abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116190415
Dit is de situatie:

Bijbaantje: 73 euro bruto per dag
Stage: 450 euro bruto per maand

- maand juli 2 dagen gewerkt bij bijbaantje
- maand augustus 14 dagen gewerkt

vanaf september iedere maand 4 dagen werken bij bijbaantje
september/oktober/november/december stage lopen
voor juli geen bijbaantje

Dit zou ongeveer
73 * (2+14+4+4+4+4) = 2336 euro bruto uit bijbaantje in 2012
en 4*450= 1800 euro bruto
Samen 4136 verdiend over 2012

Dus mijn vraag: waar zou ik loonheffing over aan moeten vragen of kan ik dat allemaal in een keer regelen in april 2013?

Ik heb nog geen loonheffingskorting aangevraagd en mijn loon van juli is uitgekeerd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Worry is a misuse of imagination
pi_116190506
Je kan hier hele verhalen gaan schrijven, en hopen dat Fok!kend Nederland hier serieus antwoord op gaat geven. Of je belt even 0800 - 0543 (gratis)

leuker kunnen ze het niet maken...

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-08-2012 16:10:33 ]
  donderdag 30 augustus 2012 @ 16:17:16 #3
373863 Paardlants
Alles kan kapot!!!
pi_116190760
Gewoon wachten tot april.
Op zaterdag 19 april 2014 15:12 schreef Frank_Drebin het volgende:
De herinnering zal voornamelijk bestaan uit het feit dat jij met het paardenvleesschandaal genoodzaakt was je naam te veranderen en verder vooral stoned bent.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 16:25:50 #4
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_116191122
quote:
4s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 16:17 schreef koelants het volgende:
Gewoon wachten tot april.
?

TS zal niet aangifteplichtig zijn, dus geldt dat tot maximaal 5 jaar terug een teruggave kan worden aangevraagd.

TS, het advies is over het algemeen dat je loonheffingskorting vraagt bij de werkgever waar je het meest verdiend. Je totale inkomsten komen overigens niet boven het voor belasting vrijgestelde bedrag, maar ik durf even niet zeker te zeggen of je in dat geval bij beide baantjes loonheffingskorting mag aankruisen. Wellicht kan een echte expert ons even bijstaan op dat gebied?
pi_116191192
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 16:25 schreef Bananenvlaflip het volgende:

[..]

?

TS zal niet aangifteplichtig zijn, dus geldt dat tot maximaal 5 jaar terug een teruggave kan worden aangevraagd.

TS, het advies is over het algemeen dat je loonheffingskorting vraagt bij de werkgever waar je het meest verdiend. Je totale inkomsten komen overigens niet boven het voor belasting vrijgestelde bedrag, maar ik durf even niet zeker te zeggen of je in dat geval bij beide baantjes loonheffingskorting mag aankruisen. Wellicht kan een echte expert ons even bijstaan op dat gebied?
Jep dat bedoelde ik. Daarom kom ik er zelf niet helemaal uit..
  donderdag 30 augustus 2012 @ 16:34:48 #6
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_116191492
2x laten toepassen mag wel en gezien de bedragen zal je sowieso niks hoeven af te dragen.
/-=]
|o-0
~~~`
pi_116192804
quote:
19s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 16:34 schreef DeWaasheid het volgende:
2x laten toepassen mag wel en gezien de bedragen zal je sowieso niks hoeven af te dragen.
En kan dat ook nog achteraf in april?
  donderdag 30 augustus 2012 @ 17:28:45 #8
357438 Bananenvlaflip
pi_116193829
Wat heeft iedereen toch met april. De deadline van 1 april geldt alleen als je verplicht bent aangifte te doen. Je krijgt dan voor die tijd een brief van de belastingdienst waarin wordt aangegeven dat je verplicht bent aangifte te doen. Daar is hier toch geen sprake van.

Als je niet aangifteplichtig bent kun je tot 5 jaar terug een teruggave aanvragen.
Daarbij worden bepaalde aftrekposten van je inkomen afgetrokken, waardoor je per saldo soms te veel belasting hebt afgedragen wat je door middel van de teruggave weer terugkrijgt.
pi_116193912
Maakt opzich niet heel veel uit, waar je het meest verdient je heffingskorting op toepassen. Maar je verdient vrij weinig waardoor je aan het eind van het jaar alles kan terug vragen via de belastingdienst.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 19:08:43 #10
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_116198040
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 17:06 schreef Probability het volgende:

[..]

En kan dat ook nog achteraf in april?
Je kan kiezen tussen:
Nu beiden laten toepassen (ik ga er even vanuit dat je vanaf start werkzaamheden laat toepassen), dan betaal je dus geen loonheffing door de korting. Daardoor is er ook geen reden om aangifte te doen, want als je geen uitnodiging hebt gekregen en niks terugkrijgt of moet betalen, is dat onnodig werk.
Je kan ook ervoor kiezen om de loonheffingskorting voor 1 of beide banen NIET toe te laten passen, dat wil zeggen dan betaal je belasting, terwijl dat niet hoeft. Dit kan je terugvragen door aangifte te doen, maar dit kan pas in 2013.
Dat is het wel :)
/-=]
|o-0
~~~`
pi_116198534
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 17:28 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Wat heeft iedereen toch met april. De deadline van 1 april geldt alleen als je verplicht bent aangifte te doen. Je krijgt dan voor die tijd een brief van de belastingdienst waarin wordt aangegeven dat je verplicht bent aangifte te doen. Daar is hier toch geen sprake van.

Als je niet aangifteplichtig bent kun je tot 5 jaar terug een teruggave aanvragen.
Daarbij worden bepaalde aftrekposten van je inkomen afgetrokken, waardoor je per saldo soms te veel belasting hebt afgedragen wat je door middel van de teruggave weer terugkrijgt.
Ik krijg geen stufi meer, kan ik dan mijn printer aftrekken van de belasting? En ik ben van plan een nieuwe computer aan te schaffen, kan ik dat dan beter in 2012 of 2013 doen? Ik heb t/m augustus wel stufi gehad. Ik weet dat een computer enz niet gratis wordt dan maar volgens mij kun je studiekosten aftrekken?

Dan is het (8 * 260) - 1600 = ?
Dat bedrag moet kleiner zijn dan de hoogte van mijn boeken, printer, computer toch? Of heb ik het verkeerd

[ Bericht 5% gewijzigd door Probability op 30-08-2012 19:27:20 ]
pi_116199390
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 19:19 schreef Probability het volgende:

[..]

Ik krijg geen stufi meer, kan ik dan mijn printer aftrekken van de belasting? En ik ben van plan een nieuwe computer aan te schaffen, kan ik dat dan beter in 2012 of 2013 doen? Ik heb t/m augustus wel stufi gehad. Ik weet dat een computer enz niet gratis wordt dan maar volgens mij kun je studiekosten aftrekken?

Dat bedrag moet kleiner zijn dan de hoogte van mijn boeken, printer, computer toch? Of heb ik het verkeerd
De investering moet je wel verminderen van de ontvangen studiefinanciering plus een drempel van 1600 euro geloof ik. Dit ga je dus nooit halen.
pi_116199930
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 19:39 schreef Brembo het volgende:

[..]

De investering moet je wel verminderen van de ontvangen studiefinanciering plus een drempel van 1600 euro geloof ik. Dit ga je dus nooit halen.
Ah beter wachten tot januari dus.. Hmm

Of kan ik de bonnetjes bewaren van meerdere jaren?
  donderdag 30 augustus 2012 @ 20:04:17 #14
357438 Bananenvlaflip
pi_116200457
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 19:19 schreef Probability het volgende:

[..]

Kan je nog lenen, heb je nog recht op ov? Zo ja, dan zit je alsnog aan het nominale bedrag. Kan je niet meer lenen, dan gaat het om de werkelijk gemaakte kosten.

Voor duurzame goederen ligt het wat ingewikkelder; houd er rekening mee dat je niet kan hard maken dat je een printer/computer 100% voor studiedoeleinden hebt aangeschaft. Lees ook
http://www.belastingdiens(...)rekbare_studiekosten
pi_116203415
Ja ik kan nog lenen
  donderdag 30 augustus 2012 @ 21:07:13 #16
357438 Bananenvlaflip
pi_116203782
Dan heb je te maken met het nominale bedrag en heeft het geen zin om de precieze kosten bij te houden (mochten deze niet hoger zijn dan twee keer het normbedrag).
pi_116203902
Even wat vragen punten voor TS:

1. Laat je ergens de loonheffingskorting toepassen? (daarvoor heb je voor aanvang van de werkzaamheden een 'model opgaaf voor de loonheffingen' moeten ondertekenen, waarop aangegeven staat per welke datum de werkgever de loonheffingskorting wel/niet moet toepassen)
Houdt er rekening mee dat je de loonheffingskorting maar bij 1 werkgever tegelijk kunt laten toepassen. In jouw situatie kun je verschillende keren switchen tussen bijbaan en stage (alleen voor de maand september niet. Maar dat is een berg rompslomp met papieren.

2. Verdien je in totaal minder dan ¤ 6.485? Dan ben je per saldo geen belasting verschuldigd (dat ben je op zich wel, maar de verschuldigde belasting (¤ 2.146) is op dat moment net zo hoog als de algemene heffingskorting en de arbeidskorting (AHK = ¤ 2.033, AK = 6.485×1,733% = ¤ 113). Dus ben je per saldo géén belasting verschuldigd.

3. Het tegelijk laten toepassen van de loonheffingskorting bij meerdere verschillende werkgevers is niet verstandig (wettelijk gezien is er geen verbod op, maar wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten). Je verwacht dat je inkomsten in totaal niet groter gaan zijn dan 6.485. Blijkt achteraf uit je jaaropgaven dat je meer dan dat hebt verdient? Dan ben je dus belasting verschuldigd, en daarmee hebben je werkgevers dan geen rekening gehouden (doordat je werkgevers aangifte loonbelasting doen weet de Belastingdienst je brutoloon/ingehouden loonheffing, als gesignaleerd wordt dat er te weinig loonheffing is ingehouden wordt je in januari/februari automatisch uitgenodigd tot het doen van aangifte, en die aangifte is niet vrijblijvend. Ook wordt je niet elk jaar opnieuw gevraagd of je de loonheffingskorting nog wil laten toepassen. Nu zal dat in jouw geval (stage en bijbaan) nog niet zo'n probleem geven, maar voorkomen is beter dan genezen. Mocht je geld terug verwachten dan kun je nog tot 31 december 2017 aangifte IB2012 doen.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 22:28:55 #18
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_116208623
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 21:09 schreef DreO het volgende:
Even wat vragen punten voor TS:

1. Laat je ergens de loonheffingskorting toepassen? (daarvoor heb je voor aanvang van de werkzaamheden een 'model opgaaf voor de loonheffingen' moeten ondertekenen, waarop aangegeven staat per welke datum de werkgever de loonheffingskorting wel/niet moet toepassen)
Houdt er rekening mee dat je de loonheffingskorting maar bij 1 werkgever tegelijk kunt laten toepassen. In jouw situatie kun je verschillende keren switchen tussen bijbaan en stage (alleen voor de maand september niet. Maar dat is een berg rompslomp met papieren.

Het gaat er alleen maar om hoeveel er uiteindelijk verdient is en hoeveel er afgedragen is, laat je 2x korting toepassen bij een inkomen van <6000, dan is er niks aan de hand.
De vraag die je stelt is overigens al beantwoord in de OP, lees anders even de OP?

quote:
2. Verdien je in totaal minder dan ¤ 6.485? [knip]
Lees de OP! Er is geen belasting verschuldigd....
quote:
3. Het tegelijk laten toepassen van de loonheffingskorting bij meerdere verschillende werkgevers is niet verstandig (wettelijk gezien is er geen verbod op, maar wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten). Je verwacht dat je inkomsten in totaal niet groter gaan zijn dan 6.485.
Nogmaals, LEES de post en ga niet onnodig paniek scheppen, want met het inkomen wat er nu staat is er geen belasting verschuldigd en ook met een speling van zeg even 2500 extra euro niet.

Bedankt ook dat je zegt dat het tot 31 december 2017 kan worden teruggevraagd, 5 jaar dus, maar .. ik wil niet in herhaling blijven, maar LEES je uberhaupt wat er al gepost is?

[ Bericht 0% gewijzigd door DeWaasheid op 30-08-2012 22:40:32 ]
/-=]
|o-0
~~~`
pi_116208843
Ik denk dat ik dan gewoon in april mijn belasting invul zodat ik nu het bedrag 'spaar' wat ik anders per maand zou krijgen. Als ik het sowieso krijg maakt het mij niet uit wanneer.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 22:45:54 #20
357438 Bananenvlaflip
pi_116209670
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 22:31 schreef Probability het volgende:
Ik denk dat ik dan gewoon in april mijn belasting invul zodat ik nu het bedrag 'spaar' wat ik anders per maand zou krijgen. Als ik het sowieso krijg maakt het mij niet uit wanneer.
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!
  donderdag 30 augustus 2012 @ 22:51:04 #21
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_116209951
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 22:45 schreef Bananenvlaflip het volgende:

[..]

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!
Het is wachten op de josti die nu aangeeft dat je gewoon uitstel aan kan vragen tot september (en dan een afwijzing krijgt voor geen aangifteplicht)
/-=]
|o-0
~~~`
pi_116212240
Of voor 1 april, in ieder geval nu nog niet
  donderdag 30 augustus 2012 @ 23:38:33 #23
357438 Bananenvlaflip
pi_116213207
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 23:26 schreef Probability het volgende:
Of voor 1 april, in ieder geval nu nog niet
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!
pi_116220762
Ik krijg ieder jaar een brief dat ik belastingaangifte mag doen dus ik snap de ophef niet zo goed?
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 09:30:41 #25
357438 Bananenvlaflip
pi_116222338
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 07:31 schreef Probability het volgende:
Ik krijg ieder jaar een brief dat ik belastingaangifte mag doen dus ik snap de ophef niet zo goed?
Mag doen of moet doen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')