Het is natuurlijk semantiek, maar als CDA aan boord wil is het geen paars. Dat is juist het hele punt van paars: geen christelijke partij.quote:Op donderdag 6 september 2012 00:14 schreef Klummie het volgende:
[..]
Dan heb je toch weinig benul van politiek realisme. Ook al is het cda nog maar een fractie van de grootte die het ooit geweest is, hun netwerk, hun invloed in de diverse politieke mechanismes is ongeėvenaard in Den Haag.
Als het cda aan boord wil van paars dan gebeurt dat ook. Zeker als de vvd de grootste blijft.
Oh jee, we hebben een hater.quote:Op donderdag 6 september 2012 00:17 schreef Klummie het volgende:
[..]
Want met paars komt alles goed? Het is geen 1994 meer.
Als je de zetels niet hebt, heb je daar allemaal niks aan.quote:Op donderdag 6 september 2012 00:14 schreef Klummie het volgende:
[..]
Dan heb je toch weinig benul van politiek realisme. Ook al is het cda nog maar een fractie van de grootte die het ooit geweest is, hun netwerk, hun invloed in de diverse politieke mechanismes is ongeėvenaard in Den Haag.
Paars met het CDA kan natuurlijk sowieso niet, dan is het geen Paars. Maar je hebt wel gelijk dat als de VVD de grootste blijkt te zijn, de kans aanwezig is dat ze snel samen met het CDA een 3e en misschien 4e coalitiepartner gaan zoeken. Ik vraag me alleen sterk af wie dat dan zouden moeten worden.quote:Als het cda aan boord wil van paars dan gebeurt dat ook. Zeker als de vvd de grootste blijft.
Tuurlijk wel, zeker als ze de grootste blijven. Zelfde geldt voor de pvda. Ze weten allebei dat ze straks met elkaar in 1 kabinet zitten. Pvda wil d66 en vvd wil cda, opgelost.quote:Op donderdag 6 september 2012 00:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ze kunnen zo veel willen.. Maar dat wil niet zeggen dat ze het krijgen.. En ze hebben vooralsnog bijzonder weinig opties..
Nee, het is 2012 en we staan voor vragen waar weloverwogen antwoorden op nodig zijn, en ik vertrouw die het meest aan een paarse coalitie toe.quote:Op donderdag 6 september 2012 00:17 schreef Klummie het volgende:
[..]
Want met paars komt alles goed? Het is geen 1994 meer.
VVD-D'66-PvdA is echt niet veel beter hoor.. D'66 is eerder rechts dan linksquote:Op donderdag 6 september 2012 00:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn aantallen belangrijk voor het regeerakkoord. Het CDA is gewoon van te weinig invloed op dit moment om een grote stem te hebben in de koers die een nieuwe regering gaat varen.
Dat gezegd hebbende, ik heb net de laatste peilingen nog eens bekeken en het CDA staat er niet zo slecht voor als ik dacht. Ze hebben ongeveer evenveel zetels als D66 op dit moment, dus wat dat betreft is er misschien nog wel wat mogelijk.
De vraag is eigenlijk vooral wat de PvdA in een kabinet met CDA en VVD te zoeken heeft. Ik denk niet dat Samsom dat ziet zitten.
Nou schijnbaar ligt het dus niet zo simpel gezien de uitspraken van Rutte, die met name betrekking hebben op de (schijnbaar) onoverbrugbare verschillen met de PvdA.quote:Op donderdag 6 september 2012 00:20 schreef Klummie het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, zeker als ze de grootste blijven. Zelfde geldt voor de pvda. Ze weten allebei dat ze straks met elkaar in 1 kabinet zitten. Pvda wil d66 en vvd wil cda, opgelost.
Hoe moeten die partijen het in vredesnaam eens gaan worden dan?quote:Op donderdag 6 september 2012 00:20 schreef Klummie het volgende:
[..]
Pvda wil d66 en vvd wil cda, opgelost.
Hij heeft momenteel (kan de 13e anders zijn) verdomd weinig opties... Maar hij lijkt dat OF niet te willen beseffen OF dat niet te willen erkennenquote:Op donderdag 6 september 2012 00:13 schreef Tomatenboer het volgende:
Zojuist lees ik op teletekst dat Rutte bij Nieuwsuur vanavond zou hebben gezegd dat een Paars kabinet verder weg is dan ooit. Hij ziet het dus niet zitten schijnbaar.
Lekker handig dergelijke uitspraken, dat zal de onderhandelingen lekker versoepelen na 12 september.
Ik ben benieuwd op welke reeėle mogelijkheid Rutte dan hoopt.
Ik denk ook niet dat de PvdA zo ontzettend blij is met D66. Niet zo blij als de VVD en het CDA met elkaar zijn in elk geval.quote:Op donderdag 6 september 2012 00:21 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
VVD-D'66-PvdA is echt niet veel beter hoor.. D'66 is eerder rechts dan links
VVD-PvdA-CDAquote:Op donderdag 6 september 2012 00:19 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Oh jee, we hebben een hater.
Zie jij een reeėle andere mogelijkheid dan op dit moment?
Het CDA is typisch zo een partij dat altijd dat als ze de kans krijgen ze die zullen aangrijpen om te regeren.quote:Op donderdag 6 september 2012 00:23 schreef JeanPaulBelmondo het volgende:
Bovendien kun je je afvragen of het CDA wel trek heeft in regeringsdeelname (dat ik dat ooit zou schrijven). Via de oppositie de weg naar boven inzetten lijkt me makkelijker dan de vierde partij zijn in de coalitie.
ik zie een brede middencoalitie(pvda-cda-vvd) als beste optie ja. Maar ik zie geen enkel argument voor Paars behalve dat dan het cda er niet in zit. Ik zie geen politiek argument. Alleen onderbuik.quote:Op donderdag 6 september 2012 00:19 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Oh jee, we hebben een hater.
Zie jij een reeėle andere mogelijkheid dan op dit moment?
Hoezo dat? D66 ligt dichter bij VVD dan bij PvdA.quote:Op donderdag 6 september 2012 00:20 schreef Klummie het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, zeker als ze de grootste blijven. Zelfde geldt voor de pvda. Ze weten allebei dat ze straks met elkaar in 1 kabinet zitten. Pvda wil d66 en vvd wil cda, opgelost.
Dan ga je al voor 4 partijen... En ze zitten idd (vooralsnog) sowieso met de PvdA opgescheept.. En dat vinden ze vast niet leuk, maar dat is wel de realiteitquote:Op donderdag 6 september 2012 00:20 schreef Klummie het volgende:
[..]
Het is allesbehalve onderbuik. Een paarse coalitie is ook niet mijn favoriete coalitie als linkse kiezer, maar wel de meest realistische en met het meeste draagvlak denk ik. Vooral pragmatisch de meest verstandige keuze denk ik, op dit moment.quote:Op donderdag 6 september 2012 00:24 schreef Klummie het volgende:
[..]
ik zie een brede middencoalitie(pvda-cda-vvd) als beste optie ja. Maar ik zie geen enkel argument voor Paars behalve dat dan het cda er niet in zit. Ik zie geen politiek argument. Alleen onderbuik.
Ik kan me niet voorstellen dat de PvdA zin heeft om met die twee partijen een regering te gaan vormen.quote:Op donderdag 6 september 2012 00:24 schreef Klummie het volgende:
[..]
ik zie een brede middencoalitie(pvda-cda-vvd) als beste optie ja.
Omdat die in jaren '90 grootscheeps hervormd hebben?quote:Op donderdag 6 september 2012 00:20 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, het is 2012 en we staan voor vragen waar weloverwogen antwoorden op nodig zijn, en ik vertrouw die het meest aan een paarse coalitie toe.
Dat geloof ik niet zo erg. Qua liberale waarden staan ze bijvoorbeeld dichter bij de PvdA.quote:Op donderdag 6 september 2012 00:24 schreef Piye het volgende:
[..]
Hoezo dat? D66 ligt dichter bij VVD dan bij PvdA.
Door te onderhandelen? Zoals altijd? En ja dan wordt het weer slappe hap, maar dat is eigenlijk nooit anders geweest de afgelopen 20 jaar.quote:Op donderdag 6 september 2012 00:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hoe moeten die partijen het in vredesnaam eens gaan worden dan?
Ach vraag de gemiddelde nederlander of ze een paars kabinet willen en het merendeel zal antwoorden dat het de vorige keer ook zo goed ging met het land.quote:Op donderdag 6 september 2012 00:26 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Het is allesbehalve onderbuik. Een paarse coalitie is ook niet mijn favoriete coalitie als linkse kiezer, maar wel de meest realistische en met het meeste draagvlak denk ik. Vooral pragmatisch de meest verstandige keuze denk ik, op dit moment.
quote:Op donderdag 6 september 2012 00:24 schreef Piye het volgende:
[..]
Hoezo dat? D66 ligt dichter bij VVD dan bij PvdA.
Nee hoor. In de Politieke Barometer staan ze op 76 en dat wordt alleen maar meer door de tweestrijd Samsom-Rutte.quote:Op donderdag 6 september 2012 00:30 schreef Tijn het volgende:
Ik zie de coalitie VVD+PvdA+CDA ook niet zo snel aan een meerderheid komen trouwens. Het CDA zakt denk ik nog wel wat en dan moeten zowel de VVD als de PvdA wel een heleboel meer zetels halen dan ze tot nu toe in de peilingen hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |