abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116333869
Hoi,

Mijn mondeo heeft weer eens een nieuw probleem. Het airco-wieltje waar de multiriem overheen gaat wiebelt als een gek. Deze maakt ook veel kabaal tijdens het rijden en stilstaan. Als je de airo aan zet, wordt het geluid wel wat minder, maar verre van weg, en als je de airco weer uit zet is binnen een paar seconden het harde kabaal weer terug.
Ik ben er even mee naar de garage geweest, want wist in eerste instantie niet waar het geluid uberhaupt vandaan kwam. Die zeiden dat ik er gewoon mee door kon rijden, en dat er rubberen bandjes versleten waren waardoor er zo veel lawaai ontstaat. Voor 270 euro inc. uren konden zei er een nieuwe airco kompressor ingooien.
Nu stond mijn broertje laatst voor een stoplicht, en die zei dat de motor begon te roken. Op de temp-meter had hij niet gelet (de flapdrol), maar er kwam wel wat rook vanaf. Dit kan te maken hebben met het feit dat de waterpomp ook meer goed werkt als de hele multiriem dood aan het gaan is.

Ik ga geen 270 meer investeren in deze auto. Daar is geen twijfel over. Dus ik heb nu een paar opties. Ik kan er lekker mee door blijven, wachten tot de boel blokkeert en/of de riem knapt, en dat is het einde oefening en kan ik hem later ophalen door de sloop, of ik kan het zelf proberen te repareren.

Ik kan het zelf proberen te repareren, maar ben een redelijk leek. Gelukkig heb ik geen 2 linkerhanden, dat scheelt wel. Mijn vraag is nu, is dit zelf een beetje te doen, en hoe kan ik dit het beste aanpakken? De airco mag mijn betreft wel kapot zijn/eruit worden gehaald, dat maakt me niks uit. Maar de auto moet wel blijven rijden.
Kan ik een nieuwe poelie op een of andere manier in de airco compressor installeren? Of moet er een hele nieuwe in? Of kan ik gewoon de hele airco compressor eruit halen, en dan de riem verstellen of een andere riem erin gooien? En heb ik daarvoor speciaal gereedschap nodig?

't gaat om een ford mondeo ghia editie uit 1997 1.8liter benzine

Wie o wie kan wat vragen beantwoorden?

Alvast bedankt!
  † In Memoriam † maandag 3 september 2012 @ 01:10:39 #2
25682 2cv
Niet subtiel
pi_116334633
Kortere riem er op leggen. Bestel er 1 voor eenzelfde type auto zonder airco.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 3 september 2012 @ 10:34:18 #3
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_116338582
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 01:10 schreef 2cv het volgende:
Kortere riem er op leggen. Bestel er 1 voor eenzelfde type auto zonder airco.
En eventueel de aircopomp eruit halen, als die in de weg zit.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_116339387
quote:
12s.gif Op maandag 3 september 2012 10:34 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

Waarom die PI?

Loopt de multi-riem van een ford mondeo mk2 zonder airco op exact dezelfde manier als eentje met een airco (afgzien de airco dan)?
  maandag 3 september 2012 @ 12:07:37 #5
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_116340965
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 11:14 schreef koekjestrommel1 het volgende:

[..]

Waarom die PI?

Loopt de multi-riem van een ford mondeo mk2 zonder airco op exact dezelfde manier als eentje met een airco (afgzien de airco dan)?
Standaard PI. :D
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_116341392
quote:
12s.gif Op maandag 3 september 2012 12:07 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

Standaard PI. :D
Blijf achterdochtig bij die PI :P.

Ik denk dat deze wel moet gaan passen. Voor 22 euro durf ik die gok wel te maken.
http://www.ebay.de/itm/FO(...)&hash=item484694c255
  maandag 3 september 2012 @ 12:24:06 #7
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_116341431
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 00:27 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Ik kan er lekker mee door blijven, wachten tot de boel blokkeert en/of de riem knapt, en dat is het einde oefening en kan ik hem later ophalen door de sloop, of ik kan het zelf proberen te repareren.

Wie o wie kan wat vragen beantwoorden?

Alvast bedankt!
Jij ook bedankt als ik achter je rij op de snelweg en je auto kapt ermee......
Sorry hoor, maar dit is wel echt onverantwoord gedrag :N
pi_116341847
je kunt de poelie meestal los vervangen. 1 centrale moer los draaien en wat klemmen en multi riemen

afstellen van de lucht speelt was dacht ik 0.05 anders eerst de huidige luchtspleet van de poelie opmeten
pi_116341873
quote:
13s.gif Op maandag 3 september 2012 12:24 schreef penny-wise het volgende:

[..]

Jij ook bedankt als ik achter je rij op de snelweg en je auto kapt ermee......
Sorry hoor, maar dit is wel echt onverantwoord gedrag :N
De garage zei dat ik er mee door kon rijden hoor. En al knapt ie, dat is natuurlijk balen, maar dan kan ik nog wel naar een parkeerplaats rijden. (hopelijk...)
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 12:41 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
je kunt de poelie meestal los vervangen. 1 centrale moer los draaien en wat klemmen en multi riemen

afstellen van de lucht speelt was dacht ik 0.05 anders eerst de huidige luchtspleet van de poelie opmeten
Afstellen van de lucht?
  maandag 3 september 2012 @ 12:50:37 #10
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_116342052
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 12:42 schreef koekjestrommel1 het volgende:

[..]

De garage zei dat ik er mee door kon rijden hoor. En al knapt ie, dat is natuurlijk balen, maar dan kan ik nog wel naar een parkeerplaats rijden. (hopelijk...)

En als je op de linkerbaan van een drukke snelweg rijdt dan?
Heb ooit met mijn Civic gehad dat de bobine uitviel en dus ook de motor, en toen reed ik ook op de linkerbaan. Gelukkig reed ik wat harder zodat ik nog met een fatsoenlijke snelheid naar de vluchtstrook kon rollen. Maar je schrikt je de pleuris als je 140 rijdt en de auto kapt ermee.

Laat staan wat andere weggebruikers denken.
pi_116342063
Stukje uit Haynes:
quote:
9 Reaching up between the body and the
engine (above and to the rear of the
crankshaft pulley), apply a spanner to the
hexagon in the centre of the automatic
tensioner’s pulley. Rotate the tensioner pulley
clockwise to release its pressure on the
drivebelt, then slip the drivebelt off the
crankshaft pulley, and release the tensioner
again (see illustration). Working from the
wheel arch or engine compartment as
necessary, and noting its routing, slip the
drivebelt off the remaining pulleys and
withdraw it.
Plaatje erbij:

Ik snap dat ik met een moersleutel de automatische spanner poelie-moer moet draaien, maar waarom? Schiet de automatische spanner dan wat terug waardoor er speling in de riem komt of wat?
pi_116342164
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 12:50 schreef penny-wise het volgende:

[..]

En als je op de linkerbaan van een drukke snelweg rijdt dan?
Heb ooit met mijn Civic gehad dat de bobine uitviel en dus ook de motor, en toen reed ik ook op de linkerbaan. Gelukkig reed ik wat harder zodat ik nog met een fatsoenlijke snelheid naar de vluchtstrook kon rollen. Maar je schrikt je de pleuris als je 140 rijdt en de auto kapt ermee.

Laat staan wat andere weggebruikers denken.
Ik probeer het ook te repareren hé. Als de garage zegt dat ik er mee kan rijden, dan geloof ik ze ook. En als ie breekt wordt vooral het sturen erg lastig (niet dat, de motor blijft wel lopen. (tot ie overhit/accu leeg is dan :P, en niet dat ik wil suggereren dat sturen niet belangrijk is..)
Maar daar gaat het niet echt om in dit topic. Ik wil alleen weten hoe ik het moet repareren.
pi_116348923
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 12:50 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Stukje uit Haynes:

[..]

Plaatje erbij:

[ afbeelding ]
Ik snap dat ik met een moersleutel de automatische spanner poelie-moer moet draaien, maar waarom? Schiet de automatische spanner dan wat terug waardoor er speling in de riem komt of wat?
Je duwt als het ware dan de spanner aan de kant en daar moet je'm ook zelf houden omdat ie werkt op een constante veerdruk.
Klinkt mss. lastiger dan het is, het wijst zichzelf als je de instructies gewoon opvolgt.

Succes!
pi_116352145
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 12:42 schreef koekjestrommel1 het volgende:

[..]

[..]

Afstellen van de lucht?
luchtspleet.

de poelie is een electrische bekrachtigt systeem, airco uit= binnen werk stilstaand ;)
  † In Memoriam † maandag 3 september 2012 @ 19:31:32 #15
25682 2cv
Niet subtiel
pi_116356147
quote:
12s.gif Op maandag 3 september 2012 10:34 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

Liever niet, in een aircosysteem zitten giftige gassen.
pi_116356757
Dus een nieuwe V-snaar erop leggen moet goed te doen zijn voor iemand zonder al te veel verstand ervan?
  † In Memoriam † maandag 3 september 2012 @ 19:53:20 #17
25682 2cv
Niet subtiel
pi_116357258
Hangt er vanaf. Als er 7643098765 riemen voor zitten (zoals bij een CX, dat is een soort kerstboom aan riemschijven) wordt het ingewikkeld.
pi_116358465
Is maar een riem, en zo ver ik kan zien ligt ie helemaal vrij ;)
pi_116360694
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 19:43 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Dus een nieuwe V-snaar erop leggen moet goed te doen zijn voor iemand zonder al te veel verstand ervan?
Ja hoor, is echt makkelijk.
Heb ook zo'n auto gehad en het is maar een paar minuutjes werk.
Kijk voor je de oude riem er af haalt wel ff hoe ie precies loopt, kun je anders aardig mee lopen puzzelen met het omzetten van de nieuwe.
pi_116420743
Vanmiddag een nieuwe riem binnen gekregen, en die zit er nu al op! Eraf halen was een eitje, erop leggen viel nogal tegen. Had erg weinig ruimte, omdat ik het wiel er niet af kon halen want we hebben geen krik :'). Maar het is desalniettemin geluk, en hij rijdt weer als een tiet :). 23 euro i.p.v. 270 euro, en toch weer een fatsoenlijk rijdende auto. Bedankt voor jullie hulp ^O^
  † In Memoriam † woensdag 5 september 2012 @ 14:51:31 #21
25682 2cv
Niet subtiel
pi_116421148
Bedankt voor de update ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')