abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116346565
quote:
AMSTERDAM - Jinhua K., de 15-jarige jongen die de Arnhemse Joyce 'Winsie' Hau in januari doodde, heeft 1 jaar celstraf en tbs gekregen.

Facebookmoord Winsie Hau Fotoserie Video

De rechtbank in Arnhem veroordeelde de jongen maandag voor de moord op het 15-jarige meisje en voor poging tot doodslag op haar vader. De kinderrechter heeft K. drie jaar jeugd-tbs opgelegd; daarvan is 1 jaar voorwaardelijk.

K., die destijds 14 was, heeft de moord gepleegd in opdracht van Polly, Winsie's voormalige hartsvriendin, en diens vriendje Wesley. Polly zou Winsie uit de weg willen hebben, omdat het meisje over haar zou hebben geroddeld, onder meer op Facebook.

.

Opdracht

K. zei zelf dat hij door Polly en Wesley onder druk is gezet en dat hij niet anders kon dan de opdracht uitvoeren. De rechtbank meent dat er wel degelijk mogelijkheden waren voor Jinhua om van de steekpartij af te zien.

Voor Winsie's vader kwam de uitspraak niet als een verrassing, maar toch is hij teleurgesteld. ''Ik ben mijn dochter kwijt en hij krijgt één jaar cel. Dat is verschil is wel heel groot.'' hij zei te hopen dat de politiek gaat nadenken over de mogelijkheid om in uitzonderlijke gevallen minderjarigen langere straffen op te leggen.

'Sorry'

Jinhua K. reisde op 14 januari vanuit Capelle aan den IJssel naar het ouderlijk huis van Winsie in Arnhem. Hij belde aan en vroeg aan het broertje van Winsie of hij haar kon spreken. K. zou, voor hij haar in hals en gezicht stak, hebben gezegd: ''sorry, ik moet dit doen''. Toen Winsie's vader te hulp snelde, stak K. ook hem met zijn mes, in het gezicht en handen. Winsie overleed vijf dagen later aan haar verwondingen.

De rechtbank benadrukte dat Jinhua Winsie niet eens kende, maar in opdracht van anderen handelde. De jongen heeft sinds zijn arrestatie niet veel gezegd over de aanleiding voor de moord of over zijn beweegredenen.

'Pyschopate trekken'

Al sinds hij op de basisschool zat, zijn er problemen met Jinhua, constateren de psycholoog en psychiater. K. heeft een ''ernstige gedragsstoornis met psychopate trekken''.

De rechtbank bepaalde ook dat Jinhua K. ruim 21.500 euro aan de vader van Winsie moet betalen. De zaken tegen de andere verdachten, Polly en Wesley, worden op een andere, nog te bepalen datum behandeld.

Bekijk de reactie van Winsie's vader:

http://www.nu.nl/binnenla(...)-facebookmoord-.html

Enorme zware straf dit natuurlijk.
pi_116346748
Het is de maximumstraf.
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_116347020
quote:
7s.gif Op maandag 3 september 2012 15:42 schreef Jesse_ het volgende:
Het is de maximumstraf.
Dat zeg ik, enorm zwaar dus.
  maandag 3 september 2012 @ 15:50:44 #4
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116347024
Gelukkig hebben we de afgelopen jaren een VVD regering gehad die hard optreden tegen dit soort tuig mogelijk heeft gemaakt. Toch?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  maandag 3 september 2012 @ 15:57:05 #5
19242 yavanna
Results may vary.
pi_116347219
Zo zo, drie hele jaren ''straf'' voor het wegnemen van het leven van een jong meisje.

Maar goed, zo'n gestoord figuur moet natuurlijk nog een kans krijgen. O+
~Cheer up, the worst is yet to come.~
  maandag 3 september 2012 @ 15:59:58 #6
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116347342
quote:
13s.gif Op maandag 3 september 2012 15:57 schreef yavanna het volgende:
Zo zo, drie hele jaren ''straf'' voor het wegnemen van het leven van een jong meisje.

Ja, dat noemen we beschaving O+
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_116347383
Hebben ze dan totaal geen respect voor de nabestaanden van het slachtoffer?
pi_116347414
quote:
13s.gif Op maandag 3 september 2012 15:57 schreef yavanna het volgende:

Uiteraard want na 1 jaar cel en 3 jaar jeugd TBS (foei... niet meer doen hè) ben je psychopaat af natuurlijk ^O^
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_116347428
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:01 schreef Peunage het volgende:
Hebben ze dan totaal geen respect voor de nabestaanden van het slachtoffer?
Kost geld hè.... dus liever doen we niets... ies goedkoper...
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_116347464
quote:
14s.gif Op maandag 3 september 2012 15:50 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat zeg ik, enorm zwaar dus.
Veel te licht zul je bedoelen?
  maandag 3 september 2012 @ 16:11:45 #11
19242 yavanna
Results may vary.
pi_116347770
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:02 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Uiteraard want na 1 jaar cel en 3 jaar jeugd TBS (foei... niet meer doen hè) ben je psychopaat af natuurlijk ^O^
1 jaar cel en 2 jaar jeugd TBS, want 1 jaar TBS voorwaardelijk. O+

Hij zal wel een slechte jeugd gehad hebben en er is daarnaast ook al zoveel narigheid over hem geschreven. Arme knul, de rechter zal wel medelijden met hem hebben gehad. O+
~Cheer up, the worst is yet to come.~
  maandag 3 september 2012 @ 16:19:06 #12
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_116348054
ik zou als vader dat kind meteen na zn vrijlating letterlijk de strot uit zn nek rukken.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_116348091
Altijd die Chinezen weer.
pi_116348517
Afgezien dat de aanstichters hiervan nog moeten worden berecht is dit natuurlijk weer een aanfluiting. Helemaal omdat deze dude psychopatische trekjes heeft kan je zo iemand na een paar jaar niet weer gewoon op straat loslaten.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
  maandag 3 september 2012 @ 16:37:31 #15
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_116348803
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:31 schreef Harlon het volgende:
Afgezien dat de aanstichters hiervan nog moeten worden berecht is dit natuurlijk weer een aanfluiting. Helemaal omdat deze dude psychopatische trekjes heeft kan je zo iemand na een paar jaar niet weer gewoon op straat loslaten.
Oh dat is wel beter zo, liever op straat loslaten zodat de nabestaanden die idioot in stukken kunnen hakken dan dat het op een 4 bij 4 kamer zit te playstationnen.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_116349141
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:19 schreef BaajGuardian het volgende:
ik zou als vader dat kind meteen na zn vrijlating letterlijk de strot uit zn nek rukken.
Denk dat ze hem wel zullen meenemen, terug naar China. Daar weten ze wel hoe ze om moeten gaan met dit soort jongens.
pi_116349185
quote:
7s.gif Op maandag 3 september 2012 15:42 schreef Jesse_ het volgende:
Het is de maximumstraf.
En die doet geheel recht aan de slachtoffers en hun nabestaanden.

En wie het hier niet mee eens is, is een tokkie en/of voor de Sharia.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_116349213
Hoe weten jullie dat de dader chinees is?
pi_116349239
Heerlijk, weer een topic waarin mensen hun verontwaardiging uitspreken over iets wat ze niet snappen, noch ooit de moeite voor hebben genomen het te snappen.

Kortom: NWS op haar best! *O*
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
  maandag 3 september 2012 @ 16:48:35 #20
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116349300
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:47 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Heerlijk, weer een topic waarin mensen hun verontwaardiging uitspreken over iets wat ze niet snappen, noch ooit de moeite voor hebben genomen het te snappen.

Kortom: NWS op haar best! *O*
Iedereen die het niet met jou eens is snapt het gewoon niet. En je gaat het natuurlijk ook niet uitleggen.

Ben je toevallig EU ambtenaar?
pi_116349324
Onverhoopt mensen in dit topic die het wel begrijpen, wat een verrassing
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_116349401
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:48 schreef Viajero het volgende:

[..]

Iedereen die het niet met jou eens is snapt het gewoon niet.
Nee iedereen die niet snapt waarom de wet werkt zoals de wet werkt. En dat is 99% van wat hier reageert. Die hebben nog niet de flauwste notie zelfs.

Ik ben ook geen rechtsgeleerde hoor, maar ik weet dat die wetten niet zomaar en beetje achterlijk in elkaar gedraaid worden :)

Het is niet perfect, maar dat KAN ook niet.

quote:
En je gaat het natuurlijk ook niet uitleggen.
Wat wil je uitgelegd hebben dan?

Zou het niet logischer zijn als mensen zich zelf eens in iets verdiepen voor ze hun grote smoel opentrekken?

Denk het wel :)
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
  maandag 3 september 2012 @ 16:52:29 #23
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116349479
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:51 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Nee iedereen die niet snapt waarom de wet werkt zoals de wet werkt. En dat is 99% van wat hier reageert. Die hebben nog niet de flauwste notie zelfs.

Ik ben ook geen rechtsgeleerde hoor, maar ik weet dat die wetten niet zomaar en beetje achterlijk in elkaar gedraaid worden :)

Het is niet perfect, maar dat KAN ook niet.

[..]

Wat wil je uitgelegd hebben dan?

Zou het niet logischer zijn als mensen zich zelf eens in iets verdiepen voor ze hun grote smoel opentrekken?

Denk het wel :)
Ik snap dat de wet ervoor zorgt dat deze psychopaat voor zijn 20ste weer nieuwe kansen krijgt. Daar ben ik het niet mee eens. Waar moet ik me verder nog in verdiepen dan?
pi_116349557
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:52 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ik snap dat de wet ervoor zorgt dat deze psychopaat voor zijn 20ste weer nieuwe kansen krijgt. Daar ben ik het niet mee eens. Waar moet ik me verder nog in verdiepen dan?
In het waarom.

Want jij vindt dat het allemaal anders moet kunnen. Maar wie zegt dat we daar werkelijk mee gebaat zijn?

Hoe makkelijker je het maakt mensen weg te stoppen, hoe groter het potentieel voor misbruik en ernstige dwalingen bijvoorbeeld. Heel algemeen gezegd.

Daarnaast spelen zaken als leeftijd en de stoornis een rol in de toerekeningsvatbaarheid (toch wel een beetje het fundament van het strafrecht volgens mij).
pi_116349593
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 16:52 schreef Viajero het volgende:

[..]

Voor zijn 21e weer gemoord hebben _O_
Ons rechtsysteem _O_
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')