Gisteren teruggekomen van 2,5 week de USA. Even een wat uitgebreider verslag, aangezien ik hier ook veel tips vandaan heb! Heb niet al te veel hikes gedaan, aangezien mijn vrouw nog niet zo lang zwanger is & in de misselijke/vermoeide periode zit…..!
We zijn gevlogen op
Phoenix. Alleen daar in een prima (goedkope) Red Roof Inn geslapen, nadat we erg snel via Alamo (via USA-reisen.de) onze auto hadden gefixed. Kregen volgensmij met een Chrysler 200 nog een grotere auto dan we besteld hadden. Maar prima, totaal geen gezeur. Gewoon inderdaad overal ‘nee’ op zeggen wat ze je aan willen smeren.
Eerste stop de ochtend erop was de
Wallmart: een koelbox, 2 kussen, een tent, 2 luchtbedden en een opblaasunit voor nog geen 100 dollar. Meteen even wat eten en water daarbij ingeslagen, dus in 1x klaar! Van Phoenix via
Jerome (leuk stadje!) en Sedona (bleergh, toeristisch, maar wel leuke uitzichten) direct naar de
Grand Canyon South Rim gereden en daar ons tentje voor het eerst opgezet. Lekker camperen! Dag erna daar wat gelopen langs de rim. Helaas begon het later te regenen & stond ons tentje niet goed… dat was wel een bummer. Maar verder genoten van de mooie uitzichten. Wat een immense canyon.
Toen richting Page, maar eerst naar
Monument Valley. Echt schitterend, dat uitzicht als je net bovenkomt bij het visitor centrum. Super. Helaas begon het meteen daarna ontzettend hard te regen. We zijn niet verder gekomen dan mile 4 van de scenic (onverharde) route. Ik durfde het niet aan met onze normale sedan. Er kwam teveel water naar beneden; modder en waterstromen kwamen al langs de auto. Later bleek dat het prima was dat we zijn gestopt; meerdere waarschuwingen voor overstromingen en gedoe in zuid-Utah, maar ook in Las Vegas (daar las ik hier net meer over in andere verhalen). In Page aangekomen bleek het hele dorp zo ongeveer vol te zitten. Toen maar in een geweldig fout trailer-trash huisje gezet vlak aan de hoofdweg. Was een volledig appartement met keuken, woonkamer en 2 slaapkamers. Inclusief fout hek, schommelstoel en BBQ voor de deur. Uiteindelijk prima voor circa 100 dollar.
We gingen naar Page vanwege eigenlijk maar 1 reden:
Antelope Canyon. Dus wij staan daar te wachten, krijgen we gvd 5 minuten voordat we zouden gaan te horen dat er regen was gevallen en de Canyon dicht zat. Het waren echt 3 druppels….!! Later hoorde we dat alle tours van de rest van de dag (die allemaal vol zaten) wel door zijn gegaan. Een van de dingen waar ik helemaal ziek van werd de hele vakantie is dat ‘liability’-geziek; oftewel een samenleving waarin het individu niet hoeft na te denken, men veronderstelt ook echt dat iedereen superdom is (wat soms het geval is) en lawyers alles zo verrot hebben gemaakt dat je iemand kan sue-en als je je kat in de magnetron stopt. Daarom zijn ook de ‘kleine lettertjes’ altijd fucking lang. En moet overal een waarschuwing opstaan. En is de tekst na radiocommercials (de ‘gesproken kleine lettertjes’, zoals “in het verleden behaalde rendementen..”) vaak 3x zo lang als de radiospot zelf. I hate it, i hate it, i hate it…
Oke, maar terug naar Page; toen snel de
Horse-Shoe Bend even gezien en verder gereden richting Bryce. Daar het tentje opgezet & het park ingegaan. Het eten bij die tent bij de ingang was slecht: ik heb meer dan de helft van de steak in een doggy-bag meegenomen & bij de tent op een vuurtje 10x lekkerder gemaakt… J
Na een zeer koude nacht (max 5 graden) die ochtend nog een trail gelopen en daarna doorgereden naar
Zion. Gelukkig niet te ver. Rit was erg mooi, het laatste stuk het park in, geweldig! Omdat alle parkeerplaatsen vol waren eerst maar even een middagje rustig aan gedaan en wat gerelaxed. De dag erop pas het park in gegaan & een deel van
‘the Narrows’ gelopen. Wat fan-tas-tisch! Superfoto’s gemaakt ook. Het is ook allemaal zo immens groot om je heen, en zo mooi rood vaak.
Na Zion was het tijd voor
Las Vegas. De Hoover-Dam niet gezien overigens (kwamen van de verkeerde kant). We zaten in the Mirage. We wilden midden in de actie zitten, niet ergens daar buiten. Iets duurder in het weekend, maar oke, dat moet maar. Veel bij het zwembad gehangen (wat een luidruchtige mensen, die Amerikanen!), nog wat gepokerd (met 168 dollar winst afgesloten!) en in de avonden the Strip bekeken. Alles behoorlijk over the top, maar wel aardig om een keer mee te maken. En die ‘gratis’ drankjes als je aan het pokeren bent waren ook he-le-maal prima! J
Na Las Vegas
via Death Valley richting Yosemite. Daarom maar kort in Death Valley geweest, omdat het ons weinig leek. Ik wilde heel graag die echte zoutkristallen zien en het ‘gebroken’ oppervlakte daarvan, maar die konden we niet vinden. Bleek het het seizoen niet voor te zijn. Paar keer gestopt onderweg, maar wij vonden het niet zo indrukwekkend als de andere parken.
Onderweg richting Yosemite reed ik te hard op de Highway 395 rond Bishop. En ja hoor, ineens de Highway Patrol achter me. Maar wat is in hemelsnaam ook een speedlimit van 110 km per uur op een totaal verlaten, kaarsrechte snelweg? Dat gaat fucking nergens over! Ik reed denk ik 140, dus ik kan een boete van 300-500 dollar verwachten. Nondeju, daar gaat de pokerwinst.
Maar oke, het moest maar. We wilde niet direct doorrijden Yosemite in, dus zijn we gestopt bij
Mammoth Lakes. En ik moet zeggen: een van de toppunten van de reis. Wat een superleuk plaatsje zeg! Echt een wintersportplaats, gezien de faciliteiten, maar ook in september erg leuk en goed te doen. Leuke meertjes, eettentjes en veel mooie bomen/natuur in de buurt. Klein en knus! We zaten ook in een top-guesthouse (..uit de Lonely Planet). Oftewel
Davison Guesthouse, zie
http://www.mammoth-guest.com/. Je gooit het geld voor de dorm of je eigen kamer in een envelop door een brievenbus en je ziet geen eigenaar, beheerder of iemand!!! Wij hadden het geluk dat de hele tent voor ons alleen was! Dus wat inkopen gedaan, een mooie steak gebakken in de keuken, haardvuur aan, wijntje erbij: YEAH BABY!!! Dat was echt heerlijk en fenomenaal. Voor die 60 dollar met zijn 2 was het de beste avond moet ik ook zeggen.
Daarna in de ochtend naar
Yosemite via de Tioga Pass. Maar niet voordat we even in
Bodie, het verlaten oude dorpje waren geweest. Echt top om dat te zien, een aanrader. Yosemite via de Tioga Pass was wel gaaf. Je komt meteen via een paar geweldige meren en de Tulomnue Meadow binnen, heel relaxed. We zaten zelf op de Crane Flat campground. Nog even naar het overzichtspunt gereden, wat verder was dan we dachten. Vond het uitzicht mwoah. Netzoals dat ik de dag erna heel Yosemite mwoah vond. Wellicht de verkeerde tijd van het jaar (bijna geen water uit de watervallen!) of te weinig gewandeld, maar het deed het niet voor ons. Wel erg relaxed gezeten bij Valley View, dat uitzicht mocht er wezen! Korte stop in Mariposa Grove was prima, en toen weer doorrijden… de laatste grote auto-tocht, helemaal naar Monterey.
Monterey was prima. En meteen een stukje kouder J Leuk dorpje, leuke omgeving, genoeg te zien. De 17-mile-drive was cool; ga zeker eten bij de golfclub Pebble Beach! Vergeet niet dat de entree 10 dollar van de drive als korting op je eten geldt. Dat is toch leuk meegenomen. Verder kan je ook echt meer dan prima eten bij PassionFish (
http://www.passionfish.net/). Hun Späetzle/braised beef short ribs/chard/aged asiago is het beste wat ik in Amerika gegeten heb! Zegmaar pasta met het vlees van goede ribs! Heerlijk!!! Zijn er gewoon nog een keer teruggegaan voor precies hetzelfde. Jummie. Alleen jammer dat het eten altijd zo ‘snel’ gaat. Je kan daar niet even rustig een hele avond zitten.
Na Monterey was het tijd voor de laatste bestemming:
San Francisco. Daar zaten we in het Vertigo-hotel;
http://www.hotelvertigosf.com/ Een etnisch flink diverse stad. Ook erg hip & free-minded. Maar, zonder echte hoogtepunten om te bezoeken naar onze mening. Maar dat maakte de pret er niet minder om!!! Goede restaurants meegepakt, geshopt, de bios, trammetje. Ook nog rondgefietst. Ja, ook over de brug (‘vink!’). Maar damn, wat wordt je moe van die heuveltjes, daar verkijk je je op. Ook nog de SF Giants bekeken. Damn, wat speelde ze lousy ondanks dat ze de avond ervoor kampioen waren geworden van hun western-league. En damn, wat weinig sfeer in dat stadion zeg! Ja, het is een familie-iets en het gaat vooral om veel vreten. Maar echt nul komma nul sfeer. Nee, baseball wordt nooit onze sport.
Natuurlijk ook indrukwekkend Alcatraz gezien, maar de Fishermans Wharf overgeslagen. Te touristisch. Wat het hoogtepunt van San Francisco was, was de
Folsom Street Fair. Damn, wat een freakshow was dat!
Zoek maar eens op google, dan weet je wat er te zien was. Dus genoeg aparte foto’s kunnen schieten. Damn man , daar liepen gewoon totaal naakte mensen rond. En werden mensen flink gespanked in public. Oude kerels met harige zakken, BAH! Maar wel komisch om eens mee te maken!
Nu een dikke jetlag….maar we kijken wel terug op een erg geslaagde vakantie!!! Bedankt allemaal nog voor de tips!
Foto’s volgen nog!