abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_5499328
quote:
Op vrijdag 23 augustus 2002 00:31 schreef Chadi het volgende:
Jerusalem ex-mayor urges concession

Israel captured East Jerusalem in 1967

The long-time former Jerusalem mayor Teddy Kollek has said the Palestinians should be given control of some parts of the city, including Muslim holy sites, to help bring peace to the Middle East.
He was speaking a day after Israeli security forces announced they had broken up a cell of the militant group Hamas in East Jerusalem.

...................

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/2210544.stm

Dit bewijst maar weer eens dat er gelukkig ook nog redelijke Israeliers zijn... Maar ja, wat heb je nou aan ex-burgemeesters?

Die Ehud Olmert die op dit moment daar in Jeruzalem de scepter zwaait is een ongelooflijke extreem-rechtse havik. Maar ja, dat past natuurlijk wel mooi bij het huidige Israelische politieke klimaat.

Nou ja, blijven hopen...

Ars longa, vita brevis
  vrijdag 23 augustus 2002 @ 01:58:35 #202
2207 Juan Zueco
Rap is geen muziek!
pi_5500251
- laat maar -

[Dit bericht is gewijzigd door Juan Zueco op 23-08-2002 11:46]

You bend your words like Uri Geller spoons...
  Moderator vrijdag 23 augustus 2002 @ 09:20:30 #203
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_5501478
quote:
Op vrijdag 23 augustus 2002 00:37 schreef motown het volgende:

[..]

Dit bewijst maar weer eens dat er gelukkig ook nog redelijke Israeliers zijn... Maar ja, wat heb je nou aan ex-burgemeesters?

Die Ehud Olmert die op dit moment daar in Jeruzalem de scepter zwaait is een ongelooflijke extreem-rechtse havik. Maar ja, dat past natuurlijk wel mooi bij het huidige Israelische politieke klimaat.

Nou ja, blijven hopen...

een dergelijk bericht van een palestijnse topman zul je idd niet zo gauw vinden nee ...
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 23 augustus 2002 @ 15:49:44 #204
26025 habermas
niets van dat alles
pi_5506270
quote:
Op vrijdag 23 augustus 2002 00:37 schreef motown het volgende:

[..]

Redelijke Israeliers zijn er altijd geweest in de politiek (minder redelijke, zoals een Sharon natuurlijk ook). Dit is niks nieuws, Barak en Peres hadden ook al zulke ideeen. De vraag is of er ook redelijke Palestijnse leiders zijn, die bepaalde concessies kunnen en willen doen...
[b]Austin Powers[/b]: Come again?[br][b]Alotta Fagina[/b]: Alotta Fagina[br][b]Austin Powers[/b]: Ahh, I'm sorry, I'm just not getting it. It sounded like your name was a lot of, uhm, nevermind!
  Moderator vrijdag 23 augustus 2002 @ 15:52:27 #205
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_5506304
als ze dr zijn dan mogen ze wel is hun gezicht laten zien op tv want ik heb dr nog nooit van gehoord.

bovendien doet het er niet toe hoeveel consessies de palestijnse politici willen doen zolang de leiding (arafat) niet bereid is om jihad en hamas aan te pakken.

dan is een staakt het vuren niets meer dan een vrijbrief voor die groeperingen om aan te vallen omdat de PA niet voor hun spreekt en de IDF nix mag doen.

pi_5508111
quote:
Op vrijdag 23 augustus 2002 09:20 schreef sp3c het volgende:

[..]

een dergelijk bericht van een palestijnse topman zul je idd niet zo gauw vinden nee ...

Je blaat onzin!!
Poster van mij in deel 18:
quote:
­­­­­­­­­­­­­­Tayeb Abdel-Rahim van de Palestijnse autoriteit heeft een nieuw compromisvoorstel gedaan.Het houdt in dat Jeruzalem de hoofdstad van zowel Israel als de Palestijnen moet worden.De moslim en de christelijke wijken in Oost Jeruzalem met de Tempelberg zouden dus de hoofdstad van de Palestijnse staat moeten worden.Oost Jeruzalem verder zal in Israelische handen vallen!!
pi_5511509
Israël weigert leger weg te halen uit Hebron

JERUZALEM (ANP) - De Israëlische regering weigert haar militairen op korte termijn terug te trekken uit de stad Hebron op de Westelijke Jordaanoever. Dat heeft de Israëlische radio vrijdag gemeld op gezag van de Israëlische generaal Kaplinsky.

De radio meldde dat Kaplinsky chef Ismaïl van de Palestijne veiligheidsdienst op de Westelijke Jordaanoever van het besluit op de hoogte heeft gesteld. De voorgenomen terugtocht uit Hebron is onderdeel van het terugtrekkingsplan waarover de Palestijnse Autoriteit en de Israëlische regering afgelopen weekeinde overeenstemming bereikten. In ruil voor de terugtrekking uit Palestijns gebied zouden de Palestijnen hun verantwoordelijkheid moeten nemen voor de veiligheid in die regio's.

Volgens de Israëlische radio voelt Kaplinsky niets voor een vertrek van het leger uit Hebron, omdat zich in die stad nog activisten van de gewapende tak van de militante beweging Islamitische Jihad zouden ophouden.

Moderator zaterdag 24 augustus 2002 @ 01:03:30 #208
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_5513002
quote:
Op vrijdag 23 augustus 2002 18:16 schreef schatje het volgende:

[..]

Je blaat onzin!!
Poster van mij in deel 18:
[..]

I stand corrected.
pi_5513491
De staat Israel

...kunstmatig in het leven geroepen, waarom?

De Palestijnen

...hebben meer rechten op gebieden gegeven of bezet aan de israeliers, waarom?

Zucht...antwoorden op die vragen boeien op dit moment dus totaal niet meer. Beiden kunnen redenen aanhalen wat ze willen maar het feit blijft gewoon dat over de hele wereld er op dit moment mensen wonen dit niet 'inheems' zijn. DE internationale gemeenschap heeft op een gegeven moment bepaald dat er een stukje land op de aardkloot voor 'Israel' is. Dat dienen degenen die het daar niet mee eens zijn dat dan aan te kaarten bij de instantie die heeft bepaald dat 'Israel' mag zijn ipv met maniakale zelfmoordacties onschuldige burgers te vermoorden.

Tevens is het verwerpelijk dat een natie die een bepaald grondgebied toegeeigend krijgt een expansiepolitiek voert. Ook net zo goed harstikke fout.

Zolang er geen acceptatie is komt er geen vrede.

De 1 (meestal fundamentalistisch) zal verwijzen naar de geschiedenis.

De ander verwijst naar de internationale afspraak.

En dan heb ik het nog niet eens over de geloofsaanspraken...

Ik zie voorlopig nog geen compromis, en eigenlijk gezegd snap ik niet waarom. Pure kinderachtige koppigheid.

“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_5538675
Oud-militair Israël erkent plunderen Palestijns bezit

JERUZALEM (ANP) - Een Israëlische oud-militair heeft toegegeven dat hij zich samen met andere soldaten schuldig heeft gemaakt aan het plunderen van Palestijnse bezittingen. De man deed zijn bekentenis zondag in een uitzending van de Israëlische radio.

De man, die onder de gefingeerde naam Danny een interview voor de radio gaf, zei dat de Israëlische militairen Palestijnse huizen hebben leeggeroofd tijdens de campagne afgelopen voorjaar op de Westelijke Jordaanoever. Tijdens die operatie doorzochten de militairen de Palestijnse huizen, omdat zich daar wellicht militanten schuilhielden die aanslagen wilden plegen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dit was al bekend uit onafhankelijke bronnen. Nu wordt het van binnenuit ook nog eens bevestigd. Vernedering en beroving van de gewone bevolking die er geen zak mee te maken heeft.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Arab-Israeli concert to promote peace

Barenboim: "No military solution in the Middle East"

Daniel Barenboim, the Israeli pianist and conductor, is to lead an orchestra of Israeli and Arab musicians in Berlin next week.

As musicians and creators of culture, we must not wait for politicians, we must be active

Daniel Barenboim
The concert has been organised to promote peace in the troubled Middle East, organisers at the Staatsoper opera house, where it is to be held, told the French news agency AFP.

Barenboim was born in Argentina to parents of Jewish-Russian descent, but the family moved to Israel when he was 10 years old and he is an Israeli citizen.

In March, he arranged to play a concert for peace in the West Bank town of Ramallah, but it was cancelled due to security fears.

'No military solution'

Beethoven's fifth symphony will be one of the works to feature in the 1 September concert, which will kick off the season at the Staatsoper.

Israel's West Bank offensive forced cancellation of concert

The mixed Arab-Israeli orchestra was founded in 1999, with the proviso that all members must agree that war will not provide a solution to the Middle East conflict.

"As musicians and creators of culture, we must not wait for politicians, we must be active," Barenboim was reported to have said.

"For the Middle East conflict there is no military solution, neither moral nor strategic, neither for the Palestinians nor for the Israelis," he added.

Testing taboos

The famed conductor has not been afraid of controversy in the past.

In July last year, his decision to include an unscheduled Wagner opera in a Jerusalem concert broke one of Israel's deepest held taboos and drew both walkouts and applause.

Wagner was Adolf Hitler's favourite composer and his works provided anti-Semitic inspiration to the Nazis.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

En zo zijn er nog meer positieve ontwikkelingen natuurlijk

[Dit bericht is gewijzigd door Chadi op 26-08-2002 11:45]

maandag 26 augustus 2002 @ 11:57:14 #211
2207 Juan Zueco
Rap is geen muziek!
pi_5538902
quote:
Op maandag 26 augustus 2002 11:36 schreef Chadi het volgende:
Oud-militair Israël erkent plunderen Palestijns bezit

JERUZALEM (ANP) - Een Israëlische oud-militair heeft toegegeven dat hij zich samen met andere soldaten schuldig heeft gemaakt aan het plunderen van Palestijnse bezittingen. De man deed zijn bekentenis zondag in een uitzending van de Israëlische radio.

De man, die onder de gefingeerde naam Danny een interview voor de radio gaf, zei dat de Israëlische militairen Palestijnse huizen hebben leeggeroofd tijdens de campagne afgelopen voorjaar op de Westelijke Jordaanoever. Tijdens die operatie doorzochten de militairen de Palestijnse huizen, omdat zich daar wellicht militanten schuilhielden die aanslagen wilden plegen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dit was al bekend uit onafhankelijke bronnen. Nu wordt het van binnenuit ook nog eens bevestigd. Vernedering en beroving van de gewone bevolking die er geen zak mee te maken heeft.

Ik voel weer een aantal en aankomen.

Het bericht van Chadi is niet helemaal compleet :

"Tijdens die huiszoekingen was het regel dat het hoofd van het gezin ons begeleidde", aldus Danny. "Ondertussen doorzochten onze soldaten de andere kamers en namen ze spullen mee." De oud-militair liet weten dat de officieren van de plunderingen op de hoogte waren en er in een aantal gevallen ook bij betrokken waren.

Een andere militair, die anoniem wilde blijven, zei voor de Israëlische radio dat hij had deelgenomen aan het leegroven van een winkel in de stad Ramallah op de Westelijke Jordaanoever. De soldaten gingen er vandoor met onder meer elektrische apparatuur en waterpijpen.

Een woordvoerder van het leger liet weten dat een onderzoek wordt ingesteld naar 35 gevallen van plundering.

Een zeer kwalijke zaak natuurlijk en ik hoop dat de schuldigen berecht en veroordeeld zullen worden.

J.

P.s. Prima initiatief dat concert!

pi_5539073
quote:
Op maandag 26 augustus 2002 11:57 schreef Juan Zueco het volgende:

[..]

Ik voel weer een aantal en aankomen.

Het bericht van Chadi is niet helemaal compleet :

"Tijdens die huiszoekingen was het regel dat het hoofd van het gezin ons begeleidde", aldus Danny. "Ondertussen doorzochten onze soldaten de andere kamers en namen ze spullen mee." De oud-militair liet weten dat de officieren van de plunderingen op de hoogte waren en er in een aantal gevallen ook bij betrokken waren.

Een andere militair, die anoniem wilde blijven, zei voor de Israëlische radio dat hij had deelgenomen aan het leegroven van een winkel in de stad Ramallah op de Westelijke Jordaanoever. De soldaten gingen er vandoor met onder meer elektrische apparatuur en waterpijpen.

Een woordvoerder van het leger liet weten dat een onderzoek wordt ingesteld naar 35 gevallen van plundering.

Een zeer kwalijke zaak natuurlijk en ik hoop dat de schuldigen berecht en veroordeeld zullen worden.

J.

P.s. Prima initiatief dat concert!

het gaat erom dat het gebeurde en dat het niet erkend of toegegeven werd door de IDF of welke bron dan ook binnen Israel op B'tselem na. Het gaat om de treiter en pest praktijken en het terroriseren van de bevolking die er geen zak mee te maken heeft. Het gaat erom om het respectloze imago dat het IDF heeft en dat dat gegronde reden heeft.

en de rest van het artikel zag er zo uit ...

Aanval

Het Israëlische leger is zondag de stad Salfit op de Westelijke Jordaanoever binnengevallen. De militairen hielden in de stad bij Ramallah zeker vijf Palestijnen aan. Zij zouden lid zijn van militante organisaties die aanslagen plegen op Israëlische doelen.

In Hebron hielden militairen Abdel Halim Dana aan, een politiek leider van het Volksfront voor de Bevrijding van Palestina. Deze organisatie heeft de verantwoordelijkheid opgeëist voor de moord op de Israëlische minister Zeevi in oktober vorig jaar. Elders op de Westelijke Jordaanoever zijn nog vier Palestijnen aangehouden.

Zaterdag werd in Jenin, in het noorden van de Westelijke Jordaanoever, een plaatselijke leider van de Al Aqsa Martelaren Brigades doodgeschoten. Deze organisatie is verantwoordelijk voor een reeks zelfmoordaanslagen in Israël.

De inval in Salfit onderstreept de broosheid van de zogeheten Gaza Eerst-overeenkomst van een week geleden. Israël zegde toe zijn militairen geleidelijk terug te trekken uit de Gazastrook en de zeven steden op de Westelijke Jordaanoever die na zelfmoordaanslagen in Israël in juni werden bezet. De Palestijnen beloofden de veiligheid daar te waarborgen.

http://www.trouw.nl/1027056394522.html

Moderator maandag 26 augustus 2002 @ 12:14:33 #213
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_5539144
quote:
Op maandag 26 augustus 2002 11:36 schreef Chadi het volgende:
[...]
De man, die onder de gefingeerde naam Danny een interview voor de radio gaf
[...]
Nu wordt het van binnenuit ook nog eens bevestigd. Vernedering en beroving van de gewone bevolking die er geen zak mee te maken heeft.
er word helemaal nix bevestigd, die gast is anoniem, had voor hetzelfde geld mijn buurman kunnen zijn.

en het israelische leger heeft dit niet bevestigd omdat die waarschijnlijk geen officiele operatie was, die soldaten hebben niet de opdracht gekregen om aan het plundere te slaan en de zaak word onderzocht

maandag 26 augustus 2002 @ 12:16:46 #214
2207 Juan Zueco
Rap is geen muziek!
pi_5539175
Zoals ik zei : zeer kwalijke zaak.

Maar ik vind het wel belangrijk dat deze zaak onderzocht wordt en niet onder de pet wordt gehouden.

J.

pi_5586044
Er zijn zo natuurlijk legio voorbeelden van beide zijden aan te halen, maar daar schiet je ook niets mee op...

Het punt zit hem gewoon in de diep-begraven haat in iedere palestijn, die er trots op is om zichzelf op te blazen.
Om nog maar te zwijgen van de haat onder de joden, die zich alleen -begrijpelijk- niet gaan lopen opblazen om zo burgers te mollen...

En toch zouden jullie allemaal eens naar de onderste laag van de stad jeruzalem moeten kijken, gezien het feit dat die stad keer op keer op puin is opgebouwd, zie je daar de oorsprong van de stad, en dus ook dat er lang voor er ook maar een loslopende arabier was geweest al een joodse stad was.

Dat is ook de enige reden waarom de palestijnen daar willen wonen, omdat dat geen woestijn meer is, maar een stad. Toen het nog woestijn was, kon het ze niet boeien...

is dat niet hypocriet?

I am the god of hell fire... and i bring you.... FIRE!
pi_5586202
quote:
Op donderdag 29 augustus 2002 14:37 schreef GodOfHellFire het volgende:
Er zijn zo natuurlijk legio voorbeelden van beide zijden aan te halen, maar daar schiet je ook niets mee op...

Het punt zit hem gewoon in de diep-begraven haat in iedere palestijn, die er trots op is om zichzelf op te blazen.
Om nog maar te zwijgen van de haat onder de joden, die zich alleen -begrijpelijk- niet gaan lopen opblazen om zo burgers te mollen...

En toch zouden jullie allemaal eens naar de onderste laag van de stad jeruzalem moeten kijken, gezien het feit dat die stad keer op keer op puin is opgebouwd, zie je daar de oorsprong van de stad, en dus ook dat er lang voor er ook maar een loslopende arabier was geweest al een joodse stad was.

Dat is ook de enige reden waarom de palestijnen daar willen wonen, omdat dat geen woestijn meer is, maar een stad. Toen het nog woestijn was, kon het ze niet boeien...

is dat niet hypocriet?

Voor je uitspraken doet over de historie van Jerusalem zou ik dit even lezen.
Jerusalem was 18 eeuwen (dus 1800 jaar) een arabische stad en is ook een moslim heiligdom, ik meen de op 3 na heiligste plaats voor moslims.

http://www.aldeilis.net/jus/politics/jerusalem/jerusalem-founding.pdf

Zoals met alles in Palestina/Israel ligt het allemaal niet zo simpel.

You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.
  donderdag 29 augustus 2002 @ 15:29:20 #217
26025 habermas
niets van dat alles
pi_5586920
quote:
Op donderdag 29 augustus 2002 14:47 schreef Tia_Tijger het volgende:

[..]

Voor je uitspraken doet over de historie van Jerusalem zou ik dit even lezen.
Jerusalem was 18 eeuwen (dus 1800 jaar) een arabische stad en is ook een moslim heiligdom, ik meen de op 3 na heiligste plaats voor moslims.

http://www.aldeilis.net/jus/politics/jerusalem/jerusalem-founding.pdf

Zoals met alles in Palestina/Israel ligt het allemaal niet zo simpel.

Sorry, maar nu baseer je je wel op een heel erg pro-palestijns 'manuscript'...

Jeruzalem is rond 1800 vC gesticht door de Jebusieten, en +/- 1200 vC veroverd door David. Daarna is er een Perzische en een Hellenistische periode geweest, waarin de Joden autonoom waren. Van 50 vC tot 650 nC is er een Romeins/Joods/Christelijke bevolking. Hierna werd het veroverd door de Islamieten die op hun beurt in 1100 weer verslagen werden door de Kruisvaarders. Dan volgt er (van 1250-1917) een Mammelukse en Ottomaanse periode. Hierna werd het een Brits mandaat tot 1948.

een Arabische stad van 18 eeuwen lijkt me dus een beetje wishful thinkin'...

[b]Austin Powers[/b]: Come again?[br][b]Alotta Fagina[/b]: Alotta Fagina[br][b]Austin Powers[/b]: Ahh, I'm sorry, I'm just not getting it. It sounded like your name was a lot of, uhm, nevermind!
  Moderator donderdag 29 augustus 2002 @ 15:56:38 #218
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_5587514
het doet er ook weinig toe wie er nou eerst was (kip of ei?) de oplossing voor de kwestie ligt niet in het verleden maar in de toekomst.
pi_5588181
quote:
Op donderdag 29 augustus 2002 15:29 schreef habermas het volgende:

[..]

Sorry, maar nu baseer je je wel op een heel erg pro-palestijns 'manuscript'...

Jeruzalem is rond 1800 vC gesticht door de Jebusieten, en +/- 1200 vC veroverd door David. Daarna is er een Perzische en een Hellenistische periode geweest, waarin de Joden autonoom waren. Van 50 vC tot 650 nC is er een Romeins/Joods/Christelijke bevolking. Hierna werd het veroverd door de Islamieten die op hun beurt in 1100 weer verslagen werden door de Kruisvaarders. Dan volgt er (van 1250-1917) een Mammelukse en Ottomaanse periode. Hierna werd het een Brits mandaat tot 1948.

een Arabische stad van 18 eeuwen lijkt me dus een beetje wishful thinkin'...

Mischien maar het argument dat de Palestijnen Jerusalem maar lieten voor wat het was totdat de Joden er woonden is totaal onzinnig.
You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.
pi_5589114
quote:
Mischien maar het argument dat de Palestijnen Jerusalem maar lieten voor wat het was totdat de Joden er woonden is totaal onzinnig.
Dat zie ik hier bevestigd... er waren voor die 18 eeuwen al joden daar met een samenleving, daarna zijn er pas arabieren gekomen. Dat is het enige wat ik wilde zeggen, het bewijs ligt onder de stad Jeruzalem (deels afgegraven, dus je kan zelf gaan kijken).
minder onzinnig als jij doet voorkomen dus...
I am the god of hell fire... and i bring you.... FIRE!
pi_5624888
**hoort hier niet thuis**

[Dit bericht is gewijzigd door battlesickloner op 02-09-2002 18:53]

pi_5624897
**Jammer, een andere keer misschien**

[Dit bericht is gewijzigd door battlesickloner op 02-09-2002 18:54]

pi_5681906
Israel vreest Nieuwjaars-aanslagen JERUZALEM Het leger en de politie in Israel zijn vandaag en morgen extra waakzaam vanwege mogelijke aanslagen rond het joodse Nieuwjaar.Velen nemen een korte vakantie,waardoor restaurants en cafetaria's,al vaker het doelwit van Palestijnse aanslagen,vaak vol zitten. Woensdag werd een jeep ontdekt waarin een zware bom van 600 kilo zat.Daarmee zou vermoedelijk een van deze dagen een aanslag worden gepleegd.Uit een peiling blijkt dat 70 procent van de Israeliers vreest voor de toekomst van het land. In de stad Jenin op de Westoever hebben soldaten vannacht twee Palestijnen die het uitgaansverbod negeerden,gedood.

----------------------------------------

Mooi zo. Want ze mogen zich nooit en te nimmer veilig voelen op geroofd land.

Roep tot de weg van uw Heer met wijsheid en goede raad en redetwist met hen op een gepaste wijze. Voorzeker uw Heer weet het beste wie van Zijn weg is afgedwaald; en Hij kent degenen goed die juist geleid zijn.
pi_5682486
Door onze correspondent Marc Guillet

Stanley Cohen is advocaat voor moslims die in de VS na 11 september werden gearresteerd. Hij beticht de regering-Bush van het gijzelen van de democratie. ,,Ik ken geen moslim die niet heeft vastgezeten.''

,,Osama bin Laden verdedigen? Daar zeg ik niet bij voorbaat `nee' tegen. Ik zou eerst het dossier bekijken, een gesprek met hem hebben, en dan beslissen. Let wel: ik ben geen aanhanger van al-Qaeda, maar van Hamas.''

Een onorthodox antwoord voor een joodse advocaat. Stanley Cohen (49) zit er niet mee. Hij zegt trots te zijn op zijn joodse achtergrond. ,,Dat verplicht me nog niet Sharon of het zionisme te omarmen. Ik sta in de joodse traditie van solidariteit met de armen en verdrukten. Extremistische joden uit Brooklyn haten me. Ik krijg bedreigingen. Soms loop ik met gewapende lijfwachten.''

Cohen, in spijkerbroek en T-shirt, met een weelderige, grijze krullenbos, paardestaartje en een volle zwarte baard, gaat er eens rustig voor zitten op zijn versleten bankstel. Zijn appartement ligt in de hippe `lower east side' van Manhattan, boven een supermarkt waarvan de eigenaar Palestijn is. De ruime woonkamer ziet er uit zoals hijzelf: jaren 70. Een planken vloer, houten koffietafel waarop zijn zwarte kat Misha ligt te snorren, veel planten, wanden vol boeken, politieke posters en talloze ingelijste artikelen over Stanley - `A Rebel With A Cause' - en foto's uit zijn loopbaan als politiek activist.

,,Lang voordat ik advocaat werd, was ik mens'', zegt hij met gevoel voor drama. Hij noemt zich een Vietnam-veteraan aan het thuisfront. Een activist voor de rechten van indianen; advocaat voor de guerrillero's in Peru en Palestina. Hij wijst op foto's van hem met Yasir Arafat, die hij net als de Palestijnen `Abu Ammar' noemt en met sjeik Yasin, de geestelijke leider van de islamitische beweging Hamas. Uit principe verdedigt hij geen witteboorden-criminelen zoals managers van Artur Andersen en Enron.

Cohen steekt graag zijn nek uit voor controversiële, politieke processen waaraan collega's hun vingers liever niet branden. Hij heeft ook juridische hulp verleend aan zes arrestanten die na 11 september werden opgepakt, en hij heeft naar schatting 100 anderen indirect, via hun familie, advies gegeven.

De advocaat herinnert zich nog dat minister Ashcroft (Justitie) vlak na 11 september bezwoer dat `de volle macht van de overheid en elke mogelijke wet zal worden ingezet om jacht te maken op de terroristen onder ons'. ,,Helaas hebben ze geen acht geslagen op de terroristen in het Witte Huis, het Congres, de FBI en de CIA'', zegt Cohen op een toon die druipt van minachting. ,,Er is veel tijd en energie besteed om Amerikanen aan te vallen, wier enige `vergrijp' is dat ze er Arabisch uitzien, Mohammed heten en vijf keer per dag bidden. Ik noem de regering-Bush `de bende die niet volgens de regels schiet'.

Hij moet niets hebben van het gemak waarmee met de term `terrorist' wordt gesmeten. ,,Het enige verschil tussen `terrorist' en `vrijheidsstrijder' is wie wint'', aldus Cohen. ,,Nelson Mandela kreeg levenslang, omdat hij een terrorist was. Nu wordt hij vereerd als een staatsman.''

Als Washington het `terrorisme' echt zou willen uitroeien, zou het wat moeten doen aan de voedingsbodem, vindt Cohen. ,,Denk aan de voortgaande bezetting van Palestina, de oorlog tegen Irak, onze steun aan de marionettenregimes in de islamitische wereld. Het gaat ook om het meten met twee maten. Bush wil democratie in Palestina, maar zwijgt over de koning van Jordanië, Mubarak van Egypte met een half miljoen politieke gevangenen, zijn goede vriend Musharaf van Pakistan, die alle macht naar zich toe trekt. Deze vrienden en bondgenoten creëren de meeste problemen voor ons. Maar in het Witte Huis overheerst de simplistische notie `wie niet voor ons is, is tegen ons'.''

De geheimzinnigheid rondom de verdachten die in verband met 11 september werden opgepakt, noemt hij exemplarisch. ,,Het gaat niet om 1200 arrestanten. Pure propaganda. Er waren zo'n 150.000 arrestaties. Je moet volgens de overheid een aantal dagen vastzitten om je te kwalificeren als `arrestant'. De meesten zaten een dag of twee vast, nadat ze bij de Vreemdelingendienst hadden aangeklopt voor een verlenging van hun verblijfsvergunning. Ik ken geen moslim die sinds 11 september niet heeft vastgezeten.''

Contact met een advocaat is `geen recht, maar een privilege', zo maakt justitie arrestanten duidelijk. Cohen: ,,Ze krijgen een lijstje met zes namen en mogen één keer per week in de lunchpauze een telefoontje van drie minuten plegen waarin ze moeten proberen een advocaat te overtuigen hen pro deo te vertegenwoordigen!''

Niet alleen legale immigranten kennen dergelijke problemen. ,,Er zijn Amerikanen, hier geboren en opgegroeid, die in militaire kampen zitten, die geen advocaat hebben gezien, van wie de namen niet worden vrijgegeven, die niet zijn voorgeleid en voor onbeperkte tijd worden vastgehouden totdat George W. Bush besluit dat de oorlog tegen het terrorisme voorbij is'', zegt Cohen. ,,Wanneer zal dat zijn? Zal de oorlog voortduren totdat de laatste gewapende man die `Ik haat Amerika' schreeuwt, is opgepakt of neergeschoten?''

Een van zijn cliënten zit al acht maanden vast wegens immigratieproblemen. ,,Iets dat vóór 11 september niet leidde tot arrestatie en ook niets heeft te maken met terrorisme.'' Andere cliënten van hem zijn nu vrij op borgtocht. ,,Zij waren opgepakt wegens valse identiteitsbewijzen of het helpen van anderen bij het krijgen van visapapieren.''

Cohen schudt het moede hoofd en zucht eens diep. ,,De oorlog tegen het terrorisme is in werkelijkheid een oorlog aan het thuisfront. Er is niets anders bereikt dan Amerikanen de illusie te geven dat er wat wordt gedaan. Alle nieuwe wetten, nieuwe fondsen en de reorganisatie van de geheime diensten dienen alleen maar als rookgordijn. Niets daarvan was nodig. Niets daarvan heeft tot enig succes geleid.''

Roep tot de weg van uw Heer met wijsheid en goede raad en redetwist met hen op een gepaste wijze. Voorzeker uw Heer weet het beste wie van Zijn weg is afgedwaald; en Hij kent degenen goed die juist geleid zijn.
  Moderator vrijdag 6 september 2002 @ 12:57:56 #225
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_5682721
quote:
Hij noemt zich een Vietnam-veteraan aan het thuisfront. Een activist voor de rechten van indianen; advocaat voor de guerrillero's in Peru en Palestina.
een vietnam veteraan aan het thuisfront ...

lekker geloofwaardig al dan, hij was zo'n figuur wat tijdens de gehele jaren 70 te stoned was om na te denken.

waarschijnlijk waren zijn ouders streng orthodox en probeert hij er zo tegen aan te schoppen ... zielig

pikant detail als hij palestijn was geweest die aan israelische kant stond dan werd hij tegen de muur gezet en afgeknald door de palestijnse authoriteit terwijl die nu een redelijk luxe leventje in zijn eigen droomwereld voort kan zetten.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')