Uiteindelijk wel jaquote:Op dinsdag 4 september 2012 14:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Uiteindelijk heeft de PvdA met meer belangrijke voorstellen van het vorige kabinet ingestemd dan de PVV. Gaat je verwijt dus ook (en meer) op voor de PVV?
Volgens mij is het kabinet geklapt omdat de PVV de stekker er uit trok. Niet omdat er een Kunduz begroting werd gemaakt. Die is uit nood en tijdsdruk vanuit Brussel geboren (en kan alleen al daarom nooit heel representatief zijn).quote:Op dinsdag 4 september 2012 15:11 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Ja maar we gaan het kabinet laten klappen op een Kunduz begroting waarvan direct werd gezegd "Ja maar als de verkiezingen er zijn dan houden we ons er niet aan".... en daar is het kabinet om gevallen, om je dood te lachen natuurlijk. Wederom het bewijs dat iedereen er maar met een ding bezig is; 'hoe blijf IK op het pluche".
Op gebied van WW zijn de tegenstellingen tussen PvdA en VVD enorm.quote:Op dinsdag 4 september 2012 15:20 schreef sanger het volgende:
[..]
Er zijn genoeg raakvlakken tussen VVD en PvdA volgens mij. En de andere punten kun je het over eens worden. Binnen het huidige stelsel zit je altijd vast aan compromissen, en kan geen enkele partij al zijn standpunten 100% waarmaken.
Nee inderdaad. Het land is meer gebaat bij een stabiele regering, welke voor bv. 8 jaar een rechtlijnig beleid kan voeren. En dan hoeft het niet eens exact het beleid te zijn waar ik me in kan vinden....quote:Op dinsdag 4 september 2012 15:19 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Juist wel. Partijen die zo verloren hebben bij verkiezingen kunnen na een tijdje zomaar weer hoog in de peilingen staan. Dan is ze er alles aan gelegen om het kabinet te laten vallen en nieuwe verkiezingen uit te lokken.
Dat soort instabiliteit moeten we echt niet meer hebben de komende jaren.
Ja maar hoe krom is dat??? We maken een akkoord waarvan we direct al zeggen; 'over twee maanden komen we het niet meer na". Maak dan geen akkoord...... Deze hele stemming zal gaan tussen 'pro europa' vs 'anti europa', het enige punt wat echt telt. Immers alle andere standpunten hebben geen zin,.... hervormingen, bezuinigen etc...alles wordt straks door europa besloten.quote:Op dinsdag 4 september 2012 15:28 schreef sanger het volgende:
[..]
Volgens mij is het kabinet geklapt omdat de PVV de stekker er uit trok. Niet omdat er een Kunduz begroting werd gemaakt. Die is uit nood en tijdsdruk vanuit Brussel geboren (en kan alleen al daarom nooit heel representatief zijn).
Die Kunduz begroting is alleen om Brussel tevreden te stellen, met de wetenschap dat door de verkiezingen er nog alles verandert kan worden.
quote:Op dinsdag 4 september 2012 14:24 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Wanneer zijn die tekorten opgebouwd dan?
Tenzij de VVD als grootste partij beslist niet te regerenquote:Op dinsdag 4 september 2012 15:20 schreef rop45 het volgende:
Een regering met VVD, PvdA en D66 zal er wel komen (eventueel aangevuld door het CDA).
Een regering dus die naar de pijpen van Brussel danst. Ook een regering die weer veel geld gaat uitgeven aan de bekende bodemloze putten. Immigratie, ontwikkelingshulp, Afghanistan missie en leningen aan EU lidstaten. Van dat hele VVD partij programma gaat helemaal niks terecht komen.
True, maar binnen het stelsel weet men vooraf natuurlijk wel welke coalitie het waarschijnlijk zal gaan wordenquote:Op dinsdag 4 september 2012 15:21 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat laatste weet je natuurlijk helemaal niet want men stemt niet op een coalitie. Nu hebben PvdA, VVD en SP waarschijnlijk ook een meerderheid maar ik denk niet dat een meerderheid die coalitie wil.
Die blijft vast in de kamerquote:Op dinsdag 4 september 2012 15:24 schreef rop45 het volgende:
Minister Pechtold![]()
Zitten mensen daar echt op te wachten?
Nee maar je kunt ze iig niet de schuld geven van het begrotingstekort.quote:Op dinsdag 4 september 2012 15:23 schreef sanger het volgende:
[..]
Kun je niet echt vergelijken. Volgens mij was Paars tijdens de 'sky-is-the-limit' jaren 90 toch
Ik ben tegen Geert (te extreem rechts) en pro-europa. Toch zie ik Pechtold liever niet een premierquote:Op dinsdag 4 september 2012 15:24 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Mensen die tegen Geert en voor Europa zijn wel natuurlijk, dat is hun natte droom
En als zowel PvdA en VVD wat water bij de wijn zijn de verschillen niet zo groot meerquote:Op dinsdag 4 september 2012 15:29 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Op gebied van WW zijn de tegenstellingen tussen PvdA en VVD enorm.
Ook op gebied van HRA.
Ook op gebied van begrotingseisen en staatschuld.
Op gebied van AOW leeftijd zijn de verschillen groot.
Zeker op gebied van korten op bijstand en uitkeringen en koopkrachtbeleid zijn de verschillen groot.
Het ergste is denk ik dat zowel Rutte als Samsom zich aardig hebben vastgezet, net als D'66 overigens die veranderingen eisen. Men kan alleen bij elkaar komen als men duidelijke beloften gaat breken. Als er een paars kabinet komt dan zal dat kabinet juist alle pijnpunten gaan verzachten en komt er volgens mij van echt goed beleid niets meer terecht. Het enige wat die partijen echt bindt is de pro-eu houding die Rutte nog ontkent. Ik heb liever geen paars in de huidige omstandigheden maar dat komt ook omdat ik erg weinig vertrouwen heb in die drie partijen als het gaat om het aanpakken van de problemen van deze crisis. Zowel D'66 als VVD draaien de koopkracht de komende jaren volledig de nek om, om in 2025 er structureel beter voor te staan, best leuk beleid als er geen crisis was. PvdA doet het iets verstandiger maar dat wordt dus nooit beter als men samen een coalitie gaat vormen.
En dan vanuit Brussel sancties krijgen? Dat is goed beleidquote:Op dinsdag 4 september 2012 15:32 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Ja maar hoe krom is dat??? We maken een akkoord waarvan we direct al zeggen; 'over twee maanden komen we het niet meer na". Maak dan geen akkoord......
En dan? Uit de euro stappen? En weer een eigen economie opbouwen? Dat kost per definitie al meer dan de zwakke eurolanden steunen. Nederland is een diensten/handelscultuur en daarbij zeer afhankelijk van andere europese landen. Je daarvan afsluiten berokent alleen maar schade aan je economie...quote:Deze hele stemming zal gaan tussen 'pro europa' vs 'anti europa', het enige punt wat echt telt. Immers alle andere standpunten hebben geen zin,.... hervormingen, bezuinigen etc...alles wordt straks door europa besloten.
Ik stem op een partij die tegen europa is.
Dat is ook wat kort door de bocht...quote:Op dinsdag 4 september 2012 15:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee maar je kunt ze iig niet de schuld geven van het begrotingstekort.
Het is exact hetzelfde als een kabinet dat een begroting maakt voor volgend jaar terwijl verkiezingen in zicht zijn. Er moet een compromis gesloten worden dat uitgevoerd gaat worden. Partijen kunnen na verkiezingen en formatie gezamenlijk wijzigingen aanbrengen in dat basisplan, en ze kunnen ook campagne voeren met voorstellen tot wijziging.quote:Op dinsdag 4 september 2012 15:32 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Ja maar hoe krom is dat??? We maken een akkoord waarvan we direct al zeggen; 'over twee maanden komen we het niet meer na". Maak dan geen akkoord...... Deze hele stemming zal gaan tussen 'pro europa' vs 'anti europa', het enige punt wat echt telt. Immers alle andere standpunten hebben geen zin,.... hervormingen, bezuinigen etc...alles wordt straks door europa besloten.
Ik stem op een partij die tegen europa is.
Wat wordt er nu concreet gedaan dan? Symboolpolitiek wordt er bedreven.quote:Op dinsdag 4 september 2012 15:45 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Het is exact hetzelfde als een kabinet dat een begroting maakt voor volgend jaar terwijl verkiezingen in zicht zijn. Er moet een compromis gesloten worden dat uitgevoerd gaat worden. Partijen kunnen na verkiezingen en formatie gezamenlijk wijzigingen aanbrengen in dat basisplan, en ze kunnen ook campagne voeren met voorstellen tot wijziging.
Ze hebben er wel voor gezorgd dat er nog iets gebeurt in dit land terwijl men wacht op verkiezingen, formatie en op stoom komen van het nieuwe kabinet.
Inderdaad als ze allemaal water bij de wijn doen dan zijn de verschillen klein, desondanks is het resultaat dan niet te pruimen.quote:Op dinsdag 4 september 2012 15:40 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik ben tegen Geert (te extreem rechts) en pro-europa. Toch zie ik Pechtold liever niet een premier
[..]
En als zowel PvdA en VVD wat water bij de wijn zijn de verschillen niet zo groot meer![]()
Over de koopkracht; de VVD wil graag nu afrekenen met tekorten en dat siert ze. Ze willen niet toekomstige generaties met onze tekorten opzadelen. Ze maken zich daardoor niet per definitie populairder en toekomstige regeringen zullen waarschijnlijk met de eer strijken.... maar ze nemen wel de verantwoordelijkheid voor de tekorten van de vorige en huidige generaties. Door dit te doen in een crisis (die aflopende lijkt te zijn) kan het alleen maar minder erg worden in de toekomst. Nu dus pas op de plaats en geen geld uitgeven wat er niet is.
Cijfers gaan helaas niet verder terug, maar wat je zegt lijkt me niet echt het geval.quote:Op dinsdag 4 september 2012 15:44 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat is ook wat kort door de bocht...
Volgens mij (weet het niet zeker hoor) is er tijdens Paars nooit veel uitgegeven aan bv. infrastructuur. Iets wat door latere kabinetten ingehaald moest worden. Dan is het natuurlijk eenvoudig om in je eigen periode goede sier te maken, en latere kabinetten op te zadelen met tekorten.
http://www.rijksoverheid.(...)KInLICFUELfAodvRcA6gquote:Op dinsdag 4 september 2012 15:47 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Wat wordt er nu concreet gedaan dan? Symboolpolitiek wordt er bedreven.
Ja dat is het akkoord..... maar na de verkiezingen, wat blijft er dan over?quote:Op dinsdag 4 september 2012 15:52 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
http://www.rijksoverheid.(...)KInLICFUELfAodvRcA6g
Een redelijk aantal maatregelen (een groot deel is al besloten) waaronder bijvoorbeeld een grote klapper als de BTW-verhoging. Daarnaast is in elk geval duidelijk dat er een brede steun is voor het op orde brengen van de begroting. Wie daar niet aan mee wil doen valt buiten de boot.quote:Op dinsdag 4 september 2012 15:55 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Ja dat is het akkoord..... maar na de verkiezingen, wat blijft er dan over?
Dat is speculeren. Maar ik gok zo minstens de BTW-verhoging, de verhoging van de pensioenleeftijd, de hervorming van de hypotheekrenteaftrek, en afhankelijk van wat voor kabinet er komt ook de versoepeling van het ontslagrecht.quote:Op dinsdag 4 september 2012 15:55 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Ja dat is het akkoord..... maar na de verkiezingen, wat blijft er dan over?
En welke andere optie was er dan?quote:Op dinsdag 4 september 2012 15:47 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Wat wordt er nu concreet gedaan dan? Symboolpolitiek wordt er bedreven.
Oh maar ik ben het ook met je eens dát er wat moet gebeuren. Ik ben ook groot voorstander van het verhogen van de BTW, immers is dit een maatregel die voor een ieder evenveel gevolgen heeft. Zo ben ik tegen km heffing omdat werklozen hier een voordeel hebben tov mensen die werken, hetgeen natuurlijk andersom dient te zijn.quote:Op dinsdag 4 september 2012 15:59 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een redelijk aantal maatregelen (een groot deel is al besloten) waaronder bijvoorbeeld een grote klapper als de BTW-verhoging. Daarnaast is in elk geval duidelijk dat er een brede steun is voor het op orde brengen van de begroting. Wie daar niet aan mee wil doen valt buiten de boot.
Ik sta open voor goede suggesties voor politieke systemen waarin een wetgever zich niet kan bedenken.quote:Op dinsdag 4 september 2012 16:18 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Oh maar ik ben het ook met je eens dát er wat moet gebeuren. Ik ben ook groot voorstander van het verhogen van de BTW, immers is dit een maatregel die voor een ieder evenveel gevolgen heeft. Zo ben ik tegen km heffing omdat werklozen hier een voordeel hebben tov mensen die werken, hetgeen natuurlijk andersom dient te zijn.
Maar ik ben niet naief, ik geloof er niets van dat de maatregelen stand gaan houden in de toekomst. Er zullen altijd weer partijen komen die het er niet mee eens zijn en dit gaan terugdraaien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |