Het is de politie die 'm waarschijnlijk nu in bewaring heeft, zolang het onderzoek loopt.quote:Op dinsdag 4 september 2012 20:13 schreef Turquaz52 het volgende:
Naar binnen lopen, telefoon pakken en weglopen geen optie..? :/
Dan maar rellen trappen daar, wie zijn hun om jou telefoon te 'gijzelen'?
Dit. Belachelijk dat ze dat laten schieten.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:32 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Een winkel koopt de telefoon aan de balie en dat is dan gelijk geen heling meer?
Dat zij 'ter goede trouw' hebben gehandeld, betekend in het beste geval dat ze geen boete krijgen voor heling. Die telefoon is jouw eigendom(en kan je dus terugvorderen) en die winkel moet de schade maar verhalen op die dader. Zij hebben immers zaken gedaan met de dief. Daarnaast is het nog maar de vraag of ze 'ter goede trouw' hebben gehandeld. (tel zonder doos/accesoires/factuur...?)quote:Op maandag 10 september 2012 12:21 schreef Darkspirrit het volgende:
even alles duidelijker op een rij.
1/2/3/4
bs dus
meer info zal volgen
Ad 3: Nee, dan ga je langs het juridisch loket en laat je hen een briefje schrijven voor revindicatie om 'm terug te eisen. Dat is hun risico.quote:Op maandag 10 september 2012 12:21 schreef Darkspirrit het volgende:
3: de telefoon is waarschijnlijk een verloren zaak. de winkel zal zeggen ten goede trouw. enigste wat ik kan doen is met de winkel overleggen dat ze net als ik een aanklacht tegen de dader indienen en de schade op hem willen verhalen maar goed das nog maar bezien of ze dat wel willen.
4: de winkel blijkt volgens zeggen juist te hebben gehandeld. de tijd van het opkopen was er nog geen aangifte van diefstal van de telefoon (nee ik kon niet eerder langswel geregistreerd op internet als gestolen maar dat telt blijkbaar niet mee.
bs dus
meer info zal volgen
zaak waar ook andere tweedehands zooi wordt verkocht? muziekspul enzo? dan heb ik daar ook een tweedehands tel gekocht (via mp advertentie), verkeerd voorgelicht -> geld terugvragen maar kreeg niets, ik moeilijk doen, zij aggressief doen, ik wegquote:Op dinsdag 4 september 2012 09:17 schreef Kreator het volgende:
[..]
In Enschede? Dan denk ik dat ik wel weet welk zaakje dat is. Heeft ook een vestiging in Hengelo en ik heb daar sterk het vermoeden dat ze bewust gestolen telefoons kopen. Kutzaak, heb er ook wel eens trammelant gehad.
Nee, zaakje waar ik over praat verkoopt alleen maar telefoons.quote:Op maandag 10 september 2012 13:28 schreef prinsrob het volgende:
[..]
zaak waar ook andere tweedehands zooi wordt verkocht? muziekspul enzo? dan heb ik daar ook een tweedehands tel gekocht (via mp advertentie), verkeerd voorgelicht -> geld terugvragen maar kreeg niets, ik moeilijk doen, zij aggressief doen, ik weg
Zoals ik al een paar keer in dit topic heb getypt kan je je telefoon gewoon civiel rechtelijk bij de winkel terugeisen (revindicatie). Dus ga naar een advocaat, rechtswinkel of juridisch loket en eis je telefoon terug, zo moeilijk is het allemaal niet.quote:Op maandag 10 september 2012 12:21 schreef Darkspirrit het volgende:
1: de telefoon is in bewaring van de winkel dus niet van de politie. mocht de eigenaar hem gaan verkopen heeft hij een probleem en weggooien of kapot maken etc kan ook niet meer. bewijs dat ie heel was en functioneert is er. ze kunnen nu dus niks met de telefoon.
2: de telefoon is van mij gestolen en de dader heeft hem verkocht aan de winkel (hoogstwaarschijnlijk.) ik krijg binnenkort de foto's van de dader onder mijn neus gedrukt alleen kunnen ze hem niet traceren :s hebben we daarvoor een id kaart? pleeg een moord en ze vinden je heus wel...
3: de telefoon is waarschijnlijk een verloren zaak. de winkel zal zeggen ten goede trouw. enigste wat ik kan doen is met de winkel overleggen dat ze net als ik een aanklacht tegen de dader indienen en de schade op hem willen verhalen maar goed das nog maar bezien of ze dat wel willen.
4: de winkel blijkt volgens zeggen juist te hebben gehandeld. de tijd van het opkopen was er nog geen aangifte van diefstal van de telefoon (nee ik kon niet eerder langswel geregistreerd op internet als gestolen maar dat telt blijkbaar niet mee.
bs dus
meer info zal volgen
Hoe kom je erbij dat dit soort winkels net even wat meer protectie hebben dan anderen?quote:Op donderdag 13 september 2012 10:58 schreef Darkspirrit het volgende:
helaas licht het allemaal net iets moeilijker dan het lijkt.
De dader is nog niet gevonden maar ze hebben wel zijn id gegevens. blijkbaar mag de politie zelfs al niet eens zomaar mensen opsporen via id kaart.... krom nederland.
anyway revindicatie is makkelijk te zeggen maar nogmaals dit soort winkels zo dus ook de gsm fan hebben net iets meer protectie omdat ze al telefoons opkopen. maar hij mag de telefoon de eerste 3 dagen nog niet eens aanbieden/verkopen en er mogen ook geen veranderingen in aangebracht worden. dit is wel een fout die ze hebben gemaakt.
ik probeer gewoon vriendelijk mijn telefoon via de winkel terug te krijgen, anders inderdaad dreigen met een rechtzaak. als die zaak lang genoeg zal duren voor deze behandelt word daalt dan in elk geval de waarde van de telefoon en hebben ze dus alsnog verlies op de telefoon. maar ja das niet mijn probleem. zolang het onderzoek loopt zal de telefoon in hun bezit MOETEN blijven en mag er niks mee gebeuren. kortom dan kunnen ze beter zeggen hier heb jij je telefoon terug en wij verhalen het wel op de verkoper/dader.
anyway een langlopende zaak.
de politie heeft wel al inmiddels losgelaten dat die 200 euro waar blijkt te zijn qua inkoopsprijs.
kwestie van tijd dus
meer info zal volgen
P.s.
ik heb al contact gezocht met juridisch loket maar die vertellen hetzelfde als de politie. je moet met heeeeeeeeeeel sterke bewijzen aankomen zetten dat de telefoon niet ten goede trouw is gekocht dus.
ik bel maar even een gewoon advocatenkantoor op
Ik denk dat een enkele brief met het stempel erop van een advocatenkantoor voor die winkel al voldoende is. Daarnaast kan TS zelf zijn verhaal doen voor de rechter en is die advocaat niet noodzakelijk.quote:Op donderdag 13 september 2012 11:00 schreef Lienekien het volgende:
Pas je wel op voor een gepeperde rekening achteraf van de advocaat?
Dat kan, maar het kan TS al snel meer kosten dan het hem gaat opleveren.quote:Op donderdag 13 september 2012 11:15 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Ik denk dat een enkele brief met het stempel erop van een advocatenkantoor voor die winkel al voldoende is. Daarnaast kan TS zelf zijn verhaal doen voor de rechter en is die advocaat niet noodzakelijk.
Dan vraagt ie een advocaat op toevoeging. En een keer raden wie de kosten van de rechtzaak mag betalen bij winst.quote:Op donderdag 13 september 2012 11:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat kan, maar het kan TS al snel meer kosten dan het hem gaat opleveren.
De teller loopt al gauw en die loopt meestal vrij hard.
Dat is idd ookal meerdere malen gezegd.quote:Op vrijdag 14 september 2012 01:27 schreef BMS-THAD het volgende:
Wat let je om de winkel in te gaan en de telefoon gewoon te 'proberen'?
Vervolgens loop je doodleuk de winkel uit. Politie bellen doen ze maar, jij hebt toch bewijs dat hij van jou is!
Daar heb ik dus ook problemen mee gehad.quote:Op maandag 17 september 2012 10:46 schreef Darkspirrit het volgende:
ik wil niet die fout maken dat de politie straks bij mij aan de deur klopt ja u heeft een telefoon gejat. politie raad dit ook ten strengste af. alsof ze mijn gedachten konden lezen.
tevens hebben ze mij ook verteld dat je weinig kans maakt om de telefoon terug te krijgen en dat dit soort winkels juist iets meer protectie hebben omdat ze al een 2e hands telefoon op kopen maar goed tis gewoon lullig.
@life2.0 nee het gaat hier om de GSM fan te enschede zie google en website.
http://www.degsmfan.nl/
Ik zou de winkel vertellen dat je die telefoon terug wil en dat je anders in ieder geval aangifte gaat doen van heling. Opzetheling of schuldheling, dat moet het OM maar uitzoeken.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 13:01 schreef Darkspirrit het volgende:
[..]
dat klopt. de politie heeft nu wel gezegd dat ze hem niet mogen verkopen en dat die winkel hem dus in bewaring moet houden tot nader order. maar na een paar gesprekken was ik er al snel achter dat dus de mogelijkheid om de telefoon terug te krijgen is door hem terug te kopen of een nieuwe te halen.
ik wacht nog even op uitslag van het "onderzoek" en ik op de hoogte wordt gebracht
Ik wilde ook zoiets typen.quote:Op maandag 17 september 2012 11:58 schreef Leandra het volgende:
Dat dat soort winkels "iets meer protectie hebben" is echt BS, ze hebben juist minder protectie dan een willekeurige particulier, omdat ze weten dat ze handelen in diefstalgevoelig spul.
Ze hebben door de aard van hun handel juist extra onderzoeksplicht.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |