abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116221559
Ik weet dat niet iedereen dokter is hier, maar kom vooral voor ervaringsverhalen en misschien dat iemand me een goede zet in de richting kan geven wat het zou kunnen zijn.

Sinds ongeveer 2007 heb ik al last van niet zo goede ontlasting. Vaak dun en soms keutels die dan aan elkaar zitten.
Maar een echte goede drol komt misschien eens in de 2 maanden voor.
Nu ben ik daar voor naar de huisarts geweest in 2008 en die gooide het op een spastische darm.
Oke zou kunnen....

Maar op dit moment heb ik weer last van mijn buik en mijn rug. Een soort brandend gevoel.
Ook voel ik me een beetje misselijk.
Waar maak ik me druk om zou je zeggen?
Nou omdat de buikpijn toch al wel een weekje aanhoudt en dat brandende gevoel vind ik zo raar.
Het zit en in mijn buik en op mijn rug beetje in het midden.
Je wacht tot het weggaat, maar dat doe het niet en nu weer ineens die misselijkheid erbij.....
Vandaar...

Wat ik er wel bij moet vermelden misschien is dat we de laatste tijd niet al te gezond eten.
Net een kindje gekregen, verhuisd, we moeten echt onze draai nog vinden.
Ook eet ik bij elke maaltijd sambal.

Dus ja, omdat het altijd keutels zijn enzo denk ik soms ook weleens aan andere ziektes dan spastische darm. Bijv. iets wat je doorgang kan blokkeren voor een goede drol.

Vies praatje misschien, maar misschien dat iemand mij kan helpen?
pi_116221703
Ik zou beginnen met gezond en op regelmatige tijdstippen te eten.

Ga er dan bij bewegen. Sport, zoals hardlopen, fietsen, zwemmen oid. En je zal merken dat de spijsvertering beter gaat.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 09:45:50 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_116222682
Bruine bonen eten! Bruine bonen soep, chili con carne, dat soort dingen.
censuur :O
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 10:07:39 #4
52636 M2theC
You designed yourself
pi_116223376
In feite geef je het antwoord zelf al een beetje. Mensen met darmklachten krijgen vaak de diagnose spastische darm. Dit omdat artsen medicijnen hebben gestudeerd en geen bal van voeding af weten. Chinless heeft grotendeels gelijk alleen op het regelmatige tijdstippen eten ben ik het niet helemaal eens. Je darmen gaan zichzelf reinigen als je een tijdje weinig eet. Het honger gevoel zeg maar. Het in lichte maten vasten is dus niet eens zo slecht en het is bovenal een natuurlijk proces. Het is eerder onnatuurlijk om iedere dag een geweldige hoeveelheid eten tot je beschikking te hebben.

Maar goed. Een paar tips omdat je het blijkbaar bevestigd wil hebben:

- Inderdaad beweging: fietsen is erg goed
- Vermijd een tijdje alle e stoffen (dit is de grootste uitdaging voor je)
- Geen sambal! Dit zorgt waarschijnlijk voor een deel van je problemen, temeer omdat er in "supermarkt" sambal allemaal troep wordt gestopt.
- Probeer je verhouding rouw of semi rauw voedsel op 80/20 te brengen voor een tijdje.
- Vermijd eten wat zwaar is voor je maag en darmen (biefstukjes enzo)
- Neem extra veel eiwitten, desnoods bestel je een pot Whey (maar zonder toevoegingen!)
- Minder of vermijd even melkproducten
- Zorg voor groentes en fruit met vezels. Eet broccoli, neem een keer peren ipv appels etc.
- Drink veel water (helemaal als je net wakker bent - gewoon veel!) en groene thee (groene thee niet koken of af laten koelen tot 70 a 80 graden!)
- Gebruik powerfoods of bestel een potje Chlorella pillen of poeder. Dit is goed voor je darmen
- Vermijd light boter en bakproducten en gebruik (met mate) echte roomboter zonder zout en veel olijfolie. Bak echter niet teveel in olijfolie en zeker niet in zonnebloem olie.
- Brood is niet zo heel erg goed maar als je het eet zorg dan dat je zonder e stoffen eet en neem echt volkorenbrood
- Dan zijn er nog dingen die je door een smootie of shake oid kan doen om je te helpen. Dit kunnen haverzemelen, lijnzaadjes en dat soort dingen zijn.
- Eet niet totdat je verzadigd bent maar stop ergens bij 80 procent
- Vermijd alle geraffineerde suikers en fructose-glucose bende
- Vermijd alle kunstmatige zoetstoffen (let op: tegenwoordig is het een trend om te adverteren met aspartaam vrij om het vervolgens met 10 andere zoetstoffen te zoeten)
- Echte suiker kan je met mate eten
- Zorg dat je extra veel vitamine B binnen krijgt (in complex vorm uiteraard)
- Extra itamine C kan ook geen kwaad, helemaal niet als je stress hebt.
- Zorg dat je goed slaapt. Dit kun je bevorderen door het licht in je huis te dimmen, 's avonds geen tv te kijken of achter een pc te zitten etc.

Je gebruikt waarschijnlijk veel sambal met e621 (smaakversterker) omdat je smaak in de loop van de jaren verpest is. Dit komt na een maand of 3 - 4 wel weer goed en dan zal je zien dat je al die chemische bende te zoet en te zout zal vinden.

Uiteindelijk gaat het gewoon om balans en je lichaam is in onbalans. Niet zo gek als je ziet wat er in het verwerkte voedsel zit. Een mooi uitgangspunt is dus: Als het er niet meer uitziet als voedsel dan is het een voedsel-achtig product en moet je je twijfels hebben, als er vreemde namen op de verpakking staan of gekke nummers dan zal het wel slecht zijn voor je.

Het hele e nummer verhaal kan een discussie op gang brengen maar zonder daar teveel op in te gaan: http://www.bouillonmagazine.nl/e-gids.php of http://www.bouillonmagazine.nl/iphone-app/. Dan kun je een beetje zien wat er in je eten zit. En het is ECHT niet gek om op de verpakkingen te kijken. e nummers zijn goedgekeurde hulpstoffen die in KLEINE hoeveelheden goedgekeurd zijn. Echter, je krijgt per dag heel veel kleine hoeveelheden binnen en de meeste onderzoeken zijn sterk verouderd. Zo eten we nu nog dingen die ergens in de jaren 70/80 goedgekeurd zijn voor consumptie.

Succes
There's a valuable lesson learned, so it evens it up for me. When the grass is cut, the snakes will show.
  Moderator vrijdag 31 augustus 2012 @ 10:36:01 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_116224316
ik heb dat een half jaar geleden gehad, toen kon ik niet naar de wc een paar dagen, en had ik heel veel pijn op exact de plekken waar jij het beschrijft. Zo erg dat ik niet stil kon blijven zitten of liggen.

Ik heb uiteindelijk van de huisarts zakjes met poeder gehad, wat je dan met water in moest nemen, waardoor je uiteindelijk wel weer naar de wc kan. Overigens heb ik ook een colonografie gehad, om te kijken of er een blokkade zat. Er was helemaal niks aan de hand, maar die pijn wil ik echt nooit meer.

De misselijkheid die je beschrijft kwam daar ook bij kijken. Ik was er echt beroerd aan. Ik zou gauw aan de huisarts medicatie vragen, want het is echt niet grappig die pijn. Het spul heet iets van movocolon of iets in die richting. Werkt niet direct, pas na een goeie dag (of misschien wel 2).
Breitling - Instruments for Professionals
pi_116224797
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 10:07 schreef M2theC het volgende:
I
Succes
Hartstikke bedankt voor je verhaal met tips!

• Beweging heb ik idd niet of nauwelijks.
• Tja sambal. Vind ik best lastig om te laten staan. Vind eten meestal flauw, maar ga het proberen.
• Ik vind van mijzelf dat ik te weinig drink, 3 of 4 koppen koffie en savonds misschien 3 glazen sap.
• En in mijn koffie doe ik 4 suikerklontjes :;)
• En ik slaap best slecht icm de baby.

Dank voor alle tips, ga proberen ze te doen, alhoewel het best moeilijk lijkt om ze allemaal te doen. :)
pi_116226621
veel groente eten, voor vezels.
probeer af te wisselen met andere peper vormen (jalapeno, zwarte peper, cayennepoeder) kijk waar je het best op reageert.
veel water drinken.

maar verder moet je misschien even naar de dokter gaan, voor de zekerheid.
pi_116226771
quote:
5s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 08:49 schreef Handheld het volgende:
Wat ik er wel bij moet vermelden misschien is dat we de laatste tijd niet al te gezond eten.
Net een kindje gekregen, verhuisd, we moeten echt onze draai nog vinden.
Ook eet ik bij elke maaltijd sambal.
Sambal!? Ik zou als darm er ook gelijk spastisch van worden..
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 12:34:54 #9
52636 M2theC
You designed yourself
pi_116228596
Geen dank. Ik heb m'n leven er bijna aan toegewijd toen ik ook allemaal vreemde klachten kreeg.

Je kunt proberen om de suiker te vervangen door hele suikers of beter kokossuiker. Een alternatief is stevia poeder. Dit heeft wel een beetje een aparte bijsmaak maar dat went. Uiteindelijk is het beter om gewoon te minderen. Koffie is op zich ook niet echt al te goed voor je. Maar zoals gezegd alles in balans en met mate.

Als je na het opstaan direct een paar glazen water drinkt ben je al goed op weg. Misschien is het handig om continu een flesje water bij je te hebben.

Het slapen dat snap ik inderdaad. Punt is alleen vaak dat mensen hun natuurlijke ritme verstoren door naar de klok te kijken en 's avonds teveel licht op hun netvlies krijgen waardoor ze minder melatonine aanmaken. Hier heb je weer pilletjes voor maar het is beter om het zelf gewoon aan te maken. Dan slaap je beter en heb je niet zo'n dorst.
There's a valuable lesson learned, so it evens it up for me. When the grass is cut, the snakes will show.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 12:55:38 #10
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_116229358
Terug naar de dokter. Zeker als je ook last van een pijnlijke buik hebt en van die konijnenkeutels.
Dat 'een beetje misselijk worden' dat ken ik idd ook wel.

Maar dus, terug naar de dokter. Daar hebben ze echt wel iets voor.
(Un)masking for the greater good.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 13:22:10 #11
33376 TMoose
waiting for concert...
pi_116230401
@M2theC
Geen E-nummers is een zwaktebod en veel te kort door de bocht. Ik zie aan je verhaal op wat voor websites je normaliter je informatie haalt, en hoewel er vaak een kern van waarheid in veel verhalen zit, zijn de meestel verhalen uit hun verband getrokken, en vooral erg overdreven.

Wat je nu zegt:

Geen kruiden als kurkuma gebruiken..(E100)
Geen groene bladgroenten eten (E140) en geen bieten (E162)
Geen wortels, paprika en pepers eten (E160a,c,d)
Geen azijn gebruiken (E260)
Geen gefermenteerde zuivel zoals joghurt en kwark (E270)

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Het kan natuurlijk zijn dat TS een allergie heeft tegen een specifiek stofje, en dat zou dan een E-nummer kunnen hebben, maar geen E-nummers meer eten is ronduit onzin.

Goed is in principe wat al genoemd is. Veel drinken, veel bewegen, veel voedingsvezels eten, bij voorkeur uit groente. Je tip meer ongekookte groente te eten is goed. En TS, ga gewoon een snaar de dokter, en laat je indien nodig doorverwijzen naar een voedingsconsulent.
There are 24 hours in a day, and 24 beers in a case. Coincidence?
pi_116262302
Een zakje Movicol, om de zoveel tijd, kan helpen. Dat zijn zakjes poeder die je met water moet mengen, en die de hele boel daarbinnenin iets zachter maken. Ik heb ze zelf op doktersadvies gekregen (heb ook een lastige buik). Ik neem er eentje als ik té lang geen ontlasting heb gehad, en er last van dreig te krijgen.

Het is niet erg lekker, een beetje muffig, maar helpt wel (deels).

Heeft jouw huisarts dat nog niet geopperd?
pi_116263458
Ik zou sowieso weer naar de huisarts gaan, niet omdat de structuur niet altijd gelijk is maar omdat je ook misselijk bent en rugpijn hebt. Zit er ook bloed door je poep? De klachten zijn dus niet gelijk gebleven maar verergerd, verder onderzoek/doorverwijzing lijkt mij wel zinvol. Maarja, ik ben ook geen arts maar wel (para)medisch onderlegd!
Fingerspitzgefühl
pi_116267991
Rustig eten en goed kauwen is ook goed voor spijsvertering, sterker nog, kauwen is het begin van de spijsvertering.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator zaterdag 1 september 2012 @ 15:15:19 #15
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_116270833
Voor mensen die veel last van diarree hebben is het slimmer om witbrood te eten dan volkeren. Het laatste werkt juist laxerend en dat wil je juist niet als je al dunne ontlasting hebt. Verder kan ik je niet helpen want ik heb zelf ook een spastische darm en chronische diarree aanvallen :')
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  Moderator zaterdag 1 september 2012 @ 19:10:52 #16
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_116278101
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 06:38 schreef female81 het volgende:
Een zakje Movicol, om de zoveel tijd, kan helpen. Dat zijn zakjes poeder die je met water moet mengen, en die de hele boel daarbinnenin iets zachter maken. Ik heb ze zelf op doktersadvies gekregen (heb ook een lastige buik). Ik neem er eentje als ik té lang geen ontlasting heb gehad, en er last van dreig te krijgen.

Het is niet erg lekker, een beetje muffig, maar helpt wel (deels).

Heeft jouw huisarts dat nog niet geopperd?
Dat is het spul wat ik ook heb. Het smaakt naar Dextro Energy, opgelost in water. Maar het werkt wel goed :)
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 2 september 2012 @ 09:15:52 #17
52636 M2theC
You designed yourself
pi_116296625
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 13:22 schreef TMoose het volgende:
@M2theC
Geen E-nummers is een zwaktebod en veel te kort door de bocht. Ik zie aan je verhaal op wat voor websites je normaliter je informatie haalt, en hoewel er vaak een kern van waarheid in veel verhalen zit, zijn de meestel verhalen uit hun verband getrokken, en vooral erg overdreven.

Wat je nu zegt:

Geen kruiden als kurkuma gebruiken..(E100)
Geen groene bladgroenten eten (E140) en geen bieten (E162)
Geen wortels, paprika en pepers eten (E160a,c,d)
Geen azijn gebruiken (E260)
Geen gefermenteerde zuivel zoals joghurt en kwark (E270)

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Het kan natuurlijk zijn dat TS een allergie heeft tegen een specifiek stofje, en dat zou dan een E-nummer kunnen hebben, maar geen E-nummers meer eten is ronduit onzin.

Goed is in principe wat al genoemd is. Veel drinken, veel bewegen, veel voedingsvezels eten, bij voorkeur uit groente. Je tip meer ongekookte groente te eten is goed. En TS, ga gewoon een snaar de dokter, en laat je indien nodig doorverwijzen naar een voedingsconsulent.
Zoals ik al zei kan het een discussie op gang brengen vandaar mijn verwijzing naar het boekje. Er zijn goede en minder goede en slechte e nummers. In principe is verwerkt voedsel natuurlijk altijd een beetje dubieus. Wat jij zegt klopt ook niet helemaal, zo is e100 het kleurextract van kurkuma (100-200 kleurstoffen), terwijl kurkuma in het geheel bijzonder goed kan zijn voor je. Dit is een beetje het suiker en bewerkte suiker verhaal. Het punt is meer dat men dit even als richtlijn moet hanteren, vandaar een tijdje en mijn advies om er zelf eens naar te kijken. In ieder geval groeien er in de natuur geen e nummers, ook al is het citroensap. Je weet niet wat er exact mee is gebeurd omdat het toch op een of andere manier bewerkt is. Verder kan het inderdaad zo zijn dat er sprake is van een allergie.

Geen idee naar welke websites jij refereert maar er zijn maar weinig mensen die betrouwbaar onderzoek hebben gedaan naar bepaalde stoffen omdat het 1. ze niet zoveel op zal leveren (behalve een hoop tegengas) en 2. lastig is om in te schatten wat het op lange termijn met mensen doet. Ik mag mezelf ook voedingsdeskundige noemen maar weet uit ervaring dat zelfs die mensen aanraden om dranken als cola light te drinken. Het gaat me meer om het feit dat mensen denken dat de overheid de markten zo goed reguleert dat ze niks zal overkomen. Dat is helaas verre van waar en daarom moet je zelf een beetje op je hoede zijn op wat je eet, onder armen smeert, op je lichaam spuit etc etc. Vandaar mijn advies om er zelf eens naar te kijken. Weten wat je eet is wel zo handig en als een product doorgaans 1 e stof voor kleuring bevat dan zullen er vast nog wel wat schadelijke stoffen bij zitten om het te conserveren of wat dan ook.

Ik lees verderop nog wat over witbrood, dat is natuurlijk niet zo handig. Het is al vrij onnatuurlijk om brood te eten, laat staan witboord. Dit zijn een beetje dokters opmerkingen. We schrijven een trail en error medicijntje voor maar vragen niet wat u eet - daar kunnen we namelijk niks mee. Je moet dus niet je problemen oplossen met allemaal lapmiddeltjes maar je lichaam geven wat het nodig heeft zodat de problemen überhaupt niet ontstaan.

Het vrij verkrijgbare medicijn Movicol lijkt met ook niet al te handig. Hier staat de bijsluiter: http://medicinfoconsumer.devgem.be/Pdf/2573152.pdf Dit is in feite gewoon een laxeermiddel. Veel van de bestanddelen komen ironisch genoeg al voor in je dagelijks verwerkte voedsel om het op smaak te brengen - een van de rederen dat je juist last kan hebben van bepaalde zaken. En je Kalium krijg je genoeg binnen als je wat minder gaat koken. Wees er dus voorzichtig mee.

Anyway, geen van mijn tips zal je schaden. Het naar de dokter gaan voor advies ook zeker niet. Feit blijft wel dat je met de diagnose spastische darm natuurlijk niet zoveel kunt.
pi_116342488
Heb tijd lang ongeveer zelfde klachten gehad... Ik kon maar niet achterhalen waar het aan zou kunnen liggen. Totdat ik stopte met sambal eten.....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')