Het ´rare´ argument dat wilders-aanhangers vaak gebruiken is dat mensen die niet op de PVV stemmen of niets voor de ideëen van Wilders voelen een 'wildersfobie' hebben omdat Wilders in de media vaak in een bepaalde hoek zou worden gedrukt en er lacherig zou worden gedaan over PVV-kamerleden en PVV-stemmers.
Natuurlijk komt dat deels voor, maar dat gebeurt aan alle kanten (kijk naar woorden als Partij van de Allochtonen, Jan Maorijnissen, Linkse kerk etc..)
Het merendeel van de mensen die niets voor Wilders of de PVV voelen is helemaal niet bang of fobisch voor hem en zijn partij, maar is het inhoudelijk niet eens met zijn ideeën en programma.
Als ik naar mezelf kijk zijn er twee punten die me heel erg tegenstaan aan Wilders en de PVV waardoor ik dus nooit op hem zou stemmen:
Ten eerste, zijn stigmatiserende / discriminerende houding ten opzichte van moslims en de islam (ik zeg dus niet racistisch, voordoet ik me weer moet gaan verdedigen..lol): het punt is dat hij in zijn programma en zijn uitspraken steevast die groep anders behandeld dan de rest van de groepen in Nederland (Hij staat wel nieuwe kerken en synagoges toe, maar geen nieuwe moskees... hij gebruikt een mogelijke tweede nationaliteit van bepaalde mensen als een grond om ze anders te straffen dan mensen met 1 paspoort: land uit, i.p.v. dezelfde straf als een autochtoon.. om een paar dingen te noemen).
Dat stigmatiserende, ook vaak op botte / treiterende toon verkondigd, helpt gewoon niet en daarmee gaat hij persoonsrechtelijk gezien over de scheef: je kan wat mij betreft prima zeggen.. we pakken fundamentalistische imams harder aan... we pakken de criminaliteit onder marokkaanse jongeren aan...etc.. dan benoem je concrete issues... maar momenteel schoffeert Wilders gewoon hele bevolkingsgroepen (na de moslims, nu ook weer de Oost-Europeanen)
Ten tweede, zijn houding wat betreft 'Europa' is gewoon puur opportunistisch: hij belooft een walhalla voor Nederland als we maar simpelweg uit de Euro stappen en terug gaan naar de gulden. Feit is dat dit ons tientallen miljarden gaat kosten, wat hij dus NIET heeft laten doorrekenen door het CPB. Er is een verschil tussen eurosceptisch / kritisch zijn, en gewoon fabeltjes verkopen, zoals Wilders doet.
Naast die twee punten, zijn er nog een aantal andere punten waardoor Wilders / de PVV gewoon geen betrouwbare keuze zijn (voor mij althans): wat betreft de partijleden die tot nu toe vetrokken zijn of negatief in het nieuws kwamen vanwege vermeende criminele praktijken wil ik zeggen, dat ik dat niet het allerergste vind: het is een nieuwe partij, en ook binnen andere partijen vind je 'rotte appels'. Wat me wel tegenstaat is het gebrek aan interne democratie binnen de PVV: als er hierdoor binnen de partij zelf al zo weinig vertrouwen bestaat en er machtspelletjes spelen, hoe kan een partij dan ooit betrouwbaar zijn als politieke partner naar andere partijen toe?
Ook het gebrek aan openheid over de partijfinanciering vind ik zorgelijk: Wilders hamert zogenaamd altijd op openheid en dat hij tegen achterkamertjes-politiek is, maar door zelf geen openheid te geven over zijn financiers is hij hypocriet bezig. Daarnaast komt het nogal hypocriet over als je andere kamerleden met een dubbele nationaliteit beschuldigd van een loyaliteitsconflict, terwijl je zelf (volgens de vele geruchten) tonnen uit Israel en de USA ontvangt.
Wilders spreekt mij dus zowel qua programma, toonzetting als (populistische / oppurtunistische) houding niet aan, en dat heeft weinigs tot niets te maken met 'Wildersfobie', maar in wat ik een politieke partij zoek.
Zoals iemand anders in dit onderwerp ook al zei is het jammer dat door de vele stemmen die nu (nog) naar de PVV gaan, het zeer moeilijk zal worden om na 12 september een regering te vormen.
Als je een strenger immigratie- en veiligheidsbeleid wil kan je ook op de VVD stemmen, die op dat gebied een realistischer programma hebben met meer kans van slagen. Daarnaast zijn er voor mensen die Europa 'zat' zijn diverse andere partijen die Europa-sceptisch / kritisch zijn. Stemmen op de PVV is volgens mij een weggegooide stem op dit moment.
Ook zonder tanden kan je best een mooi liedje zingen.