http://www.nu.nl/binnenla(...)-facebookmoord-.htmlquote:AMSTERDAM - Jinhua K., de 15-jarige jongen die de Arnhemse Joyce 'Winsie' Hau in januari doodde, heeft 1 jaar celstraf en tbs gekregen.
Facebookmoord Winsie Hau Fotoserie Video
De rechtbank in Arnhem veroordeelde de jongen maandag voor de moord op het 15-jarige meisje en voor poging tot doodslag op haar vader. De kinderrechter heeft K. drie jaar jeugd-tbs opgelegd; daarvan is 1 jaar voorwaardelijk.
K., die destijds 14 was, heeft de moord gepleegd in opdracht van Polly, Winsie's voormalige hartsvriendin, en diens vriendje Wesley. Polly zou Winsie uit de weg willen hebben, omdat het meisje over haar zou hebben geroddeld, onder meer op Facebook.
.
Opdracht
K. zei zelf dat hij door Polly en Wesley onder druk is gezet en dat hij niet anders kon dan de opdracht uitvoeren. De rechtbank meent dat er wel degelijk mogelijkheden waren voor Jinhua om van de steekpartij af te zien.
Voor Winsie's vader kwam de uitspraak niet als een verrassing, maar toch is hij teleurgesteld. ''Ik ben mijn dochter kwijt en hij krijgt één jaar cel. Dat is verschil is wel heel groot.'' hij zei te hopen dat de politiek gaat nadenken over de mogelijkheid om in uitzonderlijke gevallen minderjarigen langere straffen op te leggen.
'Sorry'
Jinhua K. reisde op 14 januari vanuit Capelle aan den IJssel naar het ouderlijk huis van Winsie in Arnhem. Hij belde aan en vroeg aan het broertje van Winsie of hij haar kon spreken. K. zou, voor hij haar in hals en gezicht stak, hebben gezegd: ''sorry, ik moet dit doen''. Toen Winsie's vader te hulp snelde, stak K. ook hem met zijn mes, in het gezicht en handen. Winsie overleed vijf dagen later aan haar verwondingen.
De rechtbank benadrukte dat Jinhua Winsie niet eens kende, maar in opdracht van anderen handelde. De jongen heeft sinds zijn arrestatie niet veel gezegd over de aanleiding voor de moord of over zijn beweegredenen.
'Pyschopate trekken'
Al sinds hij op de basisschool zat, zijn er problemen met Jinhua, constateren de psycholoog en psychiater. K. heeft een ''ernstige gedragsstoornis met psychopate trekken''.
De rechtbank bepaalde ook dat Jinhua K. ruim 21.500 euro aan de vader van Winsie moet betalen. De zaken tegen de andere verdachten, Polly en Wesley, worden op een andere, nog te bepalen datum behandeld.
Bekijk de reactie van Winsie's vader:
Ja, dat noemen we beschavingquote:Op maandag 3 september 2012 15:57 schreef yavanna het volgende:
Zo zo, drie hele jaren ''straf'' voor het wegnemen van het leven van een jong meisje.
Maar goed, zo'n gestoord figuur moet natuurlijk nog een kans krijgen.
Uiteraard want na 1 jaar cel en 3 jaar jeugd TBS (foei... niet meer doen hè) ben je psychopaat af natuurlijkquote:Op maandag 3 september 2012 15:57 schreef yavanna het volgende:
Zo zo, drie hele jaren ''straf'' voor het wegnemen van het leven van een jong meisje.
Maar goed, zo'n gestoord figuur moet natuurlijk nog een kans krijgen.
Kost geld hè.... dus liever doen we niets... ies goedkoper...quote:Op maandag 3 september 2012 16:01 schreef Peunage het volgende:
Hebben ze dan totaal geen respect voor de nabestaanden van het slachtoffer?
1 jaar cel en 2 jaar jeugd TBS, want 1 jaar TBS voorwaardelijk.quote:Op maandag 3 september 2012 16:02 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Uiteraard want na 1 jaar cel en 3 jaar jeugd TBS (foei... niet meer doen hè) ben je psychopaat af natuurlijk
Oh dat is wel beter zo, liever op straat loslaten zodat de nabestaanden die idioot in stukken kunnen hakken dan dat het op een 4 bij 4 kamer zit te playstationnen.quote:Op maandag 3 september 2012 16:31 schreef Harlon het volgende:
Afgezien dat de aanstichters hiervan nog moeten worden berecht is dit natuurlijk weer een aanfluiting. Helemaal omdat deze dude psychopatische trekjes heeft kan je zo iemand na een paar jaar niet weer gewoon op straat loslaten.
Denk dat ze hem wel zullen meenemen, terug naar China. Daar weten ze wel hoe ze om moeten gaan met dit soort jongens.quote:Op maandag 3 september 2012 16:19 schreef BaajGuardian het volgende:
ik zou als vader dat kind meteen na zn vrijlating letterlijk de strot uit zn nek rukken.
En die doet geheel recht aan de slachtoffers en hun nabestaanden.quote:
Iedereen die het niet met jou eens is snapt het gewoon niet. En je gaat het natuurlijk ook niet uitleggen.quote:Op maandag 3 september 2012 16:47 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Heerlijk, weer een topic waarin mensen hun verontwaardiging uitspreken over iets wat ze niet snappen, noch ooit de moeite voor hebben genomen het te snappen.
Kortom: NWS op haar best!
Nee iedereen die niet snapt waarom de wet werkt zoals de wet werkt. En dat is 99% van wat hier reageert. Die hebben nog niet de flauwste notie zelfs.quote:Op maandag 3 september 2012 16:48 schreef Viajero het volgende:
[..]
Iedereen die het niet met jou eens is snapt het gewoon niet.
Wat wil je uitgelegd hebben dan?quote:En je gaat het natuurlijk ook niet uitleggen.
Ik snap dat de wet ervoor zorgt dat deze psychopaat voor zijn 20ste weer nieuwe kansen krijgt. Daar ben ik het niet mee eens. Waar moet ik me verder nog in verdiepen dan?quote:Op maandag 3 september 2012 16:51 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Nee iedereen die niet snapt waarom de wet werkt zoals de wet werkt. En dat is 99% van wat hier reageert. Die hebben nog niet de flauwste notie zelfs.
Ik ben ook geen rechtsgeleerde hoor, maar ik weet dat die wetten niet zomaar en beetje achterlijk in elkaar gedraaid worden
Het is niet perfect, maar dat KAN ook niet.
[..]
Wat wil je uitgelegd hebben dan?
Zou het niet logischer zijn als mensen zich zelf eens in iets verdiepen voor ze hun grote smoel opentrekken?
Denk het wel
In het waarom.quote:Op maandag 3 september 2012 16:52 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik snap dat de wet ervoor zorgt dat deze psychopaat voor zijn 20ste weer nieuwe kansen krijgt. Daar ben ik het niet mee eens. Waar moet ik me verder nog in verdiepen dan?
Voor zijn 21e weer gemoord hebbenquote:Op maandag 3 september 2012 16:52 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik snap dat de wet ervoor zorgt dat deze psychopaat voor zijn 20ste weer nieuwe kansen krijgt. Daar ben ik het niet mee eens. Waar moet ik me verder nog in verdiepen dan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |