is het niet zo'n ex-connexxion bus uit Zwolle ? Die waren lichtblauw, ik dacht die in die TCR-bus te herkennen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 18:18 schreef springer1980 het volgende:
[..]
Van welke maatschappij is die bus eerst geweest, Connexxion??? Of import?
ik meen dat TCR nog een gelede en een standaardbus heeft rijden. Voor de rest zijn ze bij mijn weten verdwenen van de Nederlandse wegenquote:Op zondag 14 oktober 2012 10:27 schreef cherrycoke het volgende:
[ afbeelding ]
rijden de mercedes-benz O405 nog?
Van Overen rijdt nog met een o405Gquote:Op zondag 14 oktober 2012 13:06 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ik meen dat TCR nog een gelede en een standaardbus heeft rijden. Voor de rest zijn ze bij mijn weten verdwenen van de Nederlandse wegen
Jammer dat dat station van de foto (Stationsweg in Drachten) ook niet meer gebruikt wordtquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 15:01 schreef LWD-Godius het volgende:
[..]![]()
[ afbeelding ]
[..]
100% mee eens
Heb al vaker een foto van deze bus gezien maar altijd in de kleuren van Veolia. Weet wel dat TCR een aantal ex-hermes alliances heeft / hadquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 19:27 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
import uit Duitsland volgens mij. Bus rijdt al jaren voor TCR. Is toen gehaald voor de concessie Waterland waar TCR een aantal diensten van Arriva uit mocht voeren
Weet niet of van Zanten nog met deze bus rijdt maar iig nog wel met een andere ex zwn mercedes (een 0408) http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/busfoto/jonhoogendijk/quote:Op zondag 14 oktober 2012 10:27 schreef cherrycoke het volgende:
[ afbeelding ]
rijden de mercedes-benz O405 nog?
Herstel, volgens busfoto.nl is de bus ge-exporteerd naar Oblast Kirov, Rusland.quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:14 schreef springer1980 het volgende:
[..]
Heb al vaker een foto van deze bus gezien maar altijd in de kleuren van Veolia. Weet wel dat TCR een aantal ex-hermes alliances heeft / had
[..]
Weet niet of van Zanten nog met deze bus rijdt maar iig nog wel met een andere ex zwn mercedes (een 0408) http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/busfoto/jonhoogendijk/
Gelderesch heeft ze niet meer, rijdt op lijn 73 op de versterking met gelede bussen (ex Arriva GD) of amba's.quote:
ah ja. Die geledes moeten de 223, 227 en 7809 zijn die over waren na de GGD-concessie (en voor de laatste toen Waterland afgelopen was)quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 12:34 schreef _JdM_ het volgende:
[..]
Gelderesch heeft ze niet meer, rijdt op lijn 73 op de versterking met gelede bussen (ex Arriva GD) of amba's.
Er stond een andere naam op, geen OAD. Maar volgens mij rijden ze nu toch met 2 ex BBA citaro's?quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 22:04 schreef _JdM_ het volgende:
Die optare op de 202 reed al eerder op de 201 van 9.10 vertrek Apeldoorn station.
Die twee 0405's van "Syntus" zijn nog steeds van OAD.
Om nou een aandrijfas door het knikgedeelte heen te leggen..quote:Op donderdag 18 oktober 2012 07:31 schreef marcel.nl het volgende:
Kan iemand mij trouwens uitleggen hoe dat precies werkt bij een O405G of GN en gelede Citaro. De motor ligt achterin de aanhanger, maar ik neem toch aan dat de wielaandrijving voor is.
Klinkt voor mij zeer onwaarschijnlijk, niet alleen vanwege hun leeftijd maar mede omdat die bussen nog gewoon hun Syntus kleuren hadden en er GEEN OAD op stond...quote:Op woensdag 17 oktober 2012 21:59 schreef _JdM_ het volgende:
Rijden ze ook mee inderdaad. Maar ze rijden met die twee bussen op lijn 91/92. Maar indien afwezig, zetten ze die mercedes O405 in. Of 2.
Nou precies, dat. Ligt dat nou aan mij dat dit apart is ?quote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:05 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Om nou een aandrijfas door het knikgedeelte heen te leggen..
voor Zuid-Holland-Noord worden maar vijftig bussen in Heerenveen gebouwdquote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:31 schreef springer1980 het volgende:
[..]
Klinkt voor mij zeer onwaarschijnlijk, niet alleen vanwege hun leeftijd maar mede omdat die bussen nog gewoon hun Syntus kleuren hadden en er GEEN OAD op stond...
Vanochtend reed ik weer even langs de Vest in Valkenwaard en tot mijn verbazing staat het terrein van Berkhof vol met nieuwe bussen voor Arriva ZHZ. Dus niet in Heerenveen maar Vlakenswaard mogen die bussen dus blijkbaar bouwen. Zal proberen om volgende week een foto te maken...
Het is heel simpel. De bak duwt de bus vooruit. De middenas wordt dus niet aangedreven. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Van Hool die juist daar de motor heeft zitten. Die bussen hebben bijvoorbeeld een gestuurde achteras, terwijl de Benzen een starre as hebben. Hierdoor neemt het achterste deel van de bus kortere bochten dan een bus waarbij de motor verder naar voren geplaatst is.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:39 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Nou precies, dat. Ligt dat nou aan mij dat dit apart is ?
Of doen ze het op een andere manier ? Ik snap het niet.
Wat Gnittoo en Peterselieman typten dusquote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:39 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Nou precies, dat. Ligt dat nou aan mij dat dit apart is ?
Of doen ze het op een andere manier ? Ik snap het niet.
dus de wielaandrijving zit ook achterin, de voorwielen rollen gewoon los met hun asquote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:55 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het is heel simpel. De bak duwt de bus vooruit. De middenas wordt dus niet aangedreven. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Van Hool die juist daar de motor heeft zitten. Die bussen hebben bijvoorbeeld een gestuurde achteras, terwijl de Benzen een starre as hebben. Hierdoor neemt het achterste deel van de bus kortere bochten dan een bus waarbij de motor verder naar voren geplaatst is.
jupquote:Op vrijdag 19 oktober 2012 06:48 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
dus de wielaandrijving zit ook achterin, de voorwielen rollen gewoon los met hun as
Op de Citaro's staat ook syntus (maar wel in OAD-kleuren). De setra van Noot (die o.a. op de 101/103/105/205 rijdt op de veluwe) staat ook syntus op, 2 MAN lion city T's van Besseling hebben Syntus opschriften.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:31 schreef springer1980 het volgende:
[..]
Klinkt voor mij zeer onwaarschijnlijk, niet alleen vanwege hun leeftijd maar mede omdat die bussen nog gewoon hun Syntus kleuren hadden en er GEEN OAD op stond..
En toch vind ik het een apart systeem en het is ook niet fijn als het glad is. Mijn vader was chauffeur en die reed, zeker met glad weer, toch liever met een gelede met de motor voorin dan met een duwbak.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:55 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het is heel simpel. De bak duwt de bus vooruit. De middenas wordt dus niet aangedreven. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Van Hool die juist daar de motor heeft zitten. Die bussen hebben bijvoorbeeld een gestuurde achteras, terwijl de Benzen een starre as hebben. Hierdoor neemt het achterste deel van de bus kortere bochten dan een bus waarbij de motor verder naar voren geplaatst is.
Tja, het is de keuze van de vervoerder welke bussen ze inkopen. En dit zal ook deels te maken hebben met de eisen die er vanuit de provincie zijn. Wat tegenwoordig vaak is dat de bussen gelijkvloers moeten zijn en een lage instap moeten hebben voor mensen die invalide zijn.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 11:53 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
En toch vind ik het een apart systeem en het is ook niet fijn als het glad is. Mijn vader was chauffeur en die reed, zeker met glad weer, toch liever met een gelede met de motor voorin dan met een duwbak.
Was dat maar waar.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 13:04 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Als chauffeur kun je dan hoog of laag springen maar het is niet alsof je als vervoerder dan opeens weer een volledig wagenpark van MB200's kunt samenstellen.
mja, bij een Van Hool zou bij glad weer juist het bakje weer meer moeten slingeren.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 11:53 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
En toch vind ik het een apart systeem en het is ook niet fijn als het glad is. Mijn vader was chauffeur en die reed, zeker met glad weer, toch liever met een gelede met de motor voorin dan met een duwbak.
Maar de aanhanger kun je dan nog recht trekken. Mijn broer heeft jaren geleden in een MB200 in de aanhanger gezeten toen het glad was. Wat ik er van begreep is dat die aanhanger door de gladheid niet altijd recht achter de voorwagen hing, maar er was nog mee te rijden. Ik denk niet dat dat met een Citaro gelukt was.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 13:27 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mja, bij een Van Hool zou bij glad weer juist het bakje weer meer moeten slingeren.
Maar ik begrijp hem wel, want door de tractie voel je juist aan wat het voertuig doet in gladde omstandigheden, dus je wilt de aangedreven as zo dicht mogelijk bij je in de buurt hebben
Waarom wil je die horen dan? Voor wanneer er motorstoringen zijn?quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 13:33 schreef Kentekenplaat het volgende:
En wat mijn pa ook een nadeel vond aan de duwbussen: je hoort voorin de motor niet.
ik denk dat het met gladheid met een Citaro misschien ook wel mee kan vallen. De aanhanger snijdt namelijk de bochten wat af, waardoor je misschien iets later op het gas kunt, maar ik heb niet het idee dat je er veel meer van gaat zwenkenquote:Op vrijdag 19 oktober 2012 13:33 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Maar de aanhanger kun je dan nog recht trekken. Mijn broer heeft jaren geleden in een MB200 in de aanhanger gezeten toen het glad was. Wat ik er van begreep is dat die aanhanger door de gladheid niet altijd recht achter de voorwagen hing, maar er was nog mee te rijden. Ik denk niet dat dat met een Citaro gelukt was.
En wat mijn pa ook een nadeel vond aan de duwbussen: je hoort voorin de motor niet.
Ja, soms hoor je eerder dat er wat mis is dan de lampjes aangeven.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 13:34 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Waarom wil je die horen dan? Voor wanneer er motorstoringen zijn?
Heb jij met beide soorten gereden?quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 16:22 schreef tripel7 het volgende:
Een Citaro is als het glad is best te besturen, (neiging tot glijden is niet veel meer dan de gemiddelde Ambassador), alleen moet je rekening ermee houden dat hij door de duwbak soms geknikt wilt blijven staan als je weer rechtdoor rijdt, dit zie je vaak genoeg op Haarlem station gebeuren als het geregend heeft, en in Amsterdam Zuid/WTC als het wat gladder is (dan worden bochten/kruispunten ook gereden door in het midden van 2 rijbanen te gaan rijden).
En ik vind de duwbak wel fijn, tenminste lekker stil voorin
Met een citaro heb je er weinig aan, dat ding gooit zichzelf lang voordat er echt wat is preventief op slot (elektronica begrenst hem dan op 30km/h), vooral leuk als je net aan het invoegen bent op de snelwegquote:Ja, soms hoor je eerder dat er wat mis is dan de lampjes aangeven.
Die huidige bussen produceren inderdaad kattengejank en wat ik ook niet snap is dat dingen zoveel toeren draaien op de snelweg.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 17:27 schreef tripel7 het volgende:
Nope, alleen duwbak, maar ik prefereer het wel boven het kattengejank wat je met een 12 meter hoort.
[..]
Met een citaro heb je er weinig aan, dat ding gooit zichzelf lang voordat er echt wat is preventief op slot (elektronica begrenst hem dan op 30km/h), vooral leuk als je net aan het invoegen bent op de snelweg
Zonde... laat dan een VDL bus uitbranden ofzoquote:
ja t blijft wel een Benz uit t Arriva wagenpark he!quote:Op woensdag 24 oktober 2012 14:30 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Zonde... laat dan een VDL bus uitbranden ofzo.
Gelukkig heeft Arriva nog genoeg bussen in Groningen staan die niet gebruikt worden.
Oja, dus dat betekent een irritant piepende snaar bij het wegrijdenquote:Op woensdag 24 oktober 2012 14:46 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ja t blijft wel een Benz uit t Arriva wagenpark he!
Daar gaan de concessies per lijn, niet per gebied zoals in Nederland.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 20:22 schreef Fiorano het volgende:
Afgelopen week in Londen geweest, maar kan iemand mij uitleggen hoe die bussen werken daar qua bedrijven? Heb er een heel aantal gezien, maar rijden die op vaste lijnen? Dat idee had ik namelijk niet....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |