De pijlrichting staat op de kranen, en die staat nu tegengesteld tov de pomp.
-knip-
Op de voorste rail met die witte knoppen wel ja...maar is dat op de achterste rail met die afgedopte voetventielen ook zo?
pi_116536577
quote:
99s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:59 schreef TR08 het volgende:

[..]

Op de voorste rail met die witte knoppen wel ja...maar is dat op de achterste rail met die afgedopte voetventielen ook zo?
Voor de zoveelste keer, is niet nodig met een terugstroomklep in de aanvoer, dat is geen terugstroomklep, dus ook geen pijl, die pijl staat er alleen op als er een klep in zit, t zijn gewoon kraantjes zonder de wite knoppen erop.. Waarom zou er daar ook een terugstroomklep in zitten? Het enige waar dat voor zou kunnen dienen om ten allen tijde de leidingen vol te houden, tenzij er lekkage in een leiding zit.
Het is me al duidelijk denk ik, ik heb even iets geprobeerd. Door alle kraantjes op de bovenste rail dicht te draaien, kan ie maar een ding, dat is circuleren. Wat ik dan doe is heel rustig een kraantje opendraaien, wat dan gebeurd als de stroming verkeerd om is, is dat de terugstroomklep gaat klapperen als je het kraantje ietsiepietsie opendraait. En, jawel! Klapperende terugstroomklep..

[ Bericht 6% gewijzigd door wimoude op 08-09-2012 16:31:49 ]
pi_116536883
quote:
17s.gif Op zaterdag 8 september 2012 14:28 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat klopt, dat is een thermokoppel dat voorkómt dat er te heet water de vv-slangen in wordt gestuurd. Even aangenomen dat je verdeler hydraulisch neutraal gïnstalleerd dient te worden, is dit nu niet het geval. Heb je een combi-ketel en zo ja, heb je dan wel eens problemen met de warmwatervoorziening>?
Zie hier, en nee, lol, geen warmwatertekort :D
Het dient inderdaad ook hydraulisch neutraal te zijn geïnstalleerd ja, terwijl het zoals het nu zit wel zou kunnen werken, maar dan moeten er wat ventielen andersom staan lijkt me, en is het geforceerd.

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:32 schreef wimoude het volgende:

[..]

Pentec BV, is geen bedrijf waar rommel gemaakt word, maar meer op groter spul gericht is. En t is niet gezegd of zij de pomp ook geleverd hebben. Want volgens mij is die er pas later tussen gezet(door de installateur, een monteur van niet bij naam te noemen bedrijf, maar t begint met een F en eindigt op eenstra!!), dus het kan daar het makkelijkst fout gaan.
Wel moet ik erbij zeggen dat hierachter geen doorsnee gasketeltje hangt ;) Houtvergasser met een variabel vermogen tussen de 45 en 65kW, en een 5000 liter grote warmtebuffer welke altijd tussen de 55 en 90graden is om het rendement te verhogen. Hier worden gebouwen mee verwarmt, en tapwater verhit, de gebouwen zijn vergelijkbaar met 4 twee onder een kap woningen. En er ligt nog eens 14kWp aan zonnepanelen op het dak.
  zaterdag 8 september 2012 @ 17:28:27 #25
14320 TR08
pi_116538199
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 16:24 schreef wimoude het volgende:

[..]

Voor de zoveelste keer, is niet nodig met een terugstroomklep in de aanvoer, dat is geen terugstroomklep, dus ook geen pijl, die pijl staat er alleen op als er een klep in zit, t zijn gewoon kraantjes zonder de wite knoppen erop.. Waarom zou er daar ook een terugstroomklep in zitten?
Waar heb ik het over terugstroom kleppen?

Ik wijs je er alleen even op dat kraantjes als je ze tegen de ontworpen stroom richting in bedrijft veel grotere weerstand hebben dan in de ontworpen stroomrichting. Dat geldt voor zo ongeveer elk type kraan behalve kogel kranen.

Kortom: De tip is: Als je toch aan het klooien gaat om de pomp aan te draaien, doe dan meteen even een dubbel check of je achterste rij kraantjes in de juiste richting doorstroomd wordt. Net als dat je dat al van je voorste rij kraantjes bekeken hebt :)

Dus kijk gewoon even naar de pijltjes op die achterste rij voor de zekerheid en dan kun je alles in 1x goed maken ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door TR08 op 08-09-2012 17:45:20 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')